Nieuwe zenders FRSKY X9D X12D X16D

Discussie in 'Model elektronica' gestart door tfcw2000, 18 nov 2012.

1. Eric R

Eric R

Lid geworden:
    29 apr 2013
    Help....

Ik heb bij HK een X8R ontvanger gekocht, maar ik krijg deze niet gebonden in de D16 mode
    In de D8 model is er geen probleem met het binden.
    Vermoedelijk ligt dit aan de firmware van de X8R.
    Hoe kan ik de ontvanger voorzien van de nieuwe firmware, welke kabel? Misschien beter wie kan mij hiermee helpen?

2. stansan

stansan

Lid geworden:
    19 mei 2013
    Dat heeft waarschijnlijk te maken met de nieuwe regelgeving. De X8r is met de nieuwe firmware geupdate denk ik.
    Dat betekent dat je je xjt module in de zender moet updaten met die nieuwe standaard maar ook al je andere oude ontvangers...
    volg deze draad maar eens openrcforums ? View topic - FrSky 2015 firmware update

succes
    Stansan

3. stansan

stansan

Lid geworden:
    19 mei 2013
    btw de D series (D4rII) enzo vallen niet onder de nieuwe regelgeving denk ik, heb er net 1 aangeschaft en die doet het gewoon.. het gaat dus alleen om de X series vermoed ik.

4. PH-SVV

PH-SVV

Lid geworden:
    15 apr 2009
    Dat weet ik wel zeker, de D serie word (totdat FrSky besluit hier de F/W van aan te passen) niet meer verkocht in de EU.

Lees mijn post 1274 nog even, daar staan linkjes waar je de o.a. update kabel kan kopen.

5. stansan

stansan

Lid geworden:
    19 mei 2013
  6. Eric R

Eric R

Lid geworden:
    29 apr 2013
  7. stansan

stansan

Lid geworden:
    19 mei 2013
    Die 2.0.15 is de versie van je opentx.
    Waar het hier om gaat is de firmware van je zendmodule.
    In je taranis heb je de mogelijkheid voor een externe module (bv voor spektrum), maar er zit ook een interne module in voor je frsky. Die module moet volgens de nieuwe regels aangepast worden. De firmware staat op de frsky site en je gebruikt de seriele poort die in je batterij vakje zit. gewoon evenb de manual lezen die bij die firmware zit..

Op de frsky site staat voor elke hardware een manual en de link naar de firmware download. die manuals hebben een naam zonder toevoeging. bv MANUAL deze moet je even renamen naar MAnual.pfd zodat ie opent in acrobat reader. Er wordt stap voor stap beschreven wat je moet doen.

http://www.frsky-rc.com/download/view.php?sort=&down=191&file=XJT%20Firmware-%20EU%20v1.8.1-%20Final%20Version

nog even de link naar de how to:
    http://www.frsky-rc.com/download/view.php?sort=How To&down=174&file=How-to built-in XJT upgrade

even de how to downloaden en renamen naar howto.pdf of openen met acrobat reader.

8. Eric R

Eric R

Lid geworden:
    29 apr 2013
    Duidelijk Stansan,

De zender is de 9XD plus en vorige maand gekocht bij Multirotorparts, zij vermelden het volgende; Voldoet aan ETSI EN 300 328 V1.8.1.

Dit zou de laatste versie firmware moeten zijn, kan het dan niet zo zijn dat het aan de ontvangers ligt?
    Ik ga vanavond ff de manuals doornemen, maar dan nog de vraag, welke kabels heb ik hiervoor nodig?

9. stansan

stansan

Lid geworden:
    19 mei 2013
    Die kabel die je zelf eerder al aan gaf is goed. Het is de vervanger van de FUC3. (Frsky Upgrade Cable) dus niet van Fuk wat is dit nou :)
    Die kabel bestaat uit meerdere apparte delen die ja kan inzetten bij meerdere toepassingen. kijk ook goed in die howto want je moet wat aders verwisselen. door dat je aders kan verwisselen wordt ie min of meer multi toepasbaar zeg maar. gewoon met een scheermesje het lipje opwippen om de ader uit een stekkertje te wippen. dus niet zoals ik eerst deed knip en soldeer haha..

Wat betreft die zender. die zal dan al aan de nieuwe standaard voldoen zoals ik nu lees. die V1.8.1 fw is de juiste.
    Kan dan natuurlijk zijn dat die ontvanger nog oude fw heeft.
    Dus gooi dan daar die update over heen.
    Ook weer ff kijken op de frsky site eigenlijk zelfde verhaal zelfde kabel maar mischien een adertje andersom ofzo.. (heb niet gekeken)

Het is in ieder geval zo. heb je de oude europese standaard zender dan moeten alle ontvangers ook dat zijn. Zender nieuw FW ontvangers ook nieuwe FW anders spreken ze elkaars dialect niet.

dus deze kabel http://www.microtechnics.eu/detail.php?categorie=FrSky&souscat=50&code=FrUSB-3&langue=nl

en deze voor je ontvanger.. die koppel je aan de eerste kabel http://www.microtechnics.eu/detail.php?categorie=FrSky&souscat=50&code=Adapter&langue=nl

Laatst bewerkt: 14 mrt 2015
  10. Eric R

Eric R

Lid geworden:
    29 apr 2013
    Thanks Stansan,

Natuurlijk zijn de kabels uitverkocht en nog onduidelijk wanneer er weer geleverd wordt.
    Dan maar hier een oproep!

Wie kan mij helpen met de upgrade van mijn 2 ontvangers (X8R) liefst in de buurt van Utrecht/Rotterdam, maar een stukje verder is ook niet erg.

11. stansan

stansan

Lid geworden:
    19 mei 2013
    ff googlen.. kijk eens bij boltrc of hobbyking.. of in duitsland.. ook in nl zijn tegenwoordig meerdere webshops die frsky verkopen...

12. Eric R

Eric R

Lid geworden:
    29 apr 2013
    Thnx.

Boltrc kende ik nog niet, is besteld

13. Frater

Frater

Lid geworden:
    22 jun 2014
    Je kunt de ontvangers en zender upgraden met de zender zelf. Helaas gaat dat in openTX pas met versie 2.016. Mike Bland heeft dit gemaakt en de ontwikkelaars hebben te lang getwijfeld om het toe te voegen. Heel vervelend, vooral voor Europeanen. Ik heb een maand geleden mijn vario's een upgrade gegeven met de zender. Daarvoor moet je wel eerst een ander OS laden (er9x?). Eerst een back-up maken van je image. Dan kun je gaan flashen door de zender te starten met de trim buttons naar buiten en het menu volgen. Daarna openTX weer flashen en de image terugzetten.

Als ik alle images op mijn zender zou zetten (ga ik denk ik vandaag doen). Kan ik op het veld alle apparatuur voor anderen flashen zonder pc.

Edit: de kabel voor deze procedure is heel makkelijk. Het is 1 kabel met 2 female JST-stekkers waarvan de polariteit is omgedraaid (+ en - gekruist).
    Het is daarom belangrijk dat je de kabel markeert (ik heb er een geel strikje om)

Laatst bewerkt: 15 mrt 2015
  14. Eric R

Eric R

Lid geworden:
    29 apr 2013
    Kabeltje is binnen.
    Gelijk maar gaan proberen de beide X8R te flashen met de nieuwe firmware en .... Succes:banana:
    Ook werkte de vario niet, maar na de update werkt alles naar behoren.

15. stansan

stansan

Lid geworden:
    19 mei 2013
    Mooi man.. kun je weer vliegen :) wordt mooi weer de komende dagen

16. Frater

Frater

Lid geworden:
    22 jun 2014
    Dat 2e kabeltje kon je gewoon zelf maken met een diode.
    Belachelijk dat dit er niet gewoon bij zit.

Een extra female JST-stekkertje via een diode aan de bruine kabel solderen.
    Zoals ik het heb uitgevoerd werkt het alleen als je 2 S-port aansluitingen hebt.

Ik heb het eigenlijk alleen maar zo gedaan omdat ik geen 4-polige JST-stekkers heb.

[​IMG] [​IMG]

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  17. Eric R

Eric R

Lid geworden:
    29 apr 2013
    Bij mij zat de SPC (Smart Port Cable) er gewoon bij, het was een setje.

FrSky FrUSB-3 & SPC Combo - BoltRC

18. stansan

stansan

Lid geworden:
    19 mei 2013
    Ach er zijn vele manieren om het te doen.. ik prefereer zelf ook gewoon het originele kabeltje.. er zijn dagen dat ik geen diodes in m'n zak heb zitten.:) btw het kan ook via de back port van je taranis heb je helemaal geen kabeltjes nodig behalve een servo verlengkabeltje.. maar ik vindt het zelf een enge onderneming... hier de link hoe en wat.
    https://youtu.be/jz6qnTsHcEE

GR,
    Stan

19. Frater

Frater

Lid geworden:
    22 jun 2014
    Dat schreef ik al enkele posts terug. Ik heb zo mijn vario's een upgrade gegeven 2 maanden geleden. Omdat ik ook de sample rate wilde aanpassen moest ik alsnog die USB-adapter kopen. Wist te laat dat het dan nog incompleet was. Ik had sneller een diode dan die adapter.

Vanaf 2.016 is het niet meer "eng". Dan zit het gewoon in openTX.
    Dat "enge" valt eigenlijk wel mee als je het een keer gedaan hebt en je ook weet waarom je het moet doen.

20. xat

xat

Lid geworden:
    9 mei 2013
    Hallo , ik heb sinds kort ook een Taranis .

Waarmee ik wil E-motor-zweven , zoals bij F5J gebruikelijk is.
    Met Gas - 0 - 1 Half - 2 Volgas , op een schakelaar , bv. SE .

Met remkleppen op de Gasstick , wat is gelukt.
    (Stick midden= Stick Neutraal = RemKleppen Neutraal in het Midden.)

Maar wil nu E-motor op de SE schakelaar :
    SE ^ Motor - UIT
    SE - Motor - HalfGas 60%
    SE v Motor _ VolGas 80%

in Mix gemaakt in 5/11 :
    CH3 -80 SE SEv Motor 80
    += -60 SE SE- Motor 60

in Special Functions in 10/11 :
    SF 12 SE v Play Track engon 1x
    SF 13 SE - Play Track engon 1x
    SF 14 SE ^ Play Track engoff 1x

En in Flight Modes:
    FM3 MOTOR -60% SE -
    FM4 MOTOR -80% SE v (pijltje down)

Motor wil nu alleen op 80% en UIT

Maar Halfgas lukt me nog niet , --- wat doe ik nog fout ?

Of - Hoe doen jullie dat ?

Deel Deze Pagina