NiMH 9 volts batterij voor ontvanger in zwever?

Discussie in 'Model elektronica' gestart door moerman, 20 mrt 2003.

1. Bob

Bob Guest

Hoi Wout,

en over hoelang je kan vliegen met het zwevertje? Moeilijke vraag zonder volledige gegevens. Welk type ontvanger, welk type servo's? Maak anders een proefopstelling met je zender ontvanger en twee servo's met die akkuhouder (en gewoon 4 penlight akku's nemen van een bepaalde capaciteit) en dan kijken hoelang je de servo's in beweging kan houden :). Een andere oplossing is, als je geen tennispolsen of iets dergelijks wilt krijgen van het knuppelen, probeer de stroom te meten die van de akku onttrokken wordt wanneer je beide servo's tegelijkertijd laat bewegen. Hiermee kun je in ieder geval de piekbelasting bepalen voor je akku en daarmee een grove inschatting maken over de tijdsduur hoe lang je kunt vliegen (houd in gedachten dat je de servo's normaal gesproken tijden het vliegen niet de hele tijd gebruikt zoals in de testopstelling).

Een methode die ik zelf toepas is gewoon het model bouwen met een naar schatting goede capaciteit akku en dan met de akku lader na bijvoorbeeld een vaste tijd (kwartiertje of half uur) te kijken wat de akku nog aan rest capaciteit levert. Daarmee weet ik ongeveer hoe lang ik kan vliegen. Maar daar heb je dan een 'relatief' dure lader voor nodig die dat kan.

Ik heb een keertje een 250gr balsa zwevertje gemaakt en daarin een 260mAh akku (4xAAA). Ontvanger Simprop Pico2000, servo's 2x BB direkt 5,4gr. Daarmee kon ik minimaal 2,5 uur vliegtijd behalen. En aan de helling heb ik ook met dat kleine modelletje toch een keertje 1,5 uur onafgebroken gevlogen!

Groet Bob

2. moerman

moerman Guest

2,5 uur met 260 mAh is te vergelijken met zo'n anderhalf uur met 170 mAh. Het zou mij niet verbazen als mijn Sanwa-ontvanger en servo's niet erg zuinig zijn en dat de vliegduur nog minder wordt. De test die je beschrijft zal ik eens uitvoeren om te zien wat een acceptabele capaciteit is.

Wout

3. Bob

Bob Guest

Hoi Wout,

Vergeet je verliezen van de spanningsregelaar niet! Rendement daarvan zal zeker niet hoger liggen dan 80% (niet op vast prikken hoor)!! Of je moet een dure DC-DC converter nemen met 90-95% rendement...

Groet Bob

4. moerman

moerman Guest

Bob,

8O Het is zelfs zo dat een spanningsregelaar is gemaakt om verlies te geven. Reken maar uit, als je van 9 volt naar 5 volt wilt is het rendement 56%, dus een verlies van 44%. De stroom gaat echter niet verloren (op een paar microampere na). Wat belangrijker is, is dat er een minimale spanning nodig is om de regulator goed te laten werken, ik dacht dat het bij de 78XX serie om ongeveer 2 volt gaat. De ingangsspanning moet dus minimaal 2 volt hoger zijn an de gereguleerde spanning.

Wout (met jarenlange elektronica ervaring) :wink:

5. Bob

Bob Guest

Hoi Wout,

7.2V -> 5V is +/-70% toch? <80% ;)

2de optie is er eentje uit de LT108xCx serie die kunnen tot maximaal 7,5A aan met variabele uitgangsspanning vanaf 1,25-30V en een voltage drop van 1V.

En anders neem je toch gewoon een low-drop voltage regelaar (0,5V)? LM2940CT kan ook 1A aan! Dan loopt je rendement al naar de 90% maximaal!

Step up kan natuurlijk ook, neem je gewoon een AAA cel, maar daar is in 'goedkopere' componenten de te leveren stroom nog wat laag.
    Of kijk anders eens hier
    http://www.maxim-ic.com/quick_view2.cfm/qv_pk/3090

groet Bob

6. moerman

moerman Guest

Hoi bob,
    Zo'n step up converter is wel leuk! Ik weet alleen niet hoe het met de bedrijfszekerheid zit, en of de 200 kHz schakelfrequentie niet te veel stoort op de ontvanger. Ik ben benieuwd of dit nog eens op toestellen toegepast gaat worden, maar ik werp mij niet op als pionier.
    En inderdaad, mijn voorbeeld sloeg niet op de 7,2 volt batterij...

Wout

7. Dirk

Dirk Forum veteraan

Lid geworden:
    30 aug 2002
    Waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan.:?:...eenvoudige 12V delta-peak-snel-lader voor 4-7(8) cellen..onder de Eur 50,--...230V "langzaam"-lader Eur zelfs 10,95 (Conrad)..

150Mah NiCads of 250Mah Nicads Eur 2,95/stuk
    250, 280 of 350 (of 650-700 AAA)NiMhs minder dan Eur 3,95/stuk...paar eurotjes voor stekkertjes met snoertjes, krimpkousje....

100% betrouwbaar....(Ok 99,9%)...

8. Anonymous

Anonymous Guest

Even over de vliegtijd, Ik ga uit van 75 mAH per uur per servo. deze vuistregel blijkt in de praktijk redelijk te kloppen. Ooit 2 uur continu op helling gestaan met windkracht 5. moet je veel sturen. Na 2 uur was er 600 mAH uit de accu getrokken , en dat met 4 mini servo's. Als ontvanger een pico van multiplex

9. Bob

Bob Guest

Waar is je gevoel voor avontuur Dirk? :)

Groet Bob

10. moerman

moerman Guest

Ok, met ongeveer 300 mAh is met twee servo's zo'n twee uur te zweven. Lijkt mij voor mijn toepassing niet slecht.

Wout

Deel Deze Pagina