Pilatus PC-6 Turbo Porter

Het is gelukt, motortje komt deze kant op :)

Het is een FTL-52, daar lees ik goede berichten over.
Ook zit er al een weerstands bougie in.
Hij heeft een paar keer op de bok gedraaid, verder nog nieuw.

Zoals hierboven al opgemerkt werd zit er een zij-inlaat op, dat lossen we wel op.

Voor het geld ben ik er blij mee.
 
Laatst bewerkt:
serge. toen ik zondag vloog zag hij dat het wel heel gemakelijk is om te tanken en gelijk te vliegen.
dat sprak hem blijkbaar wel erg aan :)
 
Mits je motor wel goed is afgesteld ;) . Vandaag een porter gezien van een 3 meter span met een 85cc aan boord. Kwijl.
 
Scale looks belangrijker dan benzine

Ik zit me sinds vanochtend af te vragen of ik waard vind om het schaal uiterlijk van
de Porter te "slopen" door er een benzine op te zetten...

1. Het geluid van de elektromotor komt heel aardig in de buurt van een turbine.

2. Op de BL heb ik al motorsteunen zitten (kunnen hergebruikt worden).

3. Ik zit er niet zo mee om in de BL te zagen, die moet toch aangepakt worden.
(in de Porter heb ik daar vreemd genoeg veel meer problemen mee)

4. De BL staat bekend als werkpaard, die kan ook prima slepen.
(vleugelkoorde is ook groter en neemt dus wat makkelijekr meer gewicht mee)

5. De electro setup welke op de BL staat is een stuk goedkoper dan die van de Porter.
(Motor/ESC vervangen kost al €480, kan op 12S om te slepen, Unisens-e, etc.)

6. Landingsgestel op de BL is een stuk sterker dan die van de porter.
(Electro motor is een stuk lichter dan de 52cc)

7. Desnoods kan er een reso pijp op, scheelt ook weer gedoe met het inbouwen en CG.
(Scale looks zijn er niet bij een BL)

8. De Biglift heeft ook geen motorkap op die verzaagd hoeft te worden.

En zo kan ik nog wel wat redenen verzinnen, het is dus vrij zeker dat de 52cc op de BigLift komt.
Zo blijft de Porter mooi schaal en elektrisch, daar voel ik me toch beter bij :yes:
 
Laatst bewerkt:
Ik zit me sinds vanochtend af te vragen of ik waard vind om het schaal uiterlijk van
de Porter te "slopen" door er een benzine op te zetten...

1. Het geluid van de elektromotor komt heel aardig in de buurt van een turbine.

2. Op de BL heb ik al motorsteunen zitten (kunnen hergebruikt worden).

3. Ik zit er niet zo mee om in de BL te zagen, die moet toch aangepakt worden.
(in de Porter heb ik daar vreemd genoeg veel meer problemen mee)

4. De BL staat bekend als werkpaard, die kan ook prima slepen.
(vleugelkoorde is ook groter en neemt dus wat makkelijekr meer gewicht mee)

5. De electro setup welke op de BL staat is een stuk goedkoper dan die van de Porter.
(Motor/ESC vervangen kost al €480, kan op 12S om te slepen, Unisens-e, etc.)

6. Landingsgestel op de BL is een stuk sterker dan die van de porter.
(Electro motor is een stuk lichter dan de 52cc)

7. Desnoods kan er een reso pijp op, scheelt ook weer gedoe met het inbouwen en CG.
(Scale looks zijn er niet bij een BL)

8. De Biglift heeft ook geen motorkap op die verzaagd hoeft te worden.

En zo kan ik nog wel wat redenen verzinnen, het is dus vrij zeker dat de 52cc op de BigLift komt.
Zo blijft de Porter mooi schaal en elektrisch, daar voel ik me toch beter bij :yes:

Haha ja idd en helemaal eens, zo wou ik ook geen rambamprrt motor op mijn pc-21 hebben ook al ben ik echt wel een brandstof vlieger....
Alles zit nu mooi binnen de kap and sounds better :yes:
Ik heb er een turnigy 6374 168kv op 12s op zitten met 19x12 prop.
Thrust bijna 9 kg en trekt 69 ampere.
 
Sander,
Pilatus of Big Lift, het is mij om het even.... Als ik er maar achter mag hangen.:p

Voor een Big Lift is 52 cc wel stevig hoor! Bovendien moet je wel even naar je zwaartepunt kijken. Misschien moet je de neus een stukje inkorten.

Max
 
Geen probleem Max!
Wil je ook eens nadenken over een PAF achtige om van de winter te bouwen?
 
Laatst bewerkt:
Bij de porter kan de uitlaat en zelfs een resonantie uitlaat met gemak in de romp .
Bij goed wegbouwen valt het mee wat er uitsteekt .
Een 12 cellen pakket weegt meer dan een liter benzine (2 tot 2,5 kg).
Voor de Porter was dan ook beter geweest een motor te nemen met achter inlaat .

Qua motorgeluid geef ik je volledig gelijk .Maar ook een benzine motor is relatief stil te krijgen .Het zij dat jij de versie hebt met zij inlaat wordt het inderdaad wat lastiger inbouwen .

Dat je dus kiest voor Electro in de porter is goed te begrijpen .Ik hoop alleen niet dat de 52cc teveel voor de biglift is (Je kunt dan wel met gemak alles takelen )
 
Ik heb vanavond overlegd met de bouwmeesters :)
De 52cc is teveel bevonden voor de biglift en in de Porter komt hij ook niet.

Even broeden op een nieuw plan dus :)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb al een motor, geen behoefte aan een 2e.
Ik ga hier een nieuw draadje voor openen.

Ps. hier nu graag ontopic blijven anders drijven we te ver af.
 
Klopt, nu nog de mooie zwarte fiala prop erop zetten
(en ogen openhouden voor een originele chrome spinner)
 
Laatst bewerkt:
Powerbox vraagje

Onlangs heb ik mijn 8 kanaals ontvanger uit de Porter gehaald ten gunste van de BigLift.
Alle (sleep)motorkisten komen nu op Graupner HoTT & de zwevers op FrSky.

Er komt een 12 kanaal-ontvanger in de Porter (omdat ik deze nog heb).

In de toekomst wil ik graag de verlichting ook nog vanaf de zender kunnen bedienen.
(landingslicht en strobe)

Voordeel is dat ik de flaps ook onafhankelijk van elkaar kan trimmen, mocht dit nodig zijn.

Alleen heb ik voor dit idee wel een 8 kanaals powerbox nodig:

1. Throttle
2. Aileron 1 *
3. Elevator (2 servo's) *
4. Rudder *
5. Aileron 2 *
6. Flap 1 *
7. Flap 2 *
8. Tow-release *
9. Lighting 1
10. Lighting 2

* = kanaal met extra powerrr..

Met de 5 kanaals powerbox had ik eigenlijk al net 1 kanaal te kort,
het rudder zat hierbij rechtstreeks op de ontvanger.

Ik nu zag bij Bigplanes een PB van €59,-
Heeft iemand ervaring met dit type?

20121130202740924786.jpg


Als ik naar bovenstaand diagram kijk, lijkt het zo dat de accu's 1:1 met elkaar verbonden zijn.
Normaal zit daar toch een skottky diode tussen ofzo?
Levert dit geen problemen op?

Zijn er andere betaalbare alternatieven?
Ik kon niet echt wat vinden.

---

Tevens komt er nog een Emcotec SPS in welke ik 2de hands (nieuw) heb kunnen kopen.
Dit omdat ik niet wil dat de motor kan lopen zodra deze in de pits staat.
Gewoon een stukje veiligheid, zonder telkens de stekkers in de kist in- en uit elkaar te moeten fröbelen.
 
Laatst bewerkt:
Gereed maken

Gisteren de Porter maar even op de tafel gezet (past eigenlijk net niet !)
om 'm klaar te gaan maken voor komend seizoen.
De powerbox is weer ingebouwd, hopelijk komt er nog een keer een 8 kanaals op mijn pad, 5 is wel erg weinig.

De stroomkabel word wel erg lang met Unisens-e, SPS 120A en de Regelaar.
Dat moet anders, eens even kijken wat we kunnen inkorten.
Ook wil ik van alle stekkers af en het rechtsreeks aan elkaar solderen (minder weerstand)

Ik heb een mooi systeem bedacht voor mijn accu's:
LiFE paketten op Mpx stekkers
5 en 6S LiPO pakketten op 5.5mm goudcontacten.
(2 tm 4S 4mm goudcontacten, hier niet van belang)

Nu ben ik nog zoekende naar een passende servo voor de sleephaak,
hetgeen ik tot nu toe in handen heb gehad was te hoog waardoor het pennetje niet vrij loopt.

De vleugels zijn afgelopen zomer al voorzien van strobe-lights op de tippen.
Erg gaaf! (Filmpje komt van de zomer wel denk ik)

Ik hoop dat het binnenkort weer een beetje fatsoenlijk weer word.
Want ik wil meten wat de Fiala 22x10 aan stroom trekt.
(wellicht ook even een unster bij de Action kopen om de statische trekkracht te meten)

Voorlopig lekker vliegen/landen oefenen op AeroflyRC7 met de Porter :)
 
Laatst bewerkt:
Back
Top