P-51 'Strega'

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door jan brilman, 9 jun 2004.

1. bgijsber

bgijsber

Lid geworden:
    12 apr 2005
    Je neemt de Strega toch wel mee, ook al is hij niet af? Gewoon in de kofferbak, zodat we tijdens een bakje koffie kunnen zeveren over al het schuur- en stofwerk van onze hobby!

Groeten,
    Bart

2. hezik

hezik Guest

Kunnen de vaste lezers van dit draadje daar ook een veto over uitspreken?

Mag ik een alternatief voorstel doen? Doe:
    - verbouwing
    - zwever vliegklaar maken (nieuw speelgoed, daar wil je mee aan de slag, dat is logisch)
    - Cessna of BirdDog vliegklaar maken

Van zwever draadje maken, van Birddog summier.

Door niet 'waar mogelijk draadjes te maken', en 1 ander toestel even te 'laten zitten', win je genoeg tijd om door te gaan met de strega.

Joh vergeet die meeting en bouw gewoon rustig lekker door.. als het ding klaar is, is ie klaar, wat bij een schaamodel nooit het geval zal zijn, begrijp ik ;)

Een val waar ik wel een beetje in ben gaan staan met m'n Cessna, maar goed, er is een middenweg tussen haastwerk en afraffelen en eeuwig rekken en op elk detail vastzitten ;)

Ik weet niet hoe het jou vergaat, maar een onafgebouwd toestel loopt bij mij na verloop van tijd onbedoelde schade op. Bijvoorbeeld omdat je met iets anders bezig bent, of elke keer het ding tevoorschijn haalt en weer opbergt, enzovoort. Een afgebouwd toestel overigens ook, maar in mindere mate.

Onafgebouwd meenemen ergens naartoe is mij eigenlijk nog nooit echt bevallen, maar dat heeft mogelijk ook te maken met een te kleine auto of een te groot toestel.

Maar terug naar de Strega, zet het ding nou niet in de mottenballen.. je bent al zo'n eind ;)

3. jan brilman

jan brilman Forum veteraan

Lid geworden:
    27 sep 2002
    Het is maar tijdelijk; pak 'm beet november haal ik hem weer tevoorschijn, en dan ga ik het helemaal mooi maken. :yes:

Het is domweg een kwestie van keuzes maken! :p

(Ik wel best wel wat stukkies meenemen naar Oss, hoor . . . )

jan.

4. jan brilman

Lid geworden:
    27 sep 2002
    Hoe zou het toch in Groningen zijn? :confused:

Nou . . . :nosmile:

Vlak voor het begin van de bouwvak zijn de mannen net niet klaargekomen met de uitbouw (43 m2 erbij! :p) / verbouwing. :mad:

Met name de installateur niet, dus dat betekent dat we hier nog steeds in een forse bende zitten. :mad:

De stucadoors zijn gelukkig wel klaar! :banana:

Daarnaast: de zgn. afdekvloer moet eerst nog uitharden, dus het parket kan er ook nog niet in. :nooo:

Met als gevolgen: heeeeeeeeeeeel veel stof, rommel, niets wat al op z'n plaats staat, etc.etc. :(

Dat geldt voor de hele benedenverdieping, dus inclusief de hobbykamer. :shock:

Over een paar weken wordt de vloer gelegd, en dan kunnen we aan de slag. :)

Maar niet met modelbouwen! :nooo:

Helaas begint dan het 'normale' werk ook weer zo ongeveer! :schrik:

Kreun . . .

Mensen die het hebben meegemaakt weten wat ik bedoel. :yes:

Ik begin ondertussen ernstig te verlangen naar een opgeruimde hobbykamer, netjes gestofzuigd, stofvrij,
    Strega-delen voor me, en aan de slag! :D

Zal wel 2009 worden . . . :(

Tot overmaat van ramp zijn er vandaag een paar schilders geweest en heb ik een soort schampschot van griep/verkoudheid (zere keel, opgezette limpheklieren, hoofdpijn, etc.), en dan die dampen erbij . . . :eek:nweer:

(Flink luchten? :nooo: Dan waait al het stof op de verf!)

Eén troost: Het wordt me toch mooi! :thumbsup:

jan.

5. hezik

hezik Guest

Jan, volgens mij maak je nu een ernstige denkfout. Het stadium waar je nu in verkeert met je Strega, is een stoffig stadium. Dat nu het hele huis stoffig is, houdt in dat je rustig overal kunt schuren, polijsten, enzovoort. Dit is juist ideaal.. nu helemaal glad afwerken en spuitklaar maken, dan hoef je straks, nadat het huis stofvrij is gemaakt, alleen nog maar te spuiten.

6. jaap

jaap Guest

Jeetje, volgens mij hier al een jaar of zo niet meer gekeken, en nou is die Strega nog niet klaar :)

7. jan brilman

Lid geworden:
    27 sep 2002
    Jaja, het is echt waar: gisteravond een uurtje aan de Strega gewerkt! :D

En met veel plezier, mag ik wel zeggen . . . :p

jan.

8. HugoW

HugoW

Lid geworden:
    30 aug 2007
    Jeeee! Dank en gefeliciteerd. Ik heb als stille genieter dit onderwerp met veel genoegen gevolgd, en blijf dat doen. Doe lekker rustig aan, pak af en toe een uurtje, laat je niet opjagen. 't Wordt mooi, geniet ervan.

9. Mad Monster

Mad Monster

Lid geworden:
    5 jun 2006
    Strega wins the 2008 Reno Unlimited

Hi Jan,
    De echte Strega heeft twee weken geleden de Unlimited klasse tijdens de Reno Championships gewonnen!
    Won met bijna 10 sec voorsprong op Dago Red en September Fury (het origineel van mijn 1:7 model dat tijdens de schaalmeeting te Oss crashte :()

Hij had er goed de vaart in zitten.......nu jij nog ;)
    Ik ben zelf ook bezig met een Reno racer (El Bandito, formule 1 klasse, schaal 1:3) die -hopelijk- begin volgend jaar vliegklaar is (in ieder geval voor de schaalmeeting Oss).
    Succes!
    Grtz, Hans

10. nico v kooten

nico v kooten

Lid geworden:
    2 nov 2003
    dat vraagt natuurlijk om een bouwverslag!!

11. jan brilman

Lid geworden:
    27 sep 2002
    Aha! Doet 'ie het weer! :p

Hier vordert het langzaam, ben van een paar dingen vergeten hoe ik het maar weer bedacht had . . .:hammer:

Wat zullen we eerst doen: de vleugel eronder lijmen en dan de staartpartij aanpakken en opbouwen, of andersom? :confused:

jan.

12. jan brilman

Lid geworden:
    27 sep 2002
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  13. hezik

hezik Guest

Kijk Jan, des te meer reden om 'm nu af te maken! :)

14. Corrien

Corrien In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    28 okt 2003
    Hij is wel errug mooi, hè? [​IMG][​IMG][​IMG]

.....als 't ie eenmaal af is!.........Dus niets kan je nu nog tegenhouden. We wachten met z'n allen vol spanning de vorderingen af. Ooit zal 't ie vliegen :cool:.

15. hezik

hezik Guest

als je heel goed kijkt, zie je onder de canopy staan:
    Code:
    pilot: Jan Brilman

16. Voodoo

Voodoo

Lid geworden:
    20 apr 2008
    Dag Jan,

Ik lees dat je bezig bent met het maken van een model van Strega. Ik was enkele weken terug bij de Reno airraces aanwezig en heb daar Strega eindelijk weer eens zien winnen in een mooie spannende race.

Zelf wil ik deze beschildering gebruiken voor een electro P-51 van JePe (1.16 span.) Heb al eens een versie van Voodoo gemaakt, maar die is jammerlijk gecrasht.
    Bijgaand enkele foto's die ik in Reno heb gemaakt, misschien heb je er iets aan.

en nog eentje van het racen zelf, samen met Dago Red, September Fury en de Rare Bear, welke jammer genoeg uitviel in de finale race.

Mario van den Elsen

17. jan brilman

Lid geworden:
    27 sep 2002
    Mooi hoor! :thumbsup:

Bedankt, kan ik m'n eigen plaatjes even checken . . .

jan.

18. jan brilman

Lid geworden:
    27 sep 2002
    Ik kies ervoor om eerst de vleugel aan de romp te lijmen.

Grote lijnen, da's beter uit te meten (toch? :?).

Romp netjes fixeren:

Vleugel erop leggen en kijken en meten . . .

Van tip / tip naar eind van de romp: identiek. :D

Van tip tot werktafel-blad: da's links plm. 5 mm meer dan rechts!

Iets om me zorgen over te maken?

Of, plakken maar! :p

jan.

19. MES

MES

Lid geworden:
    20 dec 2007
    Toch wel makkelijk bouwen met magneten kan je ook aan het plafond bouwen:banana:

20. hezik

hezik Guest

Als ik het goed begrijp staat de vleugel er nu dan schuin op. Dat kan natuurlijk niet.

Dus.. die 5mm moet 0mm worden!

Doe je dat niet, dan zou je je stabilo ook uit het lood moeten verlijmen, of je krijgt hele rare effecten om je vleugel en stabilo ten opzichte van elkaar getordeerd staan.

Het zal overigens ongetwijfeld wel vliegen met die 5mm verschil, maar komop zeg.. je wil toch een goed, mooi gebouwd toestel? ;)

Deel Deze Pagina