Overzicht webshops en winkels

Ik heb een aantal vaste adressen..
toevallig via web, maar wel fysieke winkels
Ik koop daar, omdat ik weet wat ik krijg, ik kan bellen, en ze kunnen nog wat uitleggen.

bij temu/ali/weet ik het weet je niet wat je krijgt, kunt niet bellen etc etc.
al vaker wel de goede vorm, het zag er uit als het plaatje. maar aan de binnenkant toch wel heftige verschillen mat wat ik eigenlijk voor ogen had.

leuk voor een letterlijk weggooi kistje.
maar als et langer heel moet blijven, probeer ik er doorgaans wel origineel spul in te doen.
is dat uit de winkel al niet het geval, ga ik er in ieder geval van uit dat ze achter hun verkochte product staan.

In het verleden gestart via een grote speler in nederland.
toendertijd ging dat goed. klopte ook.
Kennis was op een punt weg
dingen die ik standaard in zo'n winkel verwacht, was niet aanwezig
nabestellen duurde 5 weken
en de prijzen waren op een punt 5 keer hoger dan nodig.
tik hoger, snap ik.
Maar letterlijk HK motoren voor 5x de prijs..
ik let er niet vaak op, maar op een punt ga je op alles letten.
kom ik niet meer.

in het kort, ali en hk hebben hun nut.
als je maar weet wat je kunt verwachten.
zonder dat, had ik waarschijnlijk dat weggooi kistje niet gemaakt
Ik denk dat via die goedkope kanalen ook vanzelf mensen naar de correcte winkels gaan..
als je een paar jaar met die zooi vliegt, is het echte spul een verademing

winkels die hun zaken op orde hebben, blijven vaak wel gaan
al hebben sommige goede zaken gewoon pech, dat kan ook altijd

...en als het je iets kan schelen kan je nog overwegen dat China Rusland steunt in de oorlog tegen Oekraïne en bezig is de Oeigoeren uit te roeien... en dat Ali een Chinees bedrijf is...
HobbyKing was ooit een Chinees bedrijf onder Britse leiding, nu is het alleen nog een Chinees bedrijf.

Laatst bewerkt:
Het probleem is alleen, dat vrijwel alles voor de modelbouw daar gemaakt wordt. Dus ook wat je in een lokale modelbouwwinkel of in een Europese webwinkel zult vinden. Succes met de boycot.

Tja je kan ook zeggen, haalt toch niks uit wat wij doen. Zeiden ze in de jaren 30 ook trouwens. Tja dan laten we het maar gebeuren.

De vergelijking met de jaren 30 is interessant. Uiteraard had die hele tweede wereldoorlog nooit plaatsgevonden als Henk van twee huizen verderop niet die VW kever in 1939 had gekocht.

Er zijn nou eenmaal dingen waar je geen enkele invloed op hebt. Dat jij geen KST of Chaservo's meer koopt heeft natuurlijk geen enkele invloed op de wereldpolitiek of mensenrechtensituaties. Het zorgt er hooguit voor dat je je zelf presenteert als een deugdmens.

Dan kun je beter met een berg demonstratieborden je tentje opzetten voor de Chinese ambassade, in plaats van anderen tevergeefs proberen een schuldgevoel aan te praten, omdat ze bij Ali dezelfde spullen als in de modelbouwwinkel op de hoek, voor minder dan half geld kunnen bestellen.

je kunt overal een complete politieke verhandeling op los laten, om andermans zaken slecht neer te zetten.
we luisteren naar het nieuws, wat de zaken handig net wel of net niet verteld.
wel nieuws geloof je, welk nieuws weet je 100% zeker dat het een volledig verhaal verteld?

China, rusland, oekraine, oeigoeren, palestina, israel..
ze zetten allemaal drones in. mag niemand dan zo'n ding vliegen, want rusland/palestina/china/oekraine etc etc gebruikt ze ook..
rusland maakt olie. dan moet jij heel vlot electrisch gaan rijden, anders spek je via de achterdeur misschien per ongeluk putin
een verschrikkelijk hoog percentage electronica komt via via wel iets van uit china. dan kun je letterlijk geen enkele tv of computer kopen
of auto trouwens.

Dus, als je zo lekker bewust bezig bent, leef je al in een grot?
dat is de enigste manier om aan jouw eisen te voldoen en geen foute landen te spekken.
of maak jij ook bewuste afwegingen?
herhalen dat het niet goed is, is leuk, maar meld dan ook iets nuttigs en uitvoerbaars om beter te doen.
een paar losse feiten roepen en er een gevolg aan hangen, top. maar kloppen je feiten?
kunnen wij dat wel controleren (ik denk van niet..)

Ik denk dat de zaak nu te politiek wordt voor dit forum...
zeker voor dit topic..

Ik stel geen eisen, en zeker niet aan anderen. Voor mezelf probeer ik te vermijden dat ik iets doe waarvoor ik me zou generen het te vertellen. Wat jullie doen moet je zeker zelf weten. Maar als hier de voors en tegens van kopen in bijvoorbeeld China ter sprake komen, mag naar mijn idee niet onvernoemd blijven dat China momenteel dingen doet die volgens Europese normen niet echt helemaal oké zijn. Lijkt mij.

Ik stel geen eisen, en zeker niet aan anderen. Voor mezelf probeer ik te vermijden dat ik iets doe waarvoor ik me zou generen het te vertellen. Wat jullie doen moet je zeker zelf weten. Maar als hier de voors en tegens van kopen in bijvoorbeeld China ter sprake komen, mag naar mijn idee niet onvernoemd blijven dat China momenteel dingen doet die volgens Europese normen niet echt helemaal oké zijn. Lijkt mij.
Politiek kunnen we beter achterwegen laten.

Back