Peter's dwarsdoorsnede van de 17de eeuwse Pinas

Pingu57

Forum veteraan
Ook ik heb zo'n mooie dwarsdoorsnede van @Matthias Noback gekocht, maar eerst even het volgende:

DSCN5345.JPG

Dinsdag heb ik het pakket gekregen, en natuurlijk gelijk de doos opengemaakt, hier eerst een paar foto's van dit prima uitziende pakket

DSCN5346.JPG

DSCN5347.JPG

DSCN5348.JPG

Het ziet er prima uit, en wat ik een heel groot voordeel vind, er zit helemaal geen triplex in.

Gistermiddag ben ik begonnen, om de stander in elkaar te zetten, waarna de kiellegging is gedaan

DSCN5352.JPG

en vandaag ben ik begonnen om de eerste spantdelen in elkaar te plakken, dus de buikstukken en de benodigde zitters uit de plaat gehaald en schoon gemaakt, volgens bouwbeschrijving in elkaar geplakt, en na controle van de breedte maat, gelijk weer uit elkaar gehaald.
Aangezien mijn ogen wat slechter zijn als gewenst, heb ik de manier van in elkaar plakken iets gewijzigd.
Eerst heb ik de zitters met klemmen op de tekening gezet, waarna ik de maat kon controleren, en daarna heb ik het buikstuk erop geplakt

DSCN5349.JPG

Dit was voor mij de betere manier om dit te doen.
Ik heb nu het voorste spant en het laatste spant liggen, en die worden in de volgende ronde op de kiel geplaatst, waarna de laatste buikstukken uit de plaat gehaald kunnen worden om een schoonmaak beurt te krijgen..

Hier nog een beeldje van de blije eigenaar van de dwarsdoosnede

DSCN5351.JPG

Veel plezier, en tot de volgende keer.

Fijn dat je weer aan het bouwen bent Peter!
Maak er iets moois van zou ik zeggen. Nog niet eens een gekke gedachte hoe je het aanpakt om eerst wat onderdeeltjes aan elkaar te lijmen.
Fijne kerstdagen en tot de volgende update

Laatst bewerkt:
@Jaques Dank je wel Koos, ik ga weer mijn best doen om er iets leuks van te maken.

@JanZMC Leuk Jan, op de voorste rij is nog een stoel vrij

@Hans Groenenberg Ja, heel fijn, ik was wel al weer wat aan het knutselen met de Hermione, maar dat werd telkens aangevallen door de poezenbeesten. Ik hoop dat de dwarsdoorsnede beter gaat.

@Matthias Noback Dat is heel fijn Matthias, geef je een gil als ik de mist in dreig te gaan??

Ik dacht dat ik lekker bezig was, ik had de buikstukken op de kiel geplakt, en intussen had ik de zitters schoongemaakt,en gedachteloos de zitters tussen de buikstukken geplakt.
Uitermate dom natuurlijk.
Dit was halverwege,

DSCN5354.JPG

Ik had ze in elkaar zitten, en ik bekeek het hele zaakje en toen heb ik hem omgedraaid, dus de zitters op de plank en de kiel bovenaan.
En dat leek helemaal nergens op.
Dat ding wiebelde alle kanten op 4 mm verschil tussen de hoekpunten. Zij was helemaal scheefgetrokken omdat ik de beplanking er eerst niet opgezet had, zoals in de bouwbeschrijving staat.:eek::eek:
Ik heb geprobeerd om het te redden, met behulp van een pot pindakaas,

DSCN5357.JPG

maar helaas, dus een beker water en een kwast gepakt, en dit was het resultaat.

DSCN5359.JPG

En ik begin gewoon weer overnieuw,

DSCN5366.JPG

Ik hoop dat ik de volgende keer een beter resultaat kan laten zien, en dat zal vast, want in het vervolg eerst de bouwbeschrijving bekijken, en dan pas doen:p:p

Beetje jammer Peter, maar zo te zien 'geen man over boord' en kun je opnieuw beginnen. Succes

Back