Oproep aub niet boven mensen te vliegen!!

Heren,

Toen ik vanochtend onze krant, de pzc, open sloeg, gingen mijn haren weer overeind..; een foto van de huldiging van de olympische sporters in Den Bosch, "genomen door een octocopter, een radiografisch bestuurbare helicoptertje".

Recht boven een enorm grote mensen massa dus !

EDIT: DEGENE DIE DEZE FOTO HEEFT GEMAAKT BLIJKT ACHTERAF WEL ALLE ZORG TE HEBBEN GENOMEN OM DE BEWUSTE FOTO ZO VEILIG MOGELIJK TE NEMEN. IK GEBRUIKTE HEM ONTERECHT ALS VOORBEELD.

Een prachtige foto, zonder meer, maar het spoorde mij toch aan eens te schrijven op dit nederlandse forum.

Op de internationale forums krijgen dergelijke foto's en video's gelukkig al stevig commentaar.

En ook ik maak luchtopname's, en inmiddels velen met mij, maar ik vlieg absoluut niet boven mensenmassa's.

Dat er mensen in de buurt zijn is haast niet te voorkomen, en ik probeer dat toch echt altijd te beperken, en ik wil toch graag iedereen oproepen dit ook te doen !

Echt, heren, we realiseren ons blijkbaar niet dat het weleens voor iedereen, commercieel, hobby, etc. helemaal afgelopen kan zijn. Dit zou gevolgen kunnen hebben voor het hele modelvliegen !

1 keer gaat het verkeerd, en dan sta je ook in de krant, maar dan op de voorpagina met minder goede reclame !

(Een kilo of 4, 8 propellers, in een mensenmassa.. :schrik: )

Ik weet het, het zijn prachtige technieken, ben er al jaren mee bezig, en bruikbaar voor prachtige plaatjes in vele diverse branches..

Ik heb zelf meer dan 20 jaar vliegervaring met diverse rc heli's, vlieg altijd alles manueel, maar tegen een technisch probleem weegt dit niet op..

Die ervaring heeft mij naast het vliegen geleerd mijn spullen goed te checken, hoe accu's te behandelen etc.. maar ook dat er onverwacht toch wel eens gebreken kunnen zijn.

Bij het "normale" modelvliegen is dit ook een feit wat iedereen weet en geaccepteerd heeft dat crashes er bij horen.. ( Zelf een turbine-heli van 25 kg zien gaan, en daar was toch ook alle voorzorg genomen..)

Als je er over na denkt weet iedereen dat er vaak maar 1 draadje los hoeft te komen !

Door de juiste A-merken te kopen bij mensen die er verstand van hebben, etc. kun je het risico heus beperken maar toch;

Ik zeg altijd tegen mensen; een splinter nieuwe bmw kan ook een keer op de vluchtstrook moeten !

Ik kan het niet verbieden, en doe er zelf ook aan mee, maar laten we a.u.b. het lot niet tarten door echt boven mensen massa's te gaan vliegen !

Ik ben overigens een groot voorstander van nieuwe strengere regels, zoals laatst ook ergens in een krant geschreven werd, maar ik kon van de toen genoemde nieuwe wetgeving / stichting / club niets meer vinden..

Kortom: Ik wilde iedereen nog eens oproepen jezelf eens te verplaatsen in het ergste scenario, alvorens ergens te gaan vliegen !

Grt,

Jasper

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Gaat het in dit geval (voor die luchtfoto) om een door de organisator ingehuurde copter?

Voor het verhaal: tijdens de voetbal EK waren er continu copters in het stadion aan het vliegen voor de beveiliging..
Tijdens de OS heb ik er eigelijk niks over gehoord/gelezen (afgezien van de autotjes in het atletiek veld.

Geen idee of hij ingehuurd was..

Ik begreep van wat engelse collega's dat wanneer je het in de buurt van Olympische Spelen zou proberen, "je nog niet jarig zou zijn" zeg maar..

Dat kan ook zijn i.v.m. de diverse tv rechten etc. maar wellicht schatten ze het daar toch ook wat onveilig in..

Dat laatste zou lovenswaardig zijn, en wellicht hangen ze het ook wel aan die kapstop op, maar ik denk dat het de bobo's meer om het geld (rechten etc) gaat..

Goed punt, ik zou er slechts 1 woord voor gebruiken: Verantwoordelijkheidsgevoel.

Men moet zich bewust zijn van de risico's en een inschatting maken of het verantwoord is of niet. Boven personen en dieren vliegen is voor mij een no-go.

Wat betreft de wet verwacht ik dat er over niet al te lange tijd uberhaupt een wijziging gaat komen. Het is nu te gemakkelijk geworden om dit soort apparaten te maken en gebruiken. En dat gaat een keer ernstig fout.

Da's toevallig, Jappie. We delen dezelfde zorg op nagenoeg hetzelfde moment. Ik heb elders op het forum ook al een reactie gegeven n.a.v. het veiligheidsaspect bij het modelvliegen, multirotors in het bijzonder.

Ik zie steeds meer mensen een multirotor aanschaffen, al dan niet voor lekker raggen danwel luchtopnamen (mijzelf) danwel FPV vliegen.
Ik zie ook steeds meer elektronica op de modellen komen die het mogelijk maken zo ongeveer het dorp of de stad uit te vliegen en toch weer bij 'het baasje' terug te komen. De kilogrammetjes nemen toe en de afstanden worden groter, het ding vliegt autonoom (gps, waypoints, UHF links voor grote afstanden).

Doe je dit op een club, dan is er denk ik een heleboel afgedekt. Doe je dit in het wild, dan komt volgens mij art. 5 van de wegenverkeerswet om de hoek kijken:

"Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd."

Ik heb als voorbeeld ooit gehoord dat iemand die bijvoorbeeld een brandje stookt en daarbij rookpluimen over de aangrenzende weg laat waaien, waardoor (aanwijsbaar) een verkeersongeluk ontstaat, aansprakelijk zal worden gesteld.

In ons geval: klap jij met je (losgeslagen) multirotor, vliegtuig, heli of wat dan ook, op de openbare weg (en dat is zo'n beetje overal) en je brengt letsel/schade toe, dan heb je toch echt wel een probleem...

tsja... op de 'openbare' weg gebeuren vaker ongelukken door het verkeer zelf dan door 'al die neerstortende multicopters' ....

hoeveel ongelukken zijn er nu daadwerkelijk gebeurd al? Om het even in perspectief te brengen: dagelijks raken mensen gewond in het verkeer. Dagelijks komen mensen in het ziekenhuis vanwege ongelukken bij 'andere sporten'.... hoeveel (zware) ongelukken zijn er nu gebeurt met AP ?

ps het is wel aan te raden om een goeie aansprakelijkheidsverzekering af te sluiten, aangezien de kans op 'schade aan andermans eigendommen' wel aanwezig is... daarom snap ik die lui niet zo die filmpjes op youtube zetten, waarbij men vanaf de parkeerplaats voor hun huis, even 'testvluchtje' maken, lekker vliegend boven een woonwijk .
let wel, staan ook in de stickies hier ayh, kijk's hoe goed NAZA GPS werkt' hangend boven de straat waar autos' onder hun doorrijden... duh ... (of zijn dat dan weer 'de lui die er verstand van hebben'.... :rolleyes: )

tsja... op de 'openbare' weg gebeuren vaker ongelukken door het verkeer zelf dan door 'al die neerstortende multicopters' ....

hoeveel ongelukken zijn er nu daadwerkelijk gebeurd al? Om het even in perspectief te brengen: dagelijks raken mensen gewond in het verkeer. Dagelijks komen mensen in het ziekenhuis vanwege ongelukken bij 'andere sporten'.... hoeveel (zware) ongelukken zijn er nu gebeurt met AP ?

ps het is wel aan te raden om een goeie aansprakelijkheidsverzekering af te sluiten, aangezien de kans op 'schade aan andermans eigendommen' wel aanwezig is... daarom snap ik die lui niet zo die filmpjes op youtube zetten, waarbij men vanaf de parkeerplaats voor hun huis, even 'testvluchtje' maken, lekker vliegend boven een woonwijk .
let wel, staan ook in de stickies hier ayh, kijk's hoe goed NAZA GPS werkt' hangend boven de straat waar autos' onder hun doorrijden... duh ... (of zijn dat dan weer 'de lui die er verstand van hebben'.... :rolleyes: )
En je vond FPV zo onveilig :D

Ook voor multicopters geld de regeling modelvliegen Regeling Modelvliegen Hierin staat precies waar we ons met onze modellen aan moeten houden, of dat nu een vliegtuig, helikopter of multikopter is maakt niks uit.

Enkele belangrijke punten uit die regeling:
Artikel 2 punt b. de vlucht wordt slechts uitgevoerd onder omstandigheden en op locaties waarbij er vanaf de grond tijdens de gehele vlucht goed zicht is op het modelvliegtuig en het luchtruim daaromheen;

Uit de toelichting:
c. artikel 14, eerste lid onderdelen a en b, van de Luchtvaartwet, zodat het niet verboden is om met een modelvliegtuig te starten van of te landen op een terrein dat geen luchtvaartterrein is (Artikel 1a van het Besluit inrichting en gebruik niet aangewezen luchtvaartterreinen).

Een modelvliegtuig is, zodra het vliegt, onderdeel van het luchtverkeer. De verplichtingen voor luchtverkeer bij of krachtens de Wet luchtvaart zijn van toepassing op degene die verantwoordelijk is voor een modelvliegtuig.

Een basisregel is het verbod in artikel 5.3 van de Wet luchtvaart om op zodanige wijze aan het luchtverkeer deel te nemen dat daardoor personen of zaken in gevaar worden of kunnen worden gebracht. Artikel 5.4 van de Wet luchtvaart verbiedt het om boven gebieden met aaneengesloten bebouwing of kunstwerken, industrie- en havengebieden daaronder begrepen, dan wel boven mensenmenigten, aan het luchtverkeer deel te nemen op een zodanige hoogte dat het niet meer mogelijk is een noodlanding uit te voeren zonder personen of zaken op het aardoppervlak in gevaar te brengen.

Volgens artikel 5.7 van de Wet luchtvaart is de gezagvoerder ervoor verantwoordelijk dat de uitvoering van de vlucht geschiedt in overeenstemming met de bij of krachtens deze wet gestelde regels. Degene die een modelvliegtuig bestuurt of oplaat geldt als gezagvoerder.

Voor het vliegen met zogenaamde drones dien je over de benodigde ontheffingen te beschikken en zeer waarschijnlijk krijg je dan een bepaald "millitair" gebied aangewezen waar je soms mag vliegen.

Wil je echter op bedrijfsmatige voet met dit soort modellen foto's of filmpjes maken dan dien je ook te zorgen voor de nodige vergunningen en ontheffingen.

Het voorbeeld dat hier aangehaald werd met betrekking tot voetbalstadions, dat is meestal vanuit de politie dat men dan met die dingen vliegt ivm crowd control. En ja, die mogen dat en hebben de benodigde vergunningen en ontheffingen.

ps het is wel aan te raden om een goeie aansprakelijkheidsverzekering af te sluiten, aangezien de kans op 'schade aan andermans eigendommen' wel aanwezig is...

Tja, laat die verzekering nu net niet uitkeren als je jezelf niet aan de wet houdt. vliegen in gebieden met aaneengesloten bebouwing en boven mensenmenigtes is gewoon (terecht) verboden. En dan maar hopen dat het alleen materiële schade is.

Van de andere kant, ook al vliegt hij boven een gebouw, als ie in line of sight van een mensenmassa vliegt en de flightcontroller krijgt kuren (kan altijd gebeuren), zou hij zich zo die kant naar beneden kunnen gooien... Moet er niet aan denken...

@Tasz
Da's net zo'n foto als bij de huldiging en daar vliegt hij dus ook niet daadwerkelijk boven de mensen. Check het youtube clipje wat eerder is gepost.

Ik vind het not done om hier op een publiek forum iemand af te fakkelen die zichzelf niet kan verdedigen. Verder is het perspectief vanuit de lucht nogal bedriegelijk. Alvorens dus een mening over deze persoon te vormen hoor je er daadwerkelijk bij te zijn.

Ik vind het not done om hier op een publiek forum iemand af te fakkelen die zichzelf niet kan verdedigen. Verder is het perspectief vanuit de lucht nogal bedriegelijk. Alvorens dus een mening over deze persoon te vormen hoor je er daadwerkelijk bij te zijn.

Je heb gelijk. Zal het niet meer doen

Ik vind het gewoon irritant dat dit soort gasten geld verdienen op klussen die jij en ik niet doen om het werk/hobby te kunnen late voort bestaan.
En vervolgens met gigantische koeie letters op hun website vertellen hoe veilig en goed ze wel of niet bezig zijn.

Ik word daar echt pislink van

Back