Nieuweling: nieuwe poging eerste boot

Discussie in 'Werkschepen' gestart door andy89, 11 aug 2012.

1. setsunakaede

setsunakaede

Lid geworden:
    19 jun 2011
    Die regelaar die Pompebled noemt is vrijwel zeker goedkoper dan servo en schakelaar, en m.i. ook robuuster.
    Hij is er overigens ook in 20A uitvoering, scheelt nog eens anderhalve dollar ofzo...

2. Helicor

Helicor

Lid geworden:
    28 aug 2009
  3. andy89

andy89 Guest

ok dankjewel ik ga het doen met de microschakelaar en een servo.

en dan op een 2e accu dan heb ik ook de boot in evenwicht.
    morgen maar weer eens verder gaan dan.

bluscanon werkt in iedergeval wel al. ff getest en een bereik van ongeveer anderhalve meter.

ik zal kijken of ik een filmpje ervan in dit forumpje kan zetten

Laatst bewerkt door een moderator: 17 aug 2012
  4. Helicor

Helicor

Lid geworden:
    28 aug 2009
    Even een plaatje gemaakt van een servo met microschakelaars

In dit geval zitten er 3 op: de twee links en rechts om de boegschroef links of rechts te laten draaien, en de middelste/onderste om de spanning op de motor om te schakelen van 4,8 naar 7,2 Volt, dus een 2-traps snelheids schakeling; voldoet prima voor een boegschroefje op mijn Smit R., met meteriaal wat ik had liggen.
    Cor

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. kuperus

kuperus

Lid geworden:
    18 nov 2005
    dat ziet er wel super gelikt uit Helicor

6. andy89

andy89 Guest

ok jha bedankt. onderdelen zijn besteld en onderweg dus nu wachten erop.
    bootje staat in de eerste verf ik zal zo snel mogelijk foto's plaatsen.

7. andy89

andy89 Guest

micro schakelaar binnen. dus nu de pomp in de romp inbouwen. iemand daar nog tips over hoe te doen aangezien de aanvoer volledig vol met water moet staan.

gewoon direct door de romp of door middel van een verlengstuk.
    en dan aan de voorkant van de boot of aan de achterkant

8. Indoorvlieger

Indoorvlieger Forum veteraan

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Beproefde methode is buisje door de romp, daar een stukje siliconen-slang op om de inlaat met de pomp te verbinden. Zorg er wel voor dat de slangen niet los kunnen komen, anders pomp je je boot vol met water...

Maar, volgens mij kun je er ook naderhand goed bij om zo'n inlaat te realiseren. Zou je niet eerst zorgen dat de boot goed vaart, voordat je je op extra functies gaat toeleggen?

9. setsunakaede

setsunakaede

Lid geworden:
    19 jun 2011
    Als de aanvoer volledig vol moet staan is het van belang dat je pomp onder de waterlijn zit en in het aanvoertraject geen enkel punt boven de waterlijn uitkomt. Zo kan de pomp mooi vol water stromen.

Maar wat Indoorvlieger ook al zei: je kan beter éérst zorgen dat je romp okee is en zijn badkuiptest heeft doorstaan, vóórdat je vanalles inbouwt. Alles wat je nu al inbouwt kan stuk bij een eventuele lekkage.

10. andy89

andy89 Guest

jha ok klopt. de badkuip test voldoet hij bijna aan. ik had nog 1 zeer klein lek. dit is nu verholpen. moet nu nog een keer het water in. maar op het moment dat ik weer wat ga inbouwen moet hij alsnog weer een badkuiptest voor te kijken of hij nog waterdicht is. dus ik zie niet echt een verschil. daarnaast. electronica gaat er pas in op het moment dat de boot geen water meer maakt. dus er kan aan electronica niks kapot gaan.

11. andy89

andy89 Guest

nou ik heb weer een handje met foto's

Mijn microschakelaar voor aansturing van de pomp
    By dreamghost1989 at 2012-08-23

De boot losjes in elkaar. maar zo is een beetje het beeld hoe hij er uit komt te zien

De waterinlaat voor de pomp.

12. setsunakaede

setsunakaede

Lid geworden:
    19 jun 2011
    Hmm, Andy... Ik zou even wat aandacht gaan besteden aan je afwerking:
    -Buisje netjes gelijk met de romp maken en niet zo uitstekend
    -Alle kanten even gelijk vijlen, je ziet nu geowon op je gelakte schip precies hoe elke plank op elkaar zit
    -Een beetje verfijning aanbrengen in je opbouw, details maken of breken je boot

Ik denk dat als je even een paar stappen terug doet en de boot netjes afwerkt, je later véél meer tevreden bent met het resultaat. En dat levert ook meer vaarplezier op, en complimentjes aan de waterkant. En dat is ook best leuk :)

13. andy89

andy89 Guest

jha de afwerking is niet goed nee dat weet ik. maar het is mijn eerste bootje. de uitstekende delen ga ik wel nog proberen af te werken. en enige details komen er ook nog op.

mijn waterlijn ligt wel zeer hoog. het water komt tot aan de rechte plaat aan de achterzijde dus hij ligt ongeveer 7 cm onder water

ik ben blij met de aanwijzingen en tips van jullie. maar ik denk dat dit voor mij nu even goed genoeg is als eerste boot.

maar toch evengoed bedankt voor de tip.

14. setsunakaede

setsunakaede

Lid geworden:
    19 jun 2011
    Tot aan de rechte plaat? Bedoel je tot aan het dek, of ligt nét de onderkant van je achterschip onder water?
    In dat laatste geval: Hij mag nog prima wat dieper liggen, ik zou mikken op 1/4 tot 1/3 van de hoogte van je achterschip onder water.

En doe jezelf een lol en doe toch even die afwerking beter maken. Echt waar, dan ben je later veel meer tevreden over het resultaat! Ook als is het "slechts" je eerste boot, je kan beter nu al beginnen met netjes afwerken. Je hoeft echt niet gelijk een super-bouwer te zijn (ben ik ook bepaald niet), maar je kan wel streven naar een steeds beter resultaat.
    Als je de basis nú netjes afwerkt, kan deze boot misschien nog wel 4 of 5 gedaantewisselingen "hebben" waarbij je hem steeds mooier maakt. Laat je de basis nu zitten, dan moet je voor elke verbeterslag óf heel veel afbreken, óf een nieuwe boot bouwen. Nu is dat ook niet erg... Maar toch.

Deel Deze Pagina