Pilatus PC-6 Turbo Porter

Ik heb er sinds kort een Pilatus turbo Porter PC-6 van Pichler bij :D

Spanwijdte: 2720mm,
Gewicht: ongeveer 7Kg
Motor: Pichler Boost 180 Brushless motor (28 Poles)
ESC: ROXXY BLControl 9120-12 Opto (120A)
Propeller: 22x8 Menz.

Motor data:
Prop - Zellen - Ampere - Standschub - Drehzahl
22 x 8 - 10 - 63 - 11.0kg - 7150 Umdr./Min.
22 x 10 - 10 - 75 - 11.8kg - 6850 Umdr./Min.
22 x 12 - 10 - 83 - 11.9kg - 6700 Umdr./Min.
23 x 8 - 10 - 74 - 11.6kg - 6800 Umdr./Min.
23 x 10 - 10 - 88 - 12.0kg - 6600 Umdr./Min.
23 x 12 - 10 - 96 - 12.3kg - 6400 Umdr./Min.
22 x 8 - 12 - 82 - 12.0kg - 8100 Umdr./Min.
22 x 10 - 12 - 96 - 13.2kg - 7800 Umdr./Min.
22 x 12 - 12 - 106 - 16.6kg - 7550 Umdr./Min.
23 x 8 - 12 - 96 - 16.6kg - 7700 Umdr./Min.
23 x 10 - 12 - 114 - 17.3kg - 7400 Umdr./Min.
Er zit dus nog wat rek in als het moet :mrgreen:

Voorlopig blijft dit nog wel even in de hangaar staan, want er moeten ook nog servo's, accu's en andere toeters en bellen in en dat kost ook weer het nodige.
Het is in de toekomst de bedoeling om wat serieuzer te gaan slepen ook omdat we wat grotere modellen op de club krijgen en voor het VGT natuurlijk.

Eerst maar weer lekker cruizen met de BigLift en het slepen onder de knie krijgen en pas dan gaan we hiermee vliegen.

Ik wilde dit model al jaren hebben en prompt staat hij in het 2e hands hoekje bij Hangar. Voor het geld kon ik m'n niet voorbij laten gaan en heb ik hem lekker achter me aangesleept naar huis :lol:

Filmpje van een gelijkwaardig model:
Pichler Pilatus Porter "Big Tiger" - Start+Platzrunde - YouTube
(Dit is ook de Tiger uitvoering, goed zichtbaar op hoogte door het geel/zwart)

Middels dit draadje wil ik graag alvast wat info inwinnen, zoals:
1. Servo's uit de BigLift in de Pilatus zetten? (Dymond D-7550, 14Ncm)
2. Als stroomvoorziening voor (8 stuks) D-7550 de Powerbox 16/20 inzetten.
3. Er zit nu een Futaba FS100 servo op de sleepkoppeling, ik vraag me af of dat genoeg is.

(e.e.a kan dus uit de BigLift naar de Porter)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
hoi
das leuk ik heb dezelfde porter net aan het vliegen met een 60cc benzine motor
maar je servo's van je big lift zijn sterk genoeg maar voor je sleep koppeling zou ik je liever een 10 kg sevrvo pakken

m.v.g gido
 
Ik heb de kist bij Pichler even zitten bekijken, dat is veel vliegtuig voor weinig geld! Jammer dat ze niet een tussenmaat hebben, deze vind ik wat groot en de kleine is net wat klein. Er had een 2,2m versie moeten zijn.

Hoe is de kwaliteit van het model? Sterk genoeg om intensief mee te slepen? Er zit zo te zien niet standaard een sleepkoppeling in. Kan je een mooie constructie maken om de accu's makkelijk te wisselen?

Ik heb ook al tijden een zwak voor de Porter. Het ding is feitelijk foeilelijk, maar dan wel op een hele mooie manier.
 
Raymond,

De Porter is kwalitatief erg degelijk, er zijn een paar punten die verbetering nodig hebben voor zover ik op internet heb kunnen vinden.

1. Er moet een balk in de cockpit zoals bij de echte. Want de ophanging van het landingsgestel drukt bij een harde landing (net voor de deuren) anders de boel naar binnen.

2. De struts moeten versterk worden. Sommige raden aan de vleugel buis te vervangen voor een van carbon. In de eerste versies waren deze idd te licht waardoor i.c.m. met de slappe struts het voorkwam dat de vleugels eraf braken.

Meer heb ik niet kunnen vinden op het web.

Het wisselen van accu is door de klep in de neus zo gebeurd. Kan ook via de schuifdeuren afhankelijk van het zwaartepunt.

Sleepkoppeling zit er al op, in het cg op het dak.

Ik wil tzt een alu spinner erop en een 3 blads prop, is voor de scale looks natuurlijk ook erg mooi.

De folie op deze kist is erg bijzonder, popnagels/luiken/enz zitten erin verwerkt, erg gedetailleerd.

verstuurd vanaf mijn Android telefoon
 
Laatst bewerkt:
bij de struts aan de vleugelkant breken ze gewoon af
dat is vandaag bij mijn porter gebeurt na 3 vluchten
en inderdaad is het een aanrader een dwarsbalk in de cockpit de maken dat voorkomt veel schade

m.v.g gido
 
is jou dak dan verstevigt ?
dat heb ik wel gedaan vond het anders toch maar wat iel daar boven in
heb zelf ook de motor ruimte versterkt met 24 uur epoxy met matten en koolstof rovings (voor een 60 cc benzine )
daarbij heb ik ook de dwarsbalk er in gemaakt van 20x20 hardhout
voor het landings gestel

ben nu erbij komplete nieuwe struts te gaan maken want die orginele zijn eigenlijk maar een paar flutdingen
gelukkig is in de nieuwere versies al een dikkere alu buis verwerkt daar ben ik al blij om
voor de rest moet ik hem ook nog verder invliegen heb nu pas 6 vluchten kunnen maken met de porter

m.v.g gido
 
Gido,

Mijn dak is niet verstevigd, net als de dwarsbalk moet daar wat aan gedaan worden.
Als je een foto's heb hoe jij het gemaakt hebt, dan zie ik die graag terug in dit draadje.

Ik heb via Jonkje heb ik info gekregen welke servo's de vorige eigenaar erin had zitten,
dus die kunnen er gewoon weer in. De D-7550MG's (uit BigLift) komen nog wel op de Flaps omdat die het meest te verwerken krijgen en ik die toch heb.

Hier een discussie beginnen of dit nou wel of niet goed, is niet nodig!
(daar hebben we het BL draadje al voor)
 
Laatst bewerkt:
Hier een discussie beginnen of dit nou wel of niet goed, is niet nodig!
(daar hebben we het BL draadje al voor)
Je hebt het al weggehaald, ik neem aan dat je de bui al voelde hangen.
Het enige wat ik er over wil zeggen; als je een sleepkist van 2,7m en tegen de 10kg vliegklaar wilt vliegen moet je geen cheap-ass servo's monteren en dan verwachten dat iedereen zijn mond houdt.

Je staat straks met andere mensen op je veldje en bij treffens. Je kunt meer kapot vliegen dan je eigen kist.

(en wees gerust, ik zal me er niet meer mee bemoeien.)
 
Je hebt het al weggehaald, ik neem aan dat je de bui al voelde hangen.
Het enige wat ik er over wil zeggen; als je een sleepkist van 2,7m en tegen de 10kg vliegklaar wilt vliegen moet je geen cheap-ass servo's monteren en dan verwachten dat iedereen zijn mond houdt.

Je staat straks met andere mensen op je veldje en bij treffens. Je kunt meer kapot vliegen dan je eigen kist.

(en wees gerust, ik zal me er niet meer mee bemoeien.)

Toevallig niet, ik was wat te snel met posten.
Na nog even doorzoeken en enkele reviews gelezen te hebben heb ik besloten inderdaad beter spul te kopen ipv de HXT12K.

Vandaar de edit.
 
Laatst bewerkt:
Voorlopig is de planning als volgt:

Hoogteroeren: Dymond D-7550 BB MG (140 Ncm)
Richtingsroer: HD-Power 1201 (120 Ncm) - zat er al in (pull-pull)
Rolroeren: Dymond D-7550 BB MG (140 Ncm)
Flaps: TGY-1501MG (155 Ncm) - op aanraden van Serge
Sleephaak: HK15288A (90Ncm)

Ik hoor wel of dit goedgekeurd is.
Volgens mij zitten op de essentiele stuurvlakken nu voldoende goede servo's.

In eerste instantie gaan we para droppen met deze bak :)
 
Laatst bewerkt:
Er is weer even aan de Porter gewerkt vandaag, de powerbox heeft z'n plekje gevonden tegen het achterschot.

e9y8a8u8.jpg

Kabels komen er later nog netjes erin, dit is even een testopstelling.

Daarna heb ik even verlichting achterin gemaakt.
De stekkertjes moesten met 1 hand in de ontvanger gefriemeld worden, dat krijg je met van die kolenschoppen :)

ruja3a4e.jpg


Toen 2 servo's geplaatst, nu nog even de hevels op maat en in vorm maken.
u2u2e5yr.jpg

Er komen straks soldeerbussen en quicklinks op.
 
Laatst bewerkt:
ah dat verklaard een hoop.

persoonlijk zou ik op de sleepkopeling een iets sterkere servo doen.
ik zou niet willen dat hij niet open gaat als je in een nood situatie komt (vind ik mn toestellen toch wat te duur voor)

maar dat is persoonlijk.
bij mij MOET hij met volgas nog los gaan.
 
sleepkoppeling servo

De Futaba FS100 (2.4Kg) gaat eraf en daarvoor in de plaats komt er een 9Kg MG op, is dat niet genoeg dan?
 
zou je kunnen testen, ik heb er een 15kg op en kan volgas de sleeplijn nog los koppelen.
stel je zit in een start en het gaat niet goed met de zwever zou jij hem er af moeten kunnen gooien,, en omdat het de start is doe je het gas niet dicht.
vandaar;) het hang ook van het type sleepkoppeling af, de ene zal soepeler gaan als de andere
 
OK, duidelijk.
Maar ik vermoed dat als ik met 10kg ga trekken aan de sleepkoppeling die uit het dak komt.

Ik was ook niet van plan om al gelijk zwaar te gaan slepen trouwens, in eerste instantie gaan we para droppen :)

verstuurd vanaf mijn Android telefoon
 
Back
Top