Pakketje uit het buitenland, douane

Discussie in 'De Modelbouwkroeg' gestart door rc-ownd, 11 mrt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MartinT

MartinT

Lid geworden:
    24 aug 2008
    Stel ik koop iets van omgerekend €23. Betaal ik €4,37 BTW. Dit is redelijk. Maar ik wil het snel in huis hebben, dus via EMS. Dit kost meestal zo'n 30 dollar, dus omgerekend met een koers van 1,40 komt dit op €21,43.

Hierover betaal ik dan €4,07 BTW. Dit is niet redelijk, immers de "dienst" van het versturen waarvoor betaald is vindt geheel buiten NL plaats, en voor het deel binnen NL wat door TNT post verzorgd wordt hebben TNTpost en EMS een onderlinge vergoedings regeling (vermoed ik), waar ik als consument dus niets mee te maken heb. Ook als dit niet zo zou zijn kan je zeggen dat het deel van het verlenen van de dienst van versturen binnen NL maar een heel klein deel is t.o.v. de hele versturing (uit Azië). Dus dan is het ook onredelijk om over het gehele deel van de versturing btw te moeten betalen.

Maar nu komt het: omdat ik met EMS heb laten versturen rekent (straft!) TNT mij ook nog eens €17 aan inklaringskosten. (Normaal is dit €12,50 (is overigens ook al veel...))

Dus op iets wat mij in totaal €44,43 heeft gekost komt een toeslag van €25,44!!! Dit is meer dan 50%, en staat natuurlijk in geen enkele redelijke verhouding.

En als je het vergelijkt met de economische aanschaf waarde van mijn bestelling (€23) wordt het nog erger, dan is die 25,44 natuurlijk helemaal van de gekke, (meer dan 100%!!!) dus wie belazert nou eigenlijk wie?

2. Micropuller

Micropuller Forum veteraan

Lid geworden:
    1 jul 2004
    Joh, dit is een modelbouwforum. Ga je onnozelheid / politieke voorkeur lekker op een melkkratje in het park etaleren.

3. JiB

JiB Guest

Wel, het leuk dat jou kristallen bol dat voorspeld, maar die van mij voorspeld 4 bier als de regen is opgehouden.
    Niet zo boos doen joh. Je kan andere mensen toch niet de wet voorschrijven hoe zij hun pakketjes bestellen, dus waarom zou je je er druk over maken? Het schijnt dat er inde toekomst heel lekker anti-kriegel bier gemaakt gaat worden... :)

4. Micropuller

Lid geworden:
    1 jul 2004
    Je importeert iets uit het buitenland. De productie, marketing en verkoop hiervan vindt geheel in het buitenland plaats. Daarover betaal je BTW en evt. invoerrechten en dat vind je normaal.
    Daarnaast neem je een dienst af uit het buitenland (extra snelle verzending) Waarom zou je daar dan geen BTW over betalen?

Verder berekent de Nederlandse pakketdienst voor de extra service waar je zelf voor gekozen hebt een toeslag. Vreemd? Extra kost meestal meer.

De kosten hiervoor in verhouding stellen tot de aanschafprijs is niet logisch. De meeste kosten worden namelijk in rekening gebracht voor administratieve handelingen en deze zijn gelijk, of het nu om een pakket van 10 of 10000 Euro gaat.

Mij hoor je niet zeggen dat je iets verkeerds doet. Ik zeg alleen maar dat jouw reacties niets te maken hebben met en/of toe te voegen hebben aan de discussie. Dat je het niet eens bent met veel zaken (politiek, belastingen) in Nederland weten we nu wel. Helaas blijft het bij opsommingen van zaken die volgens jou niet deugen. Het zou interessanter zijn als je de discussie aan zou gaan, en dan wel onderbouwd met argumenten, of zelf alternatieven aan zou reiken. Helaas doe je dat niet. "Any Similarity to Persons Living or Dead Is Purely Coincidental"

Je wil niet weten wat mijn kristallen bol al goed heeft voorspelt. Helaas doet 'ie niet aan lottonummers of aandelenkoersen ;) En ik hoef mensen niet de wet voor te schrijven, dat hebben anderen al lang geleden gedaan.

Laatst bewerkt: 23 feb 2010
  5. Richard E

Richard E

Lid geworden:
    20 okt 2005
    Psies ... goed punt MP ... wat ik totaal miste in dit draadje is precies DAT punt. Realiseert zich dan echt niemand dat dit douane systeem is ingericht op de bedrijfsmatige invoer van spullen vanuit het buitenland? O.a. door internet gaat nu elke willekeurige consument in Okiwokkie locaties bestellen ... dus moet het ambtelijk apparaat net als bij de grote bedrijfsmatige bestellingen / leveringen precies diezelfde handelingen verrichten, maar nu voor elk van die kleine k*tpakketjes afzonderlijk ... Hallo? Uiteraard is dit vooralsnog een maas in de regelgeving ... dus maak er slim gebruik van zolang het duurt ... mij hoor je niet mopperen. :D;):cool:

6. wilbert.v/d.berg

wilbert.v/d.berg

Lid geworden:
    16 mrt 2009
    waarom zouden ze je een extra brief achterna sturen, je kunt de factuur gewoon aanpassen.
    je kunt zeggen wat je wilt over controleren op internet, maar bij HC betaald de 1ne meer als de andere omdat je er vaker wat hebt gekocht.
    op een gegeven moment word je account zeg maar meer waard, omdat je al vaak wat heb gekocht.
    dus ze kunnen dat tog nooit controleren?

Grt wilbert

7. sven

sven

Lid geworden:
    22 feb 2004
    Als ik wat gescharreld heb bij een flash sale van HC, weet die douane veel.
    En inderdaad ik heb een platinum account bij HC waardoor vanalles en nogwat een boel goedkoper is.
    Bij een goede aankoop kan het gebeuren dat het zaakje 25% minder kost dan als je het zonder inloggen zou optellen.
    Internet aankopen zijn zo prijsvloeiend, het valt bijna niet te controleren.

Laatst bewerkt: 24 feb 2010
  8. wilbert.v/d.berg

wilbert.v/d.berg

Lid geworden:
    16 mrt 2009
    even wegehaalt

Laatst bewerkt: 25 feb 2010
  9. BadBert

BadBert Forum veteraan

Lid geworden:
    4 feb 2005
    Ach, via DHL laten komen... kost wat, maar dan heb je ook wat :p (meer snelheid en gaat via aankomen met het vliegtuig in duitsland, intern transport naar NL :p)
    Overigens scheelde me dat maar een tientje op een bestelling van 90 euro... vind ik dus wel mee vallen 1/10e duurder, en toch betere bezorging (is mijn ervaring)

niet alle shops ondersteunen echter DHL dacht ik...

10. JiB

JiB Guest

Het is al vaak hier gezegd, maar het is dus niet de douane die de boel ophoudt. Je vervoerder is automagisch je douane agent, en die doet voor jou alle handelingen. Als die er een potje van maken met lange wachttijden, dan is dat niet de schuld van de douane.
    Dat maakt verder niets uit voor het ongenoegen: als je pakketje een maand op de plank ligt is dat zeer vervelend. Een andere mogelijkheid is dat TNT zowel snel als langzaam vervoer aanbied, en om hun dure snelvervoer aantrekkelijk te maken moet het langzame vervoer niet te snel zijn. Resultaat: geen incentive om het langzame vervoer beter te maken, zoals een goed semi-monopolist betaamt.

Hebben jullie ervaring er mee om bij HK een factuur voor de douane op je pakket geplakt te krijgen? Ik heb nou direct na het bestellen maar een mailtje aan de customer service gestuurd of ze dat wilden doen, maar je krijgt ook waarschuwingen van HK zelf dat mail niet de beste optie is. Misschien moeten we als Nederlandse HK klanten een petitie aan HK doen of er standaard een 'factuur' op de buitenkant van het pakje kan?

11. sven

sven

Lid geworden:
    22 feb 2004
    Kijkt die schele douane niet naar, is bij mij al 2 of 3x gebeurd dat ze om een factuur zeiken terwijl die gewoon aan de doos hing.

12. PH-TVS

PH-TVS verslagschrijvers

Lid geworden:
    20 dec 2008
    @JIB slecht idee. dan ben je natuurlijk vervolgens ALTIJD het haasje ;-)

13. wilbert.v/d.berg

wilbert.v/d.berg

Lid geworden:
    16 mrt 2009
    ja maar als het in het vervolg VEEL sneller gaat is het mischien nog een idee.

14. MartinT

MartinT

Lid geworden:
    24 aug 2008
    Normaal vind ik het nog steeds niet, maar ik begrijp dat de uitgaven van onze verzorgingsstaat ergens van betaald moeten worden. In dat opzicht vind ik het dan redelijk dat over een artikel wat ik hier naartoe haal btw betaald moet worden, want als ik het hier had gekocht had ik het ook betaald.

Ik heb helemaal geen overeenkomst met de Nederlandse pakketdienst, maar met de buitenlandse (EMS). Aan hun heb ik dan ook een bedrag betaald om het snel in NL te hebben. De Nederlandse pakketdienst doet net zo lang bij het inklaren over elk soort zending...(Ik zelf wacht nu al bijna een maand op een EMS zending die daar al zo lang bij het sorteercentrum in Amsterdam ligt...)

Dus het systeem is ingericht op bedrijfsmatige afhandeling, en is dus niet aangepast naar een veranderende (consumenten)markt, omdat dit voor de staat minder inkomsten zou genereren. (zie ook het volgende punt)

Dus het systeem zou aangepast moeten worden aan de consumenten markt. (Net zo als dit bij terugkomst van een reis op Schiphol is gebeurd, de belastingvrije voet is daar naar €430 opgetrokken, het was eerst 175 gulden(€79) (Deze verhoging is onder dwang van de overige lidstaten van de Europese unie gebeurd (eindelijk iets goeds uit Brussel!). De belastingvrije voet zou eigenlijk 680 euro geworden zijn, maar door Nederlands lobbyen is het alsnog verminderd naar €430!...)

Nou ja allemaal luxeproblemen ;-)

Laatst bewerkt: 24 feb 2010
  15. Micropuller

Lid geworden:
    1 jul 2004
    @Sven & Wilbert: Waar willen jullie de factuur op de doos laten plakken dan? Zeker naast het stempeltje "Gift"? Aan jullie eigen reacties is al te zien dat leveranciers en afnemers niet te verrouwen zijn. Daarom zal men ook steeds vaker naar een bankafschrift o.i.d. vragen, zodat snel duidelijk wordt wat er nu werkelijk is betaald. Een beetje korting krijgen is heus niet zo bijzonder, krijg ik van mijn vaste toeleveranciers ook, dus betaal ik ook minder BTW, maar ik betaal het wel!

Oh, ja, Wilbert: wat jij doet heet dus valsheid in geschrifte. Ik zou me niet zoveel zorgen maken over het feit of men hier ooit achter komt, maar eerder over wat er gebeurt als men erachter komt:
    @MartinT: Waarom en hoe zou het systeem moeten worden aangepast?
    Er is gewoon uitgegaan van de gemiddelde tijd die men kwijt is aan het afhandelen van de procedure voor het invoeren van een zending, en die moet betaald worden.
    Wat jij stelt is dat, nu iedereen zijn eigen spullen apart gaat invoeren, inplaats van een importeur die 1 grote container invoert, en de transporteur/douane hier veel meer werk aan heeft, dat dit ook nog voor een lagere prijs dient te gebeuren? Wat een onzin.

Dus stel: jij hebt een broodfabriek. Normaalgesproken neemt een supermarktketen 4 trailers vol brood per dag af, waarop jij vervolgens 1 factuur stuurt. Kwartiertje werk, jij rekent 15,00 administratiekosten.
    Nu komen opeens alle klanten van die supermarkt zelf hun brood ophalen en moet jij duizenden facturen per dag maken. Dit kost je klauwen vol geld, want je moet extra personeel aannemen, extra kantoor- en verkoopruimte bouwen etc etc. En vervolgens gaan die klanten zeuren over het feit dat dat er zulke lange wachtrijen staan en ze uiteindelijk meer betalen voor de factuur dan voor het brood zelf.
    Dat werkt dus niet. Weet je hoe ze dit probleem ooit hebben opgelost? Door een tussenpartij in te schakelen, die grote hoeveelheden ineens afneemt en deze vervolgens per stuk door te verkopen. Het product kost dan wel wat meer dan rechtstreeks van de fabriek, want de kosten van deze tussenpersonen moeten natuurlijk wel gedekt worden. Et voila: de winkel/supermarkt is geboren!

16. wilbert.v/d.berg

wilbert.v/d.berg

Lid geworden:
    16 mrt 2009
    even een vraag, vandaag komt het pakket kun je ook bedragen verwachten van bijv. €37,64??
    of is het altijd 35 40 60 20 25 euro?

Grt wilbert

17. PIR3lly

PIR3lly

Lid geworden:
    20 aug 2009
    Je kunt idd ook van die rare bedragen verwachten, afhankelijk van de prijs waarvoor je het product gekocht hebt.

18. wilbert.v/d.berg

wilbert.v/d.berg

Lid geworden:
    16 mrt 2009
    ok, namelijk net groot geld gehaald en ik heb gelukkig nog veel klijngeld liggen.

Grt wilbert

19. sven

sven

Lid geworden:
    22 feb 2004
    6 jaar de bak in als je een tientje smokkeld,
    maar als je bank overvald en iemand overhoop knalt sta je na 4 jaar weer buiten.
    Ik lach me helemaal dood met die overheid van ons.. :(

Maar feit blijft dat er handen vol buurlanden zijn die veel goedkoper zijn met importeren.
    Waarom kunnen die dat dan wel? Nederland speeld teveel sinterklaas met andersmans centen,
    en dat moet toch door iemand betaald worden.

20. wilbert.v/d.berg

wilbert.v/d.berg

Lid geworden:
    16 mrt 2009
    jes!!!
    slechts €39,00 euro voor het pakket hoeven te betalen!!!
    giga meevaller dus!!!!

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina