Nog een Moerasboot

In navolging van Piet met zijn Airboat kreeg ik ook de kriebels.View media item 224660View media item 224659
Totaal gewicht 1370 gram
Lengte 75cm
Breedte 27 cm
Max hoogte romp 30 mm
Diepgang circa 10 mm
Bij vol toeren van de borstel-motor 1,7 amp

Nu nog een deksel maken en de inhoud als lipo, servo ,ontvanger en vaartregelaar plaatsen.
Daarna in de verf

Mooi, is dat een 500 motortje?
Weet ik eigenlijk niet wat voor motor dit is.
Stond vroeger op een andere moerasboot met als romp een omgekeerde scanner van HP
Bij een test op de werkbank schoof de boot al vooruit. Dus waarschijnlijk krachtig genoeg
Heb nog een sterker motor achter de hand.Eerst deze proberen.

Laatst bewerkt:
airboat1.jpg

Deze airboat is gebouwd op een omgekeerde scanner .
Lomp, te zwaar . Leuk om het apparaat te hergebruiken destijds.
Nu ga ik voor mijn eigen ontwerp
De stuurflaps heb ik bewaard voor mijn nieuwe.

Laatst bewerkt:
hopelijk gaat motor niet vliegen ; enkel spanbandjes?
mijn eerste poging had ook van die 90° zijkanten ; dat vaarde echt niet goed

vaart inderdaad goed!
mijne gleed niet mooi door de bocht , had de neiging zich "vast te bijten" en hakkend door de bocht te gaan

Wat me opvalt is dat op de filmpjes de propeller achter de motor zit. Zal ongetwijfeld een beter stuurgedrag geven dan met de motor achter de prop. Gr. Klaas.

Wat me opvalt is dat op de filmpjes de propeller achter de motor zit. Zal ongetwijfeld een beter stuurgedrag geven dan met de motor achter de prop. Gr. Klaas.
In het echt zittende motoren voor de propeller, dus duwpropeller .
Dit heeft te maken met de draairichting van de echte motoren.
Ik heb mij laten vertellen dat het niet uitmaakt of propeller naar achter van de motor zit of ervoor.
Stuwen doen ze allebei.
GR
Rins

laatst een filmpje gezien of moerasboten in Amerika en bij de een zat de propeller voor de motor en bij een andere achter de motor.
ik denk ook dat het niet zo heel veel uitmaakt.
groetjes Piet

Rins, Ze stuwen in beide gevallen, maar in mijn optiek verstoort de motor de luchtstroom naar achteren en naar de roeren. Benader het eigenlijk alleen maar uit de scheepvaart, waar de waterstroom van de schroeven ook direct tegen de roeren stroomt.. Gr. Klaas.

Als ik de schroef bekijk, daar waar de spoed begint en de diameter van de motor, is er maar een paar mm verschil. Dus theoretisch heeft Klaas gelijk, maar ik denk dat het verschil wel minimaal zal zijn.

Een duwprop geeft meer lawaai dan een trekprop omdat de luchtstroom iets verstoord is bij de eerste, en een trekprop heeft inderdaad iets betere stuwing maar daar ga je allemaal niet veel van merken denk ik. Het vaart alleraardigst leuk trouwens zo'n moerasboot :) maar het kan volgens mij wel wat meer toeren aan om het wat spannender te maken allemaal.

Back