Allemaal vanaf de grond gezien dus! Als je naar de werkelijke snelheden en bochtradius gaat kijken maak je er feitelijk een rommeltje van.......Hoe makkelijk er zo'n looping ook uit ziet, probeer dat maar eens op een wedstrijd "zuiver" te vliegen, dwz met zoveel gesmokkel dat het er uiteindelijk een zo rond mogelijke figuur uit komt met een zo constant mogelijke snelheid.
En hier kan je dus problemen krijgen. Bijvoorbeeld:
Om in het derde en vierde kwadrant te voorkomen dat je te ver wordt weggezet zoor de wind, t.o.v. de grond dus, moet je meer hoogteroer geven. Hierdoor kan je het vliegtuig overtrekken en kan het wegvallen. Iedereen zal roepen dat je snel zat vloog dus kan het nooit een stall zijn geweest. Helaas broodje pindakaas.
In principe kan je elk vliegtuig bij elke snelheid overtrekken. Omdat modelvliegtuigen vaak in verhouding veel meer vermogen hebben dan "echte vliegtuigen" kan dat extra vermogen je in de lucht houden. Een model dat aan z'n prop hangt is natuurlijk totaal overtrokken want de vleugel draagt niets meer. Maar dat is een uiterste natuurlijk.
Juist omdat wij alles vanaf de grond zien en interpreteren vergeten we wat er aerodynamisch gaande is. Zo kan je echt waar je model overtrekken wanneer je denkt dat je snel genoeg vliegt.
Ook kan je denken dat je bij de landing al heel langzaam vliegt maar doordat er veel tegenwind is vlieg je in werkelijkheid nog behoorlijk snel. Wanneer de wielen de grond raken vliegt het model dus feitelijk nog met een behoorlijke snelheid. Een klein bobbeltje in het gras en/of een iets hardere landing en het model "stuitert" weer de lucht in. Met een beetje pech heb je nog schade ook.
Het lijkt allemaal zo theoretisch maar het is toch echt zo. Als je een PPL ( Private Pilots License) hebt en dus zelf vliegt heb je dit zelf ervaren. Pas toen ik mijn PPL heb gehaald begreep ik wat ik die jaren daarvoor fout heb gedaan. Ook kon ik toen diverse crashes voor me zelf verklaren omdat ik toen pas door had hoe het werkelijk gedaan moest worden. Ik ben sindsdien veel en veel minder gecrashed. Als het dan toch eens gebeurde was het vrijwel altijd door een stuurfout (80%), een materiaal probleem (15%) of een constructiefout (4%). Die laatste 1% is dan toch te langzaam of te snel binnen komen bij de landing, te langzaam op downwind vliegen of het model te snel lostrekken van de grond en direct flink willen klimmen.