Philip Avonds F-15c Strike Eagle, BosModelAir

Nu het watervliegen weer achter de rug is maar weer eens heel snel verder gaan met deze kist :yes:

We gaan de "natte" plaat toch weer even opnieuw maken.

De ECU akku achter de motor bevalt me niet dus wil die toch naar voren hebben, gewoon op de "radio" plaat.

Hoe gaan we dat doen?
Simpel we nemen gewoon een kleinere hoppertank.

De hoppertank die ik nu bedacht had heeft een inhoud van +/- 500cc , leuk maar veelste veel van het goede.
Deze ligt namenlijk een cm of 25 voor het zwaartepunt, da`s toch een 450 gram, echter met de ECU akku achterin zou het zwaartepunt goed uit komen.

Maar als ik een kleinere hoppertank pak van zeg max. 300cc, dan spaar ik zo`n 150gram uit, met de radioplaat dan iets verder naar achter zit ik weer precies goed.

Dat gaan we dus maar doen.

Moet ook nog wat Festo spul gaan bestellen dus zal eens een inventaris gaan maken.

Wat betreft de ontluchting van de tanks, zouden jullie elke main tank een eigen ontluchting geven of gewoon deze koppelen en 1 ontluchting?
+ welke lokatie is het makkelijkste om deze ontluchting uit te laten komen (romprug of buik)?

Moet nodig weer eens echt gaan knutselen eraan, misschien vanavond nog even.

Hoi Berto, 300cc als hoppertank volstaat prima, ik gebruik zelf een 150cc tankje. Je moet inderdaad de ontluchting zo hoog mogelijk doen en ik bij mij lopen ze via een y splitsing naar één ontluchtingpijpje buiten de romp. Zodoende kun je hem eenvoudig dicht maken met een doppie mocht dat nodig zijn en je kunt er ook nog makkelijk een "taxi"-tank aan hangen voor langdurig draaien aan de grond. Mijn tanks zijn oersimpel, ik gebruik oudwerwetse stoppers zoals je ze ook bij methanol motoren gebruikt. Twee pijpies, eentje naar de verlengde klunk en eentje omgebogen voor de overloop en ontluchting. De ontluchtin kun je het beste ergens onder de romp doen, beetje naar de zijkant zodat je er bij kan. Zéker niet boven want je lekt zeker wel eens wat en dan loopt het over waar het niet hoefd te komen!

Hieronder mijn F15 tanks, 2300cc totaal. Goed voor 8 min. vliegen.
Daaronder m'n F16 leidingen waar je de eenvoudige stoppers en leidingen kan zien.

Groetjes,
Gerald

Aluminium ringetje ingelijmd voor de benzine stopper die bij elke hobby zaak te kopen is.
GroteFoto-NDZS7ZEM.jpg

F16 leidingen, zie ook hier: [19445] avonds-f-16-schaal-gereed-14
P9050023.JPG

Laatst bewerkt door een moderator:
En vandaag weer wat verder gekomen.
F-15-47.jpg

Op deze plaat zit/komt (op de foto van boven naar beneden):
- I/O board van de ECU (zit er al op),
- 2x drukmeter, 1 voor het gear retract systeem en 1 voor de wielremmen en later ook de luchtrem systeem,
- 2x Festo 4mm vulaansluiting voor de gescheiden luchtsystemen,
- 2x Festo aansluiting, links voor lachgas (eh, O nee, startgas) en rechts voor brandstofvullen (al gemonteerd),
- 2x ontvangerakkuschakelaar (al gemonteerd) en daar tussen in komt de schakelaar voor de ECU.
F-15-48.jpg

Vanavond hopenlijk even verder prutsen.

Laatst bewerkt:
Gisteravond weer even lekker bezig geweest en weer een kleien stukje opgeschoten.

Ook de kist weer eens op de weegschaal gehad en het gewicht is nu 9245 gram, hier komen alleen nog een paar kleine Festo koppelingen bij en dan is ie echt klaar qua gewicht.

Denk dat in deze uitvoering de kist op zo`n 9300 gram zal blijven hangen.

Als ik later de wielremmen en de luchtrem gereed heb zal dat wel tegen de 9500 gram aan gaan lopen.

Ook direct weer even het zwaartepunt bekeken en dat blijft een net wel niet niet verhaal worden.
Ik kan alles gewoon onder de cockpit inbouwen echter ligt het zwaartepunt dan net voor het aangeven zwaartepunt maar nog wel binnen de limieten.
Echter dit is met gear down, met gear up verschuift dit zwaartepunt nog wat verder naar voren.
In totaal kom ik dan 1,5 tot 2 cm voor het aangegeven zwaartepunt uit (dacht dat max. 4cm voorlijk acceptabel was.

Echter dit is niet mijn doel, mijn doel is om het zwaartepunt in vliegconditie (dus wielen in) op het aangegeven punt te krijgen dus de ECU akku gaat vrijwel zeker geplaatst worden achter de motor ergens.
Dit ook met de toekomstplannen om de luchtrem werkend te maken, dat komt ook net voor het zwaartepunt uit dus dan zou ik zowiezo wat gewicht in de staart moeten gebruiken.

Zit trouwens net te bedenken dat misschien een paar gram lood helemaal in de staart ook wel een optie kan zijn.

Okee het is dood gewicht en zonde hier of daar maar heb het liefst alles onder de cockpit.
Denk dat ik met 100 gram in de staart al voldoende heb.

Mhhh, en dat alles door die dikke piloot ;-) (maar zonder gekeheid, die weegt wel meer dan wenselijk zou zijn..........)

We zullen eens kijken waar ik op uit kom.

Het schiet in ieder geval wel zoveel op dat ik niet komende week maar de week daarop de motor weer eens wil gaan aanslingeren in deze kist :-)

Gister wat Festo spul besteld hoop komende week de kist toch wel redelijk vliegklaar te krijgen :yes:

Heb gisteravond besloten dat de ECU akku geplaatst wordt naast de servo voor het gear:
F-15-26.jpg

Eens kijken of ik vanavond er aan toekom om hier een nieuwe houder voor te maken.

Dan ook even kijken of ik direct een plaat kan fabriceren waar de ontvanger en ontvangerakku(s) op komen.

Laatst bewerkt:
En ook weer gebeurd:
F-15-49.jpg

Dit voelt direct al stukken beter aan, kan nu met m`n ontvangerakku(s) gaan schuiven om het zwaartepunt perfect te krijgen.

Op naar het volgende klusje :D

Laatst bewerkt:
Het lijkt hier stil (en dat is het ook) maar heb de afgelopen avonden wel wat kleine werkzaamheden gedaan.

Zo heb ik het nu voor elkaar dat ik de "natte" plaat met hopper, ECU etc. vast kan zetten.
De "schakelaar + vulnippel" plaat komt een 2cm onder de cockpitrand te hanegn, dat is ook bijna gereed.

En de plaat voor de ontvanger en ontvangerakku`s moet ik nog even maken maar dat is zo gebeurd.

Het vele passen en meten vergt heel wat tijd maar het komt zometeen wel allemaal netjes te zitten.

Ook de bestelling van de Festo spulletjes is binnen dus eens kijken of ik vanavond nog iets kan rommelen.

En zo moet het ongeveer definitief worden:
F-15-50.jpg

Laatst bewerkt:
Zo net weer terug uit Zweden en nu moet het toch echt gaan gebeuren :yes:

Hoop deze week de kist vliegklaar te krijgen, ergens volgende week de motor weer eens te laten draaien en alles te testen om ergens eind deze maand toch echt te gaan maidenen.

Moet er nu echt even vaart achter zetten, heb vorige week ook al weer wat verse kero ingeslagen en dat moet opgestookt worden in de Eagle ;-)

lang

@Berto en Jaap.

Duurt wel lang bij jullie :wink: toch geen herfst pauze? (vallen van de blaadjes weet je wel :wink: )

Ger.

Hee Ger,

wat Jaap z`n excuus is weet ik niet, die heeft zeeen van tijd maar opschieten doet het niet :nooo:

Hij zal Denny wel in de watten aan het leggen zijn na de operatie :yes:
Maar aan de andere kant kan ze hem nu ook niet steeds storen :roll:

Tja, en mijn excuus......

je kent het wel, teveel werken, en de kids en vrouw moeten ook voldoende aandacht krijgen anders houdt het al snel op.

Maar de vliegavonden zijn onderhand ook weer voorbij en de bouwavonden in volle gang, ben van plan om er nu echt even vaart achter te zetten deze kist moet gewoon af!!!!!

Dus Jaap, doorbouwen dan wordt het nog gezellie and van deze maand ;-)

Laatst bewerkt:
Hey Berto,

Ik vind het anders aardig vlot gaan, er zijn ook anderen... ;) Volgens mij ben je nog steeds erg goed bezig, daaro!

~Jolmer

Hee Jolmer,

maar niet vlot genoeg, de planning was dat ie nu al vliegklaar zou zijn.
Ik geef het watervliegen maar de schuld ;-)

Back