Pinion gear versleten

Hallo mensen, was net buiten aan het rijden, en opeens maakt mijn auto een raar geluid, dus ik wil de auto naar me toe rijden, stopt die op de helft, kwam niet mee vooruit maar de motor draaide wel,

Ik naar huis gaan, auto openmaken blijkt mijn pinion gear versleten te zijn.

Hebben jullie tips voor mij? zat mn pinion gear te dicht op de spur gear? of te kort?
ik had deze 17T Pinion Gear (0.8 Module).

Hebben jullie een suggestie voor een nieuwe pinion gear?

Ik heb een maverick strada xb evo, met een hobbywing ezrun 9t motor.

Hoeveel tand pinion gear past hier het beste op?

Mvg

Als de prestaties met die 17T goed waren, en de motor niet te heet werd, zou ik het aantal tanden gelijk houden. Wat voor materiaal was het versleten pinion van gemaakt? En staat je slipper niet te strak?

Hallo indoorvlieger,

Als eerst bedankt voor je reactie.

Deze zit er standaart op. 17T Pinion Gear (0.8 Module) (ALL Strada EVO ) (#MV22693) | HPI Racing UK
Ik weet niet precies van welk materiaal het is,

Ook weet ik niet wat een slipper is, ik ben beginner in dit vak en ken al die moeilijke dingen niet hoor! haha

Wel slim om je daarin te verdiepen. Je kan je auto in de kortste tijd om zeep helpen met de huidige vermogens die met brushless en lipo mogelijk zijn. Een slipper clutch ofwel slipper zit meestal verwerkt in het tandwiel waar het pinion tegenaan loopt. Vaak wordt dat tandwiel tussen 2 schijven geklemd, met een veer. Door een stelschroef kun je de druk op de platen aanpassen, en zal het tandwiel eerder of minder snel doorslippen. Doel van een slipper is om de klappen op de tandwielen op te vangen, zodat de levensduur van de transmissie wordt verlengd.

Dat S10 pinion zal niet passen, is zeker geen module 0.8 maar 0.6. Tandwielen van verschillende module kun je niet mengen, je sloopt ze dan. Bovendien is van 17T naar 21T wel een flinke stap. Je motor zal veel zwaarder worden belast, en daardoor minder snel op gang komen, dus langzamer optrekken. En je motor zou wel eens een stuk warmer kunnen worden.

Hmm moet me daar inderdaad verder gaan in verdiepen.

Motor werd volgensmij wel een beetje warm met de 17t.

Kan ik misschien naar 15 gaan dan?

Mvg

voor 0.8 Module zou je deze moeten hebben, is van staal ipv het zachte messing:
Tandwiel 17T M 0,8 3.2 mm 17 in de Conrad online shop

Probeer trouwens eerst te achterhalen waarom de auto het ineens niet meer deed.
Ook met een versleten tandwiel kun je gewoon doorrijden, maakt alleen op een gegeven moment veel lawaai.
Zat het tandwiel niet gewoon los? of zit er iets tussen de tanden.

Probeer er anders eens een foto van te maken dat zegt vaak veel meer.

2yqa4uze.jpg

De pinion gear maakte geen contact meet met de spur. Dus denk dat dat het gewoon geweest is zo erg afgesleten is die.

Niet top foto. Is genomen met een telefoon

De pinion gear maakte geen contact meet met de spur. Dus denk dat dat het gewoon geweest is zo erg afgesleten is die.

Niet top foto. Is genomen met een telefoon

Die is inderdaad versleten :) Controleer ook even je spur gear, want als de pinoin zover weg is , is de kans erg groot dat die ook versleten of op zijn minst beschadigd is.

Nieuw pinion, die stalen versie zal een stuk duurzamer zijn. Even spur controleren, en slipper nalopen, die staat zelden echt goed bij een gebouwd gekochte auto.

Zou best kunnen dat er geen slipper in zit, als ik dit zo lees:

Maverick Strada XB Evo Kit Features:
  • MM-22 powerful 540 motor
  • MSC-22 forward/reverse speed control with 13-turn brushed motor limit
  • MBP-22 1800mAh Ni-MH battery included with Tamiya battery plug
  • MS-22 high-strength steering servo
  • Crystal-free 2.4GHz transmitter and receiver with built-in failsafe
  • Large titanium anodised motor heatsink
  • Moulded tub chassis with optimised weight distribution
  • Fully adjustable racing suspension
  • Battery strap will accept both stick packs and side-by-side cells
  • 4 oil-fi lled rebuildable shocks with progressive springs
  • Special titanium anodised shock tops
  • Fully independent double A-arm wishbone suspension
  • Tough C-hub front steering knuckles
  • Tough efficient 4wd shaft drive train
  • Fully ballraced drive train
  • Aluminium titanium anodised lightweight centre shaft
  • 4 ‘multi-surface' tyres
  • Attractive 16-spoke wheels
  • Pre-cut body factory-finished
  • Fully adjustable turnbuckles all round
  • Front and rear moulded bumpers
  • Twin-point steering with integrated servo saver
  • Moulded 1-piece rear wing
  • Moulded protective gear cover

Zou anders geen idee hebben waar die slipper moet zitten, weet ook niet hoe ik die spur er uit moet halen. Heb HPI een mailtje gestuurd hoe ik die er uit kan halen.

Ik bestel morgen een pinion gear iedergeval.

Als de pinion versleten is zijn ook de tanden van de spur versleten en doe je er verstandig aan om met een nieuwe pinion ook een nieuwe spur te plaatsen.

Zou anders geen idee hebben waar die slipper moet zitten, weet ook niet hoe ik die spur er uit moet halen. Heb HPI een mailtje gestuurd hoe ik die er uit kan halen.

Ik bestel morgen een pinion gear iedergeval.

Bestel ook meteen een spur mee dan kan je die altijd nog vervangen als deze versleten is.

vul bij locatie ook even wat in dan zijn er misschien mensen die in de buurt wonen en willen helpen.

Back