Nomad, 3 mtr twin, 2x10cc

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Berto, 4 dec 2005.

1. Berto

Berto verslagschrijvers Forum veteraan

Lid geworden:
    10 okt 2002
    Oeh, dat zal een lekker geluidje geven met 2 viertakjes.
    En vliegen stelt niks voor, is net een trainer.

2. Jan Mooij

Jan Mooij

Lid geworden:
    7 mrt 2020
    Inmiddels ben ik begonnen met de romp. Deze behoeft wel enige aandacht, de staat is wel wat beter dan de middenvleugel met de motorgondels en de andere vleugeldelen. Dus eerst maar eens het hoofdlandingsgestel (van verenstaal) verwijderd en daarna de gehele romp maar eens geschuurd. Door het schuren werden de scheuren, barsten en butsen goed zichtbaar. Deze scheuren, barsten en grote butsen eerst maar eens gelijmd met dunnen twee seconden lijm. En heb mij daarna maar eens verdiept in het neuswiel, deze blijkt afgebroken, maar de bevestiging cq het draaipunt blijkt op geen enkele wijze bereikbaar. Goede raad is duur, dus besloten om de romp op dat punt open te snijden en de opening later maar van luikjes te voorzien.
    upload_2024-10-20_11-42-5.jpeg

upload_2024-10-20_11-43-2.jpeg

upload_2024-10-20_11-43-30.jpeg

Het draaipunt van het neuswiel blijkt goed vast te zitten en is groter dan verwacht, dus heb ik belsloten deze niet te verwijderen. De as van het neuswiel zit nog in deze bevestiging compleet met stuurhevel en een stuurstang. Deze stuurstang bestaat uit een grof krom stuk (balsa) hout met een metalen stang welke met ijzerdraad weer op het stuk (balsa) hout is bevestigd. Het geheel is ook nog met lijm ingesmeerd ???. De afgebroken as van het neuswiel blijkt te zijn gemaakt van een dikke spijker. Het afgebroken stukje spijker zit vast gesoldeerd op het neuswiel. Al met al een merkwaardige constructie welke kennelijk toch heel wat jaren heeft voldaan.

upload_2024-10-20_11-47-21.jpeg

upload_2024-10-20_11-47-53.jpeg

Tja, ik heb daarom besloten om een nieuw tweebenig neuswiel te maken op basis van het oude. Dus eerst het stukje afgebroken spijker op het tweebenige deel los gesoldeerd alsmede ook twee stukjes waar de as van het neuswiel bevestigd was.
    Daarna het tweebenige deel waar nodig glad gevijld. Op basis hiervan heb ik op de draaibank een nieuwe stuuras (van metaal) gedraaid zodat het tweebenige deel strak ik deze nieuwe stuuras past en deze te samen geborgd met een borgstift.
    upload_2024-10-20_12-2-34.jpeg

Tevens ook twee nieuwe bussen (van messing) gedraaid voor de latere bevestiging van de as van het neuswiel zelf. Al met al een prima resultaat

upload_2024-10-20_12-4-36.jpeg

Het hoofdlandingsgestel ook onder handen genomen. Daarvan de verf met verfafbijt verwijderd en de as-delen waar de wielen opkomen ingekort met 20 mm. Dit omdat bleek dat de assen nogal uitstaken t.o.v. de later aan te brengen wielen.

upload_2024-10-20_12-12-56.jpeg

Zoals gezegd komen er luikjes in de romp daar waar het neuswiel komt. Dus de gemaakte opening in de romp eerst voorzien van steunhoutjes etc.

En daarna eerst een heel luik pasgemaakt in de opening. Daar de romp rond is dit luik gemaakt van twee lagen balsahout. Om de juiste ronding te krijgen deze twee lagen met water nat gemaakt en met elastieken aangebracht in de opening om ze vervolgens te laten drogen.

upload_2024-10-20_12-27-35.jpeg

Na droging hebben de twee delen nagenoeg de zelfde ronding als de romp.
    Vervolgens deze twee delen met elkaar verlijmd op de zelfde manier. Om te voorkomen dat een en ander t.g.v. overtollige lijm vast in de opening kom te zitten, de opening eerst afgedekt met huishoudfolie.

upload_2024-10-20_12-28-19.jpeg

Nadat de lijm droog was in het luik een gat gemaakt t.b.v. de stuuras van het neuswiel. En vervolgens het luik in twee delen gesneden op dat het neuswiel t.z.t. gemonteerd kan worden.

Berto vindt dit leuk.
  3. Jan Mooij

Jan Mooij

Lid geworden:
    7 mrt 2020
    Het gat in het gehele luik.

upload_2024-10-20_12-32-16.jpeg

Het in twee delen gesneden luik.

upload_2024-10-20_12-33-7.jpeg

En zo ziet het er uit met het gereviseerde neuswiel.

upload_2024-10-20_12-34-24.jpeg

En thans ben ik begonnen met het plamuren van de scheuren, barsten en butsen in de romp.
    Wordt vervolgd.

Berto, Bertus en Mugen MRX-3 vinden dit leuk.
  4. Huibert

Huibert

Lid geworden:
    5 sep 2005
    Keurig opgelost zo:thumbsup: wel een kleine opmerking, moet het neuswiel niet 180 graden gedraaid zodat de veer zich als het ware oprolt bij belasting?

5. Berto

Berto verslagschrijvers Forum veteraan

Lid geworden:
    10 okt 2002
    Helemaal lekker bezig zo :thumbsup:
    Neuspoot heeft het bij ons altijd goed gedaan, gelukkig ;-)

En eens met Huibert, dacht direct hetzelfde.

Deel Deze Pagina