Parrot AR Drone Wifi Quadricopter topic

Discussie in 'Multicopters' gestart door snoebel, 21 sep 2010.

1. Femo

Femo

Lid geworden:
    20 mrt 2010
    2x5x2,5 was het enige wat ik kon vinden. De binnen- en buitendiameter zijn goed, alleen is deze wat dikker maar wel te gebruiken.

2. Femo

Femo

Lid geworden:
    20 mrt 2010
    Update van de lagermod.

Inmiddels de standaard bushings vervangen door lagers en.......WOW, duidelijk merkbaar verschil!!:D

In de standaard setup was er speling op de assen zowel vertikaal als horizontaal. Dit zorgde voor veel zichtbare en hoorbare vibraties. Zodra de motoren harder moesten werken hoorde je ook een extra brom door de drone gaan door de vibraties.

Met de lagers is alle speling op de assen verdwenen en je ziet de rotor assen niet meer vibreren. De extra brom is verdwenen doordat de vibraties drastisch zijn gereduceerd en het klinkt ook een stuk smoother dan voorheen.

Wel heb ik de halve maantjes van de rotor- en gearhulzen die over de as gaan en in elkaar vallen, een beetje korter moeten maken omdat de as net een mm te kort was doordat ik 2x5x 2,5 heb gebruikt. Maar door deze op maat te vijlen kan de vertikale speling precies o pmaat gemaakt worden. Te strak smoort de motor. Liever ietsje te los, maar je kan deze eenvoudig op maat vijlen.

Conclusie: de lagering reduceerd duidelijk de vele vibraties waardoor de rotoren een stuk smoother draaien.

Of het effect heeft op de vluchttijden moet ik nog testen , maar hoe minder vibraties hoe beter. Ook de electronica houd niet van vibraties, dus wat mij betreft een zeer zinvolle en goedkope mod die in een half uurtje is uitgevoerd.

Fer

3. Pinky-II

Pinky-II

Lid geworden:
    3 dec 2007
    FTP eens naar je drone met je laptop (poort 21) en dan zie je een config.txt hier staat een regel in over de cutoff :) heb er nog niet mee gespeeld maar denk dat we die zoeken.

4. snoebel

snoebel

Lid geworden:
    12 aug 2005
    Mijn lagers zijn ook onderweg :), Ben toch maar voor de 2x5x2 gegaan, zijn prima te vinden op ebay !

Ik ben wat voorzichtiger met de cut-off.. Accu's zijn toch in 10 a 12min leeg, dat betekent dat ze flink moeten werken, vind een wat hoge cut-off spanning dan wel veiliger. Onder belasting zakt de spanning toch ook flink namelijk.

Waar is de ace knop heen met de nieuwe software ??? Wisselen naar links is wel super, al heb ik er nog niet mee gevlogen !

Iphone 4 is ook onderweg, denk dat die toch een stuk fijner zal zijn dan de Ipad. (En nee, heb de Iphone niet alleen voor de Drone gekocht :), zo gek ben zelfs ik niet ...)

Laatst bewerkt: 8 okt 2010
  5. Yov

Yov

Lid geworden:
    28 sep 2010
    Njah je moet rekenen je Ar drone gaat wel neer bij die cut off spanning maar ondertussen drain je je batterij wel nog hoor. Camera's staan nog aan. Led's Heel het electronica bordje + Wifi blijven allemaal werken tot je de batterij loskoppelt. En je moet eens op je accu letten eens je onder de 20% gaat;) Het teld sneller af dan seconden dan !! :eek:

6. Yov

Yov

Lid geworden:
    28 sep 2010
    Snoebel, waar heb je die gevonden? K zie der enkel van 2voor 5 euro op eBay.
    Wat is eig het grote verschil met deze die er nu inzitten?

7. snoebel

snoebel

Lid geworden:
    12 aug 2005
    Gewoon zoeken op bearing 2x5x2, heb je ze zo gevonden : Esky 000699 EK1-0430 Belt CP V2 King 3 Bearing 2x5x2MM - eBay (item 280543800609 end time Nov-01-10 08:30:03 PDT)

Grote verschil is net een paar posts eerder uitgelegd, ik heb de mijne nog niet binnen.

Ter verduidelijking over je opmerking over aanpassen cut-off, ik zei dus dat ik hem NIET wou aanpassen.

Straks eens kijken wat je allemaal kunt doen in die files verder.

Vliegen met de knop links vind ik wel erg fijn, gisteren toch een pack of 5 gevlogen, 1 kleine crash gehad, klein deukje in een prop, gelukkig heb ik die al spare. Ik weet wel dat de meesten Heli vliegers dit kinderspeelgoed vinden, maar ik moet nog veel oefenen om de besturing goed te krijgen. Op de een of andere manier blijft naar me toe vliegen een uitdaging, tuurlijk, je moet de controls dan omgekeerd doen, maar voor iemand die al 25+ jaar aan modelbouw doet zou dat toch makkelijk moeten gaan. Denk dat dit maken heeft met het kantelen van de Ipad voor de besturing, toch heel anders dan knop of knuppeltjes.
    Betrap me er vaker op dat ik neus vooruit hou en gewoon in de achteruit terug kom.

Laatst bewerkt: 10 okt 2010
  8. Yov

Yov

Lid geworden:
    28 sep 2010
    Haha ik ben beginnend vlieger en ik kan je zeggen dat ondanks dat het makelijk lijkt ik e toch moeite met heb. K heb al crashen gehad door dat ik in paniek hem nog 's extra de verkeerde kant op zend :p . Maar als je dan zo al ff aan een stuk aan het vliegen bent lukt het mooi. Maar elke keer dat je hem opnieuw bovenhaalt is het telkens opnieuw uitzoeken :p

Edit: en njah ik bedoel constructieverschillen hè. Zoiezo beet voor gesloten lagers te gaan. Want door de vele luchterplaztsing daar heb je veel stof enz.

9. Femo

Femo

Lid geworden:
    20 mrt 2010
    Moet zeggen dat de lagering absoluut een verbetering is. Buiten smoother draaien van de rotors heb ik het idee dat de motoren toch minder hard hoeven te werken.

Na 2 packs achter elkaar leeg gevlogen te hebben (± 25 min) even aan de motoren gevoeld, en kon deze makkelijk vast blijven houden zonder mijn fikken te branden. Zou eigenlijk de temp moeten meten met harde cijfers voor een daadwerkelijke vergelijking maar voor de lagermod werden de motoren voelbaar warmer na 2 packs leeggevlogen te hebben.

@snoebel, oefening baart kunst. Nose-in vliegen frietuurt je hersens in het begin maar hoe vaker je het doet hoe meer het eigen wordt.

De setting lefthanded is helemaal top, zeker als je heli´s gewend bent. Met de virtuele stick mis ik wel het gevoel van een echte stick dus hou het toch bij de accelerometer waarbij ik wel voel dat ik input geef door te kantelen. Denk dat de ipad ook iets te lomp is, maar dan zou de virtuele stick misschien meer van pas komen. Ook dit zal een kwestie van wennen en oefening zijn.

Ps, ben een heli piloot maar heb extreem veel plezier van dat stuk drone "speelgoed". Verder is natuurlijk ook het modden de helft van het plezier. Er kan nog veel verbetert worden aan de drone zoals wat schokbestendiger electronica en bv fijnere vertanding op de gears om dit stiller en soepeler te laten draaien. En ongetwijvelt leuke software in de toekomst om de kinderziektes eruit te halen.

Fer

10. Yov

Yov

Lid geworden:
    28 sep 2010
  11. snoebel

snoebel

Lid geworden:
    12 aug 2005
    Tja, ik ben dus absoluut beginner met Heli's, op wat spelen met een MCX (coaxiaal) na.

@ Yov, wat beter lezen.. Hij vliegt 25 min met 2 packs. Femo vliegt ook met de 1300mAh Zippy packs dacht ik.

Laatst bewerkt: 11 okt 2010
  12. Yov

Yov

Lid geworden:
    28 sep 2010
    ach oei ja srry! had er vluchtig over gelezen dacht 2 * 25 min. Mijn fout! :)

tijdens een proefvlucht nu net begon de drone zich plots vreemd te gedragen. Zo nu en dan trok hij eens naar 1 kant. Nu plots tijdens wat hoveren Hoorde ik een motor accelereren tot max snelheid en begon de parrot heel hard naar links te vliegen. Na veel resetten, flat trimmen etc. Bleef hij dit doen :S!!

13. Femo

Femo

Lid geworden:
    20 mrt 2010
    Andere wifi netwerken kunnen invloed hebben op het gedrag. Ik heb ook al een paar keer meegemaakt dat de drone uit zich zelf een draai maakt. Dat was buiten met veel netwerken in de lucht en op precies dezelfde plek. En als dat het niet is dan zou het een teken kunnen zijn dat het moederboard kuren gaat vertonen. De moederboards zijn nogal kwetsbaar en gevoelig. Zelf nog niet ondervonden maar bij veel in de eerste week al gedonder met de moederboards.

Fer

14. Yov

Yov

Lid geworden:
    28 sep 2010
    Moederbord na nog geen uur(totale vliegtijd) al kuren ?! Als dat waar is dan staat de Drone nog niet echt op punt. Denk dat parrot dan wel n telefoontje van mij mag verwachten.

15. Pinky-II

Pinky-II

Lid geworden:
    3 dec 2007
    Als ze uberhaupt reageren .....

Heb zelf ook mainboard om zeep en zoals het er nu naar uit ziet is ook de 2e 1 met kuren. Nu schijnt er een verbeterde versie te zijn waarbij de chips met een soort hars op de print zitten zodat ze niet los komen bij een kleine val.

Nou lever ze dan maar krijgen ze 2 mainboards terug :)

16. Yov

Yov

Lid geworden:
    28 sep 2010
    njah k heb trug getest :S wijkt ferm af naar links achter. Maar deze lijkt wel moeite te doen (?!?) Nu als ik hem zelf een beetje 'recht hou" krijg k direct n error melding :Z k ga hem s open doen en kijken of navigatiebordje wel nog goed zit etc.

K heb de drone volledig open gedaan en alles eens goed afgeblazen.
    Nu heb ik de 2 rotor's die de beweging voorstellen die hij doet (dus links achter en rechts voor.) eens omgedraaid van richting. En inderdaad! Hij doet nu het zelfde maar omgekeerd!! Dus 1 van de motoren doet het niet goed meer. Nu heb ik gemerkt dat tijdens het monteren het motortje dat linksonder zat iets vreemds vertoond. Ik kan zijn as namelijk zomaar "verschuiven" :eek: Door hier op te duwen met een klein beetje kracht. :S Om hem vliegende te krijgen krijg ik wel eerst een 5 tal keer "emergency cut out" pfff!! Denk dat het een nieuw motortje word :eek: HEt vreemde is dat hij dit is beginnen doen tijdens een gewone vlucht (dus geen crash) Maar ik denk dat garantie er niet in zal zitten zeker?!

17. Femo

Femo

Lid geworden:
    20 mrt 2010
    Wat bedoel je met verschuiven? De hele motor, of de motor-as?
    De motor zelf wordt met 3 kleine schroefjes aan de bovenzijde op zijn plaats geborgd. Is het de as van de motor die speling vertikaal geeft dan is dat niet in orde.

18. Yov

Yov

Lid geworden:
    28 sep 2010
    Jah dat weet ik heb alles uit elkaar gehaald ;). De as van enkel de motor.
    Nu k heb deze al besteld ondertussen. (samen met nog wat reserve stukken ... want verzendkosten zijn telkens niet zo mals pff!) K heb ondertussen de lagers eens goed bekeken en blijkt dat dit gewoon Glijringen zijn :s!! Voor zo een toestel verwacht je toch minstens een beetje lager's maar glijringen!!! Komt er op neer dat je binnen n jaar zoiezo al nieuwe assen/ringen nodig hebt. Mss ook n central cross want dit zal ook wel slijten. En als je een beetje pech hebt breek je een tandwiel omdat er net iets teveel speling op zit!! :eek: Volgende stap is dus idd die ringen vervangen door Lagers !

19. Femo

Femo

Lid geworden:
    20 mrt 2010
    Zojuist getest of er extra vliegttijd te behalen was met de de lagers, en ik kwam met de standaard accu 1000 mAh uit op ± 11:30 min. met de outdoorhull in een statoinaire hoover in de woonkamer. Geen merkbaar verschil dus in vliegtijd.

Gelijk maar ook maar een Zippy 1300 mAh geprobeerd, en kwam uit op ± 15:00 min. met outdoorhull maar ondertussen wel wat vloeiende bochten oefenen in de woonkamer. Het verschil met de zippy´s is toch bijna 5 min extra vliegttijd.

Geen extra vliegtijd te behalen, echter draait de drone wel een stuk soepeler en rustiger, en maakt minder herrie doordat de speling uit de assen is gehaald. Verder zal er natuurlijk een stuk minder slijtage optreden met de lagers. De motoren waren makkelijk beet te houden direct na een kwartier vliegen, wat voor mij een indicatie is dat de motoren in ieder geval niet overhit raken na een accu leeg vliegen. In de buitenlucht zal je trouwens wat meer luchtstroom over de motoren hebben, dus ook betere koeling.

Verder nog van die kleine ronde filtvoetjes die je normaal onder stoelpoten plakt, onder het landingsgestel geplakt. Geeft wat minder herrie bij het landen op een laminaatvloer en absobeert ook wat de schok bij een landing.

Op naar de volgende modificatie:banana:

Fer

20. Femo

Femo

Lid geworden:
    20 mrt 2010
    Nog even de standaard lader getest, en moet zeggen dat deze toch wel aardig balanceert. Verschil is max 15 mV. Niet slecht dus. Ik gebruik wel liefst mijn Graupner waar ik 3 packs gelijktijdig kan laden en max een uurtje nodig heb de packs geheel vol te laden.

Deel Deze Pagina