Pitts Model 12 (2.2mtr)

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Fraggy, 3 mrt 2012.

1. Fraggy

Fraggy

Lid geworden:
    2 jul 2007
    En bedankt! Tank, nog wat meer servo's en nog wat andere onderdelen inmiddels besteld!

2. Mark Oostveen

Mark Oostveen

Lid geworden:
    24 sep 2003
    AAAGGGHHHHH,

en dan heeft hij nog een bouwvakantie ook. Nu kan ik het wel schudden. Hij gaat winnen :nooo:

3. serge pot

serge pot Forum veteraan

Lid geworden:
    20 feb 2009
    Fraggy,,je moet niet jaloers zijn op tempo.
    Het geen jij bouwt mag ik graag naar kijken.en niet iedereen heeft evenveel tijd per dag om te bouwen

4. Fraggy

Fraggy

Lid geworden:
    2 jul 2007
    Voor jou geldt hetzelfde als voor Serge, jij bouwt veel sneller dan ik. Wat ik in 2 weken doe, doe jij normaalgesproken in 2 avondjes.

Dat vind ik leuk om te horen.

Het is niet eens een kwestie van tijd. Het is vooral een stukje ervaring en handigheid dat ik nog mis soms. Ik vind het vooral mooi om te zien hoe gemakkelijk ervaren bouwers sommige dingen doen. Ik ben 2 avonden aan het puzzelen met iets terwijl een ervaren bouwer het in 2 minuutjes neerzet, beetje lijm erop. Zo, klaar. Volgende klusje.

Ik kan bijvoorbeeld een hele avond bezig zijn met twee aluminium hoekstukjes om een servo in te bevestigen. En dat tikt lekker aan als je dat voor vier vleugels moet doen. Voordat ik die servo exact op de tiende millimeter recht heb zitten ben ik 6 van die aluminium hoekstukjes verder. Nou zal een ervaren bouwer dat gewoon in 1x goed doen (ook wel timmermans-oog genoemd). En als het dan toch een beetje afwijkt zal een ervaren bouwer waarschijnlijk zeggen: "och dat vangt de ball-link wel op". En ik wil het gewoon perfect uitgelijnd hebben omdat ik natuurlijk weer bang ben dat er ergens torsie ontstaat en na 100.000 bewegingen het roerhoorntje afknapt ofzo.

En zo kan ik 100 voorbeelden noemen waar ik waarschijnlijk veel te moeilijk over nadenk en veel te veel tijd mee verspil. Maargoed, zoals ik eerder al zei: ik leer er elke dag weer van en het is ook geen wedstrijd (alhoewel).

Samengevat: ik moet vooral nog leren wanneer ik kan zeggen: "och, dat komt niet zo nauw."

Laatst bewerkt: 31 jul 2012
  5. j.weel

j.weel

Lid geworden:
    2 feb 2009
    Ik ben ook zo een ervare bouwer maar ik kijk echt niet of mijn servo,s op een tiende nouwkeurig recht zit
    Daar heb je kogolgevrichten voor
    Ik volg deeze bouw al een poosje stil
    Ik moet zeggen je doet het netjes
    Hou wel het gewicht in de gaten
    Ik heb jaren geleden een pits s2 ontworpen van 2 meter
    vloog prima maar was te zwaar voor het echte werk
    was dus nog voor verbetering vatbaar

6. Mark Oostveen

Mark Oostveen

Lid geworden:
    24 sep 2003
    Wat woog hij dan??

7. Mark Oostveen

Mark Oostveen

Lid geworden:
    24 sep 2003
    Gisteren is Fraggy even langs gewees. Had de vleugels en het stabilo bij zich. Ziet er goed uit, niet alleen op de foto's.

Keep up the goods work :thumbsup:

8. Fraggy

Fraggy

Lid geworden:
    2 jul 2007
    Toen ik op bezoek was heb ik ook hele mooie spullen gezien!

Wat klopt er niet aan dit plaatje??

Laat ik het zo zeggen: Dat zijn niet de ontvangeraccu's.

Ziet er goed uit! Motorkap op maat, motor gemonteerd, regelaar op zijn plek, accuplaat gemaakt en verstevigd. Ja, die gaat ook lekker!

We hebben de accu's aangekoppeld en de motor laten lopen en die loopt als een beer! Mijn ongecalibreerde benen denken dat hij met half gas makkelijk harder trekt dan mijn 58cc MVVS prosport met volgas. Ik stond voor het stabilo en had een korte broek aan, maar bij 3/4 gas vond ik het wel welletjes. Toen sneed het stabilo aardig in mijn kuiten. Natuurlijk hebben we hem ook volgas laten lopen en het werkt echt prachtig! Trillingsvrij en veel stiller dan ik gewend ben met mijn brandstofmotoren. En natuurlijk schitterende techniek!

Indrukwekkend om te zien dat er zo veel power komt uit een electromotor zo groot als je vuist!

Laatst bewerkt: 6 aug 2012
  9. Fraggy

Fraggy

Lid geworden:
    2 jul 2007
    Ik heb de afgelopen dagen de laatste hand gelegd aan de vleugels. De neuslijsten waren de laatste klus.

Ik ben begonnen met de neuslijsten uit te snijden uit een 15mm balsa plank. Ze zijn net een paar millimeter breder uitgesneden dan de neus van de vleugel. Ik heb even het midden afgetekend en vervolgens het de neuslijst op de vleugel gelijmd met witte houtlijm.

Grof in vorm geschaafd. Ik ben voor dit soort klusjes erg blij met mijn davidschaafje. Daar kun je erg nauwkeurig mee werken.

Er komt een aardige hoeveelheid krullen van vier neuslijsten af.

Ik heb de neuslijst afgekeken van mijn Knol Extra.

Malletje gezaagd uit een stukje rest triplex.

En dan is het tijd voor het schuurblok en na een uurtje stofhappen zien de scharnierlijsten er zo uit:

Allerlaatste klusje aan de vleugels. Er moet nog een klein stukje vliegtuigtriplex op de laatste rib van de vleugels. Maar dat doe ik later wel een keer.

Nu de vier vleugels af zijn, moet er nog een klein stukje vleugel worden gemaakt. De middenvleugel. Daarvoor moeten de struts op de romp en moet de bovenste vleugelbuis uitgelijnd worden. Hij zit er nu tijdelijk losjes in. Maar ik moet meer ruimte maken voor de glas huls waar de buis in komt te liggen. Dat komt goed uit want de bovenste vleugel wijkt in de hoogte nog 2mm af van de onderste vleugel. Dan kan ik mooi nog even corrigeren.

Mooi plaatje voor de carbon fetishist!

de Hydemount is ook binnengekomen. Deze is op maat gemaakt voor de DLE111.
    Ik heb op mijn andere kisten een zelfbouw rubbermount zitten, maar een Hydemount schijnt nog veel beter trillingen te dempen. En daarmee ook een hoop geluid te reduceren. Zelfs nog beter dan een veel complexere hydromount. Een Hydemount is veel eenvoudiger in te bouwen. Je schroeft de hydemount op de romp en vervolgens de motor op de hydemount. Alles is pas gemaakt en het een en ander wordt geleverd met passende boutjes en inslagmoeren.

10. Fraggy

Fraggy

Lid geworden:
    2 jul 2007
    Het uitlijnen van de vleugelbuis van de bovenvleugel ten opzichte van de vleugelbuis van de ondervleugel en het stabilo heeft me wel een paar uurtjes gekost, maar voor zover ik kan zien en meten zit alles nu recht ten opzichte van elkaar! Erg blij mee.

Goed, snel verder gegaan met de rest van de middenvleugel.

Drie triplex ribjes afgetekend op triplex. Figuurzaag ligt al klaar. Die zal ik de komende dagen nog veel zien helaas.

Na wat figuurzagen hebben we dan uitgezaagde ribjes.

Ribjes op de huls.

Hulp-neuslijst erop.

Huls definitief vast geglast aan de struts. Je ziet onder het glasweefsel nog net de stukjes triplex die ik gebruikt heb om de buis 'recht' te krijgen.

Alles een beetje uitlijnen.

De struts lopen schuin weg en dus sluit de vleugel daar niet netjes op aan. Er zit dus nog een wortelrib voor waar de vleugel op aansluit. Een heel gepruts om die wortelrib er netjes op te krijgen!

Maar dan moeten de vleugels er natuurlijk wel op. Gelukkig was het lekker weer, want ik heb binnen niet genoeg ruimte om de vleugels er op te zetten. Ja in de woonkamer, maar daar ga ik maar even niet schuren en zagen.

Mooie hoogdekker! Kan zo dienst doen als sleepkist.

Shearwebs in de middenvleugel.

Ribjes rondom de huls nog wat opgevuld en dan hoeft de middenvleugel alleen nog maar te worden beplankt.

Maar voordat ik de middenvleugel ga beplanken wil ik eerst wat anders doen. Namelijk de motorophanging bouwen. Ik kreeg netjes de tekeningen aangeleverd. Helemaal op maat voor de DLE111 en de hydemount. Helemaal fantastisch, want dan hoef ik niet na te denken, maar alleen de tekening te lezen. (en dan kan er ook al genoeg fout gaan!)

Malletjes uitsnijden.

En dan maar weer een paar uurtjes gezellig samen met de figuurzaag. Alles uit 3mm "vliegtuigmultiplex".

De plaat waar de brandstoftank op komt te liggen. Ik kan echt geen figuurzaag meer zien!

Ik moest wat sleufjes maken waar de motorplaat in komt te haken. Ik kreeg de tip om dat met een scalpel te doen. Werkt prima, maar wel een beetje eng omdat je veel kracht moet zetten om door het triplex te snijden en die scalpelmesjes zijn ontzettend scherp. Maar het ging gelukkig zonder persoonlijke verwondingen.

Even proefpassen. Ja, past allemaal als een puzzel in elkaar!

En lijmen maar. De motorplaat bestaat uit twee stukken 3mm multiplex die op elkaar zijn geplakt.

De achterste van de twee is uitgehold om wat gewicht te besparen.

Tankplaat er even 'los' in om te passen.

750cc tank op zijn plaats.

Volgende klus is grenen balkjes plaatsen van het tweede rompspant naar de motorplaat en de tankplaat verstevigen zodat hij niet doorzakt onder het gewicht van de (gevulde) tank. En dan kan de motorplaat aan de romp worden geglast.

11. ultim@te

ultim@te Guest

netjes hoor ;)
    ben benieuwd naar het eind resultaat .

mvg eric

12. eclipse86

eclipse86

Lid geworden:
    29 aug 2005
    schitterend verslagje!
    mag ik vraagen waar je die hydemount vandaan hebt, en bestaan die ook voor bv 50cc of kleiner??

13. Fraggy

Fraggy

Lid geworden:
    2 jul 2007
    Bedankt heren, leuk om te horen!

Eclipse, de Hydemount komt rechtstreeks bij Merle Hyde vandaan. Die heeft hem op bestelling gemaakt voor me. Ze bestaan volgens mij voor alle soorten motoren. Voor zover ik weet is hij ooit begonnen met mounts voor methanol motoren op F3A kisten.

Ik heb de mount niet zelf besteld, dus ik heb de adresgegevens van Merle Hyde niet paraat. Maar als je er belang bij hebt wil ik wel dat even navragen.

14. Fraggy

Fraggy

Lid geworden:
    2 jul 2007
    Ik heb nog weer het een en ander gedaan de afgelopen week.

Motordome afgewerkt en hydemount even gepast.

Motor er ook even opgeschroefd om te zien of het allemaal recht zit.

Ja, alles past. Alles er weer af en glassen die handel!

Volgende klusje: Bovenkant van de middenvleugel indekken.

Nou, dan moet alles maar weer eens even in elkaar om te zien of het past en hoe het staat.
    Zie ook de nieuwe heli die ik voor mijn verjaardag heb gekregen! Ook leuk!

Vanuit een andere hoek.

De achterkant van de bovenvleugels loopt mooi door in de middenvleugel.

Dan maar snel weer verder met het volgende project. De uitlaattunnel.
    Ik heb de huls voor de onderste vleugelbuis geisoleerd met balsa. Die loopt straks door de tunnel heen.

Verstevigen van de tank-plaat.

Gaten opgevuld met balsa. Dit wordt de bovenkant van de tunnel.

Hier het spant waar de uitlaten in komen.

Alles in elkaar gelijmd. Huls nog wat beter geisoleerd.

Vanaf de voorkant in de tunnel gekeken. Helemaal achterin zie je een soort 'springschans'. Dat balsa plankje schermt de huls af zodat de warme lucht niet langs de huls wordt geleid.

Uitlaat nummer 1 in de tunnel.

Uitlaat twee ernaast.

De uitlaten zijn Krumscheid KS 86 VS-5 dempers. Lekker kort, dun en licht, maar ze schijnen toch stil te zijn. Perfecte combinatie lijkt me zo. De smoke nippels zal ik niet gaan gebruiken.

Andere kant van de tunnel. De uitlaten liggen schuin omhoog en komen boven de huls uit. De tunnel moet nog een stuk worden doorgetrokken naar achteren. Daar heb ik de 'puzzelstukjes' al voor gezaagd. Alleen nog in elkaar lijmen.

Die uitlaattunnel was even wat passen en meten en prutsen, maar ik ben wel tevreden hoe de uitlaten erin liggen. Zeker omdat het allemaal erg krap is.

15. ultim@te

ultim@te Guest

hoi , mooi verzonnen om die silliconen rubbers voor de uitlaat zo te monteren en te borgen met sateprikkers , zo had ik het nog nooit gezien .
    zo zie je maar al denk je alles wel een beetje te weten dan leer je toch weer wat foefjes die je meeneemt naar een volgend project .

ga zo door .
    ziet er weer goed uit ;)

mvg eric

16. Fraggy

Fraggy

Lid geworden:
    2 jul 2007
    Ik ben de afgelopen paar dagen weer lekker aan het bouwen geweest. Een paar leuke klusjes gedaan.

Grenen verstevigingslatjes in de romp gelijmd. Lopen van de motordome naar het tweede rompspant.

De hele motordome is aan de binnenkant en aan de buitenkant geglast zodat het 1 massief blok is geworden.

Verder met de uitlaattunnel. De huls van de onderste vleugelbuis netjes afgescherm van de hete uitlaten en de warme lucht die erlangs stroomt.

De dempers werden vrij ver voorin vastgehouden en lagen toch wat te los, dus heb ik ze nu ook aan de achterkant ook vast liggen.

Tunnel is bijna af. Deksel erop en gaten+louvres onderin de romp. Oh en niet te vergeten, ik moet nog even de hele tunnel flink in de spanlak te zetten.

Volgende klusje waar ik echt even zin in had.. De uitlaatbochten. Ik had een paar uitlaatbochten gekocht voor een Pilot-RC Sbach. Maar omdat daar de uitlaten verder uit elkaar liggen en de motor hoger in de romp hangt, pasten de bochten natuurlijk niet. Daarnaast lopen mijn dempers schuin omhoog de romp in. Ik moest de uitlaatbochten dus aanpassen. Daarnaast moest er ook een stuk flex tussen vanwege de hydemount (de motor beweegt ten opzichte van de romp en dus ten opzichte van de uitlaten).

De bovenste bocht is zoals hij standaard binnenkwam. De onderste na een uurtje zagen, schuren en hard-solderen.

Even passen, ja hij past!

Meteen door met de volgende bocht. Op de foto lijkt het alsof er 'gewoon' een stukkie flex tussen is gezet, maar dat is niet helemaal juist. Het stukkie flex zit onder een hoek op de bochten gesoldeerd, zodat het tegelijk een stuk omhoog komt en naar binnen buigt. Zo hoeft het flex deel zelf minder te 'corrigeren' om de juiste hoeken te maken. Was dus even passen en meten.

Ben echt tevreden over dit klusje! Ook weer gelukt!

Ik heb een motorkap gekocht voor een Pilot-RC Yak. Die kap heeft bijna de juiste maten!
    De kap is echt schitterend gespoten. Foutloos en er zit geen krasje op. Ik zou willen dat ik zo kan spuiten. Ik kan me alleen maar voorstellen hoe druk een paar chinesen bezig zijn geweest om al die zwart/witte blokjes af te plakken enzo. Eigenlijk zonde om die kap te verzagen, maargoed. De streep voor de zaagsnede staat er al op..

5 minuten dremelen later..

Zoals hier goed te zien is, is de kap net iets te groot. Scheelt maar een paar millimeter, maar te veel om het later te camoufleren.

Dus moet er een stukje tussenuit.

En dan ziet het er zo uit. Op dit moment begon ik een beetje zenuwachtig te worden.. Komt dit ooit nog weer goed?

Kap even tijdelijk tegen elkaar getrokken om wat te passen en te meten.

Dat lijkt al beter! (ja, het past nog niet helemaal, maar de kap zit er op met een paar stukjes tape. Dus niet gecentreerd. Daarnaast is de achter-rand van de kap nog ruw van de dremel en dus ook nog niet netjes recht)

Even de prop erop.

Afstand tussen prop en kap is nu ongeveer 1cm. Wordt nog een paar millimeter meer en er komt natuurlijk een spinner op. De prop komt ongeveer 1,5 cm van de kap als het goed is. Een grotere afstand is efficienter, maar een kleine afstand is visueel mooier.

Ik was waarschijnlijk iets te enthousiast geweest, of ik heb de 2e keer verkeerd gemeten, maar ik vond dat het allemaal beter paste als er een klein spleetje tussen zit.

Glassen die handel! Die houtjes dremel ik er wel weer uit als alles droog is. Helemaal bovenin de foto zie je een tijdelijke ring die de kap in de juiste vorm en de juiste maat (ten opzichte van de romp) houdt. Die ring wordt later nog vervangen door een andere ring met montage-gaten om de kap aan de romp te schroeven. Alleen moet ik die ring nog even uitzagen met de figuurzaag. Maar dat komt op een later moment wel weer.

17. ultim@te

ultim@te Guest

:thumbsup: nice !

18. Berto

Berto verslagschrijvers Forum veteraan

Lid geworden:
    10 okt 2002
    Ziet er goed uit Jaap :thumbsup:

19. serge pot

serge pot Forum veteraan

Lid geworden:
    20 feb 2009