Pokkebootje deel twee

We gaan het scherp in de gaten houden...

Helemaal vergeten hier nog weer op terug te komen: Afgelopen Zaterdag vier keer ongeveer 20~30 minuten gevaren (anderhalf uur draaitijd), en de motor gaf geen klap verkeerd, de brandstof kwam nog steeds brandschoon terug uit de tank.

Vanavond nog even een laatste rondje varen bij "De Golf"...

Laatst bewerkt:
Vanavond anderhalf uur gedraaid, min of meer non-stop, al is de motor één keer noodgedwongen uit geweest omdat we vanaf een vrij hoge steiger voeren, en de boten met draagbanden te water gingen. Een van die draagbanden draaide me in de schroef... Humpfh!

19 ml brandstof verbruikt, en verder geen klap verkeerd....

Nou... dat viel tegen, want deze servo (Hitec HS81, plm 1 kilo trekkracht) heeft een paar weken geleden de geest gegeven...

Ik heb hem vervangen voor een marginaal grotere servo (Robbe RovoR FS 0270 MG BB) die volgens het doosje beweert 3 kilo te trekken.

20250517_151225[1].jpg

Nog niet mee gevaren, maar verwacht geen problemen.

Vermoedelijk geen van beide, want ik gebruik deze servootjes ook onder de tuimelschijven van onze lesheli's en die draaien al minstens 12 jaar en HEEL erg veel uren (en dan moet je echt denken aan "200+ vlieguren", en ik heb nog niet meegemaakt dat zo'n ding het opgaf, anders dan ten gevolge van een crash...

Ik DENK... DÉNK... dat de servo gewoon qua houdkracht te zwak was: Die Marx schroef werkt anders dan die Raboesch schroef.
De Marx verstelt de ene kant (vooruit) op door servo kracht, de andere kant (achteruit) uit door een veer.
Dat betekent dat de servo constant tegen die veer in staat te duwen in alle andere standen dan vol achteruit.
En vol vooruit is die kracht het grootst. Groot genoeg om de servo onbekrachtigd een flink stuk terug te duwen, m.a.w. om de wrijvingsweerstand in de servo te overwinnen.

Die servo heeft dus het grootste deel van zijn werkzame leven tegen de maximale veerkracht in staan te "houden" ofwel er liep continue stroom door een stilstaande motor. Daar is zo'n klein ding natuurlijk niet echt voor gebouwd.

Wát er precies kapot is, heb ik niet uitgezocht, maar ik vermoed OF koolborstels, OF de versterker eindtrap.

Met wat geluk houdt deze servo het beter vol, want de interne bewegingsweerstand van deze servo is groot genoeg om ook onbekrachtigd in de vol vooruit stand te blijven staan. Dat betekent dat hij eigenlijk géén stroom nodig heeft om in die stand te blijven staan.
In de praktijk vermoedelijk wel IETS, maar niet heel erg veel.

EDIT: nou... een test in de badkuip liet toch wel een HEEL sterk verbeterde precisie in de aansturing zien. Blijkbaar was die Hitec al een flink tijdje gammel...

Laatst bewerkt:
Dat zo een servootje het ‘zó’ voor de kiezen zou krijgen, had ik niet verwacht.
Maarja… potmeterjes kunnen inbranden, die micromorortjes, dan gaan ze wel stinken. Trillingen des Pokkenboot’s zullen toch niet de schaal van Richter benaderen? Hoewel… komt natuurlijk wel muziek uit dat brommertje in vierkwartsmaat…

Het werkt nu weer en daas mooi!
Gr Bas

• Like
Reactions: k-k
Dat zo een servootje het ‘zó’ voor de kiezen zou krijgen, had ik niet verwacht.
Ik eigenlijk ook niet, want destijds (servootje stamt uit pokkebootje 1) heb ik bewust voor dat servootje gekozen met een paar probeersels en testopstellingen, en zoals ik al zei, ik gebruikte die servootjes in helicopters. En het ding heeft het al met al toch ongeveer 40 uur volgehouden.

Ik ben er vrij zeker van, dat er ergens een diode of transistor in de motoraansturing doorgepiept is, want gisteren, vlak voor het weggooien, draaide ik nog even aan het heveltje, en vrij duidelijk te voelen, dat hij de ene kant uit méér draaiweerstand had dan de andere kant uit.
En dat voelde aan als een "electrische rem", ofwel de ene kant uit draaiend kan er een stroompje lopen, de andere kant uit niet.

Back