Pitts Model 12 (2.2mtr)

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Fraggy, 3 mrt 2012.

1. Jasper-daniel

Jasper-daniel

Lid geworden:
    9 nov 2010
    Wauw!
    Echt tof!

2. Fraggy

Fraggy

Lid geworden:
    2 jul 2007
    Allereerst.. Heren hierboven, bedankt voor jullie enthousiaste reacties. Dat motiveert me alleen maar meer om een beetje door te bouwen!

Ik heb het weekeinde zinnig besteed en ben weer lekker opgeschoten.

Roerhoorntjes in het stabilo gelijmd.

Twee beukenhouten 'pluggen' gemaakt en die in de stabilo-buis gelijmd. Ik boor later een gat in elk stabilohelft en in de buis. Dan tap ik er schroefdraad in en draai ik er een nylon boutjes in. Zo kan ik hoef ik maar 1 boutje los te schroeven om het stabilo los te halen.
    De beukenhouten pluggen zijn bij een aluminium buis overigens niet nodig.

Hier zie je het nylon boutje in een van de stabilohelften. Eerder had ik al een triplex versteviging tot op de huls gelijmd. Dat nylon boutje zit er dus muurvast in.

Servo's gemonteerd. Servokabeltjes ingekort en betere kwaliteit stekkertjes erop gezet.

Goed, het stabilo is af! Kan gefolied worden. Dan snel door naar het turtledeck. Spantje uitgezaagd.

Spantje aan turtledeck gelijmd.

Turtledeck op de romp gelijmd. Wat je hier niet kunt zien is dat er binnenin het turtledeck overdwars wat balsa balkjes gelijmd zijn om het turtledeck in het midden wat naar buiten te drukken. De romp is namelijk niet recht, maar loopt op de plek van het turtledeck van voor naar achter wat bol. Nadat de lijm droog is, aansluiting van turtledeck naar romp schuren en plamuren. Sluit allemaal verbazend goed aan! :banana:

Volgende klusje. De motorkap pas maken op de romp. Er wordt een ring in de kap gelijmd. De ring wordt gebruikt om de kap aan de romp vast te schroeven en om de vorm in de kap te houden. Ik heb de ring aan de binnenkant op een paar punten net niet helemaal los gezaagd. Zo behoud de ring zijn vorm en is hij makkelijker 'recht' in de kap te plaatsen.

Als de secondelijm droog is even met de dremel erin en de ring is los.

Een paar verstevigingen uitgezaagd die weer in de ring gelijmd worden. Op die punten worden de inslagmoeren bevestigd.

Kap erop en kijken of alles recht zit.

Oh man. Sluit bijna helemaal goed aan.

Vanuit een andere hoek.

Ik kan niet wachten om een stevige slinger aan die prop te kunnen geven!

Ik moet de kap nog wel iets beter pas maken op de romp en de ring definitief in de kap glassen, maar ik ben al aardig tevreden.

:)

3. Wiert Land

Wiert Land

Lid geworden:
    19 nov 2010
    :worship: :thumbsup: ziet er goed uit :eek:

4. Robin van der Plas

Robin van der Plas

Lid geworden:
    10 mei 2012
    Ah echt super bruut. kan niet wachten op de laatste paar foto's

5. ultim@te

ultim@te Guest

mooi werk weer fragster ! ;)

6. Fraggy

Fraggy

Lid geworden:
    2 jul 2007
    Er zit nog wel een paar maandjes werk in voordat de kist vliegt. Ik ben nu ongeveer een jaar aan het bouwen en de kist is nog niet eens ruwbouw klaar. En dan moet alle electronica erin en moet de kist worden gefolied en gespoten. Ik vrees dat het volgend voorjaar wordt voordat 'ie af is. Nouja, geeft niet. Dan hoef ik me de komende winter niet te vervelen!

Ik heb me de afgelopen paar dagen ook niet verveeld trouwens.

Het turtledeck zat er net mooi en strak op. Dus.... heb ik er een mes in gezet en het grootste deel er weer vanaf gesneden. :schrik:

Op deze foto zijn de twee balsa balkjes goed te zien die het turtledeck in het midden wat wijder deden staan. Zo sloot het turtledeck mooi op de bol-lopende romp aan bij het verlijmen. Deze balkjes zijn nutteloos geworden zodra de lijm droog is, dus zijn ze er na het maken van deze foto uit gezaagd.

Als ik zo'n chaos zie, wordt ik stiekum altijd een beetje benauwd. Zou ik dat nog weer netjes krijgen?

Waarom moest het turtledeck kapotgezaagd worden? Omdat de struts er doorheen moeten.
    Meteen de zijkanten van het turtledeck netjes afgewerkt met balsa en de kopse kant (waar je op kijkt) met een triplex spantje met twee gaten erin.

Het stuk wat uit het turtledeck gesneden is op maat gemaakt en ook voorzien van balsa en een triplex spantje met twee gaten. In deze gaten komen aluminium 'pennen' en daarmee wordt het stuk turtledeck (wat nu dus een uitneembare klep is geworden om makkelijk bij de tank te kunnen komen) aan de rest van het turtledeck vastgezet.

De andere kant.

Klepje weer op zijn plaats in de romp tussen de struts.
    Sluit zo strak aan dat je er nog geen vel papier tussen kunt krijgen.

Op de foto hieronder zie je in de lengterichting van de romp tussen de struts nog een sleuf. Die wordt nog opgevuld met balsa en dat wordt dan weer in de vorm van het turtledeck geschuurd. Als het goed is zie je dan alleen de struts nog door het turtledeck heen komen en loopt het verder weer netjes door. Het klepje moet dan bijna onzichtbaar zijn. Zeker als de kist in de folie zit.

Nog maar een paar foto's met de motor en motorkap erop. Gewoon omdat het kan.

Op deze foto is de nog op te vullen sleuf tussen de struts goed te zien.

Zo begint de romp al aardig zijn vorm te krijgen.

7. Berto

Berto verslagschrijvers Forum veteraan

Lid geworden:
    10 okt 2002
    Wordt al een heel kissie hoor :thumbsup:

8. Fraggy

Fraggy

Lid geworden:
    2 jul 2007
    Bedankt Berto. Ik ben stiekum best tevreden.

9. Berto

Berto verslagschrijvers Forum veteraan

Lid geworden:
    10 okt 2002
    Nou ik vindt dat het er geweldig uitziet, je mag dik tevreden zijn.

10. Jan van Brenk

Jan van Brenk

Lid geworden:
    10 apr 2006
    Zeer netjes gedaan Jaap, succes verder.

11. franky

franky

Lid geworden:
    31 aug 2003
    Let op met het zeer strak maken van deze aansluiten. Je geeft aan, dat er geen papier meer tussen past. Worden deze onderdelen gefolied? Zo ja, dan zou ik iets meer ruimte geven.

Ben nu met een paf-trainer-230F bezig. Daar had ik voorin een dekseltje gemaakt, die dezelfde passing had, geen papiertje tussen te krijgen. Ik blij, dat het lekker strak was. Nu is de romp en deksel gefolied. Nu krijg ik het dekseltje er niet meer in, het is nu te strak. Moet dus het dekseltje weer ontdoen van folie en iets smaller schuren. Daarna hoop ik dat alles weer strak past als het iets smaller gemaakt is.

12. Christiaan Vis

Christiaan Vis

Lid geworden:
    5 sep 2004
    Mooi werk!

Vraagje, hoe zijn de spanten waar de carbon struts aan geschroefd zijn, 'verweven' met de romp? Op de foto's lijkt het een relatief kort spant overlangs te zijn dat tussen twee dwarse spanten zit gelijmd, is dit ook in verband gebracht? Lijkt me wel belangrijk om de krachten van de boven vleugel te verspreiden.

Ik ben ook erg benieuwd naar je 'geluidservaringen' met de hydemount straks. Waarom heb je voor deze op,lossing gekozen?

13. Mark Oostveen

Mark Oostveen

Lid geworden:
    24 sep 2003
    8O8O8O8O8O8O8O8O8O

:thumbsup::thumbsup:

14. Fraggy

Fraggy

Lid geworden:
    2 jul 2007
    Bedankt voor de tip. Ik zal een millimetertje ruimte erbij schuren.

15. Fraggy

Fraggy

Lid geworden:
    2 jul 2007
    GRR. Dubbelpost.

Het overlangs spantje waar de struts aan worden geschroefd zit in twee spanten gehaakt. Maar, wat veel meer sterkte geeft is dat hij ook aan de bovenkant over de hele lengte aan de grenen ligger van de romp is verlijmd.

Het langs spantje zelf kan erg dun zijn, want de krachten van de struts staan vooral op de uiterste hoeken van dat spantje.

Daarnaast heb ik nog een reserve vleugel als de bovenvleugel eraf vliegt. Het is immers een dubbeldekker ;)
    Een vriend van me heeft jaren gevlogen met een hydromount. Hij is een tijdje geleden overgestapt naar een hydemount en kon melden dat het geluidsniveau lager lag en dat de motor stationair rustiger liep. Ik ben blind op zijn ervaringen af gegaan.

16. Christiaan Vis

Christiaan Vis

Lid geworden:
    5 sep 2004
    Constructie is mooi!

17. Fraggy

Fraggy

Lid geworden:
    2 jul 2007
    De bouw van de Pitts heeft helaas een weekje stil gelegen in verband met mijn vakantie. Het ging net zo lekker en toen ik op vakantie was dacht ik de eerste twee dagen nog wel eens "ik wil bouwen". Maar de rest van de week heb ik (gelukkig?) geen moment meer aan de Pitts gedacht. Pas in het vliegtuig terug dacht ik.. "Ja, morgen weer bouwen!".

Kapje afgemaakt (aluminium pennetjes erin).

Op de struts twee kleine grenen 'blokjes' gelijmd. In deze blokjes is M3 draad getapt. Zo wordt het kapje aan de struts geschroef. Hoeft niet veel te houden, want het kapje komt klem te zitten tegen de cockpitkap. Daarnaast wordt het kapje in principe nooit verwijderd. Alleen als ik bij de tank moet of de struts moeten er af. Dus ik verwacht alleen bij onderhoud.

Alle naadjes netjes opgevuld met plamuur en weer bijgeschuurd. Misschien aan de zijkanten nog iets meer ruimte vrijmaken voor de folie, maar als er straks folie overheen zit dan zie je niet eens meer dat er een afneembaar kapje op zit!

Goed, de volgende klus dan. De vleugels moeten op de een of andere manier vastgezet worden aan de romp. Bij mijn andere kisten heb ik aan beide vleugels een haak zitten. Deze haken lopen de romp in en worden naar elkaar toe getrokken met (post)elastieken. De vleugels zitten zo klemvast tegen de romp. Dat klinkt eng, maar dat werkt echt perfect.

Helaas is dat voor de Pitts niet echt meer een optie omdat het midden-deel van de bovenvleugel uit allerlei ribjes bestaat en ik dan een flink stuk uit die ribjes moet halen om ruimte voor de elastieken te maken. Bovendien moet ik dan een of andere klep in de middenvleugel maken om de elastieken te bevestigen op het veld. In de romp loopt de uitlaattunnel ver door naar achteren en zouden de elastieken voor de ondervleugel dan in de uitlaattunnel en praktisch tegen de achterkant van de uitlaten aan liggen. Ook niet handig.

Ik ga dus met een hardhouten 'trekstang' werken die dwars door de middenvleugel heen loopt en aan beide kanten in de vleugel vast geschroefd wordt. Zo zitten de vleugels door die trekstang tegen elkaar aan geschroefd. Voor de ondervleugel ga ik waarschijnlijk hetzelfde doen. Alleen moet die trekstang dan dwars door de romp en door de uitlaattunnel heen. Dat is even een gepruts om het netjes te doen. Helaas betekent deze oplossing nog meer schroeven bij het in elkaar zetten van de kist. Per vleugel komen we dan op drie schroeven (twee voor de wingstruts tussen de vleugels en eentje voor de trekstang om de vleugels tegen de romp te houden).

Dat zijn dus 3x4(vleugels) + 1(stabilo) + 2 of 4 (cockpitkap) = 15 of 17 schroeven om de kist op het veld in elkaar te zetten. In vergelijking: Mijn Extra zet ik met drie schroeven in elkaar op het veld. 1 in het stabilo en 2 in de cockpitkap. Gelukkig hoeven er geen spandraden op de Pitts, want anders zou ik iemand inhuren om de kist voor me in elkaar te zetten op het veld. Zijn er andere vliegers die een accuboormachine meenemen naar het veld? ;)

Maargoed het is niet anders.

Dus ik ben maar begonnen met rechthoekige gaten maken in de middenvleugel. Aan de buitenkanten lukt dat nog wel netjes, maar door de triplex ribjes in het midden wordt het wat lastiger. Daar kun je slecht met een boormachine en vijltjes bij. Maar eens even kijken of ik daar met de dremel bij kan ofzo. In het midden hoeft het allemaal niet strak op die ribjes aan te sluiten, want je ziet het nooit meer terug als de middenvleugel ingedekt is aan de onderkant en die trekstang moet juist vrij kunnen bewegen door de middenvleugel heen. Die hoeft alleen de beide vleugelhelften bij elkaar te houden. Later meer.

18. Charlie..

Charlie..

Lid geworden:
    2 aug 2004
    Ik volg uw bouwdraadje al een tijdje, mooi werk. Ikzelf heb afgelopen jaar de EMHW Challenger II 2.2m gebouwd, een vergelijkbaar project :). Hierbij worden de vleugels gewoon tegen de romp gehouden met de spankabels, geen extra bouten dus. De eerste maal toen ik hem in elkaar zetten vond ik dit vreemd maar blijkbaar werkt het zo.
    Ik moet toegeven, extra bouten is wel meer werk maar ze zouden wel een geruststellend gevoel geven.
    Voorlopig doe ik het zo, de grotere 2.7m Challenger en 3m Eagle hebben een vergelijkbare constructie en dat werkt al jaren.

meerdere foto's

Ik wou hier ook dezelfde opmerking geven. Ik heb ook een dergelijk onderhoud-luikje gemaakt in mijn Challenger, en na het bespannen kreeg ik het amper toe. Beetje speling inbouwen is nodig.

19. Fraggy

Fraggy

Lid geworden:
    2 jul 2007
    Schitterende kist geworden die Challenger!

Bedankt voor je tip met de spankabels Charlie!

Ik wilde in principe geen spankabels plaatsen, omdat dit voor de constructie van de kist niet nodig is. Maar als die spankabels als (extra) functie hebben dat ze de vleugels tegen de romp trekken, dan ga ik dat toch nog eens serieus overwegen.

Hoe zitten de spankabels bij jou vast? met boutjes, of met een of andere snelsluiting?
    En hoe zitten bij jou de wingstruts tussen de vleugels vast? Zo te zien gewoon met schroeven door de vleugels heen?
    En als ik toch aan het vragen ben: hoe dik zijn je vleugels op het dikste punt en hoe breed zijn ze (van voor naar achter gezien)

20. Charlie..

Charlie..

Lid geworden:
    2 aug 2004
    Sommige foto's komen uit de handleiding, maar ik heb hetzelfde pinciepe. Bevestiging van de spankabels aan de romp (blijft vast):

aan de vleugel zet ik een bout vast:

De struts zitten met een deel in een uitsparing tussen 2 ribben in, dit kan dus niet verdraaien en zit eigelijk al goed vast. Dan nog een bout boven en onder:

Vleugels:
    dikte = 50mm op het dikste punt
    koorde = 400mm lang

Als je nog vragen hebt, stel ze gerust. Daarvoor dient een forum ;)

Deel Deze Pagina