No motor output

Discussie in 'Multicopters' gestart door evessen, 3 jun 2011.

  1. holco

    holco

    Lid geworden:
    22 dec 2004
    Berichten:
    4.071
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Wat ik heb begrepen is dat de PID setting standaard meestal te hoog staan, en als je al heli kan vliegen zou ik eerst de acro mode afstellen, is het meest simpel, I en D op 0

    IMU moet altijd in de vliegrichting staan!!

    3x16 header nog steeds niet binnen :mad::mad::mad:
     
  2. the_dude

    the_dude

    Lid geworden:
    5 mei 2011
    Berichten:
    49
  3. evessen

    evessen

    Lid geworden:
    3 jun 2011
    Berichten:
    47
    HET IS GELUKT, hoe simpel kan het soms zijn, het frame stond in de config op x mode en het fysieke frame had ik als + gebouwd.
    Ik ben in de war geraakt door de site Ardupirat, waar een afbeelding staat dat de IMU wijst in de richting van het voorste arm, zowel voor de x als de +, ik was van mening dat het in de config aanpassen voldoende zou zijn, dus niet...........gggrrrrrrr....:nooo:.
    RC - ardupirates - ArduPirates is an independent group of international multirotor enthusiasts - our aim is to get the most out of the original ArduCopter. Now! - Google Project Hosting

    Ik moet me dus alleen concentreren op de Arducopter site...(ze lijken ook veel op elkaar, maar zijn wel degelijk verschillend dus......)
    In de default PID settings vliegt hij al redelijk stabiel, geen oscilleren meer.
    Nu moet ik ervaring op gaan doen en eventueel nog wat PID settings gaan tweaken. ik heb nog nooit gevlogen maar ik word steeds enthousiaster.:yes:
    Het is super gaaf om hem een stukje te vliegen...
     
  4. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Dubbel post:
    horizonmeter-reverse

    Heb de andere gesloten, hier waren de meeste reacties...
    Dubbelposten word niet gewaardeerd.

    Emil, mod
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  5. Nodri

    Nodri

    Lid geworden:
    16 jan 2009
    Berichten:
    534
    Locatie:
    Nabij Franeker en Harlingen
    Echt waar?? Ik heb nooit geweten dat arducopters en ardupirates verschillend waren! Weer wat geleerd!! Dus je kan arducopter dingen niet mixen met ardupirates spul en vice versa?? Goed dat ik dit weet had me dus lelijk kunnen vergissen! Dat bedoel ik dus door de bomen het bos niet meer zien.
    Maareuhhh welke is nu eigenlijk beter??
     
  6. evessen

    evessen

    Lid geworden:
    3 jun 2011
    Berichten:
    47
    het is voor mij allemaal nieuw, dus ik kan niet zeggen welke beter is, maar ik merk wel dat er verschillen zijn, ik richt me nu eerst op de Arducopter en ga leren vliegen en modelbouwen etc. het is allemaal wel erg leuk om te doen en te leren.
    Gisteren nog wat PID settings gewijzigd, maar de default is wat mij betreft al erg goed.
     
  7. holco

    holco

    Lid geworden:
    22 dec 2004
    Berichten:
    4.071
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Ik heb me een beetje verdiept in de PID settings en samen met de link van the-dude en dingen die ik weet uit de praktijk een samenvatting gemaakt, het zal misschien nog niet helemaal kloppen maar wellicht heb je er wat aan.



    P (Proportional) - dit is de waarde (gain) van de kracht om de multirotor op zijn positie te houden, P werkt dus niet corrigerend de grootte van deze kracht neemt tevens proportioneel af bij input van de zender.

    P verhogen:
    Geeft een meer solide / stabieler vlieggedrag, als de P te hoog is ingesteld zal de multirotor gaan oscilleren, een hoge P waarde zal tevens meer weerstand geven op je stick input.

    P verlagen:
    Zal telkens meer drift geven naar gelang de waarde lager wordt, bij een veel te lage waarde zal de multirotor erg onstabiel worden tot zelfs onbestuurbaar, een lagere waarde zal tevens minder weerstand geven op je stick input.
    Stunt vliegen: Vereist een iets hogere P.
    Rustig vliegen: vereist een iets lagere lagere P.



    I (Integral) -
    Dit is de tijd periode waarin de correctie plaats vindt terug naar zijn beginpositie, de grootte van de kracht om terug te keren naar de begin positie zal telkens groter worden naargelang de afwijking langer duurt tot de maximale kracht bereikt is.
    Een hogere I zal de heading hold (AVCS) capaciteit vergroten.

    I verhogen:
    Verhoging van het vermogen om de uitgangspositie vast te houden en verminderen van drift, maar ook een vertraging in het terug keren naar de uitgangspositie.
    Zal ook het belang van P doen afnemen.

    I verlagen:
    Verbeterd reactie op stuur input, maar verhoogt drift en verminderd het vermogen om de positie in stand te houden.
    Zal ook het belang van P doen toenemen.
    Kunst vlucht: Vereist een iets lagere I.
    Rustig vliegen: vereist een iets hogere I.



    D (Derivative) -
    Dit is de snelheid waarmee de multirotor teruggekeerd naar zijn oorspronkelijke positie.
    Een hogere D betekent dat de multirotor heel snel terug wil naar zijn oorspronkelijke positie.

    D verhogen:
    Verbetert de snelheid waarmee afwijkingen wordt gecorrigeerd.
    Een snel herstel geeft ook een grotere kans op oscilleren.
    Zal ook het effect van P vergroten.

    D verlagen:
    Vermindert de kans op oscilleren bij het terug gaan naar de oorspronkelijke positie.
    Herstel naar de oorspronkelijke positie wordt trager.
    Zal ook het effect van P verlagen.
    Kunst vlucht: Vereist een iets hogere D.
    Rustig vliegen: Vereist een iets lagere D.



    PID settings in de praktijk,

    Voor kunst vlucht:
    Verhoog de waarde P tot dat de multirotor begint te oscilleren, en dan de waarde wat verlagen, een hoge waarde vliegt strakker een lagere waarde zal snellere reacties geven op je input, max uitslag van roll / nick en yaw in je zender zal in deze ook veel bepalen.
    I en D niet gebruiken.

    Rustig vliegen en FPV / video en kamera werk:
    Verhoog de waarde P tot dat de multirotor begint te oscilleren, en dan de waarde ietsje verlagen.
    Verlaag de waarde voor I tot het driften onacceptabel wordt, dan iets verhogen.
    Verlaag de waarde D tot dat het herstel van de correcties te langzaam worden, dan iets verhogen.
    P moet nu misschien iets verlaagd worden.
     
  8. evessen

    evessen

    Lid geworden:
    3 jun 2011
    Berichten:
    47
    dank je wel voor deze uitgebreide uitleg, dit ga ik zeker gebruiken, inmiddels al wat testvluchtjes gemaakt en 't wordt steeds leuker.
     
  9. holco

    holco

    Lid geworden:
    22 dec 2004
    Berichten:
    4.071
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Als het mee zit gaat tie van mij ook vanavond de lucht in :yes:
     

Deel Deze Pagina