P-51 'Strega'

754914d09f1dc25.jpg

En dan staat hij er hier nog slecht op! :p

't Is een hangbuikzwijntje, hè . . . ;)

jan.

Laatst bewerkt door een moderator:
Welnu.

De spantjes van de fairings (plm. 15 per zijde :shock: ) zijn nu zo goed als helemaal naar m'n zin! :p

Daarna indekken met 1 mm. balsa (moet dat nog wel eerst scoren . . . :confused:)

Ik zeg altijd maar zo: Wat goed is, komt langzaam!

jan.

Man man man, wat een tegenslagen zeg!
Ik blijf in ieder geval de vooruitgang van deze schoonheid volgen!:thumbsup:

Trouwens nogmaals bedankt voor de tekeningen van "de Europa"!
Hij staat bij mij helemaal onderaan op de to-do list omdat ik de tijd wil nemen voor mijn eerste schaal model:cool:

Zal nog even wat plaatjes van de afgelopen weken plaatsen. :p

Zo zag het eruit nadat ik ze van de klei losgepeuterd had.

754919bc96ca9d3.jpg

754919bc9728478.jpg

754919bcc69c656.jpg

Weg ermee! :mad:

754919bcc6e6dbc.jpg

Volgende poging: spantjes maken met de cirkelsnijder. :D

754919bf3e493fd.jpg

754919bf3e85537.jpg

754919bf408d194.jpg

Ook geen succes: te dun balsa, en je moet van ieder spantje exact de afmeting bepalen, anders wordt het een onregelamtig zooitje (zie hierboven). :mad:

Nieuwe ronde, nieuwe kansen, nieuwe prijzen! :p

Dikker balsa, precies meten (. . .), en rond slijpen.

754919d01cea04e.jpg

754919d01d303ac.jpg

Lastig hoor, als je de vorm en de maten niet precies weet . . .

Hier zit ik nu al een tijdje aan te slijpen, 'fine tunen', met om een batterij heengedraaid schuurpapier, om de boel een beetje in lijn te krijgen.

754919d01d7707e.jpg

We komen er wel! :p

jan.

Nee hoor, want je hebt met rondingen in alle richtingen te maken. Indekken wordt een ramp.

Gewoon blokjes balsa verlijmen zodanig dat je de fairing ruim hebt, en dan alles met schuurpapier op maat zagen. Ja dan krijg je inderdaad 'massief balsa fairings', maar goed, zoveel gewicht is dat niet.

Maar goed, mijn tips heb je al eens min of meer gevolgd, dus ik moet mij er niet meer mee bemoeien ;)

Je kunt de fairing ook 'indekken' met allemaal strips balsa van bv. 8 mm. breed.

Zo wordt het door Duncan Hutson in zijn boek ook beschreven. :p

Dan komen die rondingen er bijna vanzelf in . . . ;)

We gaan het zien!

jan.

75491a0c24ee10f.jpg

Volgens mij had ik die (hulp-)lijntjes eerder moeten trekken! :p

Learning all the time . . .

;)

jan.

Na nog weer schuren en denken, is er nu (jazeker!) een begin. :D

En het valt me uiteindelijk alleszins mee. :)

Over de rand van het balsa en het plastic schuren: zo krijg je een mooie afschuining.

75491ea2fe50237.jpg

Strookjes pas maken en plakken met CA (wel even een stukje folie
tussen het balsa en je vingers houden! ;)).

75491ea2fe8fdbf.jpg

Balsa inzagen om beter de ronding te kunnen maken . . .

75491ea2fecbac0.jpg

75491ea31a7b220.jpg

Dat gedoe met ammonia en stoom en water en voorbuigen en weet ik wat allemaal: had ik nu even geen zin in. :nooo:

Zal nog wel wat plamuur nodig zijn, maar dat moet dan maar.

Laatste deel, waar hij sterk omhoog en naar binnen loopt: dat zal wel trial en error worden . . .

75491ea31a40c26.jpg

jan.

Hoi Jan,
Na alle expirimenten ziet het er (wederom) goed uit!
De gewichtstoename met epoxyplamuur is toch vrijwel verwaarloosbaar? Zeker als je de plamuur zelf aanlengt met een schep micro-ballooons erdoor?
Het in model schuren is allen wat lastig.... maarrrrrr....

Je zou de leemte die je nog moet opvullen (ophogen) ook aanvullend met balsa latjes kunnen doen.
Net als bij een houten romp. Tegen elkaar aan... of juist met wat afstand ertussen, een betengeling als het ware. Waarom? Dat schuurt mooi licht en door de zichtbare lijnen van de latjes zie je bij het schuren het model goed voor je neus ontstaan. Eenmaal in model vul je de leemtes als nog met epoxy plamuur, na dat alles mooi in model zit, aflappen met een laagje 25grs glasdoek?

Ik zit natuurlijk weer aandachtig mee te loeren, daar ik nog de fairings voor mijn p-40 moet fröbelen.... hoe zou ik het zelf dan doen... juust!
Maar de Strega heeft dan wel weer een hele lastige vorm...

De methode met de latjes met ietsjes afstand heb ik gebruikt om de boeg van een scheepsmodel wat meer in model te krijgen, zonder te veel massa aan te plamuren... Balsa schuurde vlot in model. Later de plamuur in de voegen gepord met een rubber spatel. Dat liet zich ook snel aanbrengen en vlot bijschuren. Vervolgens ging er een lapje epoxy overheen, gelijk de hele romp. Model is een oude Graupner Theodor Heuss, jagen zestig, met een niet geheel schaal rompvom uit Styropor... en had geen zin een nieuwe romp te bouwen.

Dat stomen? Neej... spons en een bakje... met pure amoniak. Harde aanpak. Kletsnat... en stinken... maar buigen is een makkie. Latjes hechten met secondelijm... alsof je puntlasjes maakt. De amonia dampt bij het drogen weg... goed tegen de verkoudheid... ahum...

ipv ammonia kun je ook glasex gebruiken. Komt op hetzelfde neer, glasex bevat ook ammonia.. maar ruikt wat minder :)

Waarom gebruik je niet gewoon balsa plamuur om de fairing glad te maken.. daarna laagje epoxy erover kwasten!

Grtn

Stregacollega :D

Wouter

Back