Ombouw Marblehead naar RC

Arjen
Dus jouw conclusie is dat er altijd 2 cijfers in het zeil moeten?
Dus 06 ipv 6?
Wim, zoals ik het lees wel, maar jouw engels is beter dan die van mij.

(enige uitzondering op twee cijfers is dan voor boten die gemeten zijn ten tijden dat het anders geregeld was en dan alleen nog voor wedstrijden anders dan WK of EK(of ander continent)).

Het gebruik en het voordeel van een persoonlijk zeilnummer boven de laatste twee cijfers van rompnummer bij bezit van meerdere boten moge duidelijk zijn.

Beste Mensen
We moeten een aantal dingen even apart houden
1 elke nieuwe romp krijgt een romp registratie no Joost v S heeft Ned 666 met zeil no 506 in het zeil komt te staan 06
Zijn zeil no staan vast op zijn naam maar als Joost een nieuwe romp aanbied bij mij krijgt hij een ander romp no
Joost 2 heeft romp no 1 maar ook het zeil no Ned 1 eigenlijk zou hij in het zeil moeten hebben 01
Dus je kan 5 m klasse boten hebben met je persoonlijk zeil no maar de rompen hebben allemaal hun eigen Reg romp no
En dan ga ik het nog gekker maken als je in het bezit bet van een M klasse een 10R een A klasse dan kan je allemaal onder het zelfde zeilno varen ( Arjan doet dit al jaren in Nederland )
Wij moeten kijken voor meting gegevens bij de ISRA 2017-2020 want Arjan aan geeft A 5 maar daar zie ik niets van wel of niet van de zeilno
Maar de link die wordt gegeven is het World sailing 2017-2020 en dat is net wat anders
gr Tom

Joost als je in het zeil een 6 zet hier in Nederland en je zeilt gewoon je wedstrijden wordt er niets gezegd
en ik ligt er niet waker van want het zeilen is de hoofdzaak
Als je zeilen maar aan de maat zijn en de boot dan zijn we blij dat er een M klasse bij is gekomen

Waar kunnen we de volgende keer even over hebben
Wim ik had het ergens gelezen naar kon het niet terug vinden.
Dus dit is weer verholpen

Volgende keer? Nou dat is niet zo moeilijk. Nu ik er zo mee bezig ben valt het op dat de informatie niet centraal bij een modelzeil organistie staat. Links recht onder boven overal staat wel iets en je moet echt alles bekijken om te weten wat de eisen zijn . Soms vraag ik me of het een eis is of een aanbeveling ?

Overigens, zijn jullie er al achter gekomen waar die toelichting bij appendix E op slaat. Dat staat er namenlijk niet in. Het slaat op een document wat in de echte zeilerei van toepassing is. Wat een gedoe.

Op Banock's website bij downloadable documents staat een toelichting, maar daar staan de letters in het grootzeil loodrecht op het achterlijk terwijl ze horizontaal zouden moeten staan.
Voor de liefhebbers heb ik alles in een Word file gezet.
Joost vs

Wim,
hopenlijk vindt je mij geen burokraat :)
Ik dacht alleen, als nieuwkomer, laat ik het eens volgens de regels doen. Immers er zijn ook (duidelijke) limieten aan zeil oppervlak, diepgang en lengte. Daar houd ik mij dan toch ook aan.

maar nu eerst... zeilen (morgen hopenlijk)

Joost, jou zie ik niet als burokraat natuurlijk.
Wel de mannen van World Sailing, IRSA etc met hun eindeloze regelwijzigingen en soms weer terugwijzingen.

Succesvolle proefvaart morgen.
We willen een verslag en foto's!!!!!

Ok, we gaan het weer over zeilen hebben.
Vandaag was het daar mooi weer voor. De Krabbeplas in Vlaardingen is helaas nogal ondiep aan de kanten, dus ik moest was naar het midden lopen in een waad broek. Toen gaan met de zwarte banaan.
Het tuig staat er nog niet zo netjes bij. Dat was lastig in te stellen in het water omdat de "bowsies" niet zo lekker liepen. Dat is dus reeds verandert. Maar daardoor te weinig spanning op het achterstag. Beide zeilen waaiden ook nog teveel uit. Vroeger had ik voor de fok een ander neerhoud mechanisme. Nu zo'n standaard met een touwtje iets achter het voorstag , zie de foto, waar ik nog moet leren mee om te gaan. Maar ook daarvoor geldt dat de verstelling makkelijk moet zijn.
Bootje ligt vrij laag op het water en verstopt zijn neus nog wel eens. (overigens mist de bumper nog) Interessant is wel dat daardoor de snelheid niet veel beinvloed wordt. Hij zeilt wel anders dan mijn oude blauwe boot. Is in feite wat lastiger.
Ergens bij het voorschip lekt er nog wat. (reeds iets gevonden). Ik heb tape uit de vliegerwinkel gebruikt om de luiken te dichten, maar dat laat een laagje (lijm ?) zitten als je het los haalt. Blijkbaar niet het goede spul.
Een testje laat zien dat het helaas ook niet waterdicht is.
Wordt vervolgt.

Bijlagen

• IMG_3786.JPG
    IMG_3786.JPG
    308,2 KB · Weergaven: 341
  • IMG_3795.JPG
    IMG_3795.JPG
    339,2 KB · Weergaven: 333
  • IMG_3798.JPG
    IMG_3798.JPG
    285,8 KB · Weergaven: 314
Laatst bewerkt:
Joost, gefeliciteerd met de proefvaart. Die zijn er om te ontdekken wat nog verbeterd moet worden. Ben benieuwd om Flipper te zien varen.
Kleinigheidje: staan jouw zeilnummers niet wat laag in het zeil?

Wim,
Het beestje heeft nog geen naam. Flipper wordt het niet.Voorlopig mag je hem/haar wel zo noemen.
De hoogte van het bovenste nummer is zodanig dat NED er nog onder kan en dat je dan boven 1/4 van de de voorlijk lengte blijft.
Zou goed moeten zijn.

Flipper zien varen. Gelukkig zit er een zeil op want zonder dat moet je een beetje zoeken☺

Back