Nieuwtjes

Waarom zouden wij nog lipo's kope...? :)

omdat IMHO LiPo's veel makkelijer zijn in gebruik en onderhoud + goedkoper (... maar daar had ik het elders al eens over: met één of twee Lipo's rij je makkelijk een volledige wedstrijddag, zonder veel zorgen omtrent ontladen, herladen, prestaties ...
Dat is met een Ni-MH heeeel anders, volgens mij)

zouden deze cellen echt 5300 mAh hebben ?
als je ziet dat IB/intellect en GP maar aan 4600 geraakt?

ik heb zo men twijfels(ik zeg niet dat deze cellen slecht zijn in tegen deel, ik zou ze heeel graag hebben :D)

willem

wel, ik hoef ze echt niet.
Die 5300 mAh heb je nooit of te nooit nodig voor een gewone wedstrijd.
Daarnaast is het ook nogal een grote lading om op één training leeg te rijden. Daar wordt je motor waarschijnlijk erg warm van, en zeer wellicht zelfs gewoon té heet.

Het enige wat mij zou interesseren zijn cellen die meer ampere leveren, dus meer C (als ik het goed verstaan heb.). Volgens mij heb je met een dikke 3000mAh meer dan genoeg voor een manche.
Man, je bent weer een tijd langer bezig als je ook deze pakken moet gaan ontladen en volledig laden nét voor je wedstrijd.

Cellen leveren geen ampere. De hoeveelheid amperes zijn een gevolg van de spanning die de akku levert en de weerstand in het electriciteitscircuit. Als je dus meer amperes wilt zien moet je meer spanning hebben. En om gemiddeld een hogere spanning te hebben heb je meer looptijd nodig en dus..... meer capaciteit. Minder inwendige weerstand in de cel is ook fijn, maar als je dat hebt lijkt het erop dat de cellen een kortere levensduur hebben.

Aantal C doet er toch ook niet toe voor ons? In buggy zit je altijd nog een heel stuk verwijderd van wat qua vermogen in de elektro mogelijk is. Met een IB3800 en een 7,5T motor kan je ook wedstrijden winnen in het BNK hoor :)

wel, ik hoef ze echt niet.
Die 5300 mAh heb je nooit of te nooit nodig voor een gewone wedstrijd.
Daarnaast is het ook nogal een grote lading om op één training leeg te rijden. Daar wordt je motor waarschijnlijk erg warm van, en zeer wellicht zelfs gewoon té heet.

Het enige wat mij zou interesseren zijn cellen die meer ampere leveren, dus meer C (als ik het goed verstaan heb.). Volgens mij heb je met een dikke 3000mAh meer dan genoeg voor een manche.
Man, je bent weer een tijd langer bezig als je ook deze pakken moet gaan ontladen en volledig laden nét voor je wedstrijd.

ik denk wel dat de touring jongens ze wel leeg krijgen hoor

en meer amps low e in offroad rijd de helft van het veld met een 6.5 bl en met de cellen van vandaag heb je zelfs al teveel vermogen ik ken er die hun cellen effe opzij leggen om de peak eraf te krijgen omdat ze teveel geven anders

het enige waar ik direct aan denk is : waarom men verleden jaar naar 5 cellen is gegaan in touring met deze cellen heb je bijna terug hetzelfde vermogen en dus warmteproblemen,

het enige waar ik direct aan denk is : waarom men verleden jaar naar 5 cellen is gegaan in touring met deze cellen heb je bijna terug hetzelfde vermogen en dus warmteproblemen,

Daar zit hem nu net het probleem. Wat als ze dus nog met 6 cellen hadden gereden. Dan hadden ze dus nog meer vermogen/spanning.

Nu zijn er relatief weinig problemen in vergelijking tot voorgaande jaren toen er nog wel 6 cellen gereden werd.

Een fotootje van de achterkant van de Serpent S120. Lijkt een Motorpod te krijgen uit 1 stuk aluminium.

Er staan ook 2 foto's van de S240. Alleen die is wel oerlelijk. Jammer dat ze niet voor een 1/18 2WD gekozen om te ontwikkelen zoals de Robitronic Scalpel.

SerpentS120-2.jpg

Dat ziet er wel erg goed uit zeg! Die wielen zijn ook niet verkeerd trouwens. Ben erg benieuwd naar de rest van het chassis...

JK.

Met dit soort vormgevingen is het een hoop kostbaar freeswerk wat veel tijd en materiaal kost. OK, het ziet er zo met een ronde achterkant erg mooi uit maar productietechnisch en de eindprijs (met winstfactor) wordt er enit beter op.

Cellen leveren geen ampere. De hoeveelheid amperes zijn een gevolg van de spanning die de akku levert en de weerstand in het electriciteitscircuit. Als je dus meer amperes wilt zien moet je meer spanning hebben. En om gemiddeld een hogere spanning te hebben heb je meer looptijd nodig en dus..... meer capaciteit. ...

interessante uitleg ... klinkt erg logisch. Maar ik snap iets niet. Hoe kan me dan op een cel een waarde drukken als 4200. Men bedoelt hiermee 4200mAh (4200 duizendsten van een Ampere per uur).
Als de de ampère-waarde (stroomsterkte) afhankelijk is van de weerstand in het circuit ... van de rest van de wagen-electronica dus), dan kan je daar dan een waarde op bepalen? Of gaat het dan om een geschatte gemiddelde waarde?

Een vriend die hoofdzakelijk met boten vaart (snelheids-wedstrijden) vertelde me trouwens eens dat zij uit hun accu's veel hogere amperes trekken. Accu's zouden dusnog belangrijker zijn voor de prestatie voor die bootmotoren dan voor de auto-motoren.

Mah is een maat van capaciteit niet van de stroomsterkte. Dus 4200 Mah betekent dat als de akku een gemiddelde stroomsterkte van 4.2A moet leveren de akku in een uur leeg zal zijn. Die 4.2A wordt bepaald door de weerstand in het circuit en de spanning die de akku levert. Moet de akku 8.2A leveren dan duurt het maar 30 minuten voordat hij leeg is enz. Kijken we naar het laden dan geldt hetzelfde. In dit verband moet je dan ook de term 1C zien. Bij laden wordt een maximale laadstroom van 1C tegenwoordig geadviseerd voor NiMh akku's. 1C wil zeggen de stroom die nodig is om de akku in 1 uur vol te krijgen, dus bij 4200 Mah akku's is dat een laadstroom van 4.2A.

V.w.b. de peakstromen bij boten versus auto's, ik weet niet wie er meer trekt. Peakstromen van 150-200A of meer zijn in de modified niet ongewoon. Gemiddeld is ligt de ontlaadstroom bij de modified rond de 50A.

Met dit soort vormgevingen is het een hoop kostbaar freeswerk wat veel tijd en materiaal kost. OK, het ziet er zo met een ronde achterkant erg mooi uit maar productietechnisch en de eindprijs (met winstfactor) wordt er enit beter op.

Tuurlijk wel Roelof ... je hoeft nl maar één type product te voeren en transporteren ipv 2!Voor het freeswerk in één proces is dit een eitje en zelf goedkoper dan twee machines voor een linker en rechterkant ...

het tweakdeel is trouwens mooi afgeschermd ;)

Zo zat ik dus ook al te denken, een rearpod uit één deel is goedkoper dan twee losse delen. Het zier iig erg solide uit. Wat ik begrijp uit de eerdere verhalen is dat ze één zijdelingse demper gebruiken zoals Asso nu ook heeft op de L5 en een demper in de lengte richting. Dan blijft het grote geheim hoe ze de tweak inrichting hebben gebouwd en daar ben ik zeer benieuwd naar. Van horen zeggen schijnt het een revolutionair design te zijn dus... Even afwachten nog helaas...

JK.

Ruw materiaal komt in staafvorm, bekijk dan hoeveel eruit gefreesd moet worden voordat je die pod hebt. Dat is dus veel bewerkingstijd, veel moet weg gefreesd worden wat ook slijtage aan je freesbit geeft.

2 losse platen snij je zo uit een dikke plaat aluminium zonder veel materiaalverlies en de gaten zitten er dan ook vrij snel in.

Enige mogelijkheid voor massaproductie zonder veel verlies is ruw gieten en dan met de frees nabewerken.

Blijven allemaal speculaties denk ik. Zullen we de productie van de auto aan Serpent over laten dan? Er is verder nog helemaal niks bekend over de auto qua prijs e.d. en we zitten ons al weer druk te maken. Lijkt me meer iets voor als het model op de planken ligt of niet?

Wie weet hebben ze bij Serpent wel een goede manier gevonden om het op te lossen en vallen de kosten mee maar nogmaals, lijkt me meer een probleem voor Serpent en nog niet voor ons...

JK.

goed nieuws voor de mensen met sadle packs die lipo willen rijden

trakpower heeft nu 4800 sadlepacks lipo,s

TrakPower Lithium Polymer - Factory Matched Lithium For Ultimate RC Car Performance
Deze Lipo is ook te gebruiken als een gewone LiPo-Accu, zoals we dat ook deden met onze sadle-pack Ni-MH-accu's. Je kan de twee elementen achter elkaar leggen, maar valt dan wel 3mm langer uit (140mm i.p.v. 137mm)

+ ook nog een LiPo-lader, aan te sluiten op een 12V-voeding, dewelke erg klein en licht is en compatible met de Trakpower balancer.

+ een nieuwe Trakpower Lipo van 3200mAh (de eerste Trakpower was een 4900mAh-exemplaar) die dezelfde afmetingen heeft als zijn grote broertje maar zo'n 2,2mm minder hoog is en erg licht.

+ een nieuwe Lipo van 5400 Mah. van 7.4V

+ een nieuwe Lipo van 5400 Mah van 11.1 Volt, zelfde afmetingen maar 16mm hoger.

Het enige wat ik jammer vind, is dat ze aangeven dat de LiPo
100+ race-worthy cycles, 200+ for practice.
... meegaat.
De Orion-modellen bvb. krijgen een langere levensduur-garantie mee.
... maar kan de exacte cijfers ff niet terugvinden op hun site. (Ik las ze wel ergens ..., but where?)
Ik vind er enkel
Can be used and recharged unlimited times per session
terug.

Laatst bewerkt:
En nu dus ook Team Associated met hun nieuwe RC12R!

AssociatedRC12R.jpg

AssociatedRC12R-2.jpg

AssociatedRC12R-3.jpg

AssociatedRC12R-4.jpg

AssociatedRC12R-6.jpg

On the Associated stand this year is the new 1/12th scale, the RC12R which was first spotted at the races a few weeks ago. It will be sold only as a link car and for the traditionalists who want a T-bar setup, this option will also be available. Hot from the manufacturers and only just seen by the boys at Associated themselves is the new hard cased LiPo packs that we mentioned previously. A solid structure, they are lightweight, have good capacity and the pack sports the Reedy logo on the top and bottom, with the bottom featuring additional indents to place it into the battery slots.

Maar ook de conversie met de "Y-Bar" is op de Toy Fair aanwezig:

AssociatedRC12RPan-2.jpg

AssociatedRC12RPan-3.jpg

AssociatedRC12RPan.jpg

Kan niet wachten met bestellen!!!

Groet Robert

Laatst bewerkt:
Back