P-51 'Strega'

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door jan brilman, 9 jun 2004.

  1. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.932
    Locatie:
    Vlaardingen
    Zorgen hoeven niet, maar met een schuurpapiertje over de vleugelzitting ben je dat verschil zo kwijt.

    Go the extra mile (zo was het toch, Jan?) ;)

    Groet,
    Wouter
     
  2. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    13.099
    Locatie:
    groningen
    Tja . . .

    Het was gisteravond laat, zag het ook niet meer helemaal helder. :oops:

    Het eerste wat er moet gebeuren is 100% zeker zijn dat de romp zelf perfect recht (haaks) op het blad staat.

    Dat ben ik nu eigelijk niet . . .

    Vanavond nieuwe opstelling maken, en daar eerst maar eens voor zorgen. :yes:

    Je hebt helemaal gelijk. :oops:


    jan.
     
  3. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    13.099
    Locatie:
    groningen
    Vanavond de zaken maar eens even wat grondiger aangepakt.:p

    Aantal A4-tjes millimeterpapier uitgelijnd en aan elkaar geplakt.:cool:

    Kijk, en dan kom je ergens. :p

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    Even meten:

    [​IMG]

    [​IMG]


    En lijm erop!

    [​IMG]

    [​IMG]

    De rest van de lijm (fairings etc.) komt later wel . . .


    jan.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  4. hezik

    hezik Guest

    Ja ja ja ja ja ja ja.. ik stotter.. jan is weer aan het bouwen!

    :banana::banana:
     
  5. Frank Hartog

    Frank Hartog

    Lid geworden:
    25 sep 2006
    Berichten:
    1.197
    Locatie:
    Westervoort
    Bijna niet te volgen zeg ,
    het gaat allemaal in één keer zó snel!,
    raak helemaal in de war :schrik: ,
    maar alles consequent nauwkeurig constant strak gebouwd: ,
    mooi om te zien dat je dat volhoud en met minder geen genoegen neemt!

    Frank
     
  6. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    13.099
    Locatie:
    groningen
    De bodem voor de accu is geplaatst, de servo's voor hoogte en riching idem dito. :eek:

    Nu eerst eens in de boeken duiken hoe je ook maar weer een fairing bouwt . . . :confused:


    jan.
     
  7. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.932
    Locatie:
    Vlaardingen
    Boeken???
    Hier heb je toch het nooit volprezen MBF voor????
     
  8. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    13.099
    Locatie:
    groningen
    Ja, maar ik kan het even niet zo snel vinden, waar dat staat . . .

    Staat het wel ergens? :confused:


    jan.
     
  9. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.932
    Locatie:
    Vlaardingen
    Zoekfunctie Jan :teacher:

    vooruit dan maar

    Er zijn er nog meer, maar deze kon ik snel vinden ;)
     
  10. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    13.099
    Locatie:
    groningen
    Dank je wel Wouter! :)

    Ziet er goed uit.

    (Realiseer ik me nu pas weer: je bouwt wel erg mooi! :worship:

    Ben je al weer met iets nieuws bezig?)


    Ik had wel even gezocht, maar deze niet gezien, en nog niet gevonden wat ik wilde . . .

    (Moest jij lang zoeken??? )


    Wel
    gevonden overigens in Scale Construction van Duncan Hudson. :cool:

    Wat blijkt: hij doet het precies zoals jij. :p

    Maar: ik heb ook nog wat litho-plate liggen . . .

    Misschien ook wel leuk om daar eens mee te proberen? :confused:

    Eerst maar eens netjes gaan aftekenen . . .


    jan.
     
    Laatst bewerkt: 7 okt 2008
  11. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.932
    Locatie:
    Vlaardingen
    Och, waarschijnlijk heb ik het ook weer van ergens gezien/gelezen.
    Litho is ook leuk. Wel even uitgloeien (zie scale fibel).
    Het zoeken op "fairing" in het schaalforum leverde vrij snel wat resultaten.

    Ik heb de Bugatti weer onderhanden genomen. Binnenkort wat plaatjes.
     
  12. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    13.099
    Locatie:
    groningen
    Gisteravond begonnen met het achterste deel van de fairing, en dat valt om de drommel niet mee . . . :nooo:

    [​IMG]

    Daar moet dus iets komen, dat dezelfde V-stelling heeft als de vleugel? (daar valt vast wel mee te sjoemelen :oops:), gebogen omhoog en iets naar binnen loopt! (de romp wordt smaller) :confused:

    Eerst maar eens van dun karton oid. maken, anders gaat het heeeeeel veel hout kosten . . .


    jan.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  13. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    13.099
    Locatie:
    groningen
    Voordat 'ie van pagina 1 afzakt . . . ;)

    [​IMG]


    Even heel goed kijken! 8-O

    [​IMG]


    En aan de andere kant zit 'ie ook! :p

    [​IMG]


    Na een tijdje stomen . . . :)bad-words: wat is dat spul heet!)

    [​IMG]

    Is het ook een idee om dit soort fairing-delen van kunststof te maken, bv. hetzelfde materiaal waar je bv. cokpitkapjes van maakt?

    Buigt wel lekker makkelijk! :)

    Mooi glad . . . :p

    Of is dat absoluut 'not done'?


    jan.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  14. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    kan wel, maar dan moet je wel zorgen dat je een goede mal hebt om het op te vormen...

    mij lijkt het nog het makkelijkst om om de paar centimeter een vormlatje neer te zetten, en daar dan balsaplankjes op te lijmen...

    ik hoop dat je me kunt volgen...
     
  15. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.656
    Locatie:
    Dordrecht
    Jan,

    Nee denk het niet met uitzondering van vacuumvormen dan.

    Het lukt je nooit de ronding van de vleugel te volgen en ook nog eens een ronding van de vleugel naar de romp te maken.

    Maar proberen kan altijd natuurlijk, denk alleen dat balsa gemakkelijker is.

    Ton
     
  16. hezik

    hezik Guest

    Als ik een alternatieve suggestie mag doen. Pak je romp in in huishoudfolie. Maak met klei je fairings. Leg over het klei weer huishoudfolie en lamineer er dan glasweefsel overheen.

    Als het droog is, kan de klei weg, kun je het glasweefsel op maat zagen en verlijmen.

    Heb je een supermooie en vederlichte fairing.
     
  17. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    13.099
    Locatie:
    groningen
    He!

    Allemaal nieuwe berichten! :p

    Moet ik me op mijn eigen draadje abonneren? :confused:

    Heb jij dat zelf zo wel eens gedaan? :confused:



    Ondertussen heb ik een stukje dat er behoorlijk op lijkt. :cool:

    Het is slecht te zien, maar de vorm is vrijwel perfect! :p

    (En dat zonder lijm, met slechts een paar knijpertjes. ;))

    [​IMG]

    [​IMG]

    Vanavond kijken of ik het lange stuk aan de bovenkant van de vleugel in model kan krijgen . . . :)


    jan.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  18. hezik

    hezik Guest

    Heb jij het al eens gedaan op de methode die je nu gebruikt?

    Ja ik heb al eens glasweefsel gevormd met behulp van klei, overigens niet vliegtuigen-gerelateerd. Dat gaat echt perfect. De huishoudfolie is om te voorkomen dat je klei op je toestel krijgt, en om te voorkomen dat het glasweefsel aan je klei gaat kleven.

    Is er een reden dan om aan te nemen dat wat ik zeg niet zou werken? Het klinkt voor mij volledig logisch. Als ik de techniek niet al kende, zou ik direct geloven dat het werkte.

    Het gaat er om dat je iets hebt wat de vorm voor je houdt terwijl het glasweefsel en de epoxy drogen.

    Je huidige plan zal uiteindelijk ook wel werken, toch zie ik haken en ogen. Voornamelijk omdat je nog verder moet dan je nu bent, en je dan te krijgen maakt met krommingen die je op deze manier gewoon niet kunt maken.

    Als ik eerlijk ben zie ik dan nog meer in de balsamethode zoals Danny 'm beschrijft. Wat je nu probeert krijg je naar mijn mening niet makkelijk mooi, niet makkelijk afgewerkt en als het eenmaal zit is het de vraag of het stevig genoeg is. Of ik begrijp niet wat je aan het doen bent.

    Begrijp mij niet verkeerd.. het is niet mijn bedoeling je werk af te kraken of 'mijn methode' op te dringen. Er zijn waarschijnlijk 100-en manieren te verzinnen waarmee je een mooie fairing maakt.. uiteindelijk krijg je ongetwijfeld een mooie fairing op je nu al mooie strega ;)

    Nadeel twee is dat het erg dun is. Uit ervaring weet ik dat dunne holle constructies die makkelijk bewegen, in de lucht kunnen gaan trillen en resoneren.
     
  19. lucbra

    lucbra

    Lid geworden:
    5 sep 2006
    Berichten:
    279
    Locatie:
    Merelbeke
    @Hezik
    Ik had er nog niet van gehoord, maar het lijkt me een techniek die wel eens zou kunnen/willen toepassen.
    Ik heb wel enige twijfels bij het vormen van de fairing. Hoe ben je zeker dat de vorm juist is?

    @Jan,
    Doe zo verder. Het ziet er zeer goed uit.
    Luc
     
  20. hezik

    hezik Guest

    Dat probleem heb je bij om het even welke bouwwijze. Het gebruik van klei sluit niets uit, je kunt het schaven, schuren, snijden, kneden, mallen op leggen, enzovoort.

    Het is wel een 'ruwe methode' daarna zul je voor een glad resultaat het weefsel aan de buitenzijde nog moeten afwerken.
     

Deel Deze Pagina