Politie bezoek tijdens wild vliegen :)

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door marwin, 20 nov 2010.

?

Ik ben voor wild/vrij vliegen!

1. Ja

72,6%
  2. Nee

27,4%
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Henri Kaper

Henri Kaper verslagschrijvers

Lid geworden:
    25 nov 2006
    :confused: Ik geloof dat je het punt een 'beetje' mist. Ik bedoelde dat je niet te licht moet denken over de mogelijke gevolgen.

Je moet niet een beetje uit de buurt blijven van een 1:1 kist, je moet duidelijk uit de buurt blijven.

Okee, dan ben ik op dat punt verkeerd ingelicht blijkbaar. Excuus. Een deel van MVKV ligt op gemeentegebied van Wassenaar en er was mij verteld dat het modelviegen daar ooit weg moest vanwege die APV. Misschien is dat verbod inmiddels weg uit de APV van Wassenaar.

Laatst bewerkt: 22 nov 2010
  2. jesse

jesse

Lid geworden:
    25 jun 2006
    Net te laat......

3. elrofotografie

elrofotografie

Lid geworden:
    16 mei 2010
    Is niets vervelends aan 1 telefoontje. De meeste lopen tegenwoordig de gehele dag met zo'n ding aan hun oor dus kan er wel een telefoontje van 1 minuut af naar de
    LVNL.

ik denk dat ik wel een idee heb waar je vlieg tunneltje onderdoor richting Pijnacker links groot grasveld industrieterein? word daar af en toe veel gevlogen.

Je staat niet tegen een muur te praten hoor.
    Hoop alleen dat er nooit wat ergs gebeurd en zo het modelvliegen verbannen gaat worden naar weet ik veel waar naar toe.
    Dus gebruik allemaal je gezond verstand word eventueel lid van een vereniging en je heb een mooi veld ter beschikking en het is veiliger dan zomaar ergens te gaan wild vliegen.

4. verbod APV

Beste Sokolum, Henri Kaper

Henri, ik denk niet dat je ´verkeerd´ zit.

Sokolum: art 1.1.a.2 jo. 2.1.1.1. lid 2 j o. 2.1.6.10 (jo. = juncto = verbonden, samen met ...)

Van het laatste artikel kun je stellen (of je daarmee dan gelijk hebt, is wat anders) dat dit een zogenaamd ´kapstokartikel´ is. de rechtsvraag is, of je aan dit artikel toekomt en de zaak al niet veel eerder ´strafbaar´(te stellen is ) op grond van de vorige artikelen.

groet
    Peter

Laatst bewerkt door een moderator: 22 nov 2010
  5. sokolum

sokolum

Lid geworden:
    8 feb 2009
    Hallo Peter,

Je bedoelt dit stukje?
    Mij verteld dat je geen hinder mag veroorzaken. Het verbiedt verder niets.
    Zoals straatvoetballen, opzij gaan of stoppen wanneer iemand langs wilt.

Artikel 2.1.6.10 Sport en spel

Het is verboden op of aan de weg enig spel of enige sport te beoefenen, indien daarvan hinder of overlast voor personen, dan wel beschadiging van goederen is te duchten.

edit: het artikel verteld natuurlijk alleen wat er op of aan de weg mag gebeuren. Het verteld niets over het luchtruim.

Offtopic: Ik vraag mij af of de gemeente dat wel mag?

6. Flying Davy

Flying Davy

Lid geworden:
    20 jul 2006
    Vliegen op 1,5 km vanaf Rotterdam Airport is gewoonweg illegaal.
    Dan zit je nog in het gebied waar je als je gaat vliegen vanaf de grond al contact moet hebben met de verkeersleiding. Dit is namenlijk een stuk gecontroleerd luchtruim. Wil je daarin vliegen zal je tweezijdig radiocontact moeten hebben(ik vermoed dat de hiervoor genoemde club daarom moet bellen als ze beginnen en eindigen met vliegen). Bovendien mocht je in het verlengde van 1 van de banen zitten(of daar net naast) ben je met de marge aan het knoeien van de grote toestellen die de ILS aan het vliegen zijn. Ook zou je zomaar het ILS signaal kunnen verstoren. ALLES wat zich door dit signaal heen beweegt KAN een afwijking geven aan de nauwkeurigheid van het systeem en zo een verkeerde indicatie in de cockpit geven van de grote jongens. Het zou achteraf maar blijken dat een toestel net tegen een van de masten om Rotterdam Airport is gevlogen omdat het ILS signaal afweek door jouw modelvliegtuigje....

Ik vlieg zowel bij een club als wild. Maar ik weet dat als ik wildvlieg ik zoiezo niet hoger MAG dan 300 meter, en op sommige plekken is dat zelfs lokaal naar beneden gehaald. Als ik al wildvlieg en er komt een 1:1 toestel over zorg ik dat ik hem niet uit het oog verlies en erbij uit de buurt blijf. Niet om de TS af te zeiken, maar je wilt gewoon niet met je modelvliegtuig in de buurt komen van een 1:1 toestel. Als ik zelf boven Nederland vlieg(1:1 motorkist) en ik zou een modelvliegtuig redelijk dichtbij zien zou ik ook gelijk over de radio een klacht indienen. Een kleine windvlaag(en die zijn er op 330 meter genoeg) en het modelvliegtuigje kan al in de windstream van de motor komen en veeel schade veroorzaken. Een modelvliegtuig van pak 'm beet 10 kg(om even wat te noemen) waait namenlijk veel makkelijker weg dan een 1:1 toestel van 1000kg.....

Een vriend van me zweeft op vliegveld leeuwarden en zoals we allemaal weten zit daar ook een modelvliegclub, waar nogal met jets gevlogen word. Hij vertelde me pas dat het daar regelmatig voorkomt dat de jetvliegers daar flink buiten hun stukje luchtruim komen. Ze schijnen daar het geluk te hebben tot 500 meter te mogen komen en nog vliegen ze erboven. Ook vliegen ze regelmatig horizontaal buiten het gebied door op de final van de zweefvliegtuigen te vliegen. Sorry, maar dat kan ik niet begrijpen. Die zweefvliegtuigen hebben geen 2de kans bij de landing dus zijn ze al flink bezig met goed mikken en het toestel op de juiste snelheid uitbalanceren en dergelijk. Als ze dan ineens moeten uitwijken voor een modelvliegtuig kon het wel eens flink misgaan. Die vriend vertelde dat op een vliegdag waar de zweefmensen aanwezig zijn, de zweefclub de vliegcoordinator is en de modelvliegclub dus stil kan leggen voor die dag!!
    Ik weet verder niet wat daar gebeurt is en of de modelvliegers dit door hebben maar het lijkt me wel handig voor de modelvliegers daar ter plekke om hier even rekening mee te houden. Voor je het weet zit er weer een club in de problemen door stupide acties van een individu en dat moet je niet willen.

7. DennisK

DennisK

Lid geworden:
    28 feb 2004
    Hoi,

Ik ga niet al dat gezeur van de overige mensen hier lezen. Sommige slaan ook wel een beetje door.
    Als je op 2.4 vliegt, geen probleem voor de clubs in de omgeving.
    Gaan zweven in de nabijheid van een vliegveld of laagvliegroute is geen goed plan.
    Een warbird van á 120cm vlieg je echt niet op 300 meter want dan zie je hem nog amper.
    Dus als je hem nog normaal zag dan zat je misschien net rond de 150 meter dus ver zat.
    Alleen weten de piloten in de 1:1 niet hoe groot dat ding is dus dan is voor hun inschatten hoe ver hij weg zit lastig.

Komt er wat over ga dan gewoon even omlaag dan krijg je dit soort problemen ook niet.

En ga hoe dan ook niet met brandstof wild vliegen, dat geeft zeker ellende.

Gr. Dennis

8. Bas roR

Bas roR

Lid geworden:
    2 aug 2008
    Wat ik vooral jammer vind is dat er weinig te leren valt op dit forum voor (nieuwe) wildvliegers. (Behalve dat ze lid moeten worden van een club, de regels moeten lezen en liefst nooit meer gaan wildvliegen.)
    Als ze iets fout doen en dit durven te plaatsen op dit forum dan is 7 van de 10 keer het draadje snel gesloten vanwege uit de hand lopende discussies. En na het lezen van één of twee hiervan heb je het als wildvlieger wel gezien.
    Wildvliegers zonder clublidmaatschap zal je toch altijd blijven houden en horen nou eenmaal bij het modelvliegen.. als je ze als gevaar ziet kan je ze beter dichtbij houden ipv de kast op te jagen.

9. Flying Davy

Flying Davy

Lid geworden:
    20 jul 2006
    Wildvliegen op zich is geen probleem wat mij betreft. Maar gebruik wel je verstand. Als je inderdaad met 2.4Ghz vliegt geen probleem als je dichtbij een club vliegt, maar hou wel rekening dat mocht je mensen irriteren dat de club het op zijn bord krijgt en dat lijkt me niet de bedoeling. Nou is dat niet altijd het geval, maar het is niet onoverkomenlijk. Zeker niet met een hoop milleuh*fters zoals die hier in Nederland rondlopen.
    300 meter is trouwens echt vrij weinig. Als je op 330 meter(minimum vlieghoogte in Nederland) over komt vliegen zie je hoe laag het eigenlijk is.
    Je vliegtuig zit snel hoger dan je denkt dat ie zit.

10. Rhelie

Rhelie Forum veteraan

Lid geworden:
    16 sep 2004
    En zo`n 1:1 sleepcombinatie zit lager dan je denkt ! Die zweefclub heeft afspraken gemaakt met de modelvliegclub(s) die ook van dat terein gebruik maken. Dus als zij een modelvliegtuig zien wat zich buiten de afgesproken zone zien, slaan ze (terecht) alarm.

11. sokolum

sokolum

Lid geworden:
    8 feb 2009
    dubbelpost

12. sokolum

sokolum

Lid geworden:
    8 feb 2009
    Zou het niet iets zijn om een subforum te openen over wildvliegen? Een map aan te maken met de locaties voor waar je wel niet kunt vliegen, waar je op moet letten. Waar je ook tips kan aandragen, etc, etc. Want wij weten gewoon te weinig. Iedereen verteld weer net een iets ander verhaal, want gewoon niet tengoede komt voor het wildvliegen.

De laatste dagen heb ik mij wat in verdiept, ik weet nu dat de luchtruim onderverdeeld is in klasses, wij vliegen in klasse G. Maar zelfs klasse G is niet omschreven. Klasse G is alles wat de andere klasses niet zijn.....

• Hier een map:
    Je ziet hier voornamelijk klasse A, B, C & E. Waarbij je ook rekening moet houden met CTR of zelfs TMA.
    Jammer dat er geen map bestaat wat duidelijk de gebieden laat zien voor waar je wel mag vliegen.

http://www.aviationwiki.nl/images/6/63/Luchtruimindelingnl.JPG

• Omschrijving G klasse (categorie G)
    http://www.aviationwiki.nl/index.php/Luchtruimtestructuur#Categorie_G

of

http://www.aviationlegislation.info/Pub_Wet/luchtruim klasse G.pdf

• Vliegveld Valkenburg bestaat straks niet meer:

Provincie Zuid-Holland - Nieuwsbericht

• Nog wat extra infor over modelvliegen (staatscourant):
    http://www.mvc-cumulus.nl/airmail/regelingmodelvliegen.pdf

edit: wat extra info toegevoegd.

13. Henri Kaper

Lid geworden:
    25 nov 2006
    Dat lijkt mij wel een idee. Uiteindelijk gaat het om verstandig vliegen, zowel bij club als wild.
    Ik denk dat het als met wiet is ... als het verboden wordt, krijg je een illegaal circuit en wordt het oncontroleerbaar.

14. Erik1980

Erik1980

Lid geworden:
    12 jan 2009
    Klasse G is ongecontroleerd luchtruim.

De Rotterdam CTR is net als alle Nederlandse CTRs klasse C luchtruim, gecontroleerd. Vliegen met modelvliegtuigjes is zonder toestemming van de luchtverkeersleiding verboden. Je mag zelf niet vliegeren nabij het vliegveld. (maar dat weten de meeste modelvliegers)

Storing van het ILS signaal door het vliegen lijkt mij onwaarschijnlijk.

15. Henri Kaper

Lid geworden:
    25 nov 2006
    Dat "straks" is een kwestie van jaren. Eerst moet het gebied ontsloten worden qua verkeer. Voorlopig blijft de situatie zoals 'ie nu is. Ooit wordt het verleden tijd, ja.

16. sven

sven

Lid geworden:
    22 feb 2004
    Een map met vooraf uitgedokterde veilige punten waar je lekker kunt vliegen, ik zie daar wel wat in.

17. BadBert

BadBert Forum veteraan

Lid geworden:
    4 feb 2005
    dat deden wij toch zelf, toen wij wild vlogen?
    Netjes straal vanaf vliegvelden/natuurgebieden etc :)

18. blaauwen

blaauwen

Lid geworden:
    15 aug 2004
    En door de resten van de recessie gaat het bebouwen van het vliegveld nog langer duren. De oude barakken zijn op dit moment verhuurd aan kleine bedrijfjes. Wij gaan er bij ons op het MVKV er van uit dat we veel langer kunnen vliegen. Verder dreigt deze discussie meer een wellis nietes te ontaarden. Ik begrijp beide partijen ook wel een beetje maar we moeten wel zuinig zijn op wat er nog kan. Stel je voor een totaal verbod op modelvliegen veroorzaakt door een wildvlieger ik moet er niet aan denken zou wel heel erg jammer zijn.

mvrgrt, Aad

19. marwin

marwin

Lid geworden:
    15 mei 2010
    Ik hoorde vanuit gemeente wassenaar (heb kort lijntje) andere verhalen betreft de 1:1 zweefclub@valkenburg? Dat het nog wel eens heel snel kan lopen of er überhaupt nog gevlogen gaat worden met 1:1 zwevers boven wassenaar/valkeburg.

Dat betekend niet overigens dat er snel gesloopt/gebouwd gaat worden (overheid hè) want dat is een ander verhaal, ik zag zelf borden staan van domeinen " ruimte te huur" dat doen ze niet als ze volgend jaar gaan slopen lijkt mij.

20. bdoets

bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Subforum voor wildvliegers... geen slecht idee.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina