Piper Cub aanpassen voor slepen

om te voorkomen dat de sleepkabel tussen de roeren komt kan je ook zo'n schuimrubber buis voor pijpisolatie rond de sleepkabel doen ;-)

Geeft dit niet een enorme berg weerstand Nico?
Hoe dik heb je die isolatie genomen dan?
Verder lijkt het me wel een goed idee...

Ik heb gisteren een sleepkoppeling gemaakt en zal die er binnenkort in gaan bouwen, zal dan ook foto's plaatsen.

Groeten,

Paul.

de kleinste maat die je kunt vinden, ik dacht dat die voor buis van 12 mm is en weegt bijna ziets.
zolang de buis maar dikker is als de spleet tussen de roeren zit je goed.
wel zorgen dat de buis niet naar achter kan schuiven natuurlijk......

Nico

Ik gebruik tegenwoordig een flexibel kunststofbuisje wat precies over de sleepkabel past, werkt erg prettig. Denk bijvoorbeeld aan een "stagbeschermer" uit de watersportwereld, verkrijgbaar in 3,4 en 5mm inwendige diameter en flexibel genoeg om geen projectiel te worden bij het afwerpen van de lijn.

Groet,
Gerben

Uhhhha.. stagbeschermers? Volstaat een krimpkous op lengte niet?
Twee visloodjes op zekere afstand geborgd... daarop krimp je de kous?

mijn Piper, overgenomen van iemand die ook sleepte, heeft het ontkopplmechanisme aan de onderkant....ben je je richtingsroer probleem al kwijt....

Die zal dan voor het slepen van vlaggen gebruikt zijn en niet voor zwevers. Die zitten namelijk altijd hoger dan de sleper. Als de koppeling aan de onderkant zit trekt de zwever de sleper voorover, dat gaat niet goed.

ai, dan heb ik nog iets te doen.... want ik wilde er ook mee gaan slepen...
(had hier wel aan gedacht maar dacht, als je zorgt dat je als sleper eerder los bent is er niks aan de hand, niet waar dus)

bedankt voor de tip

kheb een piper gehad en die had een sleepkoppeling aan de zijkant.
Net achter de vleugel. Een héééééél dom systeem dat eigenlijk nooit kon falen :-)

Nuja, ... eigenlijk kan je dan even goed een sleepkoppeling inbouwen net achter de vleugel als de nodige triplex (waarin je bouten geschoefd worden) ver genoeg doorloopt. Indien dat niet het geval is (zoals bij mijn oude piper) is de zijkant nog steeds een optie. Die maakte gerbuik van dezelfde verstevigde kader voor de vleugelbevestiging.

intressant topic.
Na zondag bij de vintage glider groep gekeken te hebben.
En een vriend die voor het eerst met zijn zwever achter PH-AJH gesleept te zijn.
En volgens mij gaan we het vaker doen.

Bedacht ik mij dat ik hier op zolder ook nog een vliegklare PiperCub van een meter of 2 spanwijdte en met een 13CC viertakt.
Kijken of ik daar ook simpel achter de vleugel een sleepkoppeling op kan bouwen.
Alleen inderdaad het stabilo en dan vooral het kielvlak zal een of andere voorziening moeten hebben.
Goed op dit filmpje te zien: e6_CGwjfgrM[/media] met Arjan en maiden Countryman V2 - YouTube

Laatst bewerkt door een moderator:
Kijk, dat is goed nieuws :D

Je zou het zo kunnen doen:

Het gaat erom dat je achter de sleepkoppeling voldoende ''vlees'' hebt om de krachten op te vangen. Gebruik een 10 kg servo voor de sleepkoppeling en probeer de uitslag zo kort mogelijk te houden.

Hey dat is mooi.

Ik ga dat binnenkort ook ongeveer zo doen

Heb ik alleen wel een vraag.
Hoe groot is de inkeping?
Oftwel hoe dik moet er ongeveer tussen kunnen.

Aan de sleeplijn zit een nylon lusje. Dikte is een beetje afhankelijk van wat je gaat slepen maar tot een kilo of 4 is sterke vislijn voldoende. Denk aan één tot 2mm doorsnee. Het sleufje hoeft dus niet breder dan ongeveer 2 á 3mm te zijn.

110628_sleepkabel002.jpg

Alvast begonnen:

De onderdelen
DSC_2851.jpg

Open gesneden romp, denk trouwens dat ik hem iets uit het midden bevestig. Hier zit tenslotte al een spantje wat naar de vleugelbevestiging loopt en allemaal triplex
DSC_2854.jpg

Back