Nieuwe zenders FRSKY X9D X12D X16D

Discussie in 'Model elektronica' gestart door tfcw2000, 18 nov 2012.

1. Adop

Adop

Lid geworden:
    22 jun 2007
    Even terugkomend op de stand van de antennes heb een en ander geprobeerd bij de F-16 lukt zoiets wel 90graden en geen melding meer gehad,maar in een zwever is dit lastiger heb ze nu buiten de romp gelegd de 1 naar achteren de andere naar voren aan beide zeiden, ik zat vanavond op 500m en had toch nog een keer de melding dat hij onder de grens kwam , ik weet niet in hoever zoiets kwaad kan maar nog niet een 100% goed gevoel hierover , zulke lange antenes , toch vreemd, terwijl op de goedkoopste maar 1 antenne zit van 2cm zijn en net zoveel bereik.

Gr Andre

2. stansan

stansan

Lid geworden:
    19 mei 2013
    Als ze dan allebei in liggende postitie geplaatst zijn zorg dan dat je zender antenne ook ligt dan heb je het grootste bereik.als je ze namelijk aan beide zijden hebt heb je dus meestal maar 1 in zicht. zorg dan dat in ieder geval je polariteit zo goed mogelijk is.
    500 meter is idd wat aan de korte kant, tenzij je lichaam of iets anders ertussen staat.

Ik heb heel veel aan dit filmpje gehad om te leren hoe dat nou eigenlijk zit met verschillende antennes.
    Antenna 101 by Joop Media - YouTube

Je hebt het over lange antennes, heb je die pcb (met een plastic ding aan het eind) of van die kabeltjes met een ontbloot stukje....

Als dat laatste het geval is kun je nog checken of er niet een stukje van dat kale stukje af is. op 2.4 Gh moet dat laatste stukje geloof ik 3,125 cm zijn. dat is de daadwerkelijke antenne. de rest van de draad die nog in de isolatie zit telt niet als antenne. Dat is juist afgeschermt.

3. trebor siuhyn

trebor siuhyn

Lid geworden:
    29 nov 2002
    Ik gebruik bij al mijn zwevers deze Antennenhalter (Paar) für 2,4 GHz Antennen | Diverses | Zubehör

en ik zorg dat ze altijd net voor de vleugel geplaatst zijn en ik heb zelfs met GPS vliegen geen probleem.

4. trebor siuhyn

trebor siuhyn

Lid geworden:
    29 nov 2002
    Je zender antenne moet altijd horizontaal zijn daarom heeft Jeti ze bewust in de handgreep verwerkt

5. Emanuel

Emanuel

Lid geworden:
    9 feb 2011
    Het ligt er een beetje aan wat voor vliegstijl je hebt. Als je vooral laag vliegt en ver weg dan is het beter de antenne rechtop te zetten. Vlieg je hoger en dicht bij, dus ook vrij recht boven jezelf dan is een liggende antenne beter. De antennes in het toestel moeten dan bij voorkeur dezelfde kant op staat, maar niet direct naar elkaar wijzen. Het filmpje laat dat mooi zien.

6. Adop

Adop

Lid geworden:
    22 jun 2007
    Oke ga ik proberen , dat filmpje wordt je bijna nerveus van om te kijken , de bedoeling is goed echter,die "vleugeltjes zijn leuk bedacht maar om die er aan te lijmen vind ik te ver gaan
    ik heb die zonder blokjes met heb ik geprobeerd in de romp maar was slechter verder zijn ze goed de ontblote draadjes

Het 2e wat ik tegenkwam is dat bij de F-16 de voltage sensor al in de eerste 5 sec volgas aangeeft dat de cell maar 3,5 volt is ook bij bijna een kwart gas 3,6 of 3,7 volt dus voor zoiets niet geschikt , alleen voor motors die niet teveel afnemen, of kan ik nog iets instellen hiervoor?
    de 150A stroom meter kun je bij zoiets dan een waarde ingeven van te voren van de lipo die dan terugloopt in waarde of kan ik enkel zien hoeveel stroom hij verbruikt
    wie heeft er ervaring mee

7. Emanuel

Emanuel

Lid geworden:
    9 feb 2011
    Wat je spannings sensor laat zien is wat er met je accu gebeurt als je die zwaar belast. Je zal dus even uit moeten zoeken wat de accu spanning is als je accu 80% leeg is en een alarm op die waarde zetten. Bij ieder toestel/accu is dat anders. Met de stroom sensor berekent de zender de verbruikte capaciteit. Je kan alarmen zetten op bepaalde waarden in mAh. Je kan berekenen bij hoeveel mAh je accu 80% leeg is.
    Na de landing even de waarde noteren en vergelijken met wat je in die accu teruglaadt. Er kan een afwijking in zitten.

8. laasmooi

laasmooi

Lid geworden:
    10 jul 2012
    En ook Emanuel: Normaal gesproken hoef je een multi niet te trimmen. Als dat wel moet klopt de calibratie van je controller niet volgens mij.

Inderdaad, na jullie commentaar te hebben overdacht, constateer ik dat ik op een verkeerd spoor zat. Jullie hebben helemaal gelijk.
    Beiden bedankt.

9. Emanuel

Emanuel

Lid geworden:
    9 feb 2011
    De Plus versie van de Taranis is onderweg:
    RC Groups - View Single Post - FrSky Taranis - 16 Channels, Full Telemetry, RSSI

Upgrades tov de huidige versie:
    -tril alarm
    -2 kleurig LCD backlight
    -beter geluid (geen RF brom uit de speaker)
    -Beter LCD panel

Wat mij betreft geen reden tot een upgrade. Ik ben na mijn modificaties tevreden over de Taranis. Wanneer de Horus uitkomt ga ik misschien wel over op dat model, maar dat gaat nog wel even duren.....

10. laasmooi

laasmooi

Lid geworden:
    10 jul 2012
    Tarot gimbal (GoPro) en Open Tx.

Tilt (en Roll) van de gimbal controleer ik in Stick Rate Mode (dus niet in Stick Position Mode).
    Laat ik mij in dit verhaal beperken tot de Tilt functie.

Tilt functie zit op Linker Slider(LS).
    In de middenstand staat de GoPro stil. LS "naar beneden" doet de GoPro ook naar beneden bewegen en vice versa.
    LS klein beetje naar beneden en de GoPro beweegt langzaam naar beneden, grotere uitslag resulteert in sneller bewegen van de gimbal.
    Ruststand wordt verkregen door de LS weer in middenpositie te zetten.

Om dat enigzins vloeiend te laten verlopen is ervaring nodig om de LS langzaam te verdraaien en weer langzaam naar de middenstand terug te draaien.
    Dat moet beter kunnen met Open Tx. De vraag is alleen: Hoe?

Wat ik wil is dat de tilt functie vloeiend van 0 naar een bepaalde snelheid loopt en als ik de LS weer in de middenstand zet, moet de snelheid mooi vloeiend weer naar 0 lopen.

Een bepaalde maximum snelheid instellen voor de tilt functie in Open Tx is zelfs voor mij geen probleem maar daarna wordt het, ondanks uren ploeteren, duister.
    Ik heb zelfs de gründliche Deutsche Anleitung erbij gepakt, iets wat ik niet snel doe, maar ik kom niet verder.

Hoop dat iemand wat snuggerder is dan ik en mij een oplossing kan aanreiken!

Wat ik hiermee hoop te bereiken is dat de kwaliteit van m'n videos beter wordt.
    Mocht iemand interesse hebben, kijk op LSI1hhUzRto[/media] 4x4 Adventure Thailand - YouTube.

____
    (Opnieuw de APM gecalibreerd en nu blijft ie keurig stil hangen (geen wind).
    Nogmaals mijn dank!)

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  11. Klucky_13

Klucky_13

Lid geworden:
    11 apr 2014
    De upgrades van de plus verse zijn inderdaad wat aan de magere kant.. Buiten het tril alarm en de meerkleurige backlight, zijn het eerder bugfixes dan een echt nieuw toestel..

12. stansan

stansan

Lid geworden:
    19 mei 2013
    We hebben het hier over een taranis, en nee als je je antenne in je model rechtop hebt en je zender antenne horizontaal, mis je een heel groot gebied ivm je polariteit. dan zou ik nog eerde voor 45 graden gaan.

13. stansan

stansan

Lid geworden:
    19 mei 2013

In je mixes heb je een delay en slow functie, als je in die slow nou bv up 2,0 en down 2,0 dan duurt het 2 seconden voor hij van de ene naar de andere kant gaat.
    Dit gebruik ik bv voor het langzaam uitgaan van een landings gestel van een vliegtuig. Bij mij is het dan 3 seconden om van voledig in naar volledig uit te gaan, maar ik denk dat je hiermee wel wat kan doen.

Ook zou je bv kunnen werken met een curve.. een andere optie zou Expo kunnen zijn , al weet ik niet hoe of wat

14. stansan

stansan

Lid geworden:
    19 mei 2013

Ook bij je alarmen kun je een delay instellen, dus bv als je een volgas stoot geeft gaat ie naar bv 3.3V per cel, maar zodra je weer in hover gaat gaat ie terug naar 3.6V.. wat nou als je je alarm zet zet op 3.3V met een delay van 5 seconden?

Als je accu echt leeg is blijft ie op 3.3 volt en gaat je alarm na 5 secoden.. duurt je boost korter en gaat ie weer terug omhoog houd Amber gewoon haar mond.

15. stansan

stansan

Lid geworden:
    19 mei 2013
    het enige wat ik heb gedaan is een andere speaker erin gezet voor een wat voller en harder geluid (mooiere spraak), deze op ebay
    En zelf mooiere sound files maken met online tekst to speech software.

16. laasmooi

laasmooi

Lid geworden:
    10 jul 2012
    Ik snap je redenering maar het is niet wat ik bedoel. Slow laat de beweging langzamer verlopen maar wèl met een vaste waarde.
    Is inderdaad visueel mooi om langzaam een landingsgestel naar buiten/binnen te zien gaan.

Ik wil dat de beweging van 0 naar een vaste waarde "oploopt" en aan 't eind ook weer "afloopt" naar 0.

Zoiets:
    De snelheid staat dus op de Y-as.

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  17. Emanuel

Emanuel

Lid geworden:
    9 feb 2011
    Je zou met een paar logical switches het slider signaal om kunnen zetten in - stop - naar voren - naar achteren en die logica een servo kanaal uit laten sturen met daarop een slow functie. Je gebruikt dan je slider als schakelaar. Dan krijg je dus dat hij langzaam van 0 naar vol signaal loopt en ook op dezelfde wijze weer stopt. Ik heb het nog niet getest, maar denk dat het zou kunnen werken.

18. stansan

stansan

Lid geworden:
    19 mei 2013
    een paar lochical switches maken en triggeren met Ls kan, maar waarom gebruik je bv niet je trimbutton van het gas? die is toch over? 1 tikje up 1 tikje down of mischien snap ik helemaal je bedoeling niet hoor :)

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  19. Emanuel

Emanuel

Lid geworden:
    9 feb 2011
    Ik heb het net even getest, en volgens mij werkt het.
    Geen idee hoe ik hier een bestand kan delen, pm me je email dan stuur ik hem op.

Ik heb 2 logical switches gemaakt. 1 is waar als de slider waarde groter is dan 50, 2 is waar als de slider waarde kleiner is dan -50.
    In de mixers staan bij kanaal 5(willekeurig gekozen) 2 mixen, 1 is actief bij LS1 en gaan in 3 seconden naar de waarde 100. 2 is actief bij LS2 en gaat in 3 seconden naar -100. Bij de slider in het midden loopt hij in 3 seconden terug naar 0. Volgens mij precies wat je wil hebben. De tijd is natuurlijk aan te passen. De max snelheid heb ik tenslotte nog aan S1 gekoppeld zodat je die altijd even aan kan passen.

Laatst bewerkt: 15 aug 2014
  20. laasmooi

laasmooi

Lid geworden:
    10 jul 2012

Fantastisch man, ben zeer benieuwd.
    Ik ga je nu PMmen...

Edit:

Emanuel, je bent mijn held. Het werkt exact zoals ik 't wil. Gewoon een zwengel geven aan LS en de tilt-snelheid bouwt langzaam op, LS teruggooien naar 0 en de beweging bouwt langzaam weer af naar 0.
    En het leuke is dat ik 't, dankzij je uitleg, nog snap ook!
    De logica van OpenTx is me nu veel duidelijker.
    Ik zal binnenkort een videootje plaatsen.

Edit:

Meteen maar even een video gemaakt.
    Beeld is onscherp maar goed genoeg om het resultaat te zien.
    http://youtu.be/pW_dQeKdwB0

Laatst bewerkt: 16 aug 2014

Deel Deze Pagina