Ontwerp zwever

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door QuintK, 2 mei 2013.

1. QuintK

QuintK

Lid geworden:
    2 mei 2013
    Hi,

Goed, ik ga morgen een 8mm carbon buis halen!

We hebben vandaag de romp uitgesneden (hier een foto, hij moet nog wel een beetje worden afgewerkt).

Quint

2. QuintK

QuintK

Lid geworden:
    2 mei 2013
    Hi,

8mm buisje gekocht en gaten geboord in de ribben:

Quint

3. Japie.G

Japie.G

Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Welk profiel is dat?? Of moet daar nog wat schuurwerk plaatsvinden?

4. QuintK

QuintK

Lid geworden:
    2 mei 2013
    Hi,

Nog heel veel ;). Achterlijst en tweede ligger moeten ook nog worden toegevoegd!

Quint

5. QuintK

QuintK

Lid geworden:
    2 mei 2013
    Hi,

De vleugel! (nog niet gelijmd).

20*.

Quint

6. Peter Den

Peter Den PH-SAM

Lid geworden:
    2 dec 2005
    Hi Quint: ziet er op het oog zo prima uit:thumbsup:Je kan voor de knikverbinder van de buis eventueel ook denken aan een stukje (6cm) van een aluminium breinaald van 6mm die je in het midden knikt en dan in de buis steekt, maar iik begrijp dat je buitenwaardse knikstukjes maakt? (hopelijk wel van triplex of steviger hout dan balsa (kan ik niet zien)) is dan ook prima hoor.

Als jullie zo goed vorderen, vergeet dan hier niet aanwijzingen te vragen voor het invliegen als je daar nog niet voldoende van weet: je model dient eerst voor normaalvlucht afgesteld te worden voordat je verder gaat expirimenteren: daar komt het een en ander bij kijken.
    Een model, zeker zo gebouwd van scratch vliegt niet in eerste instantie OK: goed afstellen met begrip voor wat je doet is essentieel!

7. QuintK

QuintK

Lid geworden:
    2 mei 2013
    Hi,

We hebben dus epoxylijm nodig, we hebben meerdere soorten gezien in onlinewinkels, is er nog een speciale soort/hoeveelheid die jullie aanraden?

Quint

8. Peter Den

Peter Den PH-SAM

Lid geworden:
    2 dec 2005
    Ik ben de laatste tijd niet zo blij meer met epoxy (epoxy-intolerantie is kennelijk bij mij opgebouwd: giftig rot spul blijft het).
    als je weinig nodig hebt: dubbeltubetje van de bouwmarkt, bv Bison, anders 30 minuten epoxy, merken maken in mijn opinie niet zo veel uit.
    bedenk dat in veel gevallen PU constructielijm ook uitstekend werkt, zelf als je de ''stukje alu breipen'' suggestie overneemt: kan ook prima met PU.

9. fireforx309

fireforx309 Guest

daarom ook altijd werken met plastiek handschoenen jongens!

10. Peter Den

Peter Den PH-SAM

Lid geworden:
    2 dec 2005
    Dan zal ik die ook over mijn ogen en mond/neus moeten plakken!:rolleyes:

11. fireforx309

fireforx309 Guest

ja, jij wel peter... maar de mannen die dit draadje gestart hebben... die bedoelde ik ;)

12. Peter Den

Peter Den PH-SAM

Lid geworden:
    2 dec 2005
    En hoe is de voortgang?

13. QuintK

QuintK

Lid geworden:
    2 mei 2013
    Het toestel: Goed, epoxy lijm is gekocht! We vijlen de ribben van de hoofdvleugel nog een beetje (door een foutje zijn deze niet allemaal 100% gelijk) en dan gaan we dit lijmen. Ribben voor de vleugel bij de v-stelling worden nu gemaakt. Nog een vraagje: kunnen we houtlijm gebruiken voor het vastplakken van de voorlijst en achterlijst met de ribben of moeten we hiervoor ook epoxy-lijm gebruiken?

De theorie: We zijn alle drie bezig met de theorie (allemaal een eigen deel) en we zijn hier voor het grootste deel mee klaar!

Quint

14. fireforx309

fireforx309 Guest

houtlijm is het beste als je hout op hout moet lijmen zoals bv voor en achterlijst... de epoxy is enkel voor als er kunststof aan te pas komt zoals de carbon ligger.

dus gebruik zeker houtlijm , dat komt het toestel ten goede (gewicht is lager, en de verbinding is zeker zo goed)

15. ron van sommeren

ron van sommeren Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Balsa schuren, niet vijlen. Stapel de ribben netjes op elkaar, fixeren en schuren ze met een schuurblok.

16. crins

crins

Lid geworden:
    21 okt 2005
    Goeie tegenhanger van houtlijm is UHU Hard.
    Dit is nog te schuren als het droog is. Houtlijm vaak niet.

17. QuintK

QuintK

Lid geworden:
    2 mei 2013
    Hi,

Vliegtuig begint nu goed te vorderen.

de vleugel zelf, weegt nu 150 gram. Samen met de romp is alles samen 220 gram!

v-stelling bevestigingen.

Ik heb nu nog een vraagje over de trimvlakken voor de besturing, hoe kunnen we deze het beste bouwen? Kleine scharniertjes zodat je de uitslagen van de besturing voor elke vlucht kan instellen?

Quint

18. jacobbos

jacobbos

Lid geworden:
    13 apr 2008
    Mooi hoor jongens, gaaf project wat nu tastbare resultaten geeft.

Vraag: het lijkt er op dat je de vleugelverbinders van balsa hebt gemaakt, als dat zo is zou ik daar nog even over nadenken, dit is niet de meest sterke verbinding en houtsoort. Misschien uit 2 mm triplex nog een zij-aanzicht van de verbinder namaken en dat op het balsa (aan beide zijdes) bijplakken. Dan zou ik er iets meer vertrouwen in hebben.

Ga vooral zo door met jullie ontdekkingstocht! Je leert er veel van.

Groet,

Jacob Bos

19. Peter Den

Peter Den PH-SAM

Lid geworden:
    2 dec 2005
    Hi, jullie weten me toch weer te verrassen:begrijp ik goed dat jullie de onderkant van de vleugel met balsa indekken?
    Is dan ook het plan om dit met de bovenkant te doen?
    Zou het erg knap vinden als jullie dan op 150gr uitkomen.
    Een half of heel ingedekte vleugel is niet fout maar wel behoorlijk overgeconstrueerd, zeker met deze koolstof buis er in maar kan op zich prima zo.
    Trimvlakken voor besturing: hoogte doe je door onder voor of achterkant vleugel en of voor of achterkant stabilo dunne stripjes hout te leggen en zo een stabiele vlucht te regelen.
    Daar houd voor hoogte de besturing van een vrijevluchtmodel wel op.
    Richting: aan je kielvlak een richtingsroertje plakken met tape zodat ie stijf scharnierd.
    de stand van dit roertje fixeren met twee spelden die je er naast in de romp steekt.

20. fireforx309

fireforx309 Guest

wat de verbinders betreft zijn ze inderdaad niet goed... ze zijn van balsa, iets wat op zicht best kwetsbaar is, en ze lopen niet door tot de volgende rib , waardoor ze bij een slechte landing zowiezo de beplanking gaan kapot maken.
    (elke verbinder neemt 2ribben per vleugeldeel mee.) ook zit deze altijd TEGEN de ligger zodat hij meer sterkte heeft. deze staan in het ijle...

om te vliegen zal het met wat geluk houden , maar ik vrees bij een landing.

Deel Deze Pagina