Ontwerp zwever

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door QuintK, 2 mei 2013.

1. QuintK

QuintK

Lid geworden:
    2 mei 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. QuintK

QuintK

Lid geworden:
    2 mei 2013
    Hi,

Wat voor programma heb jij nou gebruikt voor het cg en vliegsnelheden, Peter?

Quint

3. Peter Den

Peter Den PH-SAM

Lid geworden:
    2 dec 2005
    Gaat goed zo denk ik?
    Leuk detail die ambulance sirene toen je overtrok :D

Het programma heet Schwerpunkt52 en is freeware.
    Een print-out van jullie kistje:
    Op de printout vallen een paar dingen weg zoals de vliegsnelheidsberekening.
    Een goed zwaartepunts uitgangspunt is die te nemen bij een Ca van 0.7
    Hierbij is de berekende vliegsnelheid 6.9m/sec bij een gewicht van 620gr.
    Vraag me om meer toelichting als je dat wilt.

Zoals Dirk en anderen al zeiden: iets omlaag en iets harder gooien kan geen kwaad: maar dat heb je nu al ervaren:)

heb je nog tips nodig hoe je in dit stadium nog wat kunt expirimenteren of dit platform verder kan ontwikkelen?

En hoe is jullie project door de leraar ontvangen?

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. fireforx309

fireforx309 Guest

Hoi quint, je mag gerust nog een harder zetje geven hoor... ik denk zeker 25% harder...
    Verder ziet het er prima uit! Je hebt de juiste hoek te pakken bij het eerste filmpje! Succes...

5. QuintK

QuintK

Lid geworden:
    2 mei 2013
    Hi,

Dankje Peter, ik ga het programma nog zelf even bekijken! De docent is heel blij met dit hele project! Het had eigenlijk 11 oktober ingeleverd moeten worden, maar gelukkig hebben we uitstel. Ik vul nu de laatste theoretische onderdelen in en dan is het werkstuk klaar. Ik heb heel simpel een kleine spijker aan de onderkant van de romp getimmerd. Ik kan er een lusje omheen doen en dan soort van slepen. Beste poging was van een hoogte van ongeveer 3.5 meter met afstand 35 meter!!

Fire, het gooien gaat steeds beter:

np7yr8bNAKc[/media] meter flight - YouTube
    21 meter inmiddels :D

Quint

6. fireforx309

fireforx309 Guest

hoe verder het haakje onder de romp komt , hoe hoger je hem kan trekken en hoe minder hard je moet lopen...

ik weet niet hoe het zit met vrijvlucht toestellen, maar Rc bestuurde toestellen hun starthaak zit ongeveer 15° voor het zwaartepunt aan de onderzijde van de romp...

kan iemand zeggen waar deze moet als het een vrij vlucht is?

dan kan je met 100m lijn het toestel naar vlot 60m hoogte trekken.
    de kans op stuk gaan is wel iets groter...

7. DirkSchipper

DirkSchipper Forum veteraan

Lid geworden:
    7 jun 2005
    Spijker eruit, en een haaks haakje erin schroeven (haak naar achteren).
    Positionering zoals Fireforx zegt.
    Een stuk vislijn (10kg sterk), een stapel PostNL elastieken aan elkaar (dubbel, 7m50 lang). Plak aan de lijn (50 cm onder de lus) een pedaalemmerzak. Die geeft weerstand, zodat de lijn eraf waait als de kist hoog is en de lijnspanning laag.
    Lijn en elastiek aan elkaar binden. Elastiek-uiteinde in de grond verankeren met een goede/flinke!!! tentharing.
    Op spanning brengen en los laten.
    Wel buiten met veel ruimte en geen bomen of andere opstakels. 50 m hoog zit er zeker in. En dan kan hij ver weg vliegen ....

Dirk.

8. Peter Den

Peter Den PH-SAM

Lid geworden:
    2 dec 2005
    :thumbsup:@fireforx:
    Nou gewoon, het zelfde: de wetmatigheden van vliegen van vrije vlucht naar rc veranderen niet als er wat elektronicaprut in zit hoor.;)

Quint en de andere van het team, naast een felicitatie wil ik jullie ook bedanken.
    Misschien herinneren jullie je nog dat ik in het begin van dit draadje een beetje uit mijn slof geschoten ben omdat ik me nogal verzet tegen de hoofdstroom op dit forum die ons wil doen geloven dat modelbouw om sucsesvol te zijn per defenitie gekocht moet worden en dat het leren en doorgronden van de basisprincipes een te moeilijke weg is voor een beginner.
    Ik had alleen een team nodig om nu eens te bewijzen dat de ogenschijnlijk minder voorgekauwde weg ook begaanbaar en ook interessanter is dan alles maar te kopen en voor zoete koek aan te nemen.
    Ik hoop dat jullie dit ook zo ervaren hebben.
    Ik (en anderen) heb geprobeerd jullie vooruit te helpen door me te beperken tot hints en bijsturing zodat jullie ook je eigen fouten ten dele konden maken.
    Een zekere dosis van eigenwijsheid, maar ook gekoppeld aan initiatief en probleemoplossend vermogen was jullie niet vreemd en dat heb ik erg leuk gevonden.
    De adviezen hier gegeven waren wel gericht op hoe ik denk dat je in een profielwerkstuk moet staan en is iets anders als adviezen om tot een goede eigenbouw zwever te komen.
    Dus jongens, jullie ook bedankt :D :thumbsup:

9. Peter Den

Peter Den PH-SAM

Lid geworden:
    2 dec 2005
    FF snel: Dirk een vrije vlucht kist (onbestuurd) bungy-en is met weinig ervaring wellicht niet zo'n goed idee? Als er maar iets niet klopt sta je als radiobestuurder vergeefs wanhopig in de lucht te roeren.

Optrekken met een 50mtr lijn:
    Lijn uitlopen
    helper houd het model op, iets, maar niet veel achterover.

als de starter gaat lopen mag de helper nooit het model een zet meegeven maar moet het model uit zijn handen weg laten trekken (desnoods even meelopen)

Gaat het spul mooi recht omhoog: ok boven lijn slap laten komen zodat ie uit de haak waait (onder de ring een vlaggetje meebinden voor wat weerstand)

Giert het modelsterk naar een kant: spanning van de lijn verminderen en mee uitwijken in de richting waar het model naar trekt: komt het vlak dan weer doorgaan met optrekken, blijft ie doordraaien, laten gaan en ontkoppelen.
    volgende poging: haak een beetje naar voren.

slingert het model van links naar rechts heen een weer aan de lijn: haak ietsje naar achter

10. QuintK

QuintK

Lid geworden:
    2 mei 2013
    Bedankt allemaal!

We hebben besloten met de begeleider om vandaag bijna alles in te leveren (toestel natuurlijk niet ;)). Vandaag ga wil ik graag een nieuw 'record' van 25 meter halen vanaf 2 meter hoogte. Theoretisch gedeelte is 95% klaar, nog een beetje de vluchtanalyses verbeteren en eventuele conclusies.

Bedankt voor de hulp, ik hou jullie op de hoogte van ons cijfer ;)

Quint

11. QuintK

QuintK

Lid geworden:
    2 mei 2013
  12. crins

crins

Lid geworden:
    21 okt 2005
    Netjes!
    Op naar een groter veld!
    Als het echt goed gaat mag er ook een thermiekrem op!

13. DirkSchipper

DirkSchipper Forum veteraan

Lid geworden:
    7 jun 2005
    Leuk! Maar de volgende keer mist hij die boom niet!!!! :-(

14. Peter Den

Peter Den PH-SAM

Lid geworden:
    2 dec 2005
    Hi Quint, vinden jullie het een beetje leuk eigenlijk?
    Ik denk dat jullie hier heel veel van leren: beetje roekeloos wel, maar anders kom je niet verder is mijn ervaring.

Groter veldje wordt langzamerhand wel nodig, want die boom die komt gegarandeerd.

Die opmerking over die thermiekrem is bepaald relevant: als jullie steeds verder gaan met optrekken sta je er ineens van te kijken hoe makkelijk dit soort modellen wegvliegt, en dan bedoel ik echt weg; wolkenbasis is makkelijk haalbaar.
    Dus wil je verder gaan met optrekken en langere lijnen, vraag hier dan info hoe je een thermiekrem maakt en hoe je een automatisch bochtenroertje voor optrekken maakt.

Opmerking over het vliegbeeld: ik kreeg en krijg nu weer de indruk dat het model een heel kleine pompneiging heeft: je zou eens moeten proberen het instelhoekverschil een heel klein beetje te verminderen: orde van grote 0.2mm onder de voorrand van de vleugel er af (als dat niet voldoet kan het er ook zo weer bij.

15. QuintK

QuintK

Lid geworden:
    2 mei 2013
    We vinden het helemaal geweldig! We weten dat het toestel een keer beschadigd gaat raken, maar dat risico hebben we moeten nemen. Alles is nu ingeleverd, dus de druk is eraf. We kunnen nu op zoek gaan naar een groot veld.

We hebben net een thermiekrem aangeboden gekregen :D!

Het toestel was hier inderdaad aan het pompen, we zullen het met het advies proberen aan te passen.

Quint

16. QuintK

QuintK

Lid geworden:
    2 mei 2013
    Nu op zoek naar een groter veld, ik zit te denken aan Hilversum Vliegveld. Na sluiting (8 uur 's avonds) kunnen we proberen een veiligere vlucht te maken. Enige nadeel is dat er andere toestellen staan (Cessna's, Pipers), en die wil ik niet beschadigen.

Quint

17. fireforx309

fireforx309 Guest

een weg tussen de velden ofzo waar hij in kan landen... of in een verlaten koeienweide...

inderdaad, als je hem hoger op loopt (pakweg 50m) dan is de kans op thermiek al reëler... een mogelijkheid is die thermiekrem...

een andere mogelijkheid is RC maken ;)

18. QuintK

QuintK

Lid geworden:
    2 mei 2013
    Zit ik inderdaad ook naar te kijken, ben alleen beniewd hoe dat moet ;)

Quint

19. fireforx309

fireforx309 Guest

poepsimpel... je haalt het bij aangezette stuk van het stabilo er af, schuurt er een schuine kant aan, plakt het er weer tegen met scharniertape (of andere sterke houdende tape...)
    een aanstuurhorntje in lijmen en klaar...
    ruddertje uit balsa snijden, net hetzelfde doen als het hoogteroertje.

2 servotjes in de romp uitsnijden er in lijmen...(ver vanvoor aan de neus) en met geleidertjes een aanstuur stangetje naar achter brengen... en aansluiten op de stuurvlakken.

een klein batterijtje kan je ook uitsnijden in de romp... of een 1cel lipo met booster gewoon tegen de zijkant kleven...

een ontvangertje (hoeft maar 2kanalen te hebben die werken) en een zender...

20. QuintK

QuintK

Lid geworden:
    2 mei 2013
    Klinkt goed, nog een soort ontvanger, batterijtje, servo aan te raden, of maakt dat niet uit?

Quint

Deel Deze Pagina