Ombouw vintage rc PT-109 torpedo boat

Hier nog wat foto's van de demontage, en wat detail foto's van wat ik ondertussen allemaal gedaan had aan het bootje. En de laptop speakertjes die allebei in een eigen depron klankkastje zijn ingebouwd. Ik heb ook de weegschaal er maar eens bij gepakt. Van het totale gewicht zat er zo'n 330 gram op of boven de dekhoogte geplaatst. [emoji849]
IMG_20200412_222509.jpeg
IMG_20200412_223053.jpeg
IMG_20200412_222812.jpeg
IMG_20200412_222640.jpeg
IMG_20200412_223325.jpeg
IMG_20200412_223359.jpeg
IMG_20200412_223300.jpeg
IMG_20200412_222909.jpeg

Sent from my MI 5s using Modelbouwforum.nl mobile app

Ik zit er ook over te denken om de motortjes anders in te bouwen. Die staan nu schuin, precies in lijn met de schroefasjes, maar daardoor zijn ze vrij hoog in de romp geplaatst. Misschien ga ik daar twee kruiskoppelingen gebruiken zodat ik de motortjes recht en een stuk lager kan plaatsen. Ik denk dat het precies gaat passen naast de oorspronkelijke batterijen bak in het midden.

Yep, dit ga ik volgen.
Heb van de twee zusjes ook ééntje vaarklaar, maar dan origineel.
Nr 2 staat nog in de wacht.

Yep, dit ga ik volgen.
Heb van de twee zusjes ook ééntje vaarklaar, maar dan origineel.
Nr 2 staat nog in de wacht.
Hallo Edge, ik ben benieuwd naar jou vaarfilmpje. [emoji6] En ben ook benieuwd naar de stabiliteit van het bootje in oorspronkelijke staat. Dat heb ik namelijk zelf niet getest. Gebruik je dan ook de 3 dikke D-batterijen en 1x 9v?

Ik heb verders nog geen vaarvideo, behalve dan dat ze in een bak water ligt [emoji23]

Ja ik heb 3x oplaadbare liggen.
Maar die redden de viereneenhalf volt niet.
Het voordeel is dat ik er altijd wat meer in kan gooien.

Zoals ik in de laatste paar berichten al had gezegd was de boot een beetje topzwaar geworden en lag daardoor niet echt stabiel in het water. Terug naar de tekentafel dus om het zwaartepunt omlaag te brengen....
Eén van de dingen die ik al had bedacht was het idee om de motortjes een stuk lager te plaatsen. Die zaten oorspronkelijk vrij hoog en in lijn met de schroefas. Maar met al die onderdelen in de romp is het lastig te bedenken hoe dat precies moet worden.

Voor een goed idee is het soms beter om met een leeg canvas te beginnen, wordt wel eens gezegd. Nou bij deze dan....

IMG_20200420_215400.jpeg

Toen de motorsteunen waren verwijderd zag ik dat er kleine sleufjes onder zaten. Dat is prima geschikt voor een houten plaatje als motorschot.

IMG_20200420_214749.jpeg

En de ruimte onder de oorspronkelijke motorsteunen was ook groot genoeg om de motortjes te plaatsen:

IMG_20200420_214343.jpeg

Ik heb twee houten plaatjes gezaagd die daar mooi passen. Daar ga ik straks de motortjes aan hangen. Moet alleen nog even kijken of ik dat met rubbertjes er tussen ga doen om trillingen wat te dempen. De schroefasjes ga ik wat inkorten en dan kunnen deze via een kruiskoppeling worden aangedreven. Op de foto is goed te zien dat het gewicht nu flink lager komt te zitten. Ik heb al getest in de gootsteen dat het bootje daarmee flink wat stabieler wordt. En waarschijnlijk ook minder diep in het water zal liggen, zodat het straks hopelijk ook sneller kan varen.
IMG_20200420_214434.jpeg
IMG_20200420_214457.jpeg
IMG_20200420_214606.jpeg

Misschien een wild idee.
Maar als je nu die batterijbak verwijderd en daar een vlakke bodem in legt van kunststof of triplex dan kan je volgens mij alle ruimte benutten die je hebt.

Misschien een wild idee.
Maar als je nu die batterijbak verwijderd en daar een vlakke bodem in legt van kunststof of triplex dan kan je volgens mij alle ruimte benutten die je hebt.
Dat had gekund, maar ik had bedacht dat deze constructie misschien ook wat electronica droog kon houden. Daarom had ik hem in eerste instantie laten zitten. Maar misschien is het toch geen gek idee. [emoji848]

De elektronica, zoals de ontvanger kan je eventueel hoger leggen ( dat is maar een paar gram ).
Ik weet niet hoe dat zit met een geluidsmodule.
Maar als een motor een keer nat wordt is dat geen ramp.

Na lang wikken en wegen heb ik uiteindelijk besloten om toch het advies van Edge op te volgen om de batterij bak in het midden te verwijderen. Ik heb echt allerlei dingen geprobeerd en gebouwd om de motortjes min of meer op de oorspronkelijke plek naast de batterij bak in te bouwen. Daarvoor had ik houten schotjes gemaakt waar de motor in rubbers tussen gehangen kon worden. Maar ik kwam tot de conclusie dat ik de motor niet goed kon uitlijnen op de schroefas. En een omslachtige aandrijving met tandriem of tandwielen wou ik niet gebruiken. Dat zou uiteindelijk veel meer lawaai maken.

Aanvankelijk zag ik er wel een beetje tegenop om de batterijen bak weg te halen, maar met een heel arsenaal aan freesjes is dit uiteindelijk best aardig gelukt.

IMG_20200505_143805.jpeg

En het maakt inderdaad veel ruimte vrij om een nieuwe oplossing te bedenken. Het laatste stukje van de batterijen bak heb ik laten zitten voor de accu, maar misschien ga ik die alsnog opofferen om daar toch een grote luidspreker te plaatsen. Die kleine laptop speakertjes waren toch niet zo goed hoorbaar omdat de romp verder helemaal is afgesloten.
IMG_20200505_143927.jpeg
IMG_20200505_143858.jpeg

Ook had ik eerst het plan om de schroefasjes behoorlijk in te korten, maar daar twijfel ik nu toch over. Ik lees ook in andere berichten dat de schroefasjes vaak kunnen gaan lekken als deze onder de waterlijn zitten.

Ik denk dat ik ze iets ga inkorten (+/- 2cm) en ga de schroefas dan via een kruiskoppeling aan de motortjes vastmaken. Dan komen ze weliswaar nog een klein stukje hoger te liggen dan ik oorspronkelijk van plan was, maar altijd nog een heel stuk lager dan hun originele hoge plek. Nadeel is dan wel dat de kruiskoppelingen altijd gesmeerd moeten worden. Maar dat is wel te overzien.

Ook wil ik nog een vetbuisje op de schroefas maken. Ik denk dat ik die ga lijmen omdat solderen op dit soort buisjes misschien niet goed gaat. Of dat de hitte van het solderen problemen bij de verlijming in de romp oplevert.

Maak de schroefassen zo dat je ze voor onderhoud kunt trekken. Vul de kokers met uierzalf en druk dan met een vinger op het eind van de koker de assen er in. Als de assen niet verder willen restant uierzalf opvangen op een stukje papier. Neem als koppeling een stukje rubber (siliconen)slang. Dat werkt beter dan een enkele kruiskoppeling. Om de uierzalf in de askokers te persen warm je het een beetje op en gebruik een injectiespuitje om het in de kokers te persen.
Al mijn schepen hebben een met uierzalf gesmeerde schroefas. Een keer per jaar trek ik de assen en vervang het vet of vul het aan. Vetbuisjes op de kokers heeft weinig zin. Bij het vet erin persen druk je de boel krom. Succes ermee! Gr. Klaas.

Maak de schroefassen zo dat je ze voor onderhoud kunt trekken. Vul de kokers met uierzalf en druk dan met een vinger op het eind van de koker de assen er in. Als de assen niet verder willen restant uierzalf opvangen op een stukje papier. Neem als koppeling een stukje rubber (siliconen)slang. Dat werkt beter dan een enkele kruiskoppeling. Om de uierzalf in de askokers te persen warm je het een beetje op en gebruik een injectiespuitje om het in de kokers te persen.
Al mijn schepen hebben een met uierzalf gesmeerde schroefas. Een keer per jaar trek ik de assen en vervang het vet of vul het aan. Vetbuisjes op de kokers heeft weinig zin. Bij het vet erin persen druk je de boel krom. Succes ermee! Gr. Klaas.
Bedankt voor je adviezen Klaas!

Ziet er iig opgeruimd uit.
Voor wat die schroefassen betreft, je kan hierbij rustig stellen dat de Chinese vakmanschap er vanaf straalt.
Het neusje van de zalm om het zo maar te zeggen.
Als het uitlijnen niet helemaal lukt en als je een herpositionering van de assen overweegt dan zou ik de beide kokers in zijn geheel verwijderen en vervangen voor iets wat meer vertrouwen inboezemt.
Beneden de waterlijn gaan ze sowieso lekken, dat is geen als ze gaan lekken maar gewoon een wanneer.
Het zijn twee blikken pijpjes met samengeperst of toegeknepen uiteinden.
Geen lagers, geen bussen, gewoon een ronddraaiend asje in een ijzeren buis.

Maar ze zijn natuurlijk ook niet gebouwd om het jaren vol te houden, ze waren uiteindelijk bedoeld als kinderspeelgoed.
En daar zijn ze ook naar gebouwd.

Maar het is zo'n verdraaid mooi lief klein bootje wat gewoon een tweede leven verdient.
Hm.... ###jeugdsentiment [emoji1787]

Back