Hij is binnen.
En tja, wat kan ik zeggen.......hij is ook al weer kapot!
Nog geen paar minuten in de lucht geweest en na een paar crashes een van de linkage tussen fly-bar en rotorhead gebroken + de punt van de rechter skid.
Volledig te wijten aan mijn onkundige vlieggedrag.
Maar wat mij tegen viel is dat ik (in de woonkamer) hem niet eens lang genoeg in de lucht kon houden om te trimmen.
Voor het vliegen eerst de helikopter gecontroleerd: een van de schroefjes van de rotorbladen zat los (stak er deels uit) en de staartvin met tailrotor stond niet recht maar onder een hoek.
Dit gecorrigeerd en intussen de accu's geladen.
Toen volgens de instructie de zender aangezet (met het gas dicht ; gaf aan mode 2) en de accu geplaatst en aangesloten.
Voorzichtig in het ruimste deel van de woonkamer de het gas langzaam opengedraaid. Voordat hij stil blijft staan draait de staart toch even.
Paar kleine sprongetjes gemaakt, maar niet genoeg aanwijziginen voor het afregelen van de trim.
Toen toch maar wat hoger, maar kreeg daar niet de tijd om te trimmen.
Probeerde met de cyclic de helikopter bij de muren weg te houden, maar dat lukte helaas niet waardoor hij een keer of 4 gecrashed is.
Bij de laatste vlucht een soort 'toilet bowl effect' waaruit ik opmaakte dat er echt iets beschadigd was.
Bij controle bleek een van de linkjes tussen de fly-bar en de rotorkop gebroken te zijn.
Na het uitpakken moet ik zeggen dat ik met angst en verbazing naar de fragile onderdelen van deze helikopter heb zitten kijken en mij tevens heb verbaasd over het hoge gewicht voor zo'n kleine helikopter.
Had misschien toch wel goed geweest om de diverse modellen in het echt te zien.
Aan kracht overigens geen gebrek: als je hem in je hand houdt en je geeft gas dan voel je de trekkracht en als je de rotorkop bedient dan voel je de kracht ook van richting veranderen.
De twijfel is nu erg toegeslagen of dit wel de juiste keuze was.
Misschien verschijnt er binnen kort een CB100 in de te koop rubriek.
Heb als troost maar lekker wat met het IR 3 kanaals helikoptertje door de kamer gevlogen en het accuutje leeggevlogen met diverse landingen en zonder te crashen.
Het dingetje is trouwens oersterk en hoewel hij nu vrijwel geen crashes meer te voorduren krijgt heeft hij die in het verleden regelmatig meegemaakt.
Het vliegt leuk, maar helpt niet als leermiddel voor de andere helikopter vanwege de verschillende besturing.
Peter