Piper Cub J3 Trainer

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door HuisTiraN, 2 okt 2013.

  1. HuisTiraN

    HuisTiraN

    Lid geworden:
    29 jun 2013
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Almere
    Bij mij staat het bouwen ook op een laag pitje. Druk met werk en ik moet schuren, wat eigenlijk minder leuk is. Maar goed, volgend jaar weer verder :)
     
  2. HuisTiraN

    HuisTiraN

    Lid geworden:
    29 jun 2013
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Almere
    schuren, schuren en nog eens schuren. De vleugel krijgt een steeds betere look. Afgelopen dagen druk geweest met het vlakschuren van randen, verstevigen en schuren van de ailerons en het schuren van het "middenstuk" van de vleugel. ik ben er nog niet, maar het schiet goed op.
    [​IMG]
    Dit is de vleugel half in elkaar gezet.

    [​IMG]
    Het middenstuk moet nog wat bijgewerkt worden, omdat deze nog niet goed past. Er moet nog wat hout weggeschuurd worden en misschien moet ik hem een beetje herbouwen. Maar dat zie ik later wel.[​IMG]

    [​IMG]
    Hier heb ik nog een probleempje. Ik krijg die punten niet goed. Mijn idee, wegzagen en een blokje opzetten en in de juiste vorm schuren.

    tot zo ver
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  3. EJJK

    EJJK

    Lid geworden:
    9 feb 2012
    Berichten:
    197
    Locatie:
    stedum
    Ik heb de punten nat gemaakt en samen geknepen, en dan alles in de juiste vorm geschuurd.

    gr EJJK.
     
  4. TKO

    TKO

    Lid geworden:
    19 jul 2010
    Berichten:
    104
    Locatie:
    Haarlem
    Hallo,

    ik heb inmiddels ook de SIG Piper J3 aangeschaft om de winter 'n beetje door te komen. Leuk project, alleen is SIG 'n beetje karig geweest met de bouwomschrijving op sommige punten. Met name de vleugeltips mag je zelf gaan uitzoeken. Ik kan het in ieder geval niet ontdekken en ben nu bezig internet af te struinen op foto's van de bouw. Ik heb geen haast, want ik heb een prachtige Piper L4 die fantastisch vliegt.


    [​IMG]

    Theo
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. Taildragger

    Taildragger

    Lid geworden:
    7 sep 2011
    Berichten:
    179
    Locatie:
    Tilburg
    Ha Theo,Het klopt inderdaad dat de beschrijving beter had gekunt, wat de vleugeltip betreft: ik heb dit forum (dus niet alleen dit draadje) afgezocht en veel foto's kunnen vinden waar ik verder mee kon.
    Helaas ligt hier de boel door gezondheidsproblemen bijna stil, maar ik hoop hier binnenkort weer wat foto's te plaatsen.
    Succes met de bouw,
    Mvg Ron
     
  6. TKO

    TKO

    Lid geworden:
    19 jul 2010
    Berichten:
    104
    Locatie:
    Haarlem
    Bedankt Ron en jij dus ook. Ik hou dit forum goed in de gaten en wellicht dat wij elkaar hierbij kunnen helpen.:thumbsup:
     
    Laatst bewerkt: 6 feb 2014
  7. HuisTiraN

    HuisTiraN

    Lid geworden:
    29 jun 2013
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Almere
    Vleugeltips heb ik in de juiste vorm geschuurd, natgemaakt en bij elkaar gedrukt. (in dit topic staan tips, had hetzelfde probleem). Dit is redelijk goed gelukt. Ik zal morgen wat foto's plaatsen. Bouwomschrijving is idd behoorlijk karig. Mooie foto trouwens TKO.

    bij deze
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  8. HuisTiraN

    HuisTiraN

    Lid geworden:
    29 jun 2013
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Almere
    Maandag weer naar de club. Hopelijk kan ik daar de vleugel in zijn geheel in elkaar zetten. Ik heb iig al twee mini-servo's gekocht voor de ailerons

    on the side zet ik ook mijn nieuwe bixler in elkaar :)
     
  9. HuisTiraN

    HuisTiraN

    Lid geworden:
    29 jun 2013
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Almere
    Ondertussen ben ik weer verder gegaan met een onderdeel van de romp. Namelijk het hoogteroer. heeft iemand misschien een goede en duidelijke foto van de bevestiging?
     
  10. TKO

    TKO

    Lid geworden:
    19 jul 2010
    Berichten:
    104
    Locatie:
    Haarlem
  11. TKO

    TKO

    Lid geworden:
    19 jul 2010
    Berichten:
    104
    Locatie:
    Haarlem
  12. HuisTiraN

    HuisTiraN

    Lid geworden:
    29 jun 2013
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Almere
    Het is altijd weer lastig om een project op te pakken en vervolgens af te bouwen, als je weet waarom je de vorige keer afhaakte. Er staan nog wat lastige cruciale klusjes op de agenda. Zoals het inkorten en het plaatsen van de stalen steunbuizen en het solderen/lassen van het landingsgestel.

    Ook het afwerken van de vleugel met een fijn korrelig schuurpapiertje is iets wat ik op een gegeven moment zal moeten doen.

    Dus dacht ik iets op te pakken wat in eerste instantie "makkelijk" lijkt, namelijk het hoogteroer. Wel nog even een kort vraagje: Moet ik dan in het achtersteven nog een gat boren? Anders kan ik de beide delen naar mijn mening niet koppelen

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  13. TKO

    TKO

    Lid geworden:
    19 jul 2010
    Berichten:
    104
    Locatie:
    Haarlem
    Ja, want als je goed kijkt op de tekening zit er links een gat naast het "koppelgat". Het staat ook op de tekening aangegeven, als het goed is. Het is ook iets groter om het hoogteroerkoppelstang soepel te laten draaien.
     
  14. HuisTiraN

    HuisTiraN

    Lid geworden:
    29 jun 2013
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Almere
    Als ik dat eerder had geweten....:mad::D
     
  15. TKO

    TKO

    Lid geworden:
    19 jul 2010
    Berichten:
    104
    Locatie:
    Haarlem
    :rolling: lang leve het zelf bouwen. Maar ik vind het zelf erg leerzaam en is een fijne bezigheidsterapie. Ik google altijd eerst eventjes en dan ga ik verder. Scheelt 'n hoop ellende ;)
     
  16. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    3.033
    Locatie:
    IJsselstein
    Je kunt voor het hoogteroer ook kiezen om het stokje weg te laten en ze elk afzonderlijk aan te sturen. Voordeel hiervan is dat je hoogteroer helften ten opzichte van elkaar veel beter gelijklopen, bij mijn (goldberg) Piper zat hier heel veel torsie in. Na overstap naar aparte aansturing van de helften zit dit veel beter :)
     
  17. EJJK

    EJJK

    Lid geworden:
    9 feb 2012
    Berichten:
    197
    Locatie:
    stedum
    Hallo Huistiran.

    Je hebt het er over dat de stalen steun niet past en in moet korten, maar deze bepaald ook de instelhoek van de vleugel!! Bij mijn piper paste het perfect.
    Je plaats eerst de steun en daarna werk je het raam gedeelte af van de romp, zie foto.

    [​IMG]


    Hou de gegevens van tekening aan wat de instelhoek van de vleugel betreft dan vliegt hij goed.

    gr EJJK.
     
  18. HuisTiraN

    HuisTiraN

    Lid geworden:
    29 jun 2013
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Almere
    Ik zal de stalen pennen eens vastplakken en dan een foto sturen. Hopelijk brengt dat wat duidelijkheid
     
  19. TKO

    TKO

    Lid geworden:
    19 jul 2010
    Berichten:
    104
    Locatie:
    Haarlem
    Ik heb ze moeten bijbuigen , omdat ze iets verdraaid waren en bovenaan niet in het gat pasten. Ik ben nu bezig met het stabilo.
     
  20. Taildragger

    Taildragger

    Lid geworden:
    7 sep 2011
    Berichten:
    179
    Locatie:
    Tilburg
    Wauw, jullie gaan hard!
    De laatste week ben ik eerst bezig geweest om mijn Charter te repareren (was gecrashed). Maar ik volg dit draadje op de voet. Succes met de bouw, ik hoop er binnenkort ook weer verder mee te gaan.

    Mvg Ron
     

Deel Deze Pagina