opbouw EttI Chaser rompje voor mono 1 klasse

Discussie in 'Speedboten' gestart door arnold, 22 nov 2011.

1. arnold

arnold

Lid geworden:
    3 sep 2008
    Gisteren samen met Jan en Jappe wezen testvaren in Sneek.
    [URL=" de link naar het filmpje van Gisteren [/URL]waar in de eerste helft de Arowana's varen en in de 2e helft de Etti Chaser samen met de Xcalibur en de Arpro.

Bootje hield zich goed ondanks toch wel wat wind en de golfjes.
    Snelheid van de Chaser is ok maar er is nog tijd om het 1 en ander te veranderen a.d. boot.
    Gebruik in het filmpje een turnigy 3s 3300Mah lipo en kon flink doorvaren enkele minuten.
    De set up was nagenoeg steenkoud na de runs.....(4+ minuten)
    Moest 2300 Mah bijladen......
    Vandaag ga ik de Etti lipo erin doen en eens kijken of ik de 6 min. haal

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. arnold

arnold

Lid geworden:
    3 sep 2008
    Yess,

Net terug van het varen en de 6 min. zijn ruim te halen met de Etti lipo.
    Heb 6,5 minuut gevaren , motor en regelaar nagenoeg steenkoud, lipo heel iets opgewarmd.

Omdat de etti lipo iets langer is ligt ie tot achterin de boot en ik wou het zwaartepunt toch nog iets verder naar achteren proberen.
    Of dit de reden van het mindere vaarbeeld was weet ik niet maar de boot had soms de neiging om iets te gaan " waggelen" en ik had een totaal ander stuurgedrag dan gisteren.
    Iets sturen niets... iets meer niets.... nog iets meer welke dan plotseling werd gevolgd door een scherpe bocht.

Bootje was wel vaarbaar dus ik ben doorgevaren om de 6 min. te halen.

Al met al tevreden :D

3. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Hallo Arnold,

Het verplaatsen van het zwaartepunt naar achteren heeft dat effect bij een gestepte romp; er is domweg te weinig step in het water, waardoor de respons op het roer slechter wordt.

Groeten, Jan.

4. arnold

arnold

Lid geworden:
    3 sep 2008
    Vandaag het bootje nog ff in het water gehad,

Wat er aan de hand is weet ik niet maar het lijkt of de motor niet(volledig) op toeren komt.......
    Turnigy lipo erin daana de etti lipo, het maakt niet uit de motor komt niet volledig in z'n toeren.
    As loopt wel vrij, dezelfde prop,
    Esc afgesteld op 3s, lipo save uit, timing op 15 graden, niets veranderd!

Bootje vaart wel goed maar de "agressie" is eruit.
    Zou dit aan de regelaar kunnen liggen?Hier lagen wel een paar drupjes water op de laatste vaart....
    Maar aan de andere kant lijkt het me dat een regelaar of wel of niet functioneert toch?
    Niets is ook maar iets warm geweest de laatste vaarten dus dat kan het ook niet zijn.
    Baal hier ontzettend van, iemand een idee?:confused:

gr. Arnold

5. Indoorvlieger

Indoorvlieger Forum veteraan

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Loopt de as misschien wat zwaarder?

6. eric_laermans

eric_laermans PH-SAM

Lid geworden:
    19 aug 2005
    Hoi Arnold,
    De lagertjes ook al nagekeken? Zowel strut als motor.

7. arnold

arnold

Lid geworden:
    3 sep 2008
    As loopt als voorheen prima vrij..

@ Eric,
    Motor heeft slechts een paar runs gehad, zou het daar aan kunnenliggen dan?
    Lager in de strut heeft heel iets speling maar dat had ie ook al toen we gevaren hebben in sneek, loopt verder normaal.

8. eric_laermans

eric_laermans PH-SAM

Lid geworden:
    19 aug 2005
    In principe niet, ervan uitgaand dat de lagers af fabriek ook gelubriceerd zijn. Even aangenomen dat de motor nog geen water van dichtbij heeft gezien (want dat is funest voor sommige prijsgunstiger lagers). Ik vermoed dat de LiPo's moeite hebben met de vrij lage buitentemp.

9. arnold

arnold

Lid geworden:
    3 sep 2008
    Motor heeft geen drupje water gezien(,en ik mag aannemen dat er in de Etti motoren goede lagers zitten) maar de laatste 2x dat ik gevaren heb was de buitentemperatuur lager dan nu...
    Kan het niet aan de regelaar liggen of geldt daar de regel hij werk of niet.
    De regelaar heeft wel wat gelekt bij de koelslang aansluiting maar daar heb ik tijdens het varen niets van gemerkt....

Als ik de as loskoppel van de motor draait ie ook gewoon licht.
    Je zou haast zeggen dat als het niet aan de regelaar licht het dan toch de motor moet zijn............??

10. arnold

arnold

Lid geworden:
    3 sep 2008
    Motor uit de boot gehaald, draait perfect als nieuw, Is het dan nodig om hem uit elkaar te halen?
    as en stinger(?) uit elkaar gehaald en het lager(1 !!) loopt ook prima ......

kan het niet zijn dat de regelaar niet meer 100% is? of praat ik nou onzin...

11. Rigger

Rigger

Lid geworden:
    30 okt 2009
    misschien is je zender verkeerd ingesteld.
    Sommige regelaars pakken ineens 80%. Blijkt dat je soms de knuppel weer naar voren moet zetten voordat je de regelaar aansluit, bij anderen moet je het gaskanaal opnieuw programmeren.

Probeer dat laatste even uit.

12. arnold

arnold

Lid geworden:
    3 sep 2008
    Willem,

Dat zal ik vanavond als ik de boel heb opgebouwd direct proberen.
    Thanxx voor de tip;)

13. eric_laermans

eric_laermans PH-SAM

Lid geworden:
    19 aug 2005
    Ander puntje: hoe staat de cut-off van de ESC ingesteld? Èn nog belangrijker, vaar je door tot de low-voltage cut-off ingrijpt?

Het leegvaren van LiPo's is dodelijk voor de prestaties ervan. Om te kijken of ik de 5 minuten vol kan maken (6 min voor mono) vaar ik 3min, laad de LiPo bij en bereken of ik er 5 min mee kan varen.

14. arnold

arnold

Lid geworden:
    3 sep 2008
    Eric,

De lipo vaar ik lang niet leeg met 6 minuten.
    Ik moest 3400Mah bijladen na de vaart en de lipo is een 4500Mah .

ik zal vanavond het bootje opbouwen en de zender opnieuw instellen zoals Willem zei, werkt dat niet dan geef ik het op de regelaar.
    Dan bestel ik een Etti 90 A.
    Allemaal bedankt voor de tips, ik laat morgen van me horen.

gr. Arnold

15. arnold

arnold

Lid geworden:
    3 sep 2008
    Net terug van de testvaart.

Willem je had helemaal gelijk , het opnieuw instellen van de zender was de oplossing!

Ik had voor de vaart de timing van de regelaar iets omhoog gezet van 15 naar 18,75 graden.

Allemachtig, dit gaat serieus harder dan vorige week zaterdag in Sneek zeg.

Of ik heb de zender nooit goed ingesteld of het komt door de verandering van de timing, maar zoals het nu is laat ik de instellingen.
    1 dezer weken nog 1x een 6 min. run en dan gaat ie op de kast tot 15 april.
    Ik kon met de etti lipo (is langer dan de turnigy)ook nog 15 gram lood verwijderen hetgeen zoals net is gebleken het vaargedrag ten goede is gekomen.
    De boot' wiebelt' niet meer zo op volle snelheid.
    Helaas kon ik m'n cameraman niet meekrijgen vandaag:cool:

Heb echter wel een nieuwe regelaar besteld(Etti 90 A marine) , dan kan deze regelaar mooi op de reservebank:D.

gr. Arnold

16. arnold

arnold

Lid geworden:
    3 sep 2008
    Hey,

Net het bootje getest met en kleinere turnfin en de timing van de regelaar iets hoger(18,5)
    Vaartijd vandaag 5:20 minuut en de lipo moest hierna 3600 Mah bijladen.
    Het vaargedrag is wel iets anders dan met de grotere turnfin, maar bootje gaat volgens mij nog steeds prima door de bochten.
    Tevens heb ik nog steeds het zwaartepunt wat te ver naar achteren:nosmile: waardoor het stuurgedrag behoorlijk "fors" is.
    Volgens mij haal ik met deze instelling makkelijk de 6 minuten maar ik ga hem wel een tandje terugzetten(regelaar).
    Ik denk dat het voor mij als newbee bij de wedstrijden dan zeker hard genoeg gaat.
    Heb ook nog een beetje beeldmateriaal dat zal ik zo uploaden en dan had ik graag jullie mening over het bochten gedrag.

Groetjes Arnold

17. eric_laermans

eric_laermans PH-SAM

Lid geworden:
    19 aug 2005
    Ik vermoed dat jouw 'newby' mono niet onder hoeft te doen voor de mono's van de meer ervaren wedstrijdvaarders. Wat wil je bereiken met de kleinere turnfin? Stroomsparen? De dikte van de turnfin kon wel 'ns bepalend zijn. Zelf ben ik ook aan het finetunen en heb m'n 4,5mm roerblad vervangen door 2,5mm. En volgens mij kan het nog dunner.

18. arnold

arnold

Lid geworden:
    3 sep 2008
    Eric,
    Ik had vanmiddag een kleinere/dunnere turnfin gemonteerd.
    De andere turnfin werkte perfect maar was behoorlijk aan de maat en werkt dan al een 'anker' aan de boot.
    Ik wou het verschil wel eens zien .....

Euuh m'n bootje doet misschien niet onder voor de andere boten(?) maar mijn stuurmanskunsten staan zeg maar nog steeds op een bedenkelijk niveau;).
    De lol heb ik er echter wel aan en daar gaat het me om.

vanmiddag ook nog wat gefilmd, volgens mij vaart ie goed met de kleinere/dunnere turnfin maar ook graag jullie mening hierover?
    Hier is de link naar het korte filmpje:
    uPHFjsVtZ0A[/media] chaser testing turnfin - YouTube

gr.Arnold

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  19. eric_laermans

eric_laermans PH-SAM

Lid geworden:
    19 aug 2005
    Zonder enige twijfel stukken sneller en lichtvoetiger! Wow! Het lijkt wel of er een andere mono vaart!?

20. Indoorvlieger

Indoorvlieger Forum veteraan

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Ik ben geen expert, maar het lijkt me een vlot en goed bestuurbaar bootje. :D

Deel Deze Pagina