Nine Eagles Solo Pro/Bravo SX FAQ (ook geldig voor "rebranded" heli's zoals de Revell Proto Max en a

Discussie in 'FP/coaxiaal' gestart door Indoorvlieger, 18 nov 2010.

  1. Cremerhm

    Cremerhm Guest

    En weer een pasklaar antwoord!
    Dank daarvoor! Ik schaam me dag ik dit zelf niet heb gevonden.....

    Nu alleen nog erachter zien te komen waarom de heli naar beneden duikt wanneer ik de stick (rustig) naar neutraal breng na vooruit vliegen....

    Mij originele heli krijg ik ook maar niet lekker afgesteld...best vervelend...
     
  2. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.803
    Locatie:
    Flevoland
    Ringetje onder de swash misschien los door een ingescheurd schroefgat?
     
  3. Cremerhm

    Cremerhm Guest

    Nou, het heeft even mogen duren voordat ik er weer eens (rustig) voor ben kunnen gaan zitten,....maar van,ogen was het dan eindelijk zover en natuurlijk komen daar weer vragen (aan Indoorvlieger) uit voort....

    Ik heb nu dus twee solo pro's, rood en geel

    Geel: hier heb de gehele rotor met shaft en en bladen incl. alle linkjes nu van vervangen.
    Tevens heb ik de metal swashplate van Xtreme geplaatst en hier gaat iets mis: wanneer ik de rechterstick naar rechts beweegt wilt de swash namelijk omlaag,....verder omlaag dan door de guide wordt toegelaten... Dit krijg ik niet weggetrimd en ook door het verstellen van de link lukt het niet... De servo loopt dan dus aan, want hij wil verder omlaag dan mechanisch mogelijk is.. Wat kan ik hier aan doen? Tevens valt me op dat wanneer ik de linkerstick naar links beweeg hij snel om zijn as draait (goed dus), beweeg ik hem naar rechts dan draait hij niet om zijn as, maar draait hij cirkels...

    Rood: hier blijft het probleem bestaan dat hij na vooruit vliegen, wanneer ik daarna de stick weer terug laat komen, de staart richting grond duwt. Er zit geen scheurtje in het eerder genoemde onderdeel. Wel lijkt hij in standje langzaam moeite te hebben vooruit te komen. In standje snel vliegt hij daadwerkelijk super snel.....maar bovenstaande probleem resulteert hier meteen in een blade strike en dus helemaal oncontroleerbaar ...
     
  4. Rubberenrobbie

    Rubberenrobbie

    Lid geworden:
    18 mrt 2011
    Berichten:
    415
    Locatie:
    Enschede
    Naar mijn beste weten (maar ik ben dan ook niet zo'n expert in deze micro-helikoptertjes als Indoorvlieger ;) ) zijn de rode en de gele gelijk aan elkaar...

    Doet "mijn" Solo Pro ook, blijkt een 'produkteigenschap' van de Solo Pro te zijn. Waarom de Bravo SX dat dan niet doet en bij jou de "gele" ook niet ??? Indoorvlieger ???

    Als je rustiger stuurt, doet hij dat dan ook? Bij mij als hij "hard-vooruit" vliegt ik de stick 'loslaat' hoor ik ook een harde tik; gaat de staart omlaag, en blijft hij even heftig schommelen.

    Groet,
    Robbie
     
  5. Cremerhm

    Cremerhm Guest

    Hey Robbie,

    Ik weet dat de gele en rode hetzelfde zijn, in mijn vragen maak ik het onderscheid om duidelijk te maken welke heli wat doet.

    Mbt het cirkels draaien ipv om de as draaien,dat doet de gele dus wel maarde rode niet (lijkt me dat het de bedoeling is dat dit biet gebeurt)?

    Bij rustig vooruit vliegen duwt de staart van de rode idd ook naar de grond en dit maakt de heli oncontroleerbaar.... Geel doet dit niet.

    Mbt het vastlopen van de swash tegen de guide, zou ik de hele rotor "installatie" gewoon wat omhoog moeten verplaatsen?
     
  6. Rubberenrobbie

    Rubberenrobbie

    Lid geworden:
    18 mrt 2011
    Berichten:
    415
    Locatie:
    Enschede
    Hoi Harm,

    Ik weet (even snel) dat als de hoofdrotor horizontaal staat en de flybar ook, dat dan de 'mixing-linkjes' aan de zijkant van de hoofdrotor horizontaal moeten staan, misschien kun je dit nog controleren.

    Het moeizamer rechtsom draaien, is volgens mij een eigenschap van de Solo Pro...

    Ik zal vanavond nog even kijken hoe e.e.a. "bij mij" zit.
    (Nu 'familie-verplichtingen'; Kerst hè :( )

    Groet,
    Robbie
     
  7. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.803
    Locatie:
    Flevoland

    De rechterstick, dat is je aileron. Heeft die evenveel uitslag naar boven als onder? De Xtreme swash heeft minder speling, dus het kan zijn dat in de oude situatie de speling dit probleem camoufleerde.

    Dat verschil in draaien zou kunnen komen doordat er met de gyro-instelling is gespeeld. Hoge instelling geeft een stabielere staart, maar wel meer spiraalvormige piro's. De Bravo SX is hier iets beter in, doordat het zwaartepunt meer naar achteren ligt. Maar verder blijft dit een zwakker punt van de Solo Pro, hoewel je meestal met een heli meer doet dan rondjes draaien.

    Dat derde probleem, dat de staart naar beneden wordt geduwd, herken ik niet. Kun je daar een filmpje van maken? Hoor je een geluid als dit gebeurt? Wat doet deze heli als je dezelfde stuurbewegingen maakt terwijl je hem in je hand vast hebt?
     
  8. Rubberenrobbie

    Rubberenrobbie

    Lid geworden:
    18 mrt 2011
    Berichten:
    415
    Locatie:
    Enschede
    Nou, net nog even rondgevlogen met zowel de Solo Pro en de Bravo SX. En inderdaad, de Bravo SX draait bij 'right-rudder' vrijwel perfekt rond zijn eigen as, de Solo Pro maakt dan tevens een soort "ruime bocht naar rechts". Waarom? Geen idee :rolleyes:. Wel is het zo dat als je de schaalromp van de Bravo SX afhaalt, deze niet meer zo perfekt om de vertikale as draait als met romp.
    Ik kan het niet verklaren....:D

    De tuimelschijf staat iets naar rechts gekanteld (de linkertuimelschijfkogel staat iets hoger), dus het linkje is iets langer dan de rechter.
    Voor de rest heb ik nooit iets bij- of afgesteld aan de linkjes. Dit is allemaal zo klein en fragiel dat ik met mijn dikke vingers zeker wat af zal breken :)

    Apart dat bij 'vooruit' vliegen de staart omlaag gaat. Bij mij gaan bij beide helikopters 'hangen' in de gestuurde richting (dus iets voorover bij vooruit enz.). Heb je de tuimelschijf wel 'zo hoog' staan dat de mixing-links ook horizontaal staan?

    En vraagje, is de Xtreme tuimelschijf (veel) beter dan de originele, en waar heb je die dan gekocht ??

    Groet,
    Robbie
     
  9. Cremerhm

    Cremerhm Guest

    Heren, dank voor bovenstaande antwoorden!
    Ik ga hiermee z.s.m aan de slag,...maar aangezien we morgen de derde dag van gezelligheid en familiare verplichtingen ingaan en ik daarna weer gewoon mag werken, kan het even duren alvorens ik eraan toe kom.

    Mbt de swashplate: qua constructie is deze zeker beter/mooier dan de originele. Alleen krijg ik hem dus niet mooi werkend want hij loopt aan. Wel lijkt hij stabieler en rustiger dan de originele.
    Ik heb hem gekocht via miraclemart.
     
  10. carbonglider

    carbonglider

    Lid geworden:
    17 jan 2006
    Berichten:
    224
    Locatie:
    Maartensdijk
    Vanochtend heb ik mijn solo pro weer vliegend gemaakt nadat een paar dagen geleden voor de 2e keer de rotorkop kapot was gegaan. Na een crash breekt soms een pennetje af waar de rotorbladen opgeschoven zitten.
    Omdat ik geen spare meer had heb ik met de dremel heel voorzichtig een 2mm gaatje door de rotorkop geboord. Daar een carbonstaafje van 2mm doorheen en de heli weer in elkaar geschroefd. Precies zoals op pagina 1 staat eigenlijk.
    Eigenlijk verwachtte ik alleen maar ellende van zo'n los uit de hand geboord gat, maar deze reparatie blijkt dus prima te werken.
     
    Laatst bewerkt: 26 dec 2011
  11. hpiracingfreak

    hpiracingfreak

    Lid geworden:
    2 mei 2010
    Berichten:
    960
    Locatie:
    eindhoven
    is al gemaakt...
     
    Laatst bewerkt: 2 jan 2012
  12. rchelicoptershop

    rchelicoptershop

    Lid geworden:
    2 jan 2012
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Groningen
    Ik heb ook een bravo sx gekocht. Leuke heli, jammer dat ik al een paar rotor bladen kapot heb, ook direct een linkage set er bij gekocht. Ben benieuwd hoe die buiten vliegt. Iemand ervaring?
     
  13. Rubberenrobbie

    Rubberenrobbie

    Lid geworden:
    18 mrt 2011
    Berichten:
    415
    Locatie:
    Enschede
    Je kunt er heel goed mee buiten vliegen, zelfs als het iets waait :D
    Hij vecht dapper tegen de wind...

    Gezien de 'enorme' massa van maar liefst 33 gram moet je geen wonderen verwachten, echter vele wat zwaardere helikopters (m.n. coaxiale helikopters) kunnen absoluut niet buiten tenzij het volledig windstil is.

    Ik vind het een topheli....

    Groet,
    Robbie
     
  14. Yov

    Yov

    Lid geworden:
    28 sep 2010
    Berichten:
    497
    tijdens een gevecht met de wind (zoals deze hier in vlagen komt) kan je wel vaak de grond raken met je neus:p!! gelukkig kost een canopy geen geld voor deze toestellen en zijn er nu 2 nieuwe onderweg^^!!

    Hoe kan je een factory trim reset uitvoeren? Wil hem graag maagdelijk starten aangezien er een beetje te veel schommel op de staart zit (na het uitvoerig spelen met de settings .... :/)
     
  15. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.803
    Locatie:
    Flevoland

    Er zit wel een RST punt op de print, maar of die een reset doet is niet echt duidelijk. Als je met de trims hebt "gespeeld" kun je het beste kijken of de servo's nog een beetje rond het midden staan als de heli zonder aan de sticks te zitten op de plaats blijft hangen, en dan een keer naar subtrim gaan, en weer eruit gaan. Dan staan de trims in het midden, en heb je naar beide kanten op de zender dezelfde stuurweg.

    Heb je de gyro setting veranderd, dan zou je hem weer op maximaal kunnen zetten. Volgens mijn info is dat de standaard setting.

    Maar het kan ook zijn dat je staartmotor niet helemaal super meer is na die crashes, en onregelmatig loopt. Of de connector van de staartmotor op de print slecht contact maakt. Of je staartrotor verbogen is, of slipt op de as. Ik zou dan eerst een nieuwe staartset proberen voordat je aan de trims gaat sleutelen.
     
  16. Yov

    Yov

    Lid geworden:
    28 sep 2010
    Berichten:
    497
    Ja neen het zijn de settings. K was aan het spelen omdat ik hem een lange tijd geleden heel kort had gezet. Met als gevolg dat hij een beetje te veel overreageerde en de solo pro bij abrupt stoppen soms achteruit ging en rond zijn as tolde... Wat zijn de max gyro settingen? een klik of 50 naar rechts? (linker boven en rechter boven toets?)
     
  17. Yov

    Yov

    Lid geworden:
    28 sep 2010
    Berichten:
    497
    Gyro settings vol open gezet (toets rechts van de linkse stick) en dan 4 kliks omlaag. Dit lijkt mij de juiste standaard instelling. Eerste bemerkingen: Vliegt plots stukken beter vooruit! anders moest ik hier altijd eerst een bocht voor nemen nu kan dit ook zonder!! Bij stil hangen krijg ik en schommel op de staart maar dat is ook afstelling.
     
  18. Rubberenrobbie

    Rubberenrobbie

    Lid geworden:
    18 mrt 2011
    Berichten:
    415
    Locatie:
    Enschede
    Ik heb een 2-tal vraagjes over de NE Bravo SX:

    1. De staartmotor draait soms helemaal niet, soms 'moet je hem even op gang helpen' en soms werkt deze normaal :confused:
    Is het motortje 'op' :bye:[ligt natuurlijk érg voor de hand] of kan er ook iets anders niet goed zijn ??

    2. Zonet viel mij op dat de tuimelschijf wel heel veel speling heeft :D (ruim 1,5mm radiaal t.o.v. de hoofdas). Hoort dit zo ?? Zo nee, kan ik dit oplossen met alleen een nieuwe tuimelschijf of moet er ook nog iets anders worden vervangen ?

    Groet,
    Robbie
     
  19. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.803
    Locatie:
    Flevoland

    Staartmotor zsm vervangen! Bij "startproblemen" zijn er problemen met de borstels, en soms kan de motor dan sluiting veroorzaken en dat kost je de transistor van de staartmotor op de ontvanger...

    De tuimelschijf heeft wel veel speling standaard. Bij de 270 zit er een holle kogel in het midden van de TS, die de speling drastisch verminderd. De Xtreme swash voor de Solo Pro en Bravo SX heeft hetzelfde.
     
  20. Koala2

    Koala2

    Lid geworden:
    14 feb 2012
    Berichten:
    61
    Locatie:
    Sint-Pieters-Leeuw
    Gelukkige bezitter van een Solo Pro sedert een paar maand.
    Blijf met een vraagje mbt de standaard batterijtjes. De handleiding van de SP zegt : batterijen voor langere tijd stockeren met 50 % lading. (Op de thread over batterijen en laders raadt de specialist 85 % aan). Goed, wat zal het beste zijn, maar vooral, hoe kan ik nu meten voor hoeveel % de batterij geladen is ?
    Thanks in advance.
    K2
     

Deel Deze Pagina