ombouw verslag speed model brushed ->brussless

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Jelmervis, 5 sep 2012.

  1. Jelmervis

    Jelmervis

    Lid geworden:
    25 jun 2011
    Berichten:
    283
    Locatie:
    Hoogeveen, Drenthe (waar verder niemand vliegt? :(
    de motor is weer binnen :).
    Meteen maar besteld, met een 6 x 4 prop, en een paar andere dingen:

    [​IMG]
     
  2. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.310
    Locatie:
    Almere
    Mooi. Hier ga je plezier van hebben.
     
  3. Jelmervis

    Jelmervis

    Lid geworden:
    25 jun 2011
    Berichten:
    283
    Locatie:
    Hoogeveen, Drenthe (waar verder niemand vliegt? :(
    Het is nog steeds niet binnen :( , ik zal een ander draadje maken over het verbouwen


    Sent from my iPad using Tapatal
     
  4. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.310
    Locatie:
    Almere
    Verbouw verhaal kan ook wel hier denk ik.
     
  5. Jelmervis

    Jelmervis

    Lid geworden:
    25 jun 2011
    Berichten:
    283
    Locatie:
    Hoogeveen, Drenthe (waar verder niemand vliegt? :(
    Ja klopt ik zal dan de titel wel even proberen aan te passen. Heeft iemand enig idee hoe groot de uitslagen ongeveer moeten worden? En hoeveel speling er mag zitten in de roeren?

    Ook vroeg ik mij af waar ik het beste de esc's kan plaatsen, wat is beter lange motordraden of accudraden?
     
  6. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Pas de titel dan nu aan want dat kan alleen gedurende de eerste vier weken.
     
  7. Jelmervis

    Jelmervis

    Lid geworden:
    25 jun 2011
    Berichten:
    283
    Locatie:
    Hoogeveen, Drenthe (waar verder niemand vliegt? :(
    is gewijzigd :D
     
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Dan nog even de typevaudt brussed vervangen door brushed, zoekt makkelijker.
     
  9. Jelmervis

    Jelmervis

    Lid geworden:
    25 jun 2011
    Berichten:
    283
    Locatie:
    Hoogeveen, Drenthe (waar verder niemand vliegt? :(
    ja, dat was het (ik wist niet meer hoe je het schreef :D )
     
  10. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.310
    Locatie:
    Almere
    Liefst motordraden langer er de regelaars dicht bij de accu.
    Bij lange accudraden krijgen de elcos het zwaar om soepeltjes de electronen door de lange draden te zuigen Of zoiets en dan moeten er elcos bij.
    Op rcgroups veel over geschreven.

    Omdat je de energie verdeeld over 3 i.p.v. 2 draden kunnen de draden iets dunner.
     
  11. JungleMonkey

    JungleMonkey

    Lid geworden:
    21 mrt 2012
    Berichten:
    297
    Duurt lang die pakketjes uit china, maar het wachten waard!
     
  12. Jelmervis

    Jelmervis

    Lid geworden:
    25 jun 2011
    Berichten:
    283
    Locatie:
    Hoogeveen, Drenthe (waar verder niemand vliegt? :(
    Ja, uit duitsland gaat het veel sneller maar ik denk (hoop) dat hij snel binnenkomt :D


    Sent from my iPad using Tapatal
     
  13. JungleMonkey

    JungleMonkey

    Lid geworden:
    21 mrt 2012
    Berichten:
    297
    Ja dat is waar ;)

    Vraag me wel af wat je van plan bent met die 2 28-26 motoren,
    Mijn gok is dat dit met een van die dingen al 1:1 is met dat vliegtuig (gewicht/torq), Ik zou de maiden rustig aan doen ;) even 1/2 - 1/3 gas opstijgen :)
     
  14. Jelmervis

    Jelmervis

    Lid geworden:
    25 jun 2011
    Berichten:
    283
    Locatie:
    Hoogeveen, Drenthe (waar verder niemand vliegt? :(
    Ik denk dat het het gas ook eerst wat begrens want ik ga nu van 400 watt naar 600 watt :), ik weet ook niet hoe stevig de constructie is :D
     
  15. JungleMonkey

    JungleMonkey

    Lid geworden:
    21 mrt 2012
    Berichten:
    297
    wat laat:
    400 watt brushed naar 600 watt brushless maakt heeeeeel veeeel uit.

    Ik denk dat je met 1/3 gas al dik aan het vol gas zit van eerst.
    VERSTEVIGEN!
     
  16. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.310
    Locatie:
    Almere
    Hoe zwaar is het nu? Ik denk dat de belasting van de zware versie vroeger toch ook al flink was en de constructie daar op was ontworpen.

    Een beetje snelheid maakt niet zoveel uit, als je maar niet te veel G trekt door korte bochten te draaien. Vooral uit een duikvlucht.
    Het is een houten kist. Geen foamy. Moet dus gewoon al stevig genoeg zijn met goede liggers en beplanking.

    Ik denk dat je gewoon moet gaan vliegen. Eventueel kleinere props in het begin, maar geen gas begrenzen.

    Het moest toch snel :)
     
  17. JungleMonkey

    JungleMonkey

    Lid geworden:
    21 mrt 2012
    Berichten:
    297
    Harold, ook aan balsa vliegtuigen zit een grens ;)
    Als hij met ruim 4 keer de kracht gaat vliegen dan voorheen..

    Ik zou toch even rustig aan doen met gas geven, FOTO'S?
     
  18. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.310
    Locatie:
    Almere
    Een vliegtuig dat in een vorig leven met hoge snelheid landingen overleefde met een halve kilo metaal aan de vleugels, zal je niet zo snel stuk vliegen.

    Ik heb vroeger vliegtuigen gehad met vergelijkbare constructies en hoog vermogen (F5d achtig 1990)

    Met meer dan 30 jaar modelbouw ervaring (dat is meer dan 2 keer jouw leeftijd volgens je profiel) kan ik net als vele andere met wat meer ervaring dit soort zaken aardig beoordelen.
    Dit vliegtuig ziet er toch echt al sterker en stijver (*) uit dan een hoop schuimpjes met nog veel meer vermogen (**) die het ook overleven.

    * sterk en stijf zijn de juiste benamingen voor wat in de volksmond "Stevig" wordt genoemd.
    Hieraan rekenen is uit de mode. Vroeger deden we dat met natuurkunde. Tegenwoordig probeert men het met marketing of psychologie te berekenen.
    ** meer VERMOGEN dan vroeger. Hier in de vorm van een beetje meer trekKRACHT en veel extra propSNELHEID.
    Dat SNELHEID wordt pas een extra belasting van de vleugel als je er gekke dingen mee gaat doen als korte bochten (halfemveekwardraat :))
    Als je rechtuit vliegt hoeft de vleugel nog steeds alleen 1 keer vliegtuig gewicht (jaja ik zeg "gewicht" want 1G x massa :):)) te dragen.

    Als je "VERSTEVIGEN" roept op het forum doe dan op basis van kennis en/of ervaring
    Veel vliegtuigen plakken dus....
     
    Laatst bewerkt: 12 okt 2012
  19. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Als ik die setup bekijk en bereken dan kom je nog voor verrassingen te staan.
    Hoe veel vlieg ervaring heb je?
    Wat is het gewicht van de kist vliegklaar?
    Aan de combinatie van deze props en dit vliegtuig is nog wel wat te verbeteren alhoewel ze wel zullen werken.
    Het zijn props voor een brandstofmotor dus die zou ik vervangen voor elektro props.
    Als je tussen 1500 en 2000gram thrust hebt dan heb je ongeveer een raket.
    Dat geeft niet als je er maar op voorbereid bent.;)
     
    Laatst bewerkt: 13 okt 2012
  20. Jelmervis

    Jelmervis

    Lid geworden:
    25 jun 2011
    Berichten:
    283
    Locatie:
    Hoogeveen, Drenthe (waar verder niemand vliegt? :(
    het pakketjes uit china is binnen :)

    het model leeg weegt 576 gram
    het model + 1 accu weegt 947 gram
    het model + 2 accu's weegt 1115 gram

    ervaring:
    De vliegtuigen die in mijn handtekening heb ik allemaal gevlogen en oefen regelmatig met een simulator (ook speed modellen ;) ).

    Inmiddels ook begonnen met het in bouwen van de motoren. foto's volgen nog.

    @cdrom flyer
    Volgens mij zijn de prop gewoon electro props. 6x4E staat op de verpakking.
     
    Laatst bewerkt: 13 okt 2012

Deel Deze Pagina