PIPER SUPER CUB 2,06M Lindinger

In plaats van de Protech IBIS 120 die niet meer te koop is..heb ik mezelf maar getrekteerd op een PIPER SUPER CUB van Lindinger.

L73922a.jpg

De vraag die nu komt is natuurlijk Wat plant ik er in ?

Om er een mooie sleepkist van te maken, wat zou er dan inmoeten qua set-up?

Dus met andere woorden welke:

Motor :
Regelaar :
Accu's : 6-7-8-9 of 10 S ?

Het liefst zou ik (gezien de goede ervaringen en de lagere kosten) shoppen bij Hobbyking. Of iemand moet 2e hands nog iets hebben liggen.. ?

gr Gert

Laatst bewerkt:
Piper Supercup

Hoi Gert,

Op de site van www.drexlers-modellbau.de vind je een dergelijk model, misschien wel dezelfde, met een verwijzing naar electro set-up.

Zelf ben ik bezig mat een Fieseler Stoch van Avio Modelli en wil die ook electro uitrusten.

Wat zijn de gegevens van jouw kist, komen die overeen met die van mij ?

Laat dat even weten. Mijn ervaring met HK is goed, behalve dan de verzendkosten en inklarings- en BTW dan.

Groet PHTB (Tom)

Hoi,

Mooi model!
Ik vlieg de H9 piper met ongeveer dezelfde specs op 5S met een TURNIGY 50-55A 400kv Outrunner.

Echt meer dan genoeg vermogen.

Groet,

Edwin

Laatst bewerkt:
Echt meer dan genoeg vermogen.
Om te slepen? En wat sleep je er dan mee?
Ik zou bij een kist van dit formaat eerder 8 of 10 cellen verwachten. Gerben vliegt zijn Ibis op 10 cellen, Ruud zijn Trainer 60 ook op 10 volgens mij.

Ohh ja dat was de vraag ;-)

Ik sleep er alleen kleine zwevers mee, de grootste was een mpx cularis.
Kan de metingen wel eens opzoeken van de setup.
Maar dat kan voor jullie veel te weinig zijn ;-)

Een 10s setup vlieg ik op mijn toni clark piper.

't zou voor mij ook genoeg zijn maar als je wat groter wilt slepen is 5s denk ik te weinig.

De set-up die voorgesteld word op die site is een beetje aan de krappe kant (denk ik..)

Is een 8S of 10S set-up niet een beetje te heavy voor een kist als dit ?

k denk dat ik eerst maar ga voor een 6S set-up, zodoende kan ik ook 2 x 3S gebruiken..en heeft mijn lader er geen probleem mee..

Wie trapt hem af ? dus gezocht: een 6S motor (liefst HK)

gr Gert

Ik zou voor een 8s setup gaan. Zelf vlieg ik op een 2m F3A kist met een Axi 5325/18, op 8s.. prop een APC 19x12. Denk dat die setup het op deze kist erg goed zou doen, als in nagenoeg ongelimiteerd verticaal. Als regelaar gebruik ik een Castle Creations Ice HV 80.

Kijk ook naar het gewicht, je kunt er wel een 5s setup opzetten, maar als de kist ontworpen is met 8 of 10s in gedachten, zou het dan kunnen dat je lood moet gaan bijplaatsen om het zwaartepunt goed te krijgen.

@ Raymon....Ik hoor graag van je...

@ all:

Dit zijn de spec's van de kist...

TECHNISCHE BESCHREIBUNG:

Spannweite: 2060 mm
Gewicht: ca.2900-3400g(Flugg.)
empf.Motor: 2T 7,5-10/4T 8,5-13 ccm
Steuerung: S,H,M,Q,LK
Hersteller: Modeltech
Rumpf: Holz
Flächen: Holz/Rippenb.
Ausführung: F-Fertigmodell

Eerlijk gezegd verwacht ik geen C.G. probleem met de 6S set-up, maar ik hou het in m'n achterhoofd...Bedankt voor de tip Henri..

gr Gert

Hmm.. als je die specs bekijkt, lijkt 8s wel weer overdone.. ter vergelijk, de 8s setup die ik noemde, is een volwaardige vervanging voor een 26cc tweetakt.

Aan de andere kant.. een 2m piper met een ~8cc tweetaktje, zal best heel mooi schaal vliegen, maar allemaal wel marginaal denk ik. Mijn 2m Cessna 182 vloog met een 12cc tweetakt nét aan.. het vloog en in de lucht was het wel voldoende, maar hield niet over en opstijgen van gras was al lastiger.

Ik denk dat ik eerst maar eens voor een goedkope 6S oplossing ga. Mocht dit niet voldoende zijn om wat lichtere zwevers te slepen, dan kan ik altijd nog upgraden..

Nu nog op zoek naar een leuke betaalbare regelaar, rijst nu meteen weer een vraag: Wat voor een losse bec zou voldoende zijn ? (De servo's die ik ga gebruiken zijn de Spektrum DS821 Hi Torque Digital)

Zou niet kiezen voor een BEC gevoedt uit de 6 Li-Po cellen voor de motor, maar voor een gewone ontvangeraccu of een twee-cellen Li-Po met een limiter.

Elke zichzelf respecterende producent van modelbouwelektronica heeft limiters in zijn programma. Bij voorbeeld Graupner, Robbe Jeti, Multiplex, Castle Creations en diverse fabrikanten uit het verre oosten.
Er zijn twee verschillende typen, analoge die de overtollige energie in warmte omzetten en schakelende die dat niet doen en een hoger rendement hebben. Nadeel is dat er een kleine HF rimpel op de voedingsspanning kan staan die de ontvanger nadelig kan beinvloeden.

Let er op dat de gevraagde stroom voor je (digitale) sevo's geleverd kan worden.

Als je een gewone ontvangeraccu van ruime capaciteit gebruikt heb je dat probleem niet en het gewicht van een ontvangeraccu is voor een Piper met een spanwijdte van twee meter geen probleem.

Als je Piper klaar is, kom je dan 20 augustus naar de Pipermeeting in Nistelrode?

jaarlijkse-pipermeeting-bij-mvc-wings-nistelrode-20-augustus-2011-a

Laatst bewerkt door een moderator:
Niet echt stom hoor, het zijn keuzes. Ik vlieg zelf met een BEC welke óók gevoed zou kunnen worden uit de aandrijfaccu's, maar heb daar een losse 2 cellen lipo aangezet. Die BEC zou ik zonder problemen ook op de aandrijfaccu durven te zetten.

Tegenwoordig zijn er ook wel regelaars voor 6s die een prima BEC hebben die je gewoon kunt gebruiken, mocht je dat willen. Ik zou zelf altijd een apart ontvangerpakketje willen hebben, zeker op een kist van dit formaat, maar een echt technische grondslag is daar niet (meer) voor. Zolang het maar geen lineaire BEC is (bij >3s).

De BEC die ik gebruik is de CC Bec Pro, maar gezien je budgetkeuzes zal die je te duur zijn. Denk dat de makkelijkste en goedkoopste optie is om gewoon een 4 cellen eneloop pakketje te pakken. Andere optie is een 2 cellen lipo met een Hobbycity BEC, die hebben er meerdere die prima werken. Strikt genomen is/heet het dan geen BEC, maar een VR (voltage regulator).

http://www.castlecreations.com/products/ccbec.html

Het is geen 3D kist, met gewone 3001-tjes zou dit waarschijnlijk al prima vliegen.

Ik zie het voordeel niet in dit geval van een lipo met 'limiter' als stroomvoorziening voor de ontvanger.

Een dergelijke setup heeft theoretisch 2 voordelen:
- het is lichter dan een NiMH/NiCD/Eneloop pakket
- je kunt het voltage op 6v vastzetten, wat de servo's die dat toestaan, meer kracht en betere prestaties geeft

Nadelen zijn er ook:
- indien de 'limiter' de gevraagde stroom niet aankan, kan hij doorbranden
- een 'slechte limiter' kan voor ruis op de voedingslijnen zorgen
- je voegt een extra stuk techniek toe wat kapot kan gaan

De genoemde voordelen zijn voor deze kist nauwelijks relevant. Op een 2m piper die een relatief laag eigen gewicht heeft, ga je de gewichtswinst van ca. 40 gram echt niet merken. Hetzelfde geldt voor 6v ipv. de grofweg 5v die een 4 cellen NiCD/NiMH/Eneloop pakket afgeeft. Het prestatieverschil bij de servo's ga je ook geheel niet merken.

Dan blijven dus alleen de nadelen over.

Ik zou dus voor een toestel als deze, gewoon een 4 cellen ontvangerpack pakken, bv. die standaard graupner packjes van rond de 2000mAh.

Waarschijnlijk kun je die juist heel nuttig gebruiken, om het zwaartepunt goed te krijgen.

Back