Panic dubbeldekker, ervaringen?

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door HugoW, 7 jun 2009.

  1. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.533
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Zo, vanavond de rompzijkanten gelijmd, morgen de andere delen uitsnijden en de romp samenstellen. Misschien al aan de vleugel beginnen!

    Even over de aandrijving. Misschien een gek idee, maar ach, ik gooi het in de groep. Op het filmpje in de openingspost wordt gevlogen met een 15cc tweetakt. Even zoeken leert dat deze ongeveer 2500rpm stationair draait, het vermogen piekt op 14500 rpm en hij trekt door tot 16000 rpm. De prop is een 12x8. OK. Ik vond bij HC deze motor. 1100kv, max 1600W, gemiddeld 55A op 6S = 1.221W. Even gokken, ik wil met 5S gaan vliegen; 18,5V x 1100kv x 80% rendement = 16.280 rpm max. 55A op 5S = 1kW, wat ik al wilde. Dus met deze motor en een 12x8 prop is de prestatie nagenoeg gelijk als die met de 15cc tweetakt? Dat zou leuk zijn. Het gewicht van de motor valt me mee, en heli motoren zijn er om lang achter elkaar veel toeren te draaien, dus hij zal in het vliegtuig minder op z'n donder krijgen dan waarvoor hij bedoeld is. Denk ik. Wat vinden jullie van deze gedachte?

    Hugo
     
  2. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.612
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    15cc 2takt is al behoorlijk wat op een gewone panic. jij bouwt een lichtere versie. de mijne is niet superlicht maar ook niet superzwaar en met ene 10cc zou hij prophangen(als mn hoogteroer wat groter zou zijn.
    dus prima op 6cellen te doen denk ik
     
  3. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.533
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
  4. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.612
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    hehe,
    toeme vandaag mn naftetank opengescheurd in de panic:(:( gelukkig lopen lipo's niet uit:p
     
  5. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.533
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Let op, foutje in de tekening; de plank bovenop de romp is fout, moet uiteraard tussen de bovenveugelssteunen doorlopen. Ik zal de tekening wel een keertje aanpassen.

    Hugo
     
  6. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Hugo, geef dan ook duidelijk aan welke voor de boven kant is en welke voor de onderkant. Ik heb vluchtig de tekening bekeken en kon dat zo snel niet zien. Voor de rest ziet het er perfect uit.
     
  7. ivo brosens

    ivo brosens Guest

    ik heb de tekening eens goed bekeken en ben tot de vaststelling gekomen dat er een belangrijk onderdeel mist voor een echte panic en dat is de flap tussen de vleugels

    ivo
     
  8. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.533
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    @Theo; bovenplankjes staan op 1 rij, onderplankjes eronder. Bovenplankjes zijn er 3, onderste 2. Ik zal morgen de DWG fiksen en een foto van het euvel plaatsen, er is niet veel aan de hand, hoor. Alleen het veranderen van de PDF's kan ik alleen op kantoor, dus dat duurt wat langer.

    @ivo; wat bedoel je met de flap tussen de vleugels? De plankjes die de tippen verbinden tussen boven- en ondervleugel? Die staan linksboven op de vleugeltekening. Of bedoel je wat anders?

    Hugo
     
  9. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    3.038
    Locatie:
    IJsselstein
    In de bouwbeschrijving die in post 32 staat kun je zien dat er nog een vulstukje zit tussen de rolroeren van de bovenvleugel. Hier zitten dan gaten in waar de elastieken doorheen gaan. Bij dat model worden de bovenste rolroeren niet als rolroer maar als remflap gebruikt.
     
  10. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.533
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Ah, dat wist ik niet, maar bij de nieuwste ARF versie is dat ook niet zo:

    [​IMG]

    Wel heb ik de aansturing van de bovenste rolroeren, vanaf de onderste, nog niet uitgedacht. Je kan ook 2x een ondervleugel maken en 4 servo's gebruiken, met de moderne zenders is daar vast leuk mee te mixen.

    Hugo
     
    Laatst bewerkt: 14 jun 2009
  11. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.612
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    mijn rolroeren van de bovenste vleugel lopen door tot 2mm van elkaar. uit die rolroeren is een uitsparing gemaakt waar de rekkers dan door komen.
    de aansturing gaat samen met de onderste via staafjes met van die "klik" ball links. nadeel is dat je geen volle uitslag kunt instellen(dus best iets nemen met een groter scharnierpunt)
    de andere panics bij ons hebben geen bovenste rolroeren die bewegen. ofwel bestaat de bovenvleugel met 1 roer en die gaat dan mee met hoogte(enorm korte loopings)
    de volgende ga ik mss maken met een vaste ondervleugel met breekbouten ipv rekkers
     
  12. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.533
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Ik probeer mijn zender zover te krijgen de rolroeren van de bovenvleugel ook contra aan het hoogteroer te laten werken. Maar da's nog geen eenvoudige actie! Dat betekent dus dat ik 2x een ondervleugel bouw en ieder rolroer z'n eigen servo krijgt. Maar eerst even proberen de zender zover te krijgen.

    Even over de post van Ivo, post 40, depron vleugelribben? Ik heb 3 en 6mm depron liggen, zou ik uit één van de twee de ribben kunnen snijden (en dan denk ik maar niet uithollen)? Dat is een fluitje van een cent! Ik ben met slechte kwaliteit 2mm balsa aan de gang, dat gaat niet zo lekker!

    Overigens, de CAD tekening en de JPG uit post 19 zij ge-update met het juiste bovenplankje, de PDF's uit post 31 komen later.

    Hugo
     
  13. ivo brosens

    ivo brosens Guest

    voor mijn elektro gebruik ik 3mm depon maar voor deze opteer ik wel voor 6mm
    de krachten zijn wat groter en voor het gewicht kan het ook geen kwaad (wat weegt een depron rib 1gram of zo)
    uithollen zouw ik ook niet doen


    over die flap
    dit is zoals mijn vader het zegt door de gaten in de flap komen de rekken doorheen
    en de rollen van de bovenste vleugel zijn kleinder dan die van de onderste vleugel

    [​IMG]
     
  14. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.533
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    OK, ik ga eens met 6mm aan de slag, maar voor de ribben waar de servo's tussen komen opteer ik toch voor balsa.

    Hugo
     
  15. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.533
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    PDF tekeningen ook geupdate.

    Hugo
     
  16. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.533
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Ik heb inmiddels mijn zender zover de bovenste rolroeren te mixen met hoogte, dus ik ga voor de 4 servo (totaal 6) set-up. Maar dat wordt wel zwaar. Nou heb ik nog 4 stuks Hitec HS-85 servo's liggen. Die doen iets meer dan 3kg op de 5V UBEC. Het gekke is; twee stuks 5kg servo in de ondervleugel, doorgelinkt naar de roeren van de bovenste, had ik voor mijn gevoel veilig gevonden. Maar zo'n kleintje op zo'n groot roer... En toch heb ik met 4 x 3 kg meer kracht dan met 2 x 5. Graag jullie mening, zou het genoeg zijn, die 4 kleintjes?

    Dank,

    Hugo
     
  17. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.612
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    volgens mij is dit te doen! ik heb zeer oude op rollen zitten ik weet niet of die 3kilo trekken ik denk het niet, gaat prima...
    spantjes kan ik de eerste weken nog niet frezen(einde van schooljaar en nog veel te doen)
    groeten
     
  18. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.612
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    stabilo en rudder eens geprint en op de originee gelegd. afmetingen hetzelfde al heeft hoogteroer enkel die flapjes extra. ik denk om hem net iets langer te maken(meer bewegend opp)
    het vaste gedeelte denk ik te maken uit 3mm depron beplankt met 1,5mm balsa boven en onder, en een massief latje op de scharnierlijn. lijkt me licht en zeer sterk
     
  19. sanka

    sanka

    Lid geworden:
    22 aug 2005
    Berichten:
    1.297
    Locatie:
    Veghel
    dit ga ik ook volgen. Beetje opschalen naar een 15 of 20cc 4T.
     
  20. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    3.038
    Locatie:
    IJsselstein
    Weet iemand wat de down en side trust zou moeten zijn. Kan dit niet op de tekening terug vinden.
     

Deel Deze Pagina