[nieuws] Durafly EFX leverbaar :)

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door DutchRC, 30 sep 2014.

1. Rwi

Rwi

Lid geworden:
    7 aug 2013
    Hier de dogfighter en funjet vlieger.
    Tja...het zijn inderdaad verschillende setups en de dogfighter (1500Watt) heeft een prijzige motor (hyperion motor).
    Maarrrrrr de funjet koste mij nieuw 45 euro (niet de ultra maar de gewone)
    Zit een NTM van 17 euro in 2 servo's van 5 euro en een 60A regelaar van 26 euro. Nog geen 100 euries dus. De EFX koste me iets van 120 euro.
    Beide gevlogen op 5S. EFX was vlot op 5S met 4,74x4,75 prop en 780 watt, maar funjet op zelfde 5S maakte duidelijk meer indruk (1000W). Snelheden zijn inderdaad natte vingerwerk. Heb zelf ook een GPS loggers erin gehad, Dogfighter zelfs 268km/uur gehaald op 5S. Dogfighter zelfs op 6S (2000Watt) gehad maar daardoor brak in vlucht spontaan de vleugel hahaha Jan....staar je niet blind op de gps dataloggers. Ook die geven slechts een benadering en hebben soms nog een aardige foutmarge hebben wij gemerkt. (meerdere hebben zo'n ding bij ons)
    Wil je echt weten hoe hard de grondsnelheid is dan mag je aardig in de buidel tasten!
    Als wij (ons vliegclubje denkt...damm das hard! dan gaat het vlot genoeg en gaan we dik boven de 200)
    Mijn EFX gaat daarom ook in de verkoop. Leuk ding, maar voegt niks toe gezien de dogfighter en de funjet duidelijk harder gaan. Een andere motor en regelaar in de EFX zou natuurlijk kunnen, maar dat zie ik niet zitten.

Vriendelijke groet,

Rob

2. Dylan sys150

Dylan sys150

Lid geworden:
    23 apr 2006
    Rob.....tevens vliegmaat!!
    Mijn dank voor je bredere uitleg naar de heren toe en hoop dat het hun nu ook duidelijk is wat ik bedoelde en al helemaal hoe jij jouw verhaal hebt uitgelegt.
    Duidelijker dan dat kan het niet worden lijkt mij.
    Dus ik zeg: goed lezen wat Rob schreef want dan is zijn snellere Funjet dus goedkoper dan die EFX racer van Durafly.
    En........beiden op 5S heren!!
    Niet echt appels en peren vind ik zelf.
    Laten we wel wezen........hadden jullie niet allemaal net als ik op voorhand gedacht dat de EFX racer bloedjesnel zou wezen? Kiek nou eens naar het model!!! Dat ziet er toch rete snel uit!!
    Minimaal 160km per uur werd ons voorgeschoteld. Ammehoela.........
    NMT motoren zijn al ruk motoren qua kwaliteit en de EFX racer gaat bij lange na geen veel hogere snelheid halen dan de Funjet of Dogfighter.
    Dus..........die van mij gaat vast al snel de kliko in.
    Zal er ook niet veel meer mee gaan vliegen aangezien ik een Funjet in aanbouw heb die de snelheid van de Funjet van mijn vliegmaat Rob gaat halen straks.
    Fijne zondag allen.
    Vr Gr E

3. Rwi

Rwi

Lid geworden:
    7 aug 2013
    Erwin,
    160 haalt hij echt wel hoor! Maarrrrr ja....als je boven de 200 gewend bent is dat een tegenvaller. We zijn iets te verwend geraakt vrees ik. Voor iemand die net van een warbird of zo iets afkomt is een EFX zeker leuk (en mooi vliegbeeld) Echter van Funjet en opgefokte dogfighter naar EFX blijkt een stap terug.

Groet,

Rob

4. Dylan sys150

Dylan sys150

Lid geworden:
    23 apr 2006
    Oke Rob.
    Dan zijn we inderdaad verwent wat speed betreft.
    Heb datzelfde eigenlijk ook al bij mijn Quadcopters.
    Jij weet hoeveel power die krengen leveren en hoe smerig hard ze kunnen.
    Mijn Quadcopter ging laatst op doorvlucht al 108 gemeten met de GPS Datalogger.
    Vond dat al flink rap gaan voor een wentelwiek apparaat.
    We hebben en vliegen met rappe toestellen en mede daarom vind ik de speed van de EFX racer teleurstellend tegenvallen.
    Ondanks dat vliegt ze best wel lekker, maar is bij lange na niet mijn favorietste kistje.
    Vr Gr E

5. franky

franky

Lid geworden:
    31 aug 2003
    @Dylan,

Ik zou zeggen. Lees het zelf eens goed. Want er worden nog steeds appels met peren vergeleken.
    In het verhaal wat jij eerst gepost hebt, wordt niets besproken over kosten van een model. Dat je een model goedkoper en sneller kunt krijgen dan de EFX, dat trek ik niet in twijfel.
    Maar lees eens goed, wat Rob schrijft. Beide modellen vliegen op 5S. Daarbij verbruikt de EFX 780W en de funjet 1000W. En de dogfighter zou op 6S 2000W doen, dan zit deze met 5S nog altijd boven de 1000W. Het is dus niet dezelfde setup en daarom nog steeds appels met peren vergelijken.

Zelf vlieg ik ook wel met snellere modellen dan de EFX. En dan valt de snelheid inderdaad tegen. Maar toch vind ik de fun factor hoog voor dit model, en dat telt ook.

6. Rwi

Rwi

Lid geworden:
    7 aug 2013
    Franky,
    Je hebt helemaal gelijk dat hier verschillende modellen met verschillende setups worden vergeleken.
    Wat ons een beetje tegenvalt is dat je inderdaad voor minder centen makkelijk een sneller en goed vliegend model zoals een funjet kan krijgen. Die heeft wat ons betreft meer een wow factor dan de EFX. We hadden verwacht dat hij wat sneller was en anders makkelijk sneller te maken. Dat sneller maken valt wat tegen. Er is niet veel ruimte in het kistje voor een grotere motor. De motor die er inzit kan echt niet meer dan 50A hebben want hij wordt al goed warm met standaard 4S setup. Zoals gezegd op 5S ging het lekker vlot en toch niet meer dan 45A op een 4,75x4,75. Maar ja....funjet heeft een iets grotere motor en trek ik wat meer Ampere (volgens mij rond de 60A) uit en dat verschil merk je toch wel. Kist heeft zeker een leuke funfactor maar als ik daarna mijn funjet of dogfighter vlieg gaan mijn mondhoeken toch nog wat meer omhoog;-D

Vr, groet,

Rob

7. Rhelie

Rhelie Forum veteraan

Lid geworden:
    16 sep 2004
    Dit model is toch ook niet op de markt gezet om alles te overtreffen ?
    Qua looks is dat aardig gelukt, en de vlieg-eigenschappen liegen er ook niet om.

Jammer dat ik hem nu niet kan kopen, alleen al voor de schoonheid zou ik hem willen.

8. Rwi

Rwi

Lid geworden:
    7 aug 2013
    Nee, niet om alles te overtreffen maar wel met veel bombarie hoe hard hij stock wel niet ging. En dat valt wat tegen. Maar zoals eerder gezegd zijn we wat verwend vrees ik. Was dit mijn eerste snelle kist geweest dan had ik zeker wooooooow gedacht.

9. wildwil

wildwil

Lid geworden:
    29 jul 2010
    :confused: Voor mij heeft hij ook niet de WOOOOW factoor wat snelheid aangaat.
    Wel in uiterlijk doet deze kist wat je ziet bij HK.
    Het vlieg gedrag is redelijk tot goed.
    De wiebel in de staart is gewoon niet goed, dat alleen bij hogere snelheid.
    En daar hebben we hem nu net voor gekocht.
    Al met al een best mooie kist die ook wel snel gaat maar niet zo snel als je misschien had verwacht.
    Als ik punten zou geven van 0 tot 10.
    Dan geef ik aan deze kist een 7,5.
    En dat alleen door de wiebel en de snelheid. :(
    Nog ruim voldoende maar zeker geen 10..
    Uiterlijk en afwerking is meer dan gewoon goed te noemen. :yes:
    Toch gaat ik deze kist vanmiddag weer lekker laten fladeren...;)

Gr Wil :cool:

10. Dylan sys150

Dylan sys150

Lid geworden:
    23 apr 2006
    Hoi Wil.
    Fijn te horen dat jij zo content bent met de EFX racer.
    Ik vind het ondanks mijn scherpe kritiek ook een mooi toestel om te zien hoor.
    Was toen het model net te koop was ook gelijk om en heb toen zelfs de lege kit versie erbij besteld.
    Wat afwerking betreft en kwaliteit heeft de EFX racer weinig op aan te merken vind ik.
    Flex in het achterste gedeelte tussen vleugel en kont, zwakke motormount en verf die er snel afbladdert zijn de hoofdpunten.
    Voor de rest vliegt het best wel schappelijk en netjes.
    Helemaal als er weinig tot geen wind staat.
    Dan gaat ze als een mes door boter.

Met wind gaat ze bij mij niet meer vliegen want dan is het bekende waggel de waggel gedrag weer terug en dat vind ik werkelijk niet om aan te zien.
    Iets wat overigens veel meer RC toestellen hebben, want met name de Parkzone Warbird kisten van rond de 100cm span zijn ook echte waggel de waggel gebakjes.
    Ik heb de hele reeks mogen uitproberen en Holey Smoke met wat wind erbij zijn het allemaal net dronken eenden in de lucht.
    Ziet er niet uit en zelfs met dikke motor erin en vermogen doen ze het nog.

De EFX racer is een kistje dat gewoon lekker gevlogen kan worden bij prettig vliegweer.
    Voor meer wind pak ik wel andere toestellen.
    Ik laat mijn lege witte kit versie nog lekker in de doos zitten en zal tzt eens bekieken welke set up daarin te steken.
    Heb nog een Morey motor liggen en 80A regelaar.
    Dat met een 7x5 prop erop en dan een 6S 1300Mah Lipo erin zou 1000W moeten genereren.
    Kan maar zo zijn dat ik dat erin steek om alleen al eens uit te proberen hoe de EFX racer daarmee vliegt.
    Dan zou ik ook gelijk smalle Carbon latten in het achterste gedeelte lijmen om de flex tegen te gaan.
    Motormount ga ik dan verstevigen met glasmat en daarmee zijn de hekelpunten wel uit het toestel.
    Voor mij is het EFX racer verhaal nog bij lange na niet ten einde.
    Ze vliegt erg goed en is met name zeer goed te handstarten en te landen.
    Daarom wil ik er wel meer energie insteken om uit te vinden waar de grenzen van dit toestel liggen qua speed.
    Fijne zondag allen.
    Ook vandaag gaat mijn EFX racer weer mee naar het veld.
    Lekker knallen, zij het zonder WOW factor.
    Vr Gr E

11. Richard Branderhorst

Richard Branderhorst PH-SAM

Lid geworden:
    2 sep 2002
    Ik heb hier nog niet met wind of turbulentie gevlogen dus ik heb het waggelen nog niet gezien. Wel pas op het veld gezien dat het kielvlak niet haaks op de romp staat en iets terug gebogen moet worden, met wat kracht kwam ik een eindje terug, maar ik zal nog eens met een truuk moeten proberen (stoom?)

Het waggelen zal best komen van een zwakke constructie maar dat hoeft het niet alléén te zijn, het kan best ook een bekend aerodynamisch verschijnsel zijn, de zgn "Dutch roll". Er staat genoeg over op het internet, dit is er een van: Dutch roll - Wikipedia, the free encyclopedia
    Het is dus een dynamische koppeling tussen een rol en gierbeweging. De turbulentie doet het vliegtuig rollen, het toestel zelf dempt dit niet goed uit en maakt een gierbeweging er achteraan (gieren= bewegen om de topas)

Afgezien van het feit dat de Engelse spraak vol staat met "Dutch" uitdrukkingen voor iets wat negatief of fout is, als frustratie omdat we ze vroeger steeds maar dwars zaten heh heh :p, komt deze "Dutch" uit de schaatswereld van vroeger.

Een remedie zou kunnen zijn een klein snel gyro'tje zoals ze in de hele wereld gebruiken te installeren. Ik heb er hier geen liggen op dit moment, als iemand een kleintje heeft liggen, gewoon es uitproberen...

12. Helitony

Helitony

Lid geworden:
    16 mrt 2005
    differentieel en aileron rem nodig?

Hallo,

Ik moet nog maiden.
    Is het nog nodig een aileron differentieel te programmeren?
    Zo ook een aileron rem omdat hij nogal door zweeft las ik.

13. DutchRC

DutchRC Guest

Ik heb inmiddels getest met flaps en spoilerons.. maar ik was er niet echt tevreden over.. Het remde eigelijk niet enorm.. Dus: gewoon rekening houden met een wat langere landing-run..

14. Helitony

Helitony

Lid geworden:
    16 mrt 2005
    en aileron differentieel?

15. DutchRC

DutchRC Guest

Ah.. dat is inderdaad Wel aanbevelenswaardig.. Dat heb ik zelf echter nog niet geprobeerd, dus ik heb daar verder geen info over..
    Een roll is zonder diff echter niet mooi recht..

16. Richard Branderhorst

Richard Branderhorst PH-SAM

Lid geworden:
    2 sep 2002
    Ik heb hem net weer gevlogen, windstil weer.
    Had nu de ailerons 50% differentieel ingesteld, nu zijn de rollen vrijwel langs een snoertje... ik ga nog eens met 60% proberen. Uiteraard loopt de rol snelheid wel terug.

Het instellen van flaperons om te remmen (naar boven of naar beneden) heeft mi weinig zin, ik heb daar slechte ervaringen mee. Alleen als je dubbele ailerons/flaps hebt, kun je een kraaienmixer programmeren en dat werkt wel.

Ik heb toch nog eens gevoeld aan de romp, maar echt slap is het ding helemaal niet, vreemd dat hij "kwispelt", heeft iemand gezien dat dit echt een flexen van de romp is? Of is het toch een gierbeweging?
    Kennelijk hebben ze bij het testen dat ook wel gezien, want ze hebben onder aan de staart een klein vinnetje geplaatst. Want één van de oorzaken van Dutch Roll is een tekort aan richtingsstabiliteit (vaak door te korte rompen in vergelijking met de spanwijdte.)
    Een vin (zie ook bij watervliegtuigen) kan een te kleine richtingsstabiliteit gedeeltelijk corrigeren zonder grote verbouwingen aan het basis model.

17. Helitony

Helitony

Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Een snellere test kun je niet krijgen haha.
    Ik ga dit ook instellen.
    Bedankt

18. Jan Belt-CP V2

Jan Belt-CP V2

Lid geworden:
    10 mei 2012
    Dit kan je toch niet instellen als je het Y kabeltje gebruikt om de ailerons aan te sturen:(

Jan

19. Helitony

Helitony

Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Klopt maar die gebruik ik nooit.
    Extra kanaal voor 2e aileron servo.

Laatst bewerkt: 14 okt 2014
  20. Helitony

Helitony

Lid geworden:
    16 mrt 2005
    bij spoilerons hoogte up of down

Ik heb er nu spoilerons op geprogrammeerd ca. 40 gr omhoog.
    Bij mijn Selection hotliner heb ik down hoogte gemixt en dat remt perfect en is bestuurbaar.
    Ik lees tegenstrijdige berichten dat de EFX up moet i.p.v. down.
    Wie heeft dat al getest alvorens ik hem de lucht in gooi.
    Alvast bedankt.

Deel Deze Pagina