Nieuwe zenders FRSKY X9D X12D X16D

Discussie in 'Model elektronica' gestart door tfcw2000, 18 nov 2012.

1. PH-SVV

PH-SVV

Lid geworden:
    15 apr 2009
    Ik bedoelde ook voordat je voor het eerst gaat vliegen, dus ik heb die post iets aangepast.

Ik moet er niet aan denken dat ik buiten bereik zou komen (multikopter of wat dan ook).
    Je blijft ten alle tijden verantwoordelijk voor het apparaat.

Mijn devies:
    Doe altijd een range check voordat je voor het eerst gaat vliegen met je kist.
    (En herhaal deze test wanneer je grote wijzigingen aanbrengt)
    Het kost je nog geen 5 minuten en hebt er alleen maar baat bij.

Ergens baart het me wel wat zorgen als je niet weet wat een Range check inhoud (niet rot bedoeld)

2. Adop

Adop

Lid geworden:
    22 jun 2007
    Mooie info die rangetest ga ik zeker doen , heb inmiddels al een aantal keren gevlogen, zonder dit te weten , wel een normale rangetest gedaan model op de grond gelegd en 50m verderop zenderlaag gehouden ook achter auto gestaan , wat me wel opvalt is dat het snel minder wordt zelfs zo erg dat ik al 2 maal de waarschuwing kreeg dat hij onder de 42 was , toen ik aan het vliegen was, ik had er verder geen hinder van
    ook als ik de zender naast het model neerleg verbreekt hij de telemetry diverse keren en de rssi geheel nul
    een meter er vandaan en niets geen last
    mijn zwever op 480m gehad en dan heb ik rond de 50 standaard antennes in de romp (glasvezel)die met de "hobbels" eraan X6R

iemand dezelfde ervaringen of..

3. Klucky_13

Klucky_13

Lid geworden:
    11 apr 2014
    Als de zender te dicht tegen de antennes aankomt is het normaal dat het signaal wegvalt ;-)

4. stansan

stansan

Lid geworden:
    19 mei 2013
    Idd als je te dichtbij staat val alles weg dit is normaal. (minder dan aan halve meter)

De eerste meters gaat het idd heel snel naar beneden, maar hoe verder hoe langzamer dit zou moeten. een rssi waarde van 6 lager moet een verdubbeling van je afstand zijn (lees een paar post geleden).

Doe een range test met het 1/30 optie.
    Er is zeker iets mis als ie normaal bij 50meter all onder de alarmwaarde komt.

pcb antenne onder 90graden gezet?

als je bv beide antenne rechtop monteert en je hebt je zender antenne horizontaal heb je al een polariteits verschil van 90 graden.
    door 1 pcb rechtop en 1 liggen te monteren verklein je die polariteit tot max 45 graden. namelijk antenne 1 ligt horizontaal, je zender antenne ook dat is oke, dan ga je een meskant vliegen dan ligt antenne 2 horizontaal is dus ook oke.
    Van vlak naar een meskant zit een max van 45 graden polariteits verschil in tussen antenne 1 en 2.

Ook mag je nooit de punt van je antenne naar je model richten (alleen bij het zoeken naar je model als je hem kwijt bent). altijd je antenne buigen en een zijkant ervan richten.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is.

5. Phaedra

Phaedra

Lid geworden:
    20 aug 2011
    Vooral niet vergeten dat je lichaam zich niet tussen je zender en de ontvanger mag bevinden tijdens je range test. Alles wat water bevat, zoals ons lichaam, lang gras of gewassen, verzwakt namelijk het signaal. Je kan dit makkelijk zien als je de RSSI waarde op je zender in het oog houdt terwijl je tussen zender en ontvanger gaat staan.

6. Klucky_13

Klucky_13

Lid geworden:
    11 apr 2014
    Ik heb mijn antennes als volgt gemonteerd sinds gisteren:

7. stansan

stansan

Lid geworden:
    19 mei 2013
    Het is een optie maar je qoad zal het grootste deel van de tijd vlak vliegen.
    Dat betekent dat als jij je zender antenne vlak of rechtop hebt je altijd 45 graden polariteits verschil hebt.

Dus je antenne van je zender kun je het beste ook onder 45 houden tijdens vliegen.dus schuin omhoog steken is de beste optie....

8. Klucky_13

Klucky_13

Lid geworden:
    11 apr 2014
    Ik heb er nog niet mee gevlogen sinds deze plaatsing. Vroeger waren ze beide gewoon plat tegen de onderzijde gestript. Ik denk dat dit toch wel beter moet gaan. We zien wel :)

Edit: de antenne op een taranis kan ik alleen 180 verdraaien in hetzelfde vlak van de zender. Dus dat schuin naar boven is spijtig genoeg geen optie

9. Japie.G

Japie.G

Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Bij mij kan ie wel onder 45graden...

10. delta-X

delta-X

Lid geworden:
    16 okt 2013
    Heren,
    als ik in companion mijn modellen aanmaak en ze wil kopieren naar mijn zender,dan geeft companion aan dat het overschrijven naar de zender goed verlopen is.
    Doe ik echter dan mijn Taranis aan,dan geeft hij BAD EEPROMDATA.
    Waarna de zender zich reset en er een leeg menu overblijft.
    Ik krijg dan hetzelfde als toen ik de zender voor de eerste keer aanzette.
    Alle opgeslagen modellen zijn dan weg.
    Waar gaat dit verkeerd en natuurlijk het allerbelangrijkste,wat kan ik eraan doen?
    Grt Hans

11. trebor siuhyn

trebor siuhyn

Lid geworden:
    29 nov 2002

12. Klucky_13

Klucky_13

Lid geworden:
    11 apr 2014

13. stansan

stansan

Lid geworden:
    19 mei 2013
    Hans,

Welke versie van companion? gebruik de laatste om mee te beginnen je hebt toch niks meer te verliezen.

Maak in je zender 1 nieuwe model aan (dummy)

Hoeft geen mixen ofzo in te zitten, dus gewoon nieuw model en klaar.
    Dan voer je ook op je zender de kalibratie uit.
    Dan start je companion op en download je eeprom naar companion.
    Als het goed is zie je nu je dummy model.

Je kunt er nu andere modellen bij zetten, en je dummy deleten.
    nu schrijf je deze eeprom weer naar je zender weg.

laat de uitkomst even weten :) succes.

14. Emanuel

Emanuel

Lid geworden:
    9 feb 2011
    Hans, het klinkt alsof je zender software niet dezelfde is als de companion software. Als die niet matchen krijg je jouw foutmelding. Kijk even op de zender welke firmware versie je nu zit.
    Ik vermoed dat je de fabrieks software erop hebt staan. Daar is niets mis mee, maar OpenTx 2.0 is een stuk verder/geavanceerder. Upgraden van de zender is niet moeilijk, maar je moet even een aantal stappen goed doorlopen. Zie :
    Using Zadig | OpenTX University
    Flashing OpenTX | OpenTX University

Succes!

15. delta-X

delta-X

Lid geworden:
    16 okt 2013

Hallo Emanuel,
    Ik heb inderdaad de standaard firmware van Frsky op de Taranis zitten.
    Als companion had ik de 2.08 versie.
    Wel een mooie wizzard voor het programmeren van de modellen.
    Versie op de Taranis is de1.1.02.
    Heb nu companion 1.5 gedownload en daarmee werkt het wel.
    Alleen de wizzard van het programmeren van de modellen vind ik hier niet zo geslaagd als bij 2.08.
    Ik lees op sommige sites dat er gewaarschuwd wordt voor een onstabiel systeem als je de firmware van companion gebruikt.
    Dit zal ongetwijfeld door FrSKY ook gezegd worden,aangezien het niet hun softwareproduct meer is.
    Wie heeft ervaring met de stabiliteit van de nieuwste firmware?
    Kan ik indien het flashen mislukt ALTIJD weer de oude software erop krijgen?
    Ben nu eenmaal geen computerheld.
    Heeft de geflashde software wesenlijke voordelen boven de fabriekssoftware waardoor het de moeite van het flashen waard is?
    Het probleem is inderdaad zoals je aangaf een verschil in softwarestand tussen de Taranis en Companion.
    Het is wel leuk om voor mij als leek altijd de recentse update te hebben,maar het moet ook een voordeel met het vliegen hebben.
    Grt Hans

16. stansan

stansan

Lid geworden:
    19 mei 2013
    2.08 is gewoon goed.

zodra er een nieuwe update is vraagt je companion of je wilt updaten.

Ik persoonlijk laat dit altijd doen, ook vraagt ie dan of ie je zender moet updaten, ook gewoon doen.

je modellen worden mee geconverteerd, en je kan altijd terug naar een vorige versie (mits je een backup maakt natuurlijk.)

Ikzelf altijd een copy van mijn zender op de computer, mocht ik iets verklooien kan ik altijd weer terug.

vanaf 2.0 werkt het wel net even anders met aansluiten.
    namelijk, wil je je firmware van je zender updaten dan is het makklijkst om je zender uit te laten , de usb erin en companion laten updaten. (moet je wel even die zadig drivers hebben geladen), het voordeel van deze manier is dat ook meteen je bootloader geupdate wordt naar de versie van de firmware.

Dan als je je modellen wilt bewerken dan doe je je zender aan terwijl je de 2 horizontale trims naar het midden vasthoud.(rudder en aileron). dan kom je in de boatloader. dan doe je je usbkabel erin en kun je van en naar companion kopieren.

Als je iets bewerk in companion, altijd eerst van je zender downloaden en in die eeprom werken. anders moet je elke keer je kalibratie opnieuw doen.

17. stansan

stansan

Lid geworden:
    19 mei 2013
    Je krijgt er heel veel nieuwe functies bij, tot zelf het kunnen laten uitvoeren van .lua files. (dus dan je werkelijk alles programeren), maar dat is voor mij ook wel overkill :)

Heel veel nieuwe functies dus, en bv ipv 32 special functions nu 64..

dat lijkt erg veel, maar als je voor elke handeling een soundfile wilt laten draaien kom je er al snbel aan.
    bv, low rate, mid rate, en high rate zijn al 3 soundfiles dus ook 3 special functions... throttle hold, throttle release.... low battery dat soort dingen..

18. laasmooi

laasmooi

Lid geworden:
    10 jul 2012
    Instant Trim wordt vastgehouden en daar ben ik niet blij mee...

Instant trim is handig.
    Voor fixed wing en heli's is het inderdaad een voordeel dat ie de trimwaardes vast houdt zolang de configuratie maar onveranderd is.
    Bij mijn multicopters ligt dat wat genuanceerder omdat het powerpack elke keer op een iets andere positie in de copter hangt.

In mijn geval is het dus wat minder handig dat de trim instellingen worden vastgehouden.

Wat ik zoek:
    * Een instelling om tijdens opnieuw opstarten van de Taranis de trims weer neutraal te zien staan bij m'n multicopters.
    * Of na het opstarten via een schakelaar de trims weer neutraal te zetten.

Ik zie het vooral ook als een leuk projektje maar na uren pielen en zoeken ben ik nog geen streep verder gekomen.

Enig idee?

19. Emanuel

Emanuel

Lid geworden:
    9 feb 2011
    Normaal gesproken hoef je een multi niet te trimmen. Als dat wel moet klopt de calibratie van je controller niet volgens mij.

20. stansan

stansan

Lid geworden:
    19 mei 2013
    idd, een multi trim je niet.. een heli trouwens ook niet.
    Je multi kun je in je controller zelf kalibreren en daarna moet ie zichzelf levelen.

Mocht je het toch willen, elke flightmode in je taranis heeft zijn eigen trimn aftelling, dus als je er meerdere maakt hou je er 1 in ieder geval clean....

Als je er 1, 3 standenschakelaar aan wilt opofferen heb je 3 flight modes.
    wil je er 2 opofferen kun je tot 9 flightmodes gaan...

Deel Deze Pagina