De motor begint schoon te branden en nu hij moet werken (met versie 1 van pokkebootje draaide ik maar heel weinig vollast, om reden dat dat bootje niet zo heel erg veilig was bij volle snelheid, maar in deze romp geef ik hem redelijk op zijn donder) begint hij ook behoorlijk compressie op te bouwen, wat me niet zo heel erg verbaast, want ondanks dat het ding al minstens 40 draaiuren achter de rug heeft, heeft hij eigenlijk nooit écht belast gedraaid en heeft er dus ook nooit echt gasdruk op die zuigerveer gestaan.
Wat "technische analyse resultaten":
De motor heeft vanmiddag ongeveer een half uurtje gedraaid, waarvan minstens de helft "vol belast". Wat die belasting dan is, weet ik niet.
er is iets van 10 ml (niet exact) brandstof verbruikt, wat betekent dat er 1 ml olie doorheen gegaan is.
Alle olie is opgevangen, plus het grootste deel van het door de verbranding gevormde water.
De olie is is geëmulgeerd met water, en vormt een lichtgrijs papje, het grootste deel van het gevormde water is echter glashelder, en dat ziet er dan zo uit:
Aangezien dit bakje een schaalverdeling heeft: er is ongeveer 5 ml van deze troep opgevangen. Is ook leuk om te weten, toch?
Er komt volledig NUL olie uit de uitlaatpijp, maar wel een héél fijn neveltje water, het salondak was bezaaid met hele kleine spikkeltjes brandschoon water, en ik heb op de vijver waar we voeren absolúút geen olie gezien, nog niet het geringste beetje.
In pokkebootje I llekte de motor een heel klein beetje langs het voorste krukas lager, en vormde zich een streep van olie in de boot.
De eerste runs in deze romp was dat spoortje ook al snel te zien (binnen 5 minuten motorlooptijd) maar ik denk dat dat de olie was die nog aan het vliegwiel hing, want om redenen die ik totaal NIET kan verklaren, draait de motor op het moment volledig "droog". Geen SPAT olie te zien op rompwanden en bodem. Kijk maar:
Stuurboords kant
Bakboordskant.
En de bougie, of die schoon brand kan ik niet zeggen, maar hij vervuilt in elk geval absoluut NIET verder.
Ik heb wel na het nemen van deze foto, de electrodeafstand wat vergroot van 0,5 naar 0,8 mm in de hoop de ontsteking wat trefzekerder en dus de motorloop wat regelmatiger te krijgen (de vonk wordt langer en DUS energie-rijker). Of dat helpt weet ik nog niet.
Een ander dingetje wat ik aangepast heb, maar dat is meer "vaar-technisch" is de curve van de verstelbare schroef wat aangepast, want rond de middenstand gebeurde er heel weinig, en de practische regelbaarheid vande varsnelheid zat eigenlijk in het allerlaatste stukje van de pitch. Dat heb ik zodanig aangepast dat de pook op half ook ongeveer resulteert in halve vaarsnelheid (gevoelsmatig dan toch). Dat geeft een iets betere "vaarbaarheid".
Dat was het weer even voor vandaag, ik ga zo weer verder met de ruiten (rotwerk...).