PoA T51 & T52 Reversed Stern Drive (RSD) Damen 2513 ADS Tug

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door JaFa, 11 feb 2022.

Tags:
  1. Ronaldp

Ronaldp

Lid geworden:
    2 mrt 2006
    Wat altijd zo jammer is bij de bedrijven.
    Dat ze bezuinige op het belangrijkste onderdeel van de boot.
    De winch.
    Hier zie ik ook weer een splitdrum.
    Zo jammer.
    Gewoon twee losse trommels.Is 100% beter.
    Simpel voorbeeld: je breek....je moet eerst je gebroken sleepdraad binnen draaien.Deze draad dan goed vast zetten zodat die niet los kan komen te zitten op de trommel.Dan spare draad eerst weer los maken op de andere trommel.Voor je deze kan gebruiken.Als bij elkaar druurt dit best wel lang voor je weer een sleep verbinding kan maken.
    Met twee losse trommels ben je snel weer sleepklaar.Kapote draad binnen draaien...andere sleep draad weer opgegeven.
    Sorry moest het even kwijt.

Maar voor de rest....schitterend project.
    Blijf je volgen.

Mvg ronald

2. JaFa

JaFa

Lid geworden:
    20 jun 2010
    Hahaha, ja ik begrijp je wel nu voor mij is het wel leuk dat het maar een split en geen afzonderlijke was want dat is veel moeilijker te maken en dat hand ik niet in d nortonkast gekregen vrees ik maar ja ook daar is een oplossing voor natuurlijk dan was het onderin.

Bij de T22 hebben ze gewoon 2 winches staan dat was ook een fijne oplossing geweest maar ja dan waren ze waarschijnlijk niet zo sterk, nu ze is er wel hoor de dubbele drum winch, ik zag ze bij DAMEN beschikbaar maar waarschijnlijk aan een veelvoud van de prijs...

Fijn dat je mee volgt het is wat anders project dan de andere hier maar het is zeker de moeite waard vind ik, het is een heel speciaal bootje!

3. Ronaldp

Ronaldp

Lid geworden:
    2 mrt 2006
    Voor een havensleper is de trekkracht van een sleepwinch niet het belangrijkste......soms weleens handig.
    De snelheid van de winch is belangrijker.
    Anders is de kans dat je een sleep draad in je schroef groot is.(met een langzame winch).Zeker de tegenwoordig bemanning op het gesleepte opjecten.Die regelmatig de sleepdraad zo het water in gooien.
    Ja.....hoe zou ik dat weten.......werken op een havensleepboot in Rotterdam.

Ps...je bent me favoriet om te volgen.

Mvg ronald

brutus vindt dit leuk.
  4. Macrabbit

Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    16 mei 2010
    Jan, buiten het feit dat je geweldig bezig bent, loop ik nog steeds niet warm voor het model an sich. Uiteraard is de detaillering on overtroffen. Daar kan ik met mijn messing en styreen niet tegen op. Nog mooier wordt het straks met een laagje verf er op. Ziet er nu heel steriel uit allemaal. De lier is weer een plaatje. Ben heel benieuwd hoe je de thrusters gaat maken uiteraard. Neem aan dat deze ook uitgebreid worden belicht? Wacht het lekker af en ondertussen veel bouwplezier.

5. Broeckx Ronny

Broeckx Ronny

Lid geworden:
    28 sep 2008
    Hey Jan , ziet er weer gelikt uit .
    Het is een andere dimensie van modelbouw maar het resultaat is minstens zo knap , zelfs veel gedetaileerder .
    Groetjes
    Ronny

6. Unusual RC

Unusual RC

Lid geworden:
    19 mei 2004
    FDM printers gaven ons modelbouwers al veel, maar SLA (resin) printers kunnen ongelofelijk veel detail geven, tot wel 1/500ste van een mm bij sommige machines.

Voldoende 3D CAD skills is dan wel een vereiste, en daar wringt vaak de schoen.

Echt prachtig wat je hier doet. Zowel het modelleren als het bouwen en afwerken van deze sleepboot! Geweldig!

Wordt deze afgebouwd in concourstaat, of met gebruikssporen (weathering)?

Laatst bewerkt: 21 mrt 2022
  7. Broeckx Ronny

Broeckx Ronny

Lid geworden:
    28 sep 2008
    Deze boten zijn nog nagelnieuw en worden perfekt onderhouden .
    Veel Wheatering zal hier niet aan kunnen gebeuren vrees , buiten de schoorstenen die op de uiteinden een beetje verkleurd zijn .
    Groetjes
    Ronny

Unusual RC vindt dit leuk.
  8. Tug.NL

Tug.NL

Lid geworden:
    17 nov 2016
    Jan,
    Dat word weer een hele mooie boot
    Ik blijf volgen.

Mvg,
    Roald

9. JaFa

JaFa

Lid geworden:
    20 jun 2010
    Hey bedankt mannen, het is inderdaad anders bouwen persoonlijk denk ik dat de mix van klassiek en nieuw het beste is maar deze ging ik volledig "nieuw" bouwen. @sjoerd, tja het model van het schip is wat het is he, Damen heeft dit ontworpen, blijkbaar is stijl en uitzicht daar minder belangrijk, nu nederlanders staan daar ook niet zo voor bekent he dat moet efficiënt zijn daar :rofl::rofl::rofl:. ;)

Nu of ik dit nu een "knap" model vind weet ik niet, ik het is wel super modern en dat maakt het redelijk makkelijk om te bouwen anderzijds moet het dan wel strak zijn want dat is tegenwoordig de norm.

Verweren ga ik inderdaad niet doen, in Antwerpen staan ze bekent om de boten mooi en goed te onderhouden anderzijds is de T52 van 2021 dat is nog heeeeeeeel nieuw he.

De trusters, was een lang proces, omdat ik alles zelf wilde maken met de gereedschappen die ik heb, en die zijn niet zo uitgebreid, anderzijds wilde ik het erf simpel maar extreem gedetailleerd maken.

Hoe ik wat ga maken en waar er lagers bussen en tandwielen zitten ga ik niet helemaal uitschrijven wat en waarom ook niet, enerzijds omdat dit het zelfoplossend vermogen van andere bouwers misschien aantast anderzijds omdat veel hier ook niet in geïnteresseerd zijn, nu het concept is makkelijk alles wat draait en stevig is is in messing de rest in een mix van resin en PLA wat het beste uitkwam... Alle detaildelen zijn zowizo in resin.

Dit kan ik al laten zien:

[​IMG]Untitled by Tug52 POA, on Flickr

Allemaal statisch omdat ik ze nog maar net heb getest, 1 a 2 keer een dryrun gedaan voor ik ze afstel, wat toch wat werk is ...

Laatst bewerkt: 22 mrt 2022
    Bart Cornet en Unusual RC vinden dit leuk.
  10. Unusual RC

Unusual RC

Lid geworden:
    19 mei 2004
    Ga je die resin propellers ook daadwerkelijk gebruiken? Dit i.v.m. de sterkte?

11. JaFa

JaFa

Lid geworden:
    20 jun 2010
    Wel we gaan dat zeker proberen, ik heb 10 props geprint in 45min en die kosten me dan een euro of 3 in totaal, dus daar kan al iets fout gaan... Nu de bedoeling is om ze te printen in Blue, dat is echt sterk sterker dan pla zelfs, maar dan moet ik eerst eens wat testen met settings enzo...

Nu ik denk als niets tussen de prop schiet (kikker of, zo sorry JP :D:D:D) ze wel de kracht van het water aan gaan kunnen wat ook veel heel veel doet is een kleine delay op je kanaal zetten van 0,5 a 1 sec zodat hij niet direct van vol vooruit naar vol achteruit gaat maar opbouwt als het ware. Nu kijk we gaan het meemaken voor mij is dit ook een test, worst case komen er afgetopte messingen in maar daar is de spoed altijd veel te groot. Veel modelboten zijn speedboten ik persoonlijk houd daar niet van voor mij moet het schaal juist zijn.

Nu ik houd je wel op de hoogte de motoren zijn 750kv met 1/3 naar de prop dat is op S3 zo'n 2700rmp op de prop ik heb ook nog 1200kv's maar het moet niet snel gaan voor mij...

Freubelaer en Unusual RC vinden dit leuk.
  12. Unusual RC

Unusual RC

Lid geworden:
    19 mei 2004
    Ooit zelf een impeller voor een pompje willen laten printen op mijn toenmalige werk met een SLA printer.
    Echter bij een test bleek, ondanks zwarte kleurstof als additief, dat het resin toch doorhardde in de loop van de tijd, en heel erg broos werd.

Lex Verkuijl is een hydrofoil schaalmodel aan het maken m.b.v. "conventionele" houtbouw, kunststof plaat, FDM en SLA printen.
    Ik hou de ontwikkelingen nauwgezet in de gaten.
    Mijn eigen ervaringen gaan alweer een aantal jaren terug, de ontwikkeling van die resin's en printers staat gelukkig niet stil.

Hoewel ik mij wel met snelle boten bezig hou, is schaal ook bij mij het einddoel. Moet alleen de techniek nog ontwikkelen, alvorens mij daarop te storten.
    SLA voor de details staat buiten kijf, enorm handige en handige tool voor mening modelbouwdiscipline.

Voor onderdelen die ook sterk moeten zijn hou ik de ontwikkelingen in de gaten.
    Overigens gebruik ik half bronzen/\RVS impellers in mijn waterstraalaandrijving, 3D geprint bij Sculpteo.
    Niet goedkoop, maar met €45,- in maat 45mm wel acceptabel. En zelfs 2.0kW aan vermogen is geen probleem!
    Ook prima na te bewerken als alle metaaldelen.
    Met de nylon geprinte varianten wel. Blijven keurig heel, maar vreten veel meer stroom omdat ze hoogws. vervormen onder last!
    PA 12 printen via SLS is een optie, kost ook maar een paar euro per print, en is ws. voor de toepassing die jij zoekt voldoende sterk (en bestand tegen enige mate van mishandeling)

Echter eerst die resin propellers proberen in dat Blue resin!
    Ik blijf het volgen!

Zeiler en Gerrit-Jan vinden dit leuk.
  13. JaFa

JaFa

Lid geworden:
    20 jun 2010
    Hier enkele test videos, let op dit zijn test videos in dry run dus zonder olie zonder vet zonder echte afstelling... ook zie je dat soms de prop een test prop is, bij de eerste was het zelfs de volledig test truster, deze is naderhand nog aangepast omdat hij schaal gezien 2 mm te hoog was.

hier test ik dan de echte gondels en props deze props waren 53mm en de straalbuis is 54mm uiteindelijk ga ik voor props gaan met 52mm dia omdat dan de bladen iets of wat kunnen bewegen zonder tegen de buis te schrapen, ik heb ook een heel simpel systeem gevonden om de props perfect uit te lijnen en goed vast te kunnen zetten met M4 hoofddraad en een dwarse M3 lockschroef. (ook dit zijn nog test props)

En hier een video over de 52mm prop en de truster, ook deze loopt nog droog, wel heb ik hier eens gezien of de afstelling werkt, het geheel loopt redelijk zuiver de rateling is waarschijnlijk omdat er en geen vet in zit en niet alle bouten vast staan vrees ik.
    Nu hij draait mooi en ook in het lage toerental segment hij gaat tussen de 30 en 3000 RMP lopen, of dat goed is voor de snelheid moet ik nog zien maar dan verander ik de spoed van de prop gewoon deze is zo getekend dat met enkel de instelhoek parameter al de rest van de prop zich mooi aanpast (dit heeft toch enkele grijze cellen gekost in mijn hoofd en Excel:D)

Ondertussen zijn de gondels gespoten en kunnen ze finaal worden afgesteld en eigenlijk in de romp worden gezet maar daar moet deze, toch zeker onder de waterlijn eigenlijk klaar voor zijn, maar daar ben ik nog niet...

haje74, Unusual RC, Herby63 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  14. Broeckx Ronny

Broeckx Ronny

Lid geworden:
    28 sep 2008
    Hey Jan , twee zulke schottels onder de sleper aan 3000Tr/min zal nogal een speedbootje geven volgens mij .
    Het is goed dat die snelheid er is om te slepen , dan zal je dat misschien wel nodig hebben maar om te varen zal het eerder onder de 500 blijven vermoed ik .
    Als ik kijk naar mijn Fairplay 26 die heeft ook twee schottels van 50mm en die draaien maximum 1500tr/min .
    Om te varen is een ongeveer een vierde al genoeg en om te slepen (vrachtschip 250Kg ) gaat hij op 50% .
    De 100% heb ik via de zender verlaagd naar 50% maximum .
    Groetjes
    Ronny

15. JaFa

JaFa

Lid geworden:
    20 jun 2010
    Hey Ronny ja inderdaad, dat probleem had ik ook al met de U.W. daar moesten de motoren terug met 70% en dat is gewoon te veel, vandaar ik nu voor een betere combinatie ben gegaan, als je gezien hebt hoe mooi die motoren in de lage stand draaien dan komt dat wel ok denk ik, ook komt er weer een vario die de power van 0% naar 100% instelbaar maakt waar je dan met beide motoren kan mee spelen. ook op de UW stond/ staat die en op 5% was dat al meer dan ok... Deze bootjes zijn ok onnoemelijk overpowerd dus dat ga je ook op het model zien vrees ik. nu ondertussen hebben ze een kleurtje nu het onderwaterschip op orde krijgen en dan kan ik denk ik beginnen met testen de sturing gaat van de U.W. komen omdat die eigenlijk daar als zo goed als perfect was nu alleen aanpassen naar de T52... Met wat geluk kan ik medio mei/juni wel komen proef varen met het casco....

Herm, Bart Cornet en Herby63 vinden dit leuk.
  16. JaFa

JaFa

Lid geworden:
    20 jun 2010
    Even wat leven inblazen ik heb eigenlijk weinig gedaan omdat het werk dit even niet meer toelaat nu stond ik al heel wat verder dan deze blog, dus kan ik nog wel even voort hier een stuur test met het systeem het lopen van de trusters hadden jullie al gezien dacht ik.

Hier het test model het werkt zoals verwacht!

Hier de ASD test de power test hadden jullie al gezien deze is ongeveer 1° nauwkeurig beter moet niet de power mooi sturen is veel belangrijker.

Voila kort maar krachtig...

haje74, MikeMohawk, Arragon en 5 anderen vinden dit leuk.
  17. Macrabbit

Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    16 mei 2010
    Dat ziet er weer super uit Jan. Nog meer details op de thrusters, heel mooi. Ook de besturing op je zender is geweldig.

18. Broeckx Ronny

Broeckx Ronny

Lid geworden:
    28 sep 2008
    De sturing lijkt stilaan in orde te komen , ik had niet anders verwacht .
    Komt er nog een terugkoppeling van de stand via telemetrie of is dat te ver gezocht ?
    In ieder geval knap gedaan Jan .
    Groetjes
    Ronny

19. JaFa

JaFa

Lid geworden:
    20 jun 2010
    @sjoerd, ja de besturing is ok, het principe van de Wrestler had ik halvelings overgenomen, maar nu is de aandrijving en het truster systeem helemaal veranderd eigenlijk veel simpeler. En de details, ja wel je weet dat is nu gewoon de enige rede waarom ik bouw he een strakke afwerking, zo veel mogelijk detail, en dan mechanisch alles werkend dat zijn mijn Keystones...

@Ronny, de terug koppeling kan makkelijk, maar de stand van de trusterhendel is eigenlijk op zich al een visuele terug koppeling, ik denk dat mensen vaak te diep in het electronica gebeuren duiken en zo de efficiëntie van een duidelijk systeem gewoon uit het oog verliezen, denk maar eens aan een smartphone zonder knoppen is dat nu echt zoveel handiger? Ik zie in mijn job dagelijks dat moderne automatisatie meer problemen veroorzaak dan dat ze vaak oplossen naar mijn gevoel... Dus ja het kan zeker maar ik zelf ga het niet doen, ik ga wel nieuwe steering pods maken op de zender die iets makkelijker uit elkaar te halen zijn en te verstellen zijn maar dat is het dan ook die zender sturing is naar mijn gevoel helemaal top.

De trusters staan nu ook helemaal op punt het is een zeer mooi setje geworden moet ik zeggen, ik zou eens moeten uitrekenen hoeveel materiaal kost er nu inzit want stiekem telt dat wel op hoor.

Ondertussen ben ik met de fenders bezig, nu ja bezig ze zijn helemaal klaar eigenlijk en een van heb hangt al 2 weken aan de wasdraad voor een UV test...

Laatst bewerkt: 13 mei 2022
  20. JaFa

JaFa

Lid geworden:
    20 jun 2010
    In analogie met het verslag van de T22 is hier dus ook de fender gemaakt ik ga deze niet helemaal terug uitschrijven, kijk maar even op het andere verslag, dat is ook een leuke (eigenlijk een leukere boot)

De veertest van de T52:

De ganse fender:

Voila zo'n korte post heb ik nog nooit gedaan:D:D:D.

Mochten jullie de 3 willen zien of hoe wat gebeurd hoor ik het wel...

Herby63 en coenvanarkel vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina