Nieuwe zenders FRSKY X9D X12D X16D

Discussie in 'Model elektronica' gestart door tfcw2000, 18 nov 2012.

1. Klucky_13

Klucky_13

Lid geworden:
    11 apr 2014
    Oh ok, dat van die geluidsbestanden weet ik dan ook weer :)

Om terug te komen op de GPS heb ik nu wat uitgebreider getest en dit zijn mijn bevindingen:

- Richting van de GPS (compas) of Hdg op de taranis werkt niet (toont altijd 0)
    - Galt (hoogte GPS) is niet te gebruiken onder de 10 meter, vaak staat hij aan de grond en geeft hij nog 5 meter aan. Vanaf een meter of 10 stabiliseren de uitgezonden waarden en lijken deze dus betrouwbaarder (goed genoeg denkik dan aangezien onder de 10 meter niet zo interessant is)

- Ik dacht dat met de GPS module ook verticale snelheid kon worden uitgelezen? is dit dan Vspd op de taranis? Want deze doet niets tijdens het vliegen. Horizontale snelheid lijkt perfect te werken. Heb iets van een 25 km/u gevlogen en dat lijkt wel realistisch

- Wat is de distance reading? Is dit de afstand van de home positie naar de hexa? of is dit de horizontale afstand tot de home positie? Deze geeft wel waarden aan dus moet wel van de GPS module afkomstig zijn, maar weet niet goed hoe ik deze moet interpreteren.

- Het uur uitgelezen door de GPS klopt nog steeds niet..

Besluit: nog behoorlijk wat problemen met deze module.. Mijn taranis is geupdate naar de nieuwste versie. Iemand meer ervaringen met deze module?

Ohja dan nog een ander probleem dat er min of meer mee samen hangt. Nu heb ik op de taranis ingesteld dat deze begint te loggen wanneer ik hem aanzet (om de 0,2s). Wanneer ik deze logfiles in compagnion log vieuwer open doe loopt deze zeer traag. Telkens als ik iets anders kies om te bekijken loopt hij precies vast (na 2 minuten wachten laat hij dan wel de waarden zien) is dit normaal? De enige manier om deze gegevens vlot te kunnen bekijken is door ze te importeren in excel en daar per kolom zelf handmatig grafieken aan te maken. Dat kan toch ook niet de bedoeling zijn?

2. Phaedra

Phaedra

Lid geworden:
    20 aug 2011
    Misschien een dwaze vraag, maar heb je de GPS module de tijd gegeven om te initialiseren, 'met zicht op de lucht', ttz niet binnenshuis of onder een afdak?
    Bij mij duurt die initialisatie een minuutje of zo, maar dan werkt alles perfect.
    En de hoogte die wordt aangeduid, is de hoogte boven zeeniveau. Hoe hoog ligt de plek waar je test boven zeeniveau?

De log viewer is inderdaad niet echt bliksemsnel, maar bij mij valt dat best mee. Heb je een performante pc, of eerder een ouder toestel?

3. delta-X

delta-X

Lid geworden:
    16 okt 2013

Hallo Klucky,
    In de Radio Setup kun je naar beneden scrollen
    Dan staat daar GPS Time zone,
    hier kun je de tijdzones instellen.
    Je moet hem hiermee op tijd zetten

Grt
    Hans

4. Klucky_13

Klucky_13

Lid geworden:
    11 apr 2014
    Ik geef de module volgens mij genoeg tijd. Ik wacht tot op het telemetriescherm de gegevens verschijnen zoals de GPS coördinaten. Ik heb nu net de timezone ingesteld, die stond idd nog op 0. Dat probleem zal bij deze dan wel opgelost zijn.

Wat betreft de hoogte, ben je zeker dat deze Galt de hoogte boven de zeespiegel is en niet de hoogte boven de plek waar de GPS zich geïnitialiseerd heeft? Want op het moment dat ik opstijg staat deze nog op 0, wanneer ik dan 5 minuten later eens land staat deze bv op 3 en even later staat deze bij een volgende landing op 1. Ik ben van Sint-genesius-Rode (tegen brussel). Waar kan ik dit checken hoe ver boven de zeespiegel ik hier zit ter referentie?

Mijn PC is een best krachtige game-pc, dus ik vermoed niet dat het daaraan zal liggen. Om de hoeveel tijd laat jij datapunten loggen? Misschien is 0,2s teveel van het goede en heb ik teveel datapunten en loopt hij daardoor zo moeizaam. En nu we toch over deze logging bezig zijn. Staan bij jou deze waarden in metric? Bij mij niet terwijl de taranis wel metrisch is ingesteld (tijdens het vliegen wordt alles in de juiste eenheden weergeven maar in de log files niet)

Werkt bij jou die hdg? compas in graden neem ik aan dat hij hier zou moeten weergeven

5. Phaedra

Phaedra

Lid geworden:
    20 aug 2011
    Volgens wat ik ooit leerde voor mijn echte vliegbrevet, is altitude de hoogte boven de zeespiegel, pressure altitude (flight level) de hoogte ten opzichte van de 1013 mB isobaar, en de height de hoogte boven het terrein, en daarop ben ik afgegaan. Maar daarom zijn dat nog niet de definities van frSky...zal dan inderdaad wel de hoogte boven het terrein zijn als die bij jou nul aanduidt.
    Dat er een verschil opzit bij de landing zou ik vrij normaal vinden gezien de relatief beperkte nauwkeurigheid van GPS. Mensen denken dat GPS tot op de meter nauwkeurig is, maar dat kan je alleen maar bereiken in combinatie met een kaart bijvoorbeeld, waar je kan interpoleren naar bestaande wegen en dergelijke. Bij een losse GPS is de gemiddelde nauwkeurigheid eerder groter dan 10m, maar je kan geluk hebben (weinig atmosferische interferentie) en dan is die preciezer.
    Voor een nauwkeuriger hoogtemeting moet je zoals bij de echte vliegtuigen overgaan op drukmeting, maar ook dan kan het gebeuren dat je op een andere hoogte landt dan diegene waarop je bent gestart, door verandering van de luchtdruk tijdens de vlucht. Ik ben ooit met een zweefvliegtuig op -15m aangeduide hoogte geland na een vlucht van een paar uur, terwijl ik op diezelfde runway mijn hoogtemeter op nul had gezet bij de start.
    Heading heb ik nog niet gebruikt, maar weeral volgens mijn definities is je heading de richting waarin je je beweegt, course is de richting waarnaar de neus wijst. Zolang je dus niet beweegt, is de heading niet geweten. Ik heb die GPS module nog niet voldoende bestudeerd om te weten of er ook een kompas-functie in zit.
    Ik gebruik die module alleen af en toe in mijn 4m elekro-zwever om daarna krulletjes te zien verschijnen op google earth :)
    Met multi-copters heb ik geen enkele ervaring helaas.

6. Phaedra

Phaedra

Lid geworden:
    20 aug 2011
    Bij mij is alles metrisch aangeduid, ja.....
    Ik log ook aan 0,2s en 0,5s, maar volgens mij maakt dat niet zoveel uit.
    Voor de log viewer gebruik ik een MacBook Air, dus niet echt een supersnelle machine.

7. Klucky_13

Klucky_13

Lid geworden:
    11 apr 2014
    "Om krulletjes te doen verschijnen op google earth" dat klinkt interessant.. Kan je de gelogde positie gaan linken aan google earth om zo een gevlogen pad weer te geven of begrijp ik je verkeerd?

Bij mij staat de gelogde hoogte duidelijk in feet idpv meter. terwijl mijn taranis wel in meter de hoogte uitleest

8. Phaedra

Phaedra

Lid geworden:
    20 aug 2011
    Heb je een GS in de wagen? Die kan je dat meestal wel vertellen, binnen de toleranties van de GPS natuurlijk.
    Op sommige landkaarten vind je dat dat ook wel terug, vooral stafkaarten.
    De luchthaven van Zaventem heeft een terrain elevation van ongeveer 160m boven de zeespiegel, en dus ook al heeft je GPS module een fout van meer dan 10m, jouw terrain elevation zal wel boven de 100m zijn denk ik. Zo steil gaat het terrein niet tussen Zaventem en St-Genesius-Rode :D
    Conclusie: je GPS module geeft een hoogte relatief ten opzichte van het punt waar hij is geïnitialiseerd, en de onnauwkeurigheid van GPS in het algemeen geeft al wel eens verschillen tussen opstijgen en landen.
    Als er bijvoorbeeld een serieuze atmosferische storing (onweer, dikke wolk, ...) boven je GPS passeert, kan dat al direct een paar meter schelen in de meting (vertraging van het satelliet signaal op weg naar jouw ontvanger).

9. Klucky_13

Klucky_13

Lid geworden:
    11 apr 2014
    Oh ok, dan zal het idd de hoogte t.o.v. de startpositie zijn. Aangezien er ook een functie distance inzit die op het eerste zicht de afstand tot het startpunt weergeeft.

Heb je bovenstaande vraag nog gezien ivm google earth, daar ben ik wel benieuwd naar wat je exact bedoelde

10. Phaedra

Phaedra

Lid geworden:
    20 aug 2011
  11. schilper

schilper

Lid geworden:
    26 jun 2008
    Hier wat gemiddelden. (Wikipedia)

– hoogste punt: Signaal van Botrange, 694 m
    Van het Vlaams Gewest: Remersdaal, 287 m
    Van Antwerpen: Beerzelberg, 52 m
    Van Limburg: Remersdaal, 287 m
    Van Oost-Vlaanderen: Hotondberg, 151 m
    Van Vlaams-Brabant: Zevenbronnen, 133 m
    Van West-Vlaanderen: Kemmelberg, 156 m
    Van het Waals Gewest: Signaal van Botrange, 694 m
    Van Luik: Signaal van Botrange, 694 m
    Van Luxemburg: Baraque de Fraiture, 651 m
    Van Namen: Croix Scaille, 505 m
    Van Henegouwen: L'Escaillère, 361 m

12. Klucky_13

Klucky_13

Lid geworden:
    11 apr 2014
    Super, ik heb het al werkende gekregen. Het enige waar ik niet aan uit kan is het volgende:

Op de taranis wordt snelheid uitgelezen in km/u, in de logs in knopen (kts), op de taranis wordt hoogte gegeven in meter, op de logfiles in feet??

Is dit ergens in te stellen? Zeer vreemd dat alles goed gaat op de taranis maar verkeerd wordt gelogd

13. Phaedra

Phaedra

Lid geworden:
    20 aug 2011
    Als je in Companion je model opent, dan de pagina "telemetry", daar kan je de eenheden instellen. Staat dat daar ook op metrisch?

14. Adop

Adop

Lid geworden:
    22 jun 2007
    Ben inmiddels ook bezig met alles in te stellen erg mooie zender en zit vrij logisch in elkaar, de youtube filmpjes zijn makkelijker dan de manuel moet ik zeggen
    de hoogte is hier in Putten 92Meter dus die moet je dus eraf trekken voor de juiste hoogte of zie ik dat verkeerd?
    De countdown timer blijft hangen op 10sec dus na de laatste 10sec blijft hij zeggen 10sec 10sec enz is hier ook wat aan te doen
    ik kwam er ook achter dat alles erg dicht bij de computer ligt de telemetry gedurig uitvalt, na dit verder weg gelegd te hebben probleem over

gr Andre

15. Klucky_13

Klucky_13

Lid geworden:
    11 apr 2014
    Dat weet ik niet, dat ga ik nu meteen eens bekijken! Ik heb nog maar zeer weinig ervaring met Companion omdat ik tot nu toe al het programmeren rechtstreeks met de taranis deed. Dit kan je niet zien staan in de taranis zelf dan?

16. Klucky_13

Klucky_13

Lid geworden:
    11 apr 2014
    Ik zie hier geen settings meer staan wat betreft eenheden?

17. Phaedra

Phaedra

Lid geworden:
    20 aug 2011
    Ik doe quasi alles via Companion, omdat ik het gewoonweg veel makkelijker en praktischer vind. Op de Taranis ben je daar (in mijn geval alleszins) met die plastieken knopjes uuuren mee bezig, wat via Companion met enkele klikken kan.
    Effe terug via USB inpluggen, branden en huppakee.
    Misschien logt de GPS module zelf alles in imperial units, en vertaalt het telemetrie scherm van Taranis dat naar metrisch....geen idee.
    In mijn logs met de vario/hoogtemeter zie ik in de log viewer alleszins alles in m en m/sec.
    Ik heb geen logs meer van de GPS, dus dat kan ik niet direct nakijken. Ik zal hem later terug eens aansuiten en zien wat dat geeft in de logs, maar nu moet ik naar de winkel :)

18. Phaedra

Phaedra

Lid geworden:
    20 aug 2011
    Hmm, jij gebruikt duidelijk een andere versie van Companion, ik gebruik nog een oude versie.
    Bij mij staat dat onder "serial protocol", en dat geeft "frSky sensor hub".
    Dat is waarschijnlijk het oude telemetrie protocol voor de analoge ingangen...misschien niks met dit probleem te maken.

19. Klucky_13

Klucky_13

Lid geworden:
    11 apr 2014
    Ja deze zit gewoon via smart port aangesloten op de X8R receiver.

20. Phaedra

Phaedra

Lid geworden:
    20 aug 2011
    Misschien moet je die sensor eens via USB aansluiten op de PC, je kan die volgens mij ook instellen, en daar zit dan misschien die instelling.

Deel Deze Pagina