Vermoedelijk geen van beide, want ik gebruik deze servootjes ook onder de tuimelschijven van onze lesheli's en die draaien al minstens 12 jaar en HEEL erg veel uren (en dan moet je echt denken aan "200+ vlieguren", en ik heb nog niet meegemaakt dat zo'n ding het opgaf, anders dan ten gevolge van een crash...
Ik DENK... DÉNK... dat de servo gewoon qua houdkracht te zwak was: Die Marx schroef werkt anders dan die Raboesch schroef.
De Marx verstelt de ene kant (vooruit) op door servo kracht, de andere kant (achteruit) uit door een veer.
Dat betekent dat de servo constant tegen die veer in staat te duwen in alle andere standen dan vol achteruit.
En vol vooruit is die kracht het grootst. Groot genoeg om de servo onbekrachtigd een flink stuk terug te duwen, m.a.w. om de wrijvingsweerstand in de servo te overwinnen.
Die servo heeft dus het grootste deel van zijn werkzame leven tegen de maximale veerkracht in staan te "houden" ofwel er liep continue stroom door een stilstaande motor. Daar is zo'n klein ding natuurlijk niet echt voor gebouwd.
Wát er precies kapot is, heb ik niet uitgezocht, maar ik vermoed OF koolborstels, OF de versterker eindtrap.
Met wat geluk houdt deze servo het beter vol, want de interne bewegingsweerstand van deze servo is groot genoeg om ook onbekrachtigd in de vol vooruit stand te blijven staan. Dat betekent dat hij eigenlijk géén stroom nodig heeft om in die stand te blijven staan.
In de praktijk vermoedelijk wel IETS, maar niet heel erg veel.
EDIT: nou... een test in de badkuip liet toch wel een HEEL sterk verbeterde precisie in de aansturing zien. Blijkbaar was die Hitec al een flink tijdje gammel...