[nieuws] Durafly EFX leverbaar :)

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door DutchRC, 30 sep 2014.

1. DutchRC

DutchRC Guest

Nog heel wat anders: een vlieger alhier heeft de kit versie gekocht, om hem als helling-zwever te gebruiker.. Ik denk dat het toestel dat ook wel goed zal kunnen :)
    Maar ook dat gaan we meemaken dan ;)

2. franky

franky

Lid geworden:
    31 aug 2003
    Vanavond heb ik enkele test gedaan. Er komt wel een vervorming in het materiaal, maar erg oplossen doet het niet. Lost-foam methode gaat het niet worden. Want als het niet goed oplost, dan moet je de romp uitkrassen. Maar daar kom je amper bij.

Als ik een mal zo maken. Dan zou ik het model eerst in 80grams glasmat zetten. Zodat het model stijver wordt en daarmee (hopelijk) de flex eruit gaat.
    Maar zoals ik al eerder aangaf, heeft een mal geen voorkeur ivm tijd/geld. Tevens is zoals je zegt, tegen de tijd dat het klaar is. Staat er mogelijk weer een ander model op de wish list

Maar eens over nadenken, wat het gaat worden.

3. Richard Branderhorst

Richard Branderhorst PH-SAM

Lid geworden:
    2 sep 2002
    Mijn gele is ook binnen op mijn vakantie adres, (beter weer als bij jullie nu...) enkele eerste indrukken:
    Keurig y-kabeltje er bij geleverd voor als je een 4-kan ontvanger hebt, maar ik heb een Orange 6 kan. er in zitten dus kunnen de ailerons direct aan de ontvanger. Voorlopig even met verlengkabeltjes want de aileron servokabels zijn wel erg kort...

Het inbus tooltje wat er bij zit kan gelijk bij het oud ijzer, paste niet.

Was even zoeken hoe je de lock van het stabilo moet loskrijgen (is dus het binnenste gedeelte van het lange lipje omhoog trekken.
    Bij monteren valt het lockje niet precies flush met de onderkant, dus de beide helften zitten iets te ver uit elkaar, ondanks heel hard aandrukken. Romp is dus ter plaatse iets te dik, moet ik nog nabewerken.
    Prop was totaal uit onbalans, moet je echt herstellen, schuren lijkt me geen optie op zo'n klein propje, ik plak wat cellotape op de lichte kant.

• Bedankt voor de tip van het programmeren van de motor!
    • Ook over het locktiten van de schroeven, ze zaten best vast maar heb dat toch maar gedaan.
    • Tape onder de ailerons moet ik nog doen, alleen veel water is hier niet!....

Hier en daar in dit draadje worden een aantal natuurkundige wetten met voeten getreden, ik kan het niet laten om er toch wat over te zeggen, goedbedoeld om er van te leren en al zeker niet om te katten.
    Dylan, als je model last heeft van turbulentie op bvb 20m hoogte, dan heeft hij dat met ALLE richtingen die hij op vliegt, heeft 0,0 met de windrichting te maken. Turbulentie is een "bijprodukt" van wind en het gaat alle kanten op, is complete chaos en heeft geen "richting".

Verder zeg je ook dat als je aanduikt met tegen of meewind, er verschil is met het model van je vliegmaat. Helaas, ook deze "theorie" klopt niet, beide modellen zitten in dezelfde lucht, of die beweegt of stil staat (wind) heeft geen invloed op het model en zal al helemaal niet leiden tot onderlinge verschillen.
    Als het model van je vliegmaat sneller is na een duik, ligt het doorgaans aan een verschil van aandrijving, of gewicht, maar NIET aan de wind!

Geeft allemaal niks, het zijn de standaard misvattingen die (helaas) nog steeds in de koppies van veel modelvliegers rondspoken. Het komt voornamelijk omdat we als waarnemer op de grond de SOM zien van de eigen vliegsnelheid van het model PLUS de invloed van de wind. Het model, eenmaal in de lucht heeft zelf totaal geen weet van wind.

Het wegtrekken van de neus in de start is normaal, hebben alle prop aangedreven vliegtuigen, van EFX tot full size Spitfire met 3000 pk.
    Het ontstaat door de kurketrekker vormige stroming achter de prop, die drukt het kielvlak naar rechts en dus de neus naar links. De fabrikanten hebben de motor al wat schuin gezet, maar dat helpt maar ten dele, meestal nét genoeg om er voor te zorgen dat het model op volle snelheid rechtuit gaat.
    Het fenomeen is dus het sterkst bij lage snelheden en veel vermogen. In de 1/1 vliegerij corrigeer je dat met (soms héél veel) richtingsroer aan het begin van de start, naarmate de snelheid gaat oplopen en je richtingsroer beter gaat pakken, kun je het verminderen. Enkele zeer hoog vermogen kisten zoals de latere Spitfires mocht je aan het begin van de start niet eens volgas geven, pas later in de start als de roeren beter grip op de lucht kregen.

Voor de EFX kun je het beperken door NIET met volgas te starten, en een zeer goede "zwaai" te maken bij het weggooien zodat er al meteen goede druk op de roeren is. Een beetje met de rechtervleugel laag gooien is ook een smokkeltruuk.
    Maar je kunt ook als je zender dat kan een "start" flightmode maken (met ook de hoogteroer trim al wat UP) en wat rechts richtingsroer (3mm of zo), die je weer afzet als hij veilig op snelheid is.

Voor de liefhebbers, worstel eens door deze lange "wind" discussie, als je het tot aan het eind vol houdt, snap je het! (ach je hebt toch tijd zat over na het "bouwen" van de EFX.....
    grondsnelheid-versus-luchtsnelheid-ofwel-de-invloed-van-de-wind

Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  4. Dylan sys150

Dylan sys150

Lid geworden:
    23 apr 2006
    Het is hard gegaan met de verkoop van dit toestel.
    Zowel de rode als de gele versie zijn totaal uitverkocht in het EU Warehouse.
    Alleen de kit versie is nog verkrijgbaar.
    Vraag me af hoeveel er daadwerkelijk van in Holland rondvliegen.
    Jammer van het einde vliegseizoen, want had graag een vliegmeeting willen bijwonen waar alleen EFX racer piloten bij elkaar kwamen en dat we dan konden vliegen.
    Vr Gr E

5. filbas

filbas

Lid geworden:
    8 nov 2008
    Ik heb er eentje, die zal binnenkort in België rondvliegen ! :)

6. franky

franky

Lid geworden:
    31 aug 2003
    Dit heeft de mijne ook. Aangezien ik het lockje niet 100% flush ging. Heb ik ernaast een klein gaatje geboord en een mini parkertje erin gedraaid. Komt nu ook niet meer los. Maar nog belangrijker. Het voelt tussen de oren goed nu. Want meestal bouwen we toestellen veelte stevig. Maar dat het lipje niet vlak zat, gaf me geen goed gevoel.

7. DutchRC

DutchRC Guest

Het viel me al op dat er geknipt was in het HK filmpje op het moment dat hij de staart monteerde.. Kijk nog maar eens na..

8. Richard Branderhorst

Lid geworden:
    2 sep 2002
    Zo, eerste vluchten zitten er op, lekker bij 28 graden en windstil :D

Absoluut probleemloos kistje.
    Werd weggegooid, onderhands, door iemand anders, leek me wel veiliger maar de volgende keer doe ik het zelf. 1/2-3/4 gas was meer dan voldoende en de trim UP. Het wegtrekken naar links valt mee, maar is tijdelijk goed op te vangen met ailerons.
    Na de start wat gas terug, opnieuw HR trimmen en daarna de beer losgelaten.
    Hij vliegt goed en voorspelbaar, kan mooi langzaam en pas bij volledig hoogteroer (wat ik flinke uitslag heb gegeven) valt hij over een vleugel weg, maar dan hangt de romp al wel dik 15 gr achterover.
    Ik heb niets aan het ZPT veranderd en heb alles standaard er in, dus die 1800 4S van HK. Voor mij vliegt hij zo prima, zit tegen de neutrale grens aan, dus weinig pitch UP als je snelheid flink toeneemt.

Beetje "crazy flying gedaan door bij lage snelheid volgas en alles in de hoek, krijg je mooie bizarre manoevres te zien, maar zodra je gas dicht trekt en alles weer loslaat, is hij meteen weer onder controle.
    Outside loopings, geen probleem.

Ik ga een mixertje instellen op de zender, gas dicht = rudder neutraal, volgas = 3-4mm RECHTS rudder. Want er is echt wel sprake van weglopen van de neus bij volgas, dus loopings kregen een kurkentrekker vorm als er niet bijgestuurd werd met rudder.

Landingen zijn een fluitje, mits je lekker laag aan komt vliegen want het ding zweeft als de beste.

Kortom, weinig geld voor een schitterend kistje, mooie trainer voor het snellere werk.

Propje moet je echt balanceren, ik moest de hele achterkant van het lichtste blad bedekken met cellotape, en dan aan de voorkant nog twee dwars strips er op.

Het niet volledig inklikken van de lock van het stabilo oplossen door de binnenkant van de romp, waar de stabilo helften in komen, voorzichtig met een Dremel iets af vlakken (met zo'n cilinder frees er op. Nu klikt hij mooi flush met de onderkant dicht)

9. Dylan sys150

Dylan sys150

Lid geworden:
    23 apr 2006
    Fijn dat ze bevalt.
    Het is inderdaad een erg fijn kistje.
    Geen top speed maar vliegt lekker.
    Zaterdag mag ze weer fladderen en dan met de 2 andere vliegmaatjes erbij.
    Worden dan 3 stuks racers tegelijk in de lucht.
    Knallen...............
    Vr Gr E

10. Richard Branderhorst

Lid geworden:
    2 sep 2002
    Nog wat tipjes:

Ivm de korte aileron kabels, heb ik de ontvanger tussen de romp en de vleugels gehouden en toen alle stekkers er in gestoken. Daarna de ontvanger van onder naar boven de romp in geduwd. Dan gaat het zonder verlengkabeltjes.

Een 5-6 kan ontvanger is aan te raden zodat je de ailerons apart kunt aansturen, het rollen gaat nu niet bepaald axiaal, ik ga er wat differieel in programmeren: het aileron wat naar beneden gaat, minder uitslag geven.
    Je kunt dat best beginnen met 40% minder en dan testen of het rollen "langs een snoertje gaat", anders de instellingen wat vergroten of verkleinen.
    Het mooiste kun je dat doen door een VERTICALE roll je maken, dan zie je dat het mooiste en heb je geen last van de zwaartekracht.
    Maar éérst moet het rudder goed uitgetrimd zijn, anders blijft hij een "tonnetje" rollen.

De Lipo heb ik vastgezet met een afval stukje roofmate, wat ik (los) tussen de servo's etc steek.

Alhoewel het ding makkelijk vliegt, is het nou ook weer geen beginnerskistje. Het heeft een hoog aaibaarheidsgehalte, dus er zal wel hier en daar iemand zijn die het impulsief koopt, zonder voldoende voorervaring en dan gaat het toch mis vermoed ik. Zeker als je hem te ver weg vliegt, het wordt erg snel erg klein....

11. wildwil

wildwil

Lid geworden:
    29 jul 2010
    :( Toch een min puntjes op dit toestel...
    Bij hoge snelheid gaat de staart kwispellen wat de vleugels ook in beweging zet, je krijg dan een slinger beweging.
    Ik had er eerst niet zo veel last van.
    Er was bij de eerste vluchten bijna geen wind en ik heb toen ook niet de grens van het toestel opgezocht.
    Vanmiddag wat meer wind 3 tot 5.. Maar daar had hij niet zo veel last van...
    Jammer dat net dat laatste stukje van de romp niet zo stijf is.
    Hierdoor krijg je toch een net wat minder stabiel vlieggedrag..
    Zijn er meer die dat hebben.
    Of heb ik een maandag morgen model...?

Ik heb wel een oplossing, een platstukje carbon staaf (3mmX0,3mm)
    over de lengte inlijmen aan bijde zijde van einde staart tot een derde van de romp(ongeveer).
    Maar ik snij liever niet in dit mooie en verder wel lekker vliegend kistje.
    Was vandaag wel weer een lekker vliegweertje ... :D

Ik hoor wel wat jullie er van weten/vinden.

Gr Wil

12. Helitony

Helitony

Lid geworden:
    16 mrt 2005
    ESC mod voor CG

Ik heb meerdere 3S 2450 mAh 35C zippy compact accu’s .
    Passend te maken met een kleine dremel ingreep.
    Met deze accu is het CG niet goed te krijgen zonder gewicht.
    Ik heb de ESC naar voren gehaald dus zo het CG goed gekregen.

DE pieper als je die nog wel hoor.

13. Dylan sys150

Dylan sys150

Lid geworden:
    23 apr 2006
    Mooi hoor.
    Zag jou ook op het RCGroups.
    Fijn weekend.
    Vr Gr Erwin

14. Rwi

Rwi

Lid geworden:
    7 aug 2013
    Nou heb je de ESC wel uit de koelwind gehaald. Check ff of hij niet te warm wordt.

15. Dylan sys150

Dylan sys150

Lid geworden:
    23 apr 2006
    Heeeeee Brutus!!!
    Lekker knallen straks!!!

16. Dylan sys150

Dylan sys150

Lid geworden:
    23 apr 2006
    Eens kieken wat onze 3 stuks racers tegelijk airborn doen.
    Genieten!!!

17. Dylan sys150

Dylan sys150

Lid geworden:
    23 apr 2006
    Wel...............
    Vandaag 3 stuks Durafly EFX racers zien vliegen.
    Ene van een vliegmaat had er net als ik een 4.75x4.75 prop opzitten.
    Ik vlieg em met 4S 2200Mah Lipo maar hij teste er een 5S Lipo in.
    Tja.........het ging een stukkie harder, maar werd er nog niet echt warm van.

Totdat hij zijn erug snelle Multiplex Funjet op 5S en 6S erbij pakte.
    En......zijn Multiplex Dogfighter op 5S.
    Nou.........met alle respect maar dan is de EFX racer een Fiat Panda bij.
    Holey Smoke..........
    De Funjet en Dogfighter kreeg ik met Fly By s lichtelijk poep in de pampers van.
    Wat gaat dat allemachtig verrekte hard zeg.Om bang van te worden.
    De funjet liep zekers 250 op rechte stuk.
    Zijn Dogfighter wellicht een fractie langzamer, maar was nog een monster.

De EFX racer vliegt leuk.
    Maar daarmee is alles gezegt vind ik.
    Heb tot op heden een 30tal vluchten ermee gevlogen.
    Leuke machine maar geen topper.
    Snelheid is in 1 woord ruk en houdt niet over.
    Soort van sportwagen met een 1 liter 3 cilinder motor erin van 65pk.
    Optisch ziet het er gelikt en snel uit maar presteren: ho maar.
    Een HobbyCity Funfighter toestel op 4S Lipo packje vliegt nog harder.( gaan doorgaans rond de 180km per uur)

Al met al leuk het proberen waard, maar voor mij geen top machine.
    Buiten dat om..........met wat wind erbij krijg je waggel de waggel.
    Een erg jammerlijk verschijnsel en doet veel afbreuk aan het toestel.
    Want elk toestel dat waggel de waggel doet ziet er in mijn ogen niet uit.
    Dronken eenden lijken het dan.
    Fijn weekend allen.
    Vr Gr Erwin

18. DutchRC

DutchRC Guest

Ik denk dat het (een) groot verschil tussen een Durafly en een Multiplex de hoeveelheid ontwikkeltijd (en kosten) is.. Een MPX kun je eigelijk blind kopen.. Dat gaat goed vliegen..

Vorig weekend vloog ik na de EFX ook met mijn Dogfighter.. En die ding inderdaad Veel sneller, maar vloog ook veel meer als op rails (ondanks de wind)..
    Maar.. daar is de prijs dan ook naar...

19. franky

franky

Lid geworden:
    31 aug 2003
    @Erwin,

Dat waggel waggel heeft mijn EFX ook. Maar dat is het dan ook wat ik negatief vind.

De overige vergelijking die jij doet. De EFX vergelijken met een funjet of dogfighter is een vergelijking van appels met peren.
    De EFX vlieg je op 4S. Maar zoals je al aangeeft, vliegen die andere modellen op 5S. Daar ligt een heel andere setup in die modellen. Je moet wel een vergelijking trekken met dezelfde motor/regelaar/accu. Anders is het een vergelijking die niks voorstelt.

Mogelijk past zo'n setup van die andere modellen niet in de EFX i.v.m. plaats gebrek. Dan zou ik zeggen, bouw dezelfde setup eens in de funjet of dogfighter. En laat dan maar horen wat de vergelijking is

20. Jan Belt-CP V2

Jan Belt-CP V2

Lid geworden:
    10 mei 2012

Ik zie hier snelheden voorbij komen waarvan ik denk zijn dat gemeten snelheden of is het natte vingerwerk:(
    Zelf heb ik hier de GPS datalogger V3 Voltron ( Filmpje https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=q6Twfukp8HY ) voor aangeschaft, meten is weten:D

Ik vind zelf de EFX een toestel dat doet wat ze er voor opgeven, niets meer en niets minder, maar dat hij tekort komt tegenover andere modellen met een andere setup en prijskaartje kan je de EFX niet aanrekenen, zoals eerder al gezegd appel en peren:wink:

Jan

Laatst bewerkt: 12 okt 2014

Deel Deze Pagina