Pilatus PC-6 Turbo Porter

Ik heb in het verleden de STROBON gekocht bij FlyTron (2x).
Hiervan heb ik de LED's los gesoldeerd en met een draad naar de vleugeltip gebracht.

Ze knipperen 2x 20ms, het is een 1W powerled, dit gebruikt 50mAh volgens Flytron.
is er geen heatsink nodig bij deze leds bij 20ms

Ze zijn echt zeer helder, een aanrader voor een schaalkist imho :)

Inmiddels hebben ze ook een SE versie, hier kan je dan een losse powerled op aansluiten.

Laatst bewerkt door een moderator:
Vraagjes

Ik heb de regelaar nog eens goed bekeken vandaag, hier bleken AWG 8 kabels van Turnigy aan te zitten. Behuizing voorzichtig geopend, dat ging gelukkig goed...

In het verleden heeft iemand er waarschijnlijk in zitten bakken met S39 :shock:
Er zat allemaal bruine drap op! Soldeer verwijderd, schoongemaakt en opnieuw vertind.

de SPS 120A zit nu rechtstreeks aan de regelaar.
Hier ben ik blij mee, nu kan de motor niet meer zomaar aan.

Ook in de stekkers tussen de motor en de regelaar zit allemaal groene uitslag.
Overgangsweerstand iemand?

Ik ben blij dat ik dit probleem vandaag gevonden en opgelost heb.

Nu wil ik er nog nieuwe 5.5mm goudcontacten aan zetten.
Of ik kan ze aan elkaar solderen, dat is nog beter (maar niet makkelijker).
Dit doe ik bij dikke draden door ze te omwikkelen met 1mm² koperdraad en dat vol te solderen.

Ik vraag me af of het goed gaat met de Unisens-e als ik die ervoor zet.
Er staat dan wel spanning op, maar loopt geen stroom.
In de manual vind ik hier helaas niets over terug.

Laatst bewerkt:
Even ook inpikken op dit draadje!

Gisteren de Porter binnen gekregen in Patrouille Suisse uitvoering.
Setup:
Turnigy Aerodrive SK3 - 6354-260kv
2x4s 5800mAh in serie
prop 18x10
Turnigy DLux 80A HV ESC
7x Turnigy TGY-4409MD Metal Gear Digital Servo 9.45kg / 0.11sec / 44g
TURNIGY 5-7.5A (8~42v) HV UBEC
Niet de meest glamoureuze setup maar dat is voorlopig wat mogelijk is. Heb nog een huis af te betalen elke maand. :)

maz7e0.jpg

Vliegveld: Pegasus RC vliegclub Verrebroek.

Eerste indruk uit de doos was woooooow. Hoogwaardige afwerking inclusief details op de folie. Weinig werk nodig om hem vliegklaar te krijgen, hooguit +/-10u dus vandaag heeft hij al gevlogen! Versteviging onmiddellijk aangebracht aan de bovenste bevestiging van de gear, dat zag ik ook niet goed komen...
Eerste vlucht ging vlekkeloos, kist vliegt zeer gemoedelijk. Flaps in 2 standen werkt zeer goed, wel een groot pitch-up effect op hogere snelheid maar goed in trim eenmaal op Vref. Oppassen bij een doorstart als je de flaps intrekt. Misschien een vertrager tussen de flap servo's plaatsen. Hij vertraagt super goed en kan zeer traag gevolgen worden door zijn laag gewicht van +/-7kg. 5800mAh 8s in het neuscompartiment past perfect en balanceert hem zoals het moet! Ik zou er nog een sleepkoppeling in willen steken voor kleinere zwevers. Grotere prop kan hij zeker nog wel hebben maar voor nu is 18x10 zeker goed om op 50% gas rond te vliegen. Bij de stalltest draaide hij telkens weg over zijn rechter vleugel maar hij was er zo uit.

Minpunten tot nu toe:
-Schuim wieltjes
-Rudder koppeling (direct link van maken)
-Bovenste gear bevestigpunten (reeds verstevigd)
-Control heuveltjes uit zacht plastic

Anders prachtige kist, zeker een aanrader. Besteld bij Aerobertics in Brugge.

Groetjes
Jan

Mooie kist, gefeliciteerd!

Ik kan je niet vertellen welke koppeling er bij mij in het dak zit, omdat ik de kist 2ehands heb.
Er zat een Futaba S3001 op, dat is een absolute no-go!
Ergens ooit gelezen dat je in ieder geval het gewicht van je eigen kist moet nemen (in Kg/cm)

Kheb nog eentje liggen van 9kg, moet wel volstaan.
Koppeling ietsje achter het CG plaatsen?
Heb je de regio rond het dak verstevigd hiervoor?
heb je van die dwarsbalkjes aan de rudder/stabilizer bevestigd?

Groetjes

Iets achter het CG inderdaad, als het goed is zitten er twee spanten in het dak.
In de voorste zit een uitsparing voor de servo, als het goed is.

Dak is niet verstevigd, maar ik sleep er ook (nog) niet mee.
Ik heb geen struts, dat vind ik zonde op een schaal kist.

Ondertussen een upgrade gedaan: een Hacker A60 5s V2 zit er nu in met een 20x10 prop.
Slepen gaat zeer vlotjes met modellen van rond de 3,5m/4kg op 8S. 5000Mah krijg ik 3 slepen uit tot een 250m.
Top toestel die Porter!

Afgelopen week het landingsgestel verbogen :oops:

Ik kwam bij de eerste landing in hoog gras uit waarbij de borgring van het wiel eraf liep, daarmee is ook de as wat verbogen.
Na wat duw- en trek werk een 2e poging gedaan te gaan vliegen, maar blijkbaar zat er nog iets scheef en moest de start afgebroken worden.

Nu hebben ze naast het veld een greppeltje gegraven, 3x raden waar mijn "Portje" heen wilde..
Inderdaad IN die greppel, het landingsgestel is nu dus echt krom.. maar gelukkig is dit eenvoudig te herstellen.

foto_6979.jpg

Inmiddels heb ik bij Topmodel CZ een mooie zwarte spinner gevonden, zonder zo'n lelijke schroef in de punt.
Die komt eerdaags binnen hoop ik, als het weer klaar is plaats ik hier weer eens een nette foto.

Laatst bewerkt:
Ja, maar niet veel.
Waarom vraag je dat?

Nb. het tailwheel heeft ook heel veel speling, daar moet ik ook nog eens iets op verzinnen.

Laatst bewerkt:
Ik heb het tailwieltje losgekoppeld. M.a.w. is het vrij draaiend en werkt perfect. Er komt nu geen overdruk meer op de rudderkoppeling. Controle genoeg op de grond eenmaal er wat propwash over de rudder blaast. Enkel als er zeer veer wind staat moet je hem wel een zetje geven tijdens het taxiën. Hij wil dan heel de tijd met zen neus in de wind gaan staan uiteraard. Differential brakes installeren zou ook een oplossing zijn maar gaat wat veel kosten vrees ik. :)

Hoe bevalt het hier? Ik zit te denken om 10s te vliegen voor wat grotere zwevers. 2x 5s 4500mAh zou nog in het neuscompartiment passen. Zit jij nu op 12s?

De vorige eigenaar vloog op 12s, 8000mah.
Ik op 10s, 5000 en dat is wel de ondergrens.

Laatst bewerkt:
Grootste was een 4m, 4.3kg dat ging prima. Omdat mijn motor maar 185kv is, is 12s eigenlijk de enige juiste weg.
Anders word de prop te groot.

Ze zitten onder het raam, nog net in de neus dus.

(Mijn SHK, en die wil redelijk vlot gesleept worden)

Laatst bewerkt:
Weer de grenzen verlegt vanmiddag.
8s was zeker sterk genoeg om een pilatus van 4m/5kg naar boven te sleuren. 1:30 min hadden we maar nodig tot 350m.
Dat is trouwens de zwaarste zwever die we hebben dus 10s is voorlopig niet nodig.
Ik blijf verschieten van de Pilatus, heerlijk bakske! :D

Back