Oceanic van Bugsier 1:50

Lessons learned

Als je achteraf zo"n detail toevoegt is het een heel geprutst. Omdat je het aan bakboord weer moet doen denk je nog een keer na om het handiger te doen.
Bij deze dus iets meer over het proces.

hkbr.jpg

Nu eerst alles gelijmd, inclusief de knieen, de eerste keer moest ik die later nog aanbrengen (with great difficulty).
Hier geen valse huid, de hoeklijn gaf voldoende sterkte

iu3s.jpg

Hier het stuk valse romp, de bulb profielen zijn gezaagd uit evergreen U channel en met chloroform gelijmd. De valse huid is 0.5 mm dik. Op de foto lijkt alles dik en grof maar is het niet

uicf.jpg

Overgang van de valse huid naar de echte valt precies achter de afvoerpijp van het boegdek, zie ook de foto's van de vorige posting, je ziet er niets van.
Deze bouw passen de duitse modelbouwers vaker toe in hun 1:75 modellen, eerst alles solderen en daarna op de romp lijmen. Je spuit alles van te voren dus niets meer later af te plakken en ziet er stak uit op het groene dek.

xlwq.jpg

Ook weer zo'n detail, ze gebruiken de capstan om eventueel naar achteren ook nog wat aan te halen (denk aan meerlijnen). Eerst gemaakt van aluminium maar er moeten nog zijschotten aankomen. Dus twee nieuwe van messing gemaakt waar ik ze zijschotten aan kan solderen, minder kwetsbaar en beter te vervormen.

(Het spreek voorzich dat de valse huid hier op de foto niet op de goede hoogte zit, het eerste foto detail komt daar eerst onder)

Hoop dat jullie er wat aan hebben

grt
Hawser

Ik ben nog steeds bezig met dek details. Dat moet eerst af voordat ik met de opbouw begin. Er zijn meer details dan ik dacht!

gnm4.jpg

Het lijkt zo wel monopoly, Brink, Grote Markt, Gevangenis, indien U langs AF gaat ontvangt U geen Fl 200,00 maar gaat U direkt naar de gevangenis, tot U weer 6 gooit met de dobbelsteen! :rolleyes:

Nu dus alleen nog de details aanbrengen, het ziet er strak uit ;)

Hallo Hawser

Mijn complimenten voor dit mooi gebouwde schip
Wat een mooie details heb je hier in gebouwd
Hier kan ik heel veel inspiratie uit halen
Heb een kleine 30 jaar terug ooit de Oceanic gebouwd van Wideco
Maar daar zat weinig detail in en klopte het model niet echt
Maar ga zo door
Erg inspirerend
Groet Arie

Laatst bewerkt door een moderator:
hkbr.jpg

Nu eerst alles gelijmd, inclusief de knieen, de eerste keer moest ik die later nog aanbrengen (with great difficulty).
Hier geen valse huid, de hoeklijn gaf voldoende sterkte

grt
Hawser

Prachtig Adriaan!

Dit vind ik nou het leuke werk aan de scheepsmodelbouw, de constructie aanbrengen. Het eerst spuiten pas ik ook toe, je moet het jezelf makkelijk maken nietwaar? Ga zo door:celebrate:

Gr.
Pim

We gaan weer verder

Ik had een kleine dip en met de kerstvakantie bijna niets gedaan aan modelbouw.
Inmiddels weer vol energie de draad weer opgepikt, wel met kleine stapjes

usyj.jpg

Dieptebommen rek? Nee dit zit op het voordek en wordt gebruikt als opslag van fenders etc

5asi.jpg

Soldeerwerk krijg ik inmiddel ook onder de knie al zeg ik het zelf

q68w.jpg

Ook hier geldt: alles gespoten voor dat het wordt geinstalleerd, alleen de planken moeten er nog in.

nog meer

kxxh.jpg

Twee ladders gemaakt van evergreen (0.5mm), traptreden al gespoten en met chloroform en kwastje gelijmd

73b9.jpg

Hier beide trappen op hun plek. Ook de twee rondingen achter de capstans zijn inmiddels klaar en gesoldeerd en gemonteerd.

b18q.jpg

Reserve anker heeft ook zijn plek gekregen

gzav.jpg

Aangezien de railing van de Oceanic uit ronde buizen bestaan, en op het voordek redelijk dik zijn, ivm met overslaande golven heb ik geprobeerd om een hybride oplossing voor het railing werk te maken. 1.6 mm rond evergreen met 2 gaatjes van 0.8 mm er in gefreesd. Dat ging best goed, dus het wordt dus een mix van evergreen en messing.

Ik had er voor het voordek 24 nodig, en later nog veel meer!

groet
Hawser

Laatst bewerkt:
Wauw, netjes hoor. Solderen gaat je zeker goed af. Begrijp ik goed dat je de onderdelen van het trapje eerst hebt gespoten en daarna met chloroform hebt verlijmd? Lost dit de verf dan niet op? Lees vaker over het gebruik van chloroform maar heb hier zelf geen ervaring mee.

Oplossen

Stefan,
Ik heb het aan de onderkant van de treden gedaan, was veiliger, maar uiteindelijke te trappen met chloroform gewoon op het geschilderde dek gelijmd (na een trial), je ziet er niets van.
grt
Hawser

Puik werk en lekker gedetailleerd. Love it. Als ik het goed begrijp plak je geverfde onderdelen met chloroform op elkaar? Die kon ik nog niet. In mijn beleving moet het lijmvlak altijd verfvrij zijn. Chloroform heb ik überhaupt geen ervaring mee. Ik heb wel pogingen gedaan om het te verkrijgen en dan met name voor perspex, maar tot nu toe niet gelukt. Vind je verslag heerlijk om te lezen en kijk uit naar de volgende.

Groet
Sjoerd

Great job!

Je hebt modelbouwers en modelbouwers, maar jij maakt toch wel onderscheid.

Mooi schip, strakke bouwwijze en perfect matchende kleuren.

Je blijft me inspireren, en leer er ontzettend veel van.

Hou het vol, je blijft mijn favoriet.

Jan

Vraag anders de moderator de boel 'open' te gooien, zodat je handmatig alle plaatjes kunt terug zetten.

Het is wel veel werk, maar het geeft weer leven aan het draadje. Verder was het een model tot in de perfectie aan het worden, en dan is het inspirerend de technieken van bouwen te zien, de manier van afwerken, naar het eindresultaat.

Ik houd voor het uitsnijden, dat ik in Photoshop dan doe (luxe), een beeldbreedte van 1000 pixels aan. De hoogte is variabel in de uitsnede zoals ik deze op dat moment wil hebben. Mocht je wat hebben aan deze info.

Gr Bas

dsc01087j.jpg

dsc01088k.jpg

dsc01091.jpg

dsc01089c.jpg

De echte
OCEANIC_2.jpg

Mijn volgend project is de Oceanic van Bugsier (1:50 net als de Holland IV) , gebouwd in 1969 dus 17 jaar na de Holland. Samen met de Artic (nu rondvarend als jacht) het antwoord op Smit Int. Een ding deden de Duitsers slimmer, ze bouwden nl. twee schroevers (ZZee 4 en WZee waren enkel schroevers) en dat vond de verzekering veel leuker. Topsnelheid was ongeveer 21 knts dus als een raket. Oceanic is nog steeds in de vaart, maar niet lang meer, ze ligt als een soort "Waker" in de Duitse bocht bij Helgoland standby. Ze wordt waarschijnlijk vervangen door de nieuwe "Magnus" van Harms.

Ze zal gebouwd worden volgens de mailline norm dus verwacht geen hoge bouwsnelheid....zeg maar lekker lang genieten. Er gaan twee Robbe 1000 motoren in en ze heeft twee afgetopte 100mm (to 85 mm) schroeven van Raboesh en een Marx boegschroef.
Let's have fun!
grt
Hawser
. Goedenavond.
Gaarne wou ik via deze weg vragen of U misschien de tekeningen van de OCEANIC nog heeft of deze als het kan kopiëren. Vandaag deze boot gekocht alleen mis ik diversen onderdelen van deze boot en zoek ook wie de leverancier c,q de fabriek is geweest die deze boot heeft geproduceerd . Zodat deze boot weer te water kan heb afgelopen week het net aflopen zoeken en zag alleen maar foto's van de boot . Ik weet niet of deze mail bij U aan komt of dat U nog bent aangesloten bij het modelforum maar wacht af op een positieve reactie.
Piet

dsc01087j.jpg

dsc01088k.jpg

dsc01091.jpg

dsc01089c.jpg

De echte
OCEANIC_2.jpg

Mijn volgend project is de Oceanic van Bugsier (1:50 net als de Holland IV) , gebouwd in 1969 dus 17 jaar na de Holland. Samen met de Artic (nu rondvarend als jacht) het antwoord op Smit Int. Een ding deden de Duitsers slimmer, ze bouwden nl. twee schroevers (ZZee 4 en WZee waren enkel schroevers) en dat vond de verzekering veel leuker. Topsnelheid was ongeveer 21 knts dus als een raket. Oceanic is nog steeds in de vaart, maar niet lang meer, ze ligt als een soort "Waker" in de Duitse bocht bij Helgoland standby. Ze wordt waarschijnlijk vervangen door de nieuwe "Magnus" van Harms.

Ze zal gebouwd worden volgens de mailline norm dus verwacht geen hoge bouwsnelheid....zeg maar lekker lang genieten. Er gaan twee Robbe 1000 motoren in en ze heeft twee afgetopte 100mm (to 85 mm) schroeven van Raboesh en een Marx boegschroef.
Let's have fun!
grt
Hawser

dsc01087j.jpg

dsc01088k.jpg

dsc01091.jpg

dsc01089c.jpg

De echte
OCEANIC_2.jpg

Let's have fun!
grt
Hawser
. Goedenavond.
Gaarne wou ik via deze weg vragen of U misschien de tekeningen van de OCEANIC nog heeft of deze als het kan kopiëren. Vandaag deze boot gekocht alleen mis ik diversen onderdelen van deze boot en zoek ook wie de leverancier c,q de fabriek is geweest die deze boot heeft geproduceerd . Zodat deze boot weer te water kan heb afgelopen week het net aflopen zoeken en zag alleen maar foto's van de boot . Ik weet niet of deze mail bij U aan komt of dat U nog bent aangesloten bij het modelforum maar wacht af op een positieve reactie.
Piet

. Goedenavond.
Piet
Beste Piet,

Hawser is al lange tijd niet meer aktief op het forum. Hij heeft destijds de romp gekocht bij Steinhagen Modelltechnik en de daarbij behorende tekeningen. Persoonlijk denk ik niet dat hij deze tekeningen laat kopiëren gezien de kosten die hij hiervoor heeft moeten betalen, ongeacht of hij dit bericht nog leest of niet. Wellicht dat een PB aan Hawser meer duidelijkhied verschaft dan deze algemene oproep. SUCCES.

Beste R. Lub
Oké bedankt voor de info.
Maar kan het altijd proberen zal effe kijken of ik ergens op het forum wat gegevens van hem kan vinden.
Het zal heus wel goed komen anders ga ik de onderdelen van de originele foto's op zoeken en kijken wat er allemaal aan beslag op moet.
Piet

Back