Onderzoeksvaartuig 'De DUCK'

Discussie in 'Schipperscafé' gestart door Robbie TPC, 17 jun 2011.

1. Indoorvlieger

Indoorvlieger Forum veteraan

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Jammer, die eend had wel wat, maar als een meer conventioneel vaartuig betere resultaten oplevert, dan is het wel beter zo.

2. Robbie TPC

Robbie TPC Forum veteraan

Lid geworden:
    17 apr 2007
    Deze versie word als alles goed gaat betrouwbaarder en praktischer, makkelijk op te bergen in een rugtas zonder dat het materiaal vervormt.
    De schacht voor de schroefas zit er in,

Nadeel van de eend was ook dat de ruimte beperkt is, de elektronica zat op elkaar gepakt en dat geeft storingen in de ontvangst.
    Deze romp heeft genoeg ruimte,

3. Robbie TPC

Lid geworden:
    17 apr 2007
    Bezig geweest met de verlichting, 10 gaatjes in de romp geboord voor de LEDs.

Gebruik gemaakt van kerstverlichting, batterijen worden vervangen voor een 9 volt batterij, nadat er een weerstandje is tussen gezet.

Straks een roer en motorsteun maken.

4. Indoorvlieger

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Zouden die zaklantaarns niet een beter gebundeld licht geven in vergelijking met die leds?

5. NielsdB

NielsdB

Lid geworden:
    19 aug 2007
    De aldi heeft vandaag een leuke werklamp in de aanbieding. Dat 3x10 led array geeft een beste stoot licht.

6. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Gaat weer goed Robbie.

7. Robbie TPC

Lid geworden:
    17 apr 2007
    Moet even kijken hoeveel licht de kerstverlichting onderwater geeft, met de zaklampen kwam het licht vanaf de zijkanten.
    Nu komt het licht van boven en de LEDs zijn beter verdeeld waardoor ze een groter oppervlak verlichten. De zaklampen schrijf ik nog niet af want die kunnen dienen als gewicht om het vaartuigje stabiel te houden.

Motorsteun zit erin, vakjes gemaakt voor de accu en de regelaar.
    Schroefas en motoras liggen nu meer op één lijn dan in de eend,

Morgen een plaatsje zoeken/maken voor de ontvanger en roerservo, kerstverlichting krijgt nog een weerstandje zodat die op een 9 volt batterij kan draaien.

8. Robbie TPC

Lid geworden:
    17 apr 2007
    De binnenkant van de romp is bijna klaar, krijgt nog één laklaag.

De onderkant heeft een lichtgrijze tint gekregen, komt nog een alu profiel onder waaraan de camerahouder bevestigd kan worden.

Nu een roer maken en bedenken wat ik met het dek ga doen.

9. Robbie TPC

Lid geworden:
    17 apr 2007
    Roer zit erop, alles goed ingevet zodat het zaakje soepel loopt.

Nu een dek maken om de romp af te sluiten.

10. Manus

Manus

Lid geworden:
    18 sep 2011
    Kan dat roer ook kantelen Rob....ik vrees dat het roer wat meer verticaal moet zijn , of heb je dat al getest misschien ???

Wel lekker bezig met de hobby zo te zien.

11. Robbie TPC

Lid geworden:
    17 apr 2007
    Het roer kan niet kantelen en hij is iets kleiner uitgevallen dan de diameter van de schroef.
    Heb nog niet getest maar denk dat het wel werkt, indien nodig haal ik het roerblad eraf en maak een nieuwe.

12. Robbie TPC

Lid geworden:
    17 apr 2007
    Net het vaartuig getest in het water, hij ligt perfect gebalanceerd in het water.

Ze ligt ongeveer 2 cm in het water en lekt niet.

De motor loopt op het droge stiller als toen hij in de eend zat, het roer draait ook prima.
    Morgen de eerste proefvaart maken.

13. Manus

Manus

Lid geworden:
    18 sep 2011
    Ben benieuwd naar je bevindingen morgen, we lezen het wel hier.

succes.

14. Robbie TPC

Lid geworden:
    17 apr 2007
    Dank Manus.

De romp is nu afgesloten, ziet er een beetje raar uit zonder iets op het dek, erg plat.
    Weet nog niet precies welke kleur het vaartuig krijgt, zat zelf te denken aan woodland camouflage.

15. Robbie TPC

Lid geworden:
    17 apr 2007
    Sh!t, ik heb er een verkeerd weerstandje tussen gedaan, lampjes branden niet op volle toeren.

Afsluitplaat hier en daar nog wat bijschuren zodat hij goed in de romp valt.

Nu eerst een nieuw weerstandje halen en wat schakelaars.

16. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    beetje luguber uiterlijk :evilbat:

17. Indoorvlieger

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Je kan ook een weerstandje parallel zetten over de huidige, vervangingsweerstand is dan lager.

18. Robbie TPC

Lid geworden:
    17 apr 2007
    Heb het weerstandje vervangen en nu branden de lampjes zoals het hoort, ik heb ze nog niet getest in het water maar denk dat de integrale verlichting een goede zet is geweest. De LEDs zijn binnen als buiten de romp geseald met epoxy tegen het lekken.
    Blokbatterij met dubbelzijdige tape op zijn plaats gezet, idem voor de ontvanger, moet alleen de antenne draad nog wegwerken.
    Tussen de accu's en het dek heb ik een stukje piepschuim geplaatst, dat voorkomt dat de accu gaat schuiven tijdens transport.

De schakelaars voor de verlichting en de aandrijving blijven in de romp, kans bestaat dat als ze buiten de boot liggen een vogel met zijn snavel het vaartuig uit kan zetten, met als gevolg een sitting DUCK.
    Ben er uit qua kleur, hij word legergroen (verlopig) geen woodland camo, de grijze tint trek ik nog 1 cm omhoog zodat die gelijk is met de waterlijn.

19. Manus

Manus

Lid geworden:
    18 sep 2011
    Dat kale dek kan toch opgesmukt worden met een tweede camera en een schijnwerper...? Dan is er ook zicht als het donker is...:roll:

20. Robbie TPC

Lid geworden:
    17 apr 2007
    "Luguber" word het wanneer er met grote letters "High Explosive C4" of "Floating Claymore Mine" erop word gezet, dan heb je de poppen aan het dansen :D

Hij is in ieder geval groen, het zwarte lijntje (ligt onder de waterlijn) misstaat niet, misschien laat ik het wel zo.

De twee beugels heb ik erop geplaatst zodat de afsluitplaat makkelijk te verwijderen is, ze kunnen ook gebruikt worden om een tweede camera op het dek te verankeren.

Deel Deze Pagina