Pitts Model 12 (2.2mtr)

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Fraggy, 3 mrt 2012.

  1. Fraggy

    Fraggy

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    1.241
    Bedankt voor de foto's Charlie! Top.
    Dit zijn echt goede voorbeelden.

    En ook bedankt voor de maten van de vleugels. Ik was een beetje zenuwachtig dat mijn vleugels te dik waren en dat de kist daarom een enorme hoge weerstand zou hebben. Maar alleen naar de vleugels kijkend valt het mee. Mijn vleugels zijn iets dikker (55mm) en iets breder (420mm). Dat scheelt dus 10% in de dikte en 5% in de breedte.

    Hoe vliegt jou challenger? Heeft hij nog rare eigenschappen ten opzichte van een normale 'eendekker'? (bij bijvoorbeeld landen/opstijgen)?
     
  2. Charlie..

    Charlie..

    Lid geworden:
    2 aug 2004
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Diest
    Ik heb hem vorige week pas ingevlogen, dus kan er nog niet veel over zeggen. Begin volgend jaar zal ik er hopelijk meer mee vliegen. Het toestel voelde wel direct goed aan, niet direct slechte eigenschappen ontdekt. Enkele clubgenoten zeiden dat ik toch relatief traag binnen kwam; de kleinere 45cc Great Planes Pitts die op onze club vliegt moet toch meer snelheid houden bij de landing.
    Je moet er uiteraard rekening mee houden dat een dubbeldekker meer weerstand heeft, dus als de motor zou stilvallen moet je niet veel proberen te zweven maar direct binnen komen. De Challenger voelde ook wat zwaarder aan dan mijn 50cc Yak, maar dit is logisch.
     
  3. Fraggy

    Fraggy

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    1.241
    Bedankt voor de tips Charlie!

    Ik heb even de aansluiting van de vleugels op de romp laten liggen en ben verder gegaan met allerlei andere klusjes.

    Allereerst moest ik van alle vleugels nog een klein stukje dichtmaken. Ik had voor het inlijmen van de scharnieren het grootste deel al gedaan. Toen zat de neuslijst er nog niet op, dus kon ik het laatste stukje niet doen. Ook weer geregeld.
    [​IMG]

    Volgende klus was een flinke. Ik heb de motorkap kaalgeschuurd. Dat heeft me wel een paar avondjes gekost. De lak die er door Pilot-RC opgezet was, was keihard! Erg fijn als je een mooie Pilot-RC kist heb en je wilt niet dat er krassen in je kap komen. Vervelend als je de lak eraf wil halen. Ik heb de schuurmachine er flink op gehad.
    [​IMG]

    Ik heb ook de louvres open gefreesd. Ik ga ze nog wat verstevigen, want ze zijn me nu wat te zwak en ik ben bang dat de lak eraf knapt bij trillingen. Die louvres zijn wel niet helemaal schaal, maar ze helpen wel met de koeling. Oh well, als ik schaal had gewild, had ik wel een warbird gebouwd.
    [​IMG]

    DLE carb eraf, Walbro erop.
    [​IMG]

    Prototype van de gas-aansturing. Achter de motor langs van beneden naar boven.
    Ik wilde de gas-servo aan de motor zijde van de hydemount. Als de servo aan de romp zijde zou zitten, dan kan de beweging tussen de carburateur en de servo ervoor zorgen dat het stationair toerental wat varieert. Dat leek me niet prettig, dus maar wat meer tijd besteed aan een nette montage van de servo.

    Beetje passen en meten om achter de motor langs te kunnen zonder dat de motor geraakt wordt.
    [​IMG]

    Dus een definitief plankje gezaagd en dan kan ik weer mooi met carbon aan de slag.
    [​IMG]

    Omdat dit plaatje vastgezet wordt met de bouten waar de motor mee vast zit, heb ik aluminium busjes geplaats. Zo wordt het hout niet samengeperst als deze bouten straks flink aangedraaid worden.
    [​IMG]

    Plaatje klaar en tijdelijk gemonteerd.
    [​IMG]

    Van de zijkant kun je zien dat de servo aan de motor zijde van de hydemount vastzit en verder vrij hangt van de romp.
    [​IMG]

    Verder ga ik nu zo veel mogelijk van de vaste onderdelen op hun plaats schroeven (ontsteking, tank, etc.) zodat ik binnenkort het zwaartepunt kan bepalen en dan krijg ik een beetje een idee van waar de andere componenten moeten komen. (emcotec, richtingsroer servo's, bekabeling).
     
  4. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.437
    Locatie:
    Spijkenisse
    Mooi werk! Ik zie trouwens dat er 1 schroef van de servobehuizing niet is ingedraaid, niet vergeten.....
     
  5. Fraggy

    Fraggy

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    1.241
    Bedankt Alexander!

    Die servo was alleen even om te passen (zitten bijvoorbeeld ook geen tandwielen meer in. Vandaar dat de behuizing half open ligt). De schroef om het servohoorntje op de servo te schroeven zit er ook niet in.

    Maar wel erg fijn dat iemand dit soort dingen even roept! Want het is ook heel goed mogelijk dat ik WEL een keer iets over het hoofd zie.
     
  6. Christiaan Vis

    Christiaan Vis

    Lid geworden:
    5 sep 2004
    Berichten:
    1.119
    Wat ik me nog afvraag is of de gasservo niet erg veel trillingen voor z'n kiezen krijgt. Hij zit niet alleen heel direct op de motor - met dezelfde bevestiging als waar de motor mee is opgehangen - hij zit ook vrij star - carbon servoplank. Ben je niet bang dat dit niet wat teveel is en zeg maar meer kwaad doet dan de servo achter de hyde mount te plaatsen? Daarnaast, waar ik zelf nog wel eens bang voor ben is de interferentie van de ontsteking via bv zo'n servo/servokabel? Of is dit een bewezen manier van monteren?
     
  7. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.537
    Locatie:
    Heerenveen
    Tony Clark adviseert bij gebruik van zijn hydromount om een dun stukje bowdenkabel als gaskabel te gebruiken ivm de trillingen en bewegingen van de hydromount.

    Heb het ook zo in mijn 1/4 Pa-18 met TC 45cc Zenoah en hydromount. Werkt vlekkeloos als ziet het er op het eerste gezicht wel iel uit.

    Als je wilt kan ik wel even foto maken hoe het er bij mij uitziet?
     
  8. Wiert Land

    Wiert Land

    Lid geworden:
    19 nov 2010
    Berichten:
    653
    Locatie:
    Haulerwijk
    Ik kan mij juist helemaal vinden in deze oplossing geeft een veel directere aansturing lijkt mij en dat trillen van de servo zal juist op deze manier meevallen hij beweegt als het goed is in dezelfde richting als de motor, lijkt mij juist dat de servo hardere klappen krijgt als je 'm in de motorbox of in de romp ergens zou monteren.

    Dat met die bowden cable oplossing van Toni heb ik eens in de praktijk bekeken en persoonlijk heb ik mijn vraagtekens daarbij maar ja dat is persoonlijk.
     
  9. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.537
    Locatie:
    Heerenveen
    Over grotere afstanden zou ik ook mn twijfels hebben maar bij mij is de kabel maar 6 cm. Misschien niet geheel onbelangrijk?
     
  10. Fraggy

    Fraggy

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    1.241
    Heren, allereerst allemaal bedankt voor het meedenken! Erg interessant omdat je zo verschillende denkwijzes meekrijgt.

    Ik ben niet zo bang voor interferentie, want ik hou de ontsteking (en de bekabeling daarvan) uit de buurt van de gas-servo. In de mechanische aansturing van de gas-servo zelf zie ik niet zo veel storingsgevaar. Hoogstens de eventuele knakpulsjes van de metalen ball-links. Verder zie ik niet zo veel risico's. Of zie ik iets over het hoofd?

    Op de trillingen kom ik zo terug.

    Klopt! Ik ben ook bekend met het hydromount systeem en met de bowdenkabel. Dat werkt inderdaad goed, behalve dat er toch vaak een klein beetje speling op zit (door 'vervorming' van tegelijkertijd de binnenkabel en de buitenmantel). Deze speling heb je voornamelijk als je de veer van de gasklep loshaalt (veer nooit verwijderen, alleen loshaken! wel laten zitten anders loopt je gasklep vast als je volgas geeft.)

    Ik wil niet dat die veer continue de gasklep dicht probeert te trekken omdat de servo dan continue tegen die veer in staat te trekken. Beetje onzinnig en het veroorzaakt een (iets) hoger stroomverbruik. Om te voorkomen dat het gas vol open blijft staan als de servo ooit kapot gaat gebruik ik altijd een electronische killswitch zodat ik de motor uit kan zetten onafhankelijk van de gas-servo.

    Dat systeem heb ik ook overwogen voor als ik mijn servo niet goed kwijt zou kunnen aan de motor-kant.

    Dit was ook mijn overweging. Ik vraag mezelf hardop af: "waarom slijt een servo bij trillingen?" Als je naar een servo in voor een rolroer van een brandstofkist kijkt dan kun je je voorstellen dat de vleugel flink trilt. Daardoor slijt de servo. Maar is dat wel het probleem? Deels. De vleugel trilt wel, maar de servo zit vast in de vleugel. Dus de servo beweegt mee met de vleugel. Het rolroer, waar de servo aan vast zit trilt echter niet exact mee met de vleugel. Het rolroer kan immers scharnieren. Daardoor moet de vleugel een verschil in trilling tussen het roer en de vleugel opvangen. Hij krijgt dus 'klappen' via de servohoorn op de tandwielen. Een digitale servo doet nog vervelender, want die gaat die ongeplande bewegingen zelf proberen te corrigeren en gaat dus tegenwerken. Nog meer slijtage!

    In mijn situatie zit de servo (via een bijna onbewegelijk stuk carbon) rechtstreeks aan de motor vast. De motor zal schudden als een dolle. De servo zal exact dezelfde beweging maken. En doordat de motor en de servo dezelfde beweging maakt komt er dus geen kracht via de servohoorn op de servo te staan en worden de tandwielen niet belast.

    De servo zal flink door elkaar geschud worden. Maar daar zou de electronica in de servo toch wel tegen kunnen? Als er teminste geen slechte solderingen in zitten of iets dergelijks.

    Bovenstaande was mijn gedachten experiment toen ik bedacht de servo zo te monteren. Of ik gelijk heb weet ik natuurlijk niet. Misschien maak ik wel ergens een kolossale denkfout. (maar jullie zijn vast wel zo eerlijk om me daar op te wijzen toch?) Ik heb ook nog even ruggenspraak gehouden met een andere hydemount gebruiker en die heeft de servo ook op de motor-zijde van de mount zitten. Hij heeft er helaas nog niet veel mee gevlogen, dus of het werkt weten we nog niet.



    Bij mijn andere kisten hangt de motor in rubbers. Geen hydromount rubbers, maar hele stijve rubbers. De motor kan bijna niet bewegen ten opzichte van de romp, maar het dempt toch net de meest gemene trillingen. In die situatie heb ik de servo wel in de romp vast zitten en ook via een vaste pushrod naar de carburateur. Dus daar trilt de motor wel (een beetje) onafhankelijk van de servo en wordt de servo dus wel (een beetje) belast. Maar die servo's gaan nu al een jaar of 5 mee. (ik gebruik altijd Hitec HS-645's als gas-servo's. Rare tick, maar ze werken, dus blijf ik ze gebruiken).

    In deze Pitts gaat dus weer dezelfde servo. Als de servo het binnen 5 jaar voor gezien houdt, dan weet ik dat dit geen goede oplossing is en dan zal ik inderdaad via een bowdenkabel gaan werken. Of, als blijkt dat de hydemount niet zo enorm veel beweegt, gewoon de servo in de romp monteren en een vaste pushrod naar de carburateur leiden. (ik denk dat dat ook wel zou werken, alleen loop je dan kans op een wat variabel stationair toerental doordat de schuddende motor aan de pushrod trekt en de gasklep in de carburateur dus steeds iets open/dicht gaat.)

    dat variabele stationaire toerental bij een servo in de romp was ook de belangrijkste overweging om de servo zo te monteren. Trillingen niet zo. Die servo's blijven in vleugels ook jaren werken en de krachten daar zijn bij trillingen veel heftiger (door het gewicht van het roer). De schokken van de motor die doorgegeven worden via de gasklep van de carburateur aan een servo die vast in de romp geschroefd is.. Ik denk dat ik eerder het asje van die gasklep beschadig dan de servo.
     
  11. Mark Oostveen

    Mark Oostveen

    Lid geworden:
    24 sep 2003
    Berichten:
    875
    Locatie:
    Nieuw-Bergen (Lb)
    Ik kan beamen dat dit systeem werkt en dat servo's langer leven dan ik ooit verwachte.

    Ik heb meerdere toestellen gehad met de wel bekende gebogen bowdenkabel. Met en zonder veer achter de gasklep geeft het speling en "dode" slag die vooral bij stationair erg vervelend is. je kunt in de landing net niet die finetuning in toerental doen die je (lees ik) graag zou willen.

    Ik heb zowel mijn Wigens met een ZG62 en hydromount als mijn Extra met een ZDZ80RV en hydromount, later hydemount, omgebouwd naar deze directe vorm van aansturen.

    De Wigens, immidels niet meer in mijn bezit, vliegt nog steeds met de originele servo en de nieuwe eigenaar is dolentausiast, dat toestel maakt vele uren. In dit toestel heb ik uit plaatsgebrek een HS101 gebruikt. Nooit gedacht dat die in deze toepassing een lang leven beschoren was maar het tegendeel is bewezen.

    Ik de F3A-X heb ik meer mensen gezien die dit zo toepaste. Ik heb eigenlijk nooit klachten gehoord, hetgeen natuurlijk niet wil zeggen dat die er niet zijn :) Ik zou bij een nieuw toestel direct kiezen voor montage aan de motorplaat en directe aansturing als ik geen electro zou kiezen ;)

    Mooi gemaakt Jaap. Ik zit echt te genieten van je vorderingen. Van het weekend even de motor aanslingeren??? Ik kan niet wachten :)
     
  12. Fraggy

    Fraggy

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    1.241
    Goed om te horen dat jou ervaringen met deze manier van gas aansturing positief zijn.

    De motor starten zou in theorie binnenkort moeten kunnen, maar dat lijkt me niet verstandig met een ongefoliede romp (vanwege vettigheid) en zonder vleugels (vanwege trillingen). Tja, die 'problemen' heb jij natuurlijk niet met je electro aandrijving.
     
  13. Wiert Land

    Wiert Land

    Lid geworden:
    19 nov 2010
    Berichten:
    653
    Locatie:
    Haulerwijk
    Mee eens dat dode punt is uiterst irritant heb er zelf geen ervaring mee maar heb het bij ons op de club al wel mis zien gaan en inderdaad bij een landing waarbij net een stootje gas nodig was. Het lijkt mij trouwens ook dat je dit absoluut niet wilt op een F3A-X/Kunstvlucht model alles moet dan zo direct mogelijk aangestuurd worden. Wel goed om te lezen dat bovenstaande constructie zich al bewezen heeft scheelt Fraggy weer wat kopzorgen :D
     
  14. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.537
    Locatie:
    Heerenveen
    Inderdaad... die gas problemen heb je met een piper niet :D
     
  15. Kaypeters

    Kaypeters

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    212
    Locatie:
    Den Haag
    Weet niet precies of dit hierboven bedoeld wordt, maar is dit niet een veel beter idee (met een veertje aan beide kanten) dit heft wel de trilling op de servohevel op!

    Quartel Modelbouw - DUBRO Servo saver

    Wel 2 stugge veren gebruiken dan!
     
  16. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.437
    Locatie:
    Spijkenisse
    Dat is voor autootjes...
     
  17. Mark Oostveen

    Mark Oostveen

    Lid geworden:
    24 sep 2003
    Berichten:
    875
    Locatie:
    Nieuw-Bergen (Lb)
    beste Kay

    Het gaat niet om de trilling van het aangedrevene (stuur \ roer \ gasklep) naar een servo, maar trilling van de servo als geheel. Het toepassen van servosaver is dus in dit geval helamaal niet van toepassing zoals Alex ook al aangeeft.

    Grz

    mark
     
  18. Christiaan Vis

    Christiaan Vis

    Lid geworden:
    5 sep 2004
    Berichten:
    1.119
    @fraggy

    Helder verhaal.

    Enige wat ik nog kan (mee)bedenken is dat de servo inderdaad veel zal bewegen en de tandwielen tov elkaar relatief veel last kunnen krijgen van massatraagheid. Ik bedoel: de afstand (diameter) tot het hart van de roterende beweging (trilling) is vrij groot waardoor de omtreksnelheid van de servo en de interne onderdelen dus ook hoog is en daarmee als ik het niet verkeerd heb, de versnelling en vertraging (het is een trilling) ook. De massatraagheid kan dan wellicht parten gaan spelen?

    Andere kant, en dat geeft Mark aan, heeft het zich in de praktijk bewezen en daar gaat het tenslotte om: werkt het. Ja dus en dan heb je een effectieve en mooie oplossing voor directe aansturing van de gasklep.

    By the way: mooi project!
     
  19. Fraggy

    Fraggy

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    1.241
    Bedankt! En ook bedankt voor het meedenken. Mark beweert inderdaad dat die gasaansturing werkt. Dus als het niet werkt, dan ga ik wel bij hem klagen! ;)


    Anyway. Ik heb weer wat kleine dingen gedaan, maar die kosten allemaal toch relatief veel tijd als je het netjes wilt doen.

    Allereerst wilde ik de koeling voor de uitlaattunnel maken. Aangezien de tunnel nogal veel obstakels kent (de onderste vleugelbuis die de halve tunnel afsluit, de houders voor de uitlaten die daar weer boven zit), wilde ik de lucht goed uit de tunnel 'trekken'. Dat doe ik met louvres. Normaalgesproken zou ik daar kant-en-klare aluminium exemplaren voor kopen, maar ik kon geen passende vinden. Dus dan moeten we zelf maar weer aan de slag!

    Twee plaatjes 0.8mm triplex op elkaar geplakt met wat schilderstape en daar met de figuurzaag rechthoeken uitgezaagd. Waarom twee plaatjes? Kom ik later op.
    [​IMG]

    Een van de twee plankjes. Geschuurd en wel. Klaar voor de volgende stap.
    [​IMG]

    Plankje op de bouwtafel getaped, bakpapier eronder zodat de lijm niet aan de tafel plakt en van 2mm balsa de opstaande delen gemaakt. Helaas loopt het triplex heel licht taps toe (dat doet de romp ook), dus moest ik elk balsa plankje afzonderlijk op maat maken.
    [​IMG]

    Zijkanten erop geplakt.
    [​IMG]

    En vervolgens de zijkanten weer weggezaagd. De vorm wordt al zichtbaar.
    [​IMG]

    En daar is het tweede triplex plaatje. Die zit in de romp gelijmd om extra stevigheid te geven (je zaagt toch een flink stuk uit de bodem en die bodem geeft de romp deels weerstand tegen torderen). Daarnaast kan het plaatje ook prima dienen als malletje om de balsa romp bodem uit te dremelen.
    [​IMG]

    Beetje schuren verder en maar even passen. Ja, lijkt goed.
    [​IMG]

    Van voren gezien. Even met schilderstape vastgezet om te testen. Uiteindelijk wordt het in kleur gespoten en daarna pas op de (gefoliede) romp gelijmd.
    [​IMG]

    Van achteren gezien kijk je dwars door de louvres de romp in.
    [​IMG]

    Nou, nog een foto van de zijkant.
    [​IMG]

    Geglast en bijgeschuurd. Klaar voor de spuitplamuur en de verf. Maar dat komt (veel) later.
    [​IMG]

    Volgende klusje. De motorkap passend maken. Hij zat er al wel op, maar hij kierde hier en daar nog een beetje. Dus schuren aan de kap en aan de romp totdat het allemaal netjes op elkaar aansluit.
    [​IMG]

    Het sluit nu allemaal prima aan, maar er zit hier en daar nog een millimetertje hoogteverschil tussen de kap en het balsa van de romp. Daar kijk ik later nog wel naar. Aan de ene kant door het balsa licht bij te schuren en aan de andere kant door de kap van een paar laagjes glas te voorzien op punten waar hij niet meer helemaal 'rond' is (door het vervormen van de kap toen ik hem wat kleiner maakte). Maar zoals je op de foto ziet is het allemaal niet zo spannend. En ik denk dat wanneer je de kap en de romp in dezelfde kleur hebt, het hoogteverschil op sommige plaatsen helemaal niet meer opvalt. Maar toch wil ik het nog een keer netjes afwerken. Het wordt toch weer winter, dus geen haast.
    [​IMG]

    Kapje zit nou ook op zijn plaats met verzonken inbusboutjes. (Mark, bedankt voor de boutjes! :)) Ik heb, door een paar reacties in deze thread, het kapje aan de beide zijkanten een millimeter ruimte gegeven ten opzichte van de romp, zodat het kapje straks ook nog past als er folie op zit.
    [​IMG]



    En toen kwam ik even op een wat lastiger verhaal (nouja, de keuze dan).
    Ik moet de ontsteking ergens kwijt. En meestal ligt die bovenop de motordome. Maar, in tegenstelling tot de meeste andere kisten met boxermotoren zit daar ook mijn gas-servo.
    En nou ben ik een beetje nerveus voor storingen omdat de ontsteking (en de kabels naar de bougies) en de gassservo wel erg dicht bij elkaar zitten.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Iemand hier ideeen over of ervaring mee?

    Een radicaal alternatief is de ontsteking aan de zijkant van de motordome hangen, weg van de servo. Maar dan moet de kabel naar de bougie van de cylinder aan de 'overkant' wel onder de motor langs. Nu overdrijf ik met de positie van die kabel (hij kan nog wel wat hoger), maar hij loopt wel op een paar centimeter langs de beide uitlaatbochten. Lijkt me ook niet optimaal.
    [​IMG]

    Als iemand nog goede ideeen heeft? Ja, een methanolmotor monteren.. :D
    Of alsnog een Plettenberg Predator erop schroeven. ;)
     
  20. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.436
    Locatie:
    Rotterdam
    ach kom, electro is voor de metroman die geen vet op zijn handjes wil :D

    Aan de onderkant van de plaat waar de motor op zit, loopt de zijkant, waar je in de laatste foto de ontsteking even neergehangen hebt, een heel eind door

    waarom maak je onder de onderkant van de motormount plaat geen gaatje in de zijkant, en voer je daar de kabels door?
    krachtentechnisch zou dit no problemo moeten zijn (denk ik,...)
    blijven ze een heel eind bij de uitlaatbochten vandaan, en kun je de kabels prachtig geleiden, en zo op precies de goede plek aan laten komen

    Maar ik ben een beginnend vliegtuigman, kan zijn dat ik er een volledig verkeerde kijk op heb..
     

Deel Deze Pagina