opstijgen Picollo V2

• Topicstarter Topicstarter edwinsnl
  • Startdatum Startdatum
E

edwinsnl

Guest
Sind kort heb ik een Eco Picollo V2. Heb wel ervaring in modelbouw maar niet in RC vliegen.
Het probleem is dat ik de helicopter niet kan laten opstijgen. Alles heb ik reeds nagekeken en volgens mij is alles in orde.
Zodra de helicopter voldoende toeren maakt om op te stijgen gaat hij zodra hij los wil komen zij- of voorwaarts maar niet omhoog. Om dan maar een crasch te voorkomen sluit ik het "gas" dan maar.
Tevens heb ik vrij veel onbalans bij het op toeren komen maar dat wijt ik aan de bladen waarvan stukje inmiddel bij crashes afgebroken zijn.
Wie kan mij aangeven waar ik dit probleem moet zoeken?

Een micro 'vliegen' gaat pas boven ca. 20 cm hoogte. Daaronder zit hij zo erg in z'n grondeffect (opgehoopte lucht) dat sturen nauwelijks te doen is. Je moet dus door die 20 cm grens heen, en dan kan je je heli gaan trimmen.
Dit vereist wel het nodige zelfvertrouwen, en zal de eerste keren misschien wel fout gaan.
Rustig opbouwen, hopje maken (dus in 1 ruk door die 20 cm grens, niet mooi schaal langzaam omhoog), even gas openhouden, en zodra je de controle mocht verliezen, je gas dicht. De heli ploft dan van geringe hoogte mooi op je trainingskruis.
Je zal zien dat na een tijdje de hopjes steeds langer duren, en je uiteindelijk onafgebroken kan blijven hoveren.

Succes!

Ik zou om te beginnen je rotorbladen vervangen, stukken eraf bevorderen de prestatie niet echt.
En hij komt heus wel los, gewoon op het moment dat hij licht op zijn skie's wordt en tik tegen het gas geven en meteen weer iets terug. Je zult zien dat hij dan los komt. Hij zal hoe dan ook wegdrijven tijdens het opstarten maar met een beetje oefenen is dat aardig te compenseren.

P@trick

Ik heb hetzelfde probleem, ben ook beginnend helikopter vlieger met de Piccolo V2, en weet uit ervaring dat er ontzettend veel afgesteld kan worden, en dat instellingen al weer door een iets te harde, maar goede landing kunnen verdraaien. Vooral de instelling van de paddels verdraait heel snel. goed meten of hij gecentreerd zit en horizontaal. als alles goed afgesteld staat kan je met de piccolo redelijk gecontroleerd opstijgen zonder dat hij erg veel verschuift. ik denk dan aan max. 20cm verschuiving naar links voordat je uit het grondeffect weg bent.

zelf durf ik nog niet goed te lang in de lucht te blijven, nou ja.. durven wel, maar dat loopt steeds duur af.

vandaag kreeg ik een goede tip om er voor te zorgen dat alle bedieningsstangetjes bij de rotorkop soepel lopen. ze mogen dus niet vanzelf overeind blijven staan als ze niet aangesloten zitten. in de bouw-handleiding van de piccolo staat dat ook wel, dat je met een tangetje op de "gemonteerde" koppeling moet knijpen tot dat hij soepel loopt, maar dat werd mij niet helemaal duidelijk.
Het schijnt dat als je dat niet doet, die stangetjes na een stuurcorrectie niet precies op dezelfde plek terug komen, en je dus nooit je piccolo goed uitgebalanceerd krijgt, want iedere stuurbeweging moet dan alsnog weer gecorrigeerd worden.

net even geprobeerd, en een setje nieuwe rotorbladen erop gezet, en hij is een heel stuk makkelijker in het gareel te houden, reageert accuraat op subtiele stuurbewegingen en soms lijkt het erop of hij als vanzelf op 1 plek in de lucht wil blijven hangen.

nu nog het zelfvertrouwen zien te hervinden en dan eens proberen wat langere hoovers te maken.

je zou de heli ook al op een klein verhooginkje kunnen zetten, om het grondeffect voor een deel te vermijden b.v. op een klein krukje of opstapje en sommige mensen schijnen het vanaf de strijkplank te doen, maar dan neem je wel een wat groter risico omdat het een stuk hoger is.

Heb je de bladen niet te strak aangedraaid?
Ze moeten een beetje los in de bladhouders zitten.
Op een gladde ondergrond kun je de heli ook redelijk trimmen, gas geven zodat hij net niet loskomt en kijken welke kant hij op gaat.
Maar om hem goed af te trimmen zul je inderdaad wat hoger moeten gaan vliegen.
Probeer dit wel op een plek waar je de ruimte hebt.
Heb zelf ook een fp heli voor zomaar erbij, maar het vliegt niet zo stabiel als mijn gewone helies.
Probeer niet met te grote uitslagen te vliegen.

Allen bedankt voor de tips. Ik zal eerst maar even andere bladen monteren en een grotere ruimte zoeken om te oefenen. Is het overigens zo dat met de verplaatsing van de contragewichten op de paddlestangen de nerveuse bewegingen minder worden en zo ja moeten deze dan naar buiten of juist naar het centrum worden verschoven?

afh van je voorkeur.

Hoe meer naar buiten, hoe meer de centrifugale stabiliteit en hoe trager de inputs.

ik heb ze er vrij gauw weer af gehaald.

De Piccolo op een krukje zetten is geen goed plan, hij donderd er gegarandeerd af :) gewoon zorgen dat die kogellinkjes superlicht lopen en opletten of hij geen bladspoor heeft. Die van mij hangt nu perfect ! vooral midden in de kamer, zodra hij een muur nadert of een bankstel wordt hij onrustig.

de kogellinkjes zijn soepel, het bladspoor weet ik nog niet. Vraag is hoe controleer je of het bladspoor niet goed is? en zo dit niet goed is stel je dit inderdaad proefondervindelijk af met de paddleverstelling?

De bladspoor afstellen is heel aardig beschreven in de handleiding van de hummingbird. Je kunt de handleiding downloaden bij www.centuryheli.com

Je kunt dan in iedergeval vaststellen of je last hebt van bladspoor. Is dit het geval dan kun je misschien met de verschillende pitch disks experimenteren om de bladspoor kwijt te raken.

OK duidelijk, ik zal het uitproberen. Mag je in het geval bladspoor aanwezig is overigens dan verschillende nummers pitch disks op een rotor plaatsen, dus bijv. no 1 op het ene blad en 2 op het andere blad?

?Waarom zou dat niet mogen?

Tsja, volgens ikarus zijn natuurlijk hun gietmallen perfect en de onderdelen dus kaarsrecht..

Ik heb al div kopjes gehad met verschillende instelhoek tussen beide bevestigingspunten,
bekijk de hoeken maar eens goed van dichtbij tov de paddlestang.

@edwinsnl en iedereen die problemen heeft met het afstellen van zijn Piccolo. (waarschijnlijk hebben alle beginnende heli bezitters hier wat aan)

Heb sinds kort ook een 2e hands piccolootje (fun weliswaar maar met een aantal modificaties er al op) op de kop weten te tikken.

Ben ook flink aan het stoeien met de afstelling ervan en heb een aantal interessante sites gevonden waar mega veel informatie opstaat, specefiek voor de piccolo.

http://bandit.rchomepage.com/ leuk en kijk ook bij de links

en via hem de volgende, die is super, alles is er te vinden: upgrades, internet winkels, afstel verslag van tig paginas etc.

http://www.pgoelz.com/piccolo1.html

Het is ff werk om te lezen, maar die kerel heeft echt veel verstand van de piccolo. Na het lezen en afstellen snap je beter waar je op moet letten en vliegt de heli (bij mij in elk geval) een stuk beter.

Succes

Grtz Rob C

Back