Politie bezoek tijdens wild vliegen :)

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door marwin, 20 nov 2010.

?

Ik ben voor wild/vrij vliegen!

1. Ja

72,6%
  2. Nee

27,4%
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. razor

razor Guest

wild vliegen is ook zo'n beladen term,

beter zou zijn "vrij vliegen,"

en bij een club "gereguleerd vliegen"

"wild vliegen" klinkt zo crimineel...

zo van "heb je het gehoord, Henk is opgepakt, hij was aan het wildvliegen! "

2. Bruno van Hoek

Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    23 aug 2002
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Heb je helemaal gelijk in - die hatelijke toon van jou t.a.v serieuze modelvliegers die hun met moeite verworven rechten proberen te verdedigen tegen suffe acties door domme, eigenwijze eigenheimers deugt inderdaad helemaal niet. De azijn druipt er af....

Toen ik leerde RC vliegen waren er nog nagenoeg geen clubs met een terrein. Dus als een soort 'wildvlieger' het vak geleerd.
    Ik zou het vandaag de dag geen moment meer overwegen om op eigen houtje te gaan zitten klooien. Veel te link.

Er zijn nog steeds kubieke kilometers luchtruim, waarin veilig gevlogen kan worden.
    Maar het luchtruim waaruit je gewoon moet wegblijven is nog veel groter.
    Als in een discussie zoals deze even wordt uitgelegd waar dat is, dan ben ik nog steeds verbaasd over het puberale 'jamaar' gezeur wat daar van alle kanten op volgt.

Het begint me sowieso steeds meer op te vallen hoe mensen, die je toch als volwassen zou mogen beschouwen, zich gedragen als verwende pubers, die hoe dan ook hun zin moeten hebben.

3. razor

razor Guest

wat de meesten vergeten, is dat wij dankzij de Wild (vrije_) vliegers nog steeds modelvliegvelden hebben!!!!!!!!!!!!

zonder deze vliegers zou er voor gemeentes minder reden zijn om het een en ander te regulieren op daarvoor bestemde velden, immers hoe meer wildvliegers, hoe meer overlast"hoe meer klachten des te meer reden om een veld aan te wijzen. voor een vereniging,

en dat gezeik over "zij maken het slecht voor onze heilige vereniging"

omdat ik met mijn motor met 320kmh over de A28 race, wil dat niet zeggen dat alle motorrijders dat doen, en is dat dan slecht voor de motorclubs?
    en omdat ik met een modelvliegtuig lekker op een akker wil gaan staan vliegen, wil dat niet zeggen dat elke model idioot dat doet, of wel dan.

HET IS IN DIT LAND TOEGESTAAN OM VRIJ TE VLIEGEN, JE HOEFT NIET LID TE ZIJN, JE MAG LID ZIJN, EN EEN IEDER DIE IN HET VRIJE SCHADE MAAKT, BRENGT DAT NIET TOE AAN WELKE VERENIGING OOK, HET VERSTERKT ALLEEN DE NOODZAAK VAN EEN VERENIGING.

Laatst bewerkt door een moderator: 28 nov 2010
  4. razor

razor Guest

dubbel post

5. Bruno van Hoek

Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    23 aug 2002
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Verzin je dat nu net zelf of heeft iemand anders je dat wijsgemaakt?

Je verzint het dus zelf, compleet met onzin onderbouwing.
    Hoe het wel zit:
    Eerst richten mensen een vereniging op, omdat zij weten dat je -alleen vliegend- veel zwakker staat tegenover de (modelvliegvijandige) wereld om ons heen.
    Dan gaat men in de directe omgeving proberen een accomodatie te organiseren en deze vervolgens officieel te krijgen, zodat gezeur uitgesloten is.
    Het is dan niet meer dan terecht, dat men dan mag eisen dat er tegen mensen die dan zonodig op een andere plek binnen een gemeente of ander openbaar lichaam moeten vliegen en daardoor hinder veroorzaken, wordt opgetreden.

Kromme vergelijking. Hoe je het wel moet zien:
    Als jij steeds over de -alleen voor voetgangers opengestelde- bospaden crosst met je 250cc, dan vind ik dat de crossclub -met een eigen goedgekeurd terrein- aan de andere kant van het dorp wel degelijk reden tot klagen heeft.
    Je verprutst hun locale acceptatie en wat nog erger is, je probeert de verantwoordelijkheid daarvoor af te schuiven.

Schreeuwen hoeft niet, ik hoor je zo ook wel.
    Als door de actie van de een of andere wildvliegende suffe kloot er op de A-15 een arf geval door een voorruit gaat met (bijna) fatale gevolgen, reken maar dat dat in heel Nederland gevolgen zal hebben voor het modelvliegen. Maar natuurlijk alleen voor de officiele clubs. Want die kunnen ze pakken.

Wildvliegers niet. Die doen net als altijd, gewoon waar ze zin in hebben.

6. Jonkje

Jonkje

Lid geworden:
    29 jun 2009
    Die lui je heb ook bij verenigingen, die doen waar ze zin in hebben.. Maar ik zal die afsluiting maar sarcastisch opvatten.

Ik heb jaren lang met veel plezier bij een club in het oosten van het land gevlogen en vlieg nu ik verhuisd ben bijna noodgedwongen wild omdat ik nu minimaal een half uur in de auto moet zitten om bij een club te komen, terwijl ik een schitterende en veilige locatie op 10 min afstand heb waar ik met 2 mede helipiloten regelmatig vlieg. Dan is de keus helaas snel gemaakt ;)

Laatst bewerkt: 28 nov 2010
  7. ultim@te

ultim@te Guest

lijkt mij ook wel een beetje logisch dat je met een kist van dit formaat zoizo al niet bijdehand bezig bent om wild te gaan vliegen.
    een dergelijke kist zal gauw rond de 25 kilo of meer wegen ( ligt aan de motorisering en dergelijke ) en met kisten van dit gewicht moet je volgens mij al toestemming hebben van de luchtverkeersleiding om hem uberhaubt de lucht in te laten ( correct me if i`m wrong )
    wildvliegen oke, ik doe het zelf ook met kleinere electro kistjes of met een OS.10 fp`tje maar ik zou het in ieder geval niet in mijn hoofd halen om mijn 2,60 extra in het wild de lucht in te knallen , dat zou bij mij al het gevoel geven dat ik niet slim bezig ben .

8. ron van sommeren

ron van sommeren Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Dat valt wel mee, een ingeburgerde term voor 'ongeorganiseerd' als in "wilde (sport)bond", "wilde staking", "in het wild". Het "wild'" in "wildvliegen" heeft geen betrekking op de vliegstijl :) Het "vrij" in "vrijvliegen" daarentegen is wel tikkie suggestief, het impliceert dat wildvliegers zich meer vrijheden veroorloven en dat hoor je mij niet zeggen over wildvliegers. Hoe en waar iemand vliegt zal me een biet wezen, als het maar veilig en zonder herrie gebeurt, in niet in gemeente waar een modelvliegclub is, en 3-4km van club i.v.m. wederzijdse storing (die afstand wordt minder belangrijk door 2.4GHz band overigns). Beginnelingen verwijs ik consequent naar clubs omdat dat beter is voor de leerling en de hobby, niet omdat het beter is voor de club.

Dat gaat op voor motorcrossclubs wellicht maar voor modelvliegclubs heb ik dat argument nog nooit door overheden horen hanteren. Wel door de belanghebbenden zelf, ook door vliegclubs.

Dat heeft niemand over wildvliegers in het algemeen gezegd in deze discussie. Wel dat het een risico is, gewoon door onwetendheid van mensen die wild vliegen. Nogmaals, niet allemaal, maar de gemiddelde wildvlieger is een beginner. En er zijn in deze discussie voorbeelden gegeven van clubs die problemen kregen door wildvliegers.

Motorclubs kunnen geen veld/vergunning kwijtraken dus die vergelijking gaat beetje mank. Een betere vergelijking: er zijn genoeg dijken afgesloten voor motorrijders doordat aso-motorrijders meenden op een zondagmiddag daar even flink te gassen en herrie te maken.

Helemaal mee eens. Vandaar mijn vraag eerder in discussie of vereniging kan vragen/eisen of zoiets in APV opgenomen wordt.

@all
    Een draadje wat ik ooit startte uit witwoedende boosheid over zoveel domheid.
    Disclaimer: dit betreft dus niet DE wildvlieger.
    Inderdaad, er mag daar gevlogen worden ...
    wildvliegen-kwadraat-oftewel-hoe-stompzinnig-kun-je-zijn

Laatst bewerkt door een moderator: 23 nov 2015
  9. Ernst Grundmann

Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2002
    Het is weer raak! Weer een welles - nietes draadje over wildvliegen. Daar hebben we het zo langzamerhand toch al voldoende over gehad dacht ik zo. Ook of "wildvliegen" nu wel of niet mag zou zo langzamerhand al bekend moeten zijn lijkt mij. Het mag MITS....., of het mag niet TENZIJ....

In de luchtvaartwet staan de nodige regels waaraan luchtvaartuigen moeten voldoen om gebruik te mogen maken van het Nederlandse luchtruim. Modelvliegtuigen vallen ook onder deze wet en omdat er veel afwijkende zaken zijn is daar een apparte regeling voor opgesteld. Dat is de regeling modelvliegtuigen. Daar kan je in vinden onder welke voorwaarden je met een modelvliegtuig gebruik mag maken van het Nederlandse luchtruim. Geen moeilijke dingen een reeks simpele regels die iedereen kan begrijpen. Geen discussie over mogelijk volgens mij.

Toch zijn er nog veel meer regels waar je als modelvlieger aan moet voldoen. Je alleen aan de luchtvaartwet houden is niet voldoende!
    Er zijn landelijke regels, provinciale en gemeentelijke regels die je ook moet volgen. Welke? tja dat weet ik ook niet allemaal, navragen en uitzoeken! Een aantal gemeentes en provincies hebben zelfs een totaal verbod op modelvliegen in hun regels staan. Alleen in bepaalde speciaal aangewezen gebieden mag er met modelvliegtuigen gevlogen worden. De provincie Braband is zo'n provincie! Zij zien modelvliegen als een herrie sport en willen die op enkele speciaal daarvoor aangewezen plaatsen concentreren. En kom nu niet met elektro vliegen, daar wordt niet naar gekeken. Modelvliegen wordt helemaal over één kam geschoren. Onzin, lulkoek zelfs, daar ben ik het helemaal mee eens, maar zo is de regel wel! De KNVvL is nog steeds bezig om zich in te spannen om dit soort uitwassen tegen te gaan. Zo hebben ze nog maar relatief kort geleden op het nippertje kunnen voorkomen dat een soortgelijke regel in de provincie Zeeland zou worden ingesteld.

Betekend dit dat je nu ook volgens die regels overal mag vliegen? NEE er zijn nog veel meer regels waar je je aan dient te houden. Wil je ergens gaan vliegen dan doe je er goed aan om dat uit te zoeken. Doe je dat niet dan is het niet onmogelijk dat je je biezen kan pakken. In het ergste geval kan zelfs je model en alles wat je bij je hebt en bij het modelvliegen hoort in beslag worden genomen. Is de kans daarop groot? Nee die kans is klein maar het kan wel gebeuren!
    En die agent dan die leuk langs komt en interesse toont en je veel plezier toewenst? Fijn, leuk dat die man komt kijken. Hij heeft op dat moment geen opdracht om jou weg te sturen of nog erger. Het is echter niet ondenkbaar dat die beste man helemaal niet weet dat je daar niet mag vliegen. Maar wanneer er een klacht binnen komt bij de politie en er wordt iemand "op de zaak gezet" die alles gaat uitzoeken kan het heel anders gaan. Dan komt die zelfde agent naar je toe met het vriendelijke doch zeer dringende verzoek te landen en je biezen te pakken!
    En wat wanneer je op prive terrein vliegt MET de volledige toestemming van de eigenaar? Kan je dan nog iets verboden worden? Ja dat kan. Het kan bijvoorbeeld via een milieu regel verboden zijn om in dat gebied met een modelvliegtuig te vliegen. En let wel, ook hier wordt GEEN onderscheid gemaakt tussen verbrandingsmotoren en elektro of zelfs zwevers! Modelvliegen is daar verboden, punt uit.
    Zijn er plaatsen waar het dan wel mag? Ja natuurlijk zijn die er maar daar moet je je dan wel eerst van op de hoogte stellen. JIJ wilt op een bepaalde plaats gaan vliegen dus ben JIJ de persoon die uit moet zoeken of het daar ook mag of niet! Ga je ergens op de bonne fooi vliegen dan moet je niet vreemd opkijken als je daar "moeilijkheden" mee krijgt.

Wildvliegers benadelen clubs in hun omgeving? Helaas moet ik dat met een volmondig JA beantwoorden. Onze club heeft daar ook problemen mee (gehad). Een paar wildvliegers vlogen op willekeurige tijden op een veldje op ongeveer 600 meter van ons veld vandaan. Ze waren wel zo netjes dat ze niet vlogen wanneer wij bezig waren. De kans op storingen over en weer was ook voor hen een beetje te groot. Wij hebben als club tijden opgekregen waarop wij mogen vliegen. Na 18.00uur is het afgelopen met gemotoriseerde modellen. Alleen zwevers en echt heel stille elektromodellen mogen tot zonsondergang vliegen. Het vervelende was dat wanneer wij naar huis gingen die gasten gingen vliegen. WIJ kregen dan telefoontjes dat het nu eindelijk eens afgelopen moest zijn met die herrie, het was al lang na zessen en we vlogen nog steeds. We hebben vele keren uit moeten leggen dat wij daar niet aan het vliegen waren en dat wij daar dus ook niet op aangesproken konden worden. Toch is er hierdoor een "beweging" onder een aantal bewoners op gang gekomen die ons daar helemaal weg wil hebben! De politie heeft die gasten al een paar keer aangesproken maar die beweerden dat ze niets hadden gedaan. Het probleem voor de politie is dat die gasten hen van verre aan kunnen zien komen. Hun modellen hebben ze al binnen voor de politie ter plekke is. Op heterdaad is er dus niet bij! De politie weet nu dat ze niet bij ons moeten zijn als daar weer prolemen zijn maar leuk is het niet! Gelukkig vliegen die gasten de laatste tijd nauwelijks meer dus hebben we nu ook weinig problemen.

Een tweede zaak is nog maar net een week geleden! Op het parkeerterrein van de Aldi is een gecrashed helikoptertje gevonden. Daar waren een aantal mensen nogal door geschrokken. Zo'n ding is toch levensgevaarlijk als het iemand raakt! Wie kreeg er een e-mail met de vraag of er uitgezocht kon worden wie er zo onverantwoord bezig is geweest? Juist, ik als secretaris van onze club! Het was dus onze schuld dat daar een helikoptertje was neergestort en dat was toch eigenlijk wel een schande. Dat het veld van onze club op meer dan 2,5 km van die parkeerplaats af ligt en dat wij met zo'n helitje nooit van z'n leven tot zo ver weg kunnen komen dringt tot niemand door. Op mijn antwoord dat wij daar echt niets van weten en dat het niet iemand van onze club geweest kan zijn werd met het nodige ongeloof gereageerd. Het was toch een modelvliegding en daar weten wij toch alles van?

Dus wildvliegen, mag dat? Ja binnen een reeks regels waarvan JIJ als wildvlieger je van op de hoogte dient te stellen. Daar komt bij dat je je gezonde verstand moet gebruiken en ook aan je mede vliegers moet denken, of dat nu clubmensen zijn of niet! Ga niet vliegen op plaatsen waar je op je klompen kan aanvoelen dat het problemen KAN geven. Blijf zo ver als je maar kan van natuurgebieden weg, vooral in de broedtijd!
    Echt waar, één enkele wildvlieger kan in een paar weken meer "vernielen" dan hij denkt. En ik geloof absoluut dat dit niet de bedoeling van die mensen is maar het gebeurt wel! Het kan voor een club of een andere modelvlieger (dus ook een andere wildvlieger) onmogelijk worden om toestemming te krijgen om op een bepaalde plaats te gaan vliegen alleen doordat iemand anders daar, of in de buurt, al zonder toestemming bezig is geweest.

O ja, het is dus NIET DE POLITIE die jou toestemming geeft ergens te gaan vliegen. Dat is een gemeente en/of een provincie al dan niet samen met de eigenaar van het terrein. De politie zal dat moeten handhaven. Als je ergens gaat vliegen en het blijkt dat het daar niet mag dan zal de politie jou daar weg kunnen (moeten) sturen. Als er niemand klaagt en de politie er niet op wordt gewezen dat modelvliegen op die plek niet mag dan zullen ze jou daar ook niet op aanspreken. Je kan tenslotte ook niet van de agenten verwachten dat zij van elke plek binnen hun district weten of modelvliegen daar nu wel of niet is toegestaan. Loopt er iemand rond die wel weet dat het op bepaalde plaatsen niet mag, of dat het zelfs in de hele gemeente niet mag, dan zullen ze je er wel op aanspreken.
    Het is dus niet ondenkbaar dat een agent vrolijk komt kijken en aan de centrale meldt dat hij even gaat kijken bij een modelvlieger. De centrale kan hem er dan van op de hoogte brengen dat modelvliegen daar helemaal niet is toegestaan waardoor wat begon als een leuk praatje een hele andere wending krijgt.

Sluit je je aan bij een club zal je ook aan een heel stel regels moeten voldoen. Het grote voordeel is dat die duidelijk zijn en dat je er niet achterheen hoeft te gaan om dat allemaal uit te zoeken. Je bent ook altijd met meerdere mensen samen wat uit veiligheidsoogpunt ook goed is. Wanneer je op de ene of andere manier ergens problemen hebt zijn er altijd mensen aanwezig die je met woord en eventueel ook daad ter zijde kunnen staan. Je kan les krijgen van ervaren modelvliegers waardoor het aantal crashes aanzienlijk minder zal zijn. De eerste paar jaar haal je de contributie er zo makkelijk uit. ;)
    En dreigen er problemen met de vergunning of moet je van een terrein weg dan sta je met een grote groep leden veel sterker dan een enkele persoon die toevallig ergens met zijn "modelvliegtuigje speelt".
    Als clublid ben je meestal ook lid van de KNVvL of de Limburse federatie. Dat heeft ook een heleboel voordelen zelfs voor de wildvliegers. Het is vooral de KNVvL die zich ook voor de modelvliegers inzet. Zij hangen aan de bel in Den Haag als er regels (gaan) veranderen. Dankzij de inzet van de KNVvL kunnen we nu überhaupt nog vliegen. Het gaat veel te ver om dat hier allemaal uit te leggen maar het heeft zeer weinig gescheeld of modelvliegen was gewoon VERBODEN geweest in Nederland.
    En als laatste maar zeker niet het minste, het is meestal ook gewoon veel gezelliger om met een groep gelijkgezinden bezig te zijn. Ook de clubavonden in het clubhuis zijn heel wat waard!

Natuurlijk zijn er ook eigenheimers die dit allemaal niet kunnen warderen. Prima, maar zorg er dan voor dat je alles netjes op orde hebt als je ergens gaat vliegen. Zorg voor de juiste toestemming(en) van de eigenaar en de gemeente. Gebruik je gezonde verstand en blijf weg van plaatsen waar je met een heel klein beetje nadenken al kan zien dat modelvliegen daar onverantwoord is. En blijf zeer zeker uit de buurt van de "echte" vliegtuigen, kom daar gewoon nooit maar dan ook echt helemaal nooit dicht bij in de buurt.

Laatst bewerkt: 29 nov 2010
  10. Ella de Wildt

Ella de Wildt

Lid geworden:
    4 feb 2005
    Ernst, mooi geschreven allemaal...

Ik denk dat door gebrek aan eerlijkheid helaas altijd argumenten ter tafel komen die moeten verbloemen wat er werkelijk achter steekt.
    - Een groot deel van modelvliegers zijn mensen die erg solitair zijn ingesteld. Dat wil men vaak niet eens onder ogen zien. Daarbij is dat ook een "sign of the times"
    - Velen hebben geen zin om toe te geven dat ze simpelweg geen geld over hebben voor een vereniging, of het simpelweg niet hebben.
    - En net zoals sommige het lekker vinden om in hun natuurverpakking over het strand te lopen, zullen er ook wel vliegers zijn die het liefste moederziel alleen in de natuur trekken om te vliegen. Daarbij helaas voorbij gaan aan de overlast die ze direct en helaas indirect veroorzaken.

Laatst bewerkt: 29 nov 2010
  11. marwin

marwin

Lid geworden:
    15 mei 2010
    Accepteer nou maar dat er wild(vrij)vlieger zijn en die zullen er altijd blijven en het worden er alleen maar meer, aangezien dankzij internet en import de drempel tegenwoordig veel lager ligt en mensen sneller en makkelijker geneigd zijn om een vliegtuig te kopen en in een veld op te gooien, wat in mijn ogen ook prima kan en moet kunnen!

Mits je natuurlijk wel op je omgeving let en mensen niet in gevaar brengt en niet tussen de mensen gaat staan vliegen!!!
    !
    Dat geld denk voor zo beetje elke hobby.

Maar wijs mensen op de gevaren en hoe je wel eventueel wild(vrij) kan vliegen enzo, in plaats van steeds onze groep vrij/wild vliegers compleet met de grond plat te branden, dat vreselijke zeuren nare ge gal speugen brengt niemand ergens en het resulteert alleen maar tot meer tegen gas!

Maar het valt mij wel op dat de oudere 40/50+ generatie meer tegen wildvliegen en pro- clubvliegen zijn, dan de jongere generatie dat is (no hard feelings :x-mas:)

Ik voel een enquête opborrelen!

update:

Heb maar even een
    enquête toegevoegd, ben benieuwd :)

Laatst bewerkt: 30 nov 2010
  12. Bertus

Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

Lid geworden:
    23 sep 2002
    Ik heb voor wildvliegen gestemd.
    Ik noem het eigenlijk vrijvliegen.
    Wel vind ik dat je extra goed op moet letten waar je mee bezig ben.
    Ik bedoel dan spullen goed in orde enz.

13. Berto

Berto verslagschrijvers Forum veteraan

Lid geworden:
    10 okt 2002
    Voor windt ik een heel groot woord maar heb daar wel voor gestemd.

Heb op zich nietes tegen het wild/vrij vliegen maar wel in achteneming van een aantal zaken.
    Zowel op gebied van veiligheid als modelgebruik.

Ikzelf vlieg alleen maar op een club, al zal ik komend jaar vast wel eens met de zoon en de Felix hier of daar op een weiland/zandvlakte of grasveld staan :yes:

14. Bertus

Lid geworden:
    23 sep 2002
    Als je hem nu sluit heb je een mooi en evenwichtige stemming hahaha.

15. sven

sven

Lid geworden:
    22 feb 2004
    Ik ben voor vrij vliegen.
    Vrij vliegen en dom vliegen staan los van elkaar.
    Dom vliegen bestaat overal, ook op clubs.

16. ultim@te

ultim@te Guest

er is inderdaad al een hele boel over geschreven over dit onderwerp en het wordt nu onderhand een beetje saai.
    even mijn mening : ik vind dat als er mensen wild willen vliegen dat er als stelregel zou moeten worden gehanteerd dat dit zoizo niet met brandstof modellen gebeurd.
    maar uitsluitend met schuimpjes of van die bind & fly kistjes waar horizon hobby`s nu veel van aanbied en natuurlijk hobbyking.
    uiteraard zullen er nu mensen zeggen dat het niet uitmaakt waar je mee vliegt en dat het op het zelfde neerkomt .
    het is simpel , de meeste problemen met wildvliegen komen als eerste aan het licht op het moment dat er mensen in de directe omgeving ``last`` hebben van een irritant geluid waardoor zij niet rustig in hun eigen tuintje kunnen zitten .
    dit resulteerd in een telefoontje naar de politie en daar gaat het welbekende balletje rollen.
    wetende dat het meestal zo gaat kun je als wildvlieger natuurlijk veel dingen ondernemen om te zorgen dat het zover niet zal komen .
    als ju nu bij een bewoond gebied in de buurt vliegt ( veldje , parkje ) neem dan een modelletje wat niet veel toeren maakt en wat dus geen overlast veroorzaakt ( lees: geluid reikt ver door de lucht en mensen op grotere afstand herkennen dit als een irritant geluid )
    neem als voorbeeld , ik ben lid op rozenburg en daar wordt veel met grote big scale modellen en jets gevlogen .
    aan de overkant van de waterweg op een 2 à 3 km afstand van ons veld heeft er iemand geklaagd over geluidsoverlast in het verleden .
    dus met andere woorden neem dan gewoon een motorkistje als een parkmaster i.p.v een parkjetje met 2 ducted fans wat aanzienlijk meer herrie produceerd.
    nu is het wel zo dat ik begrijp dat je dit onmogelijk voor elkaar krijgt om mensen te laten kiezen voor een stillere kist daar er geen druk van een vereniging of bestuur achter staat om mensen te sturen naar een dergelijke keuze.
    dit staat als een paal boven water maar om dan weer gelijk alle wildvliegers over de welbekende kam te scheren en te veroordelen is in mijn ogen ook een verkeerde politiek.
    zoals altijd moeten de goede onder de kwade lijden.
    ikzelf bijvoorbeeld , ik ben zelfstandig ondernemer en ik durf te zeggen dat ik met beide benen op de grond sta en mij heel goed bewust ben van de diverse risico`s welke een hobby als modelvliegen met zich meebrengt.
    als ik s`middags om 6 uur uit mijn werk kom en ik wil even ontspannen dan pak ik ook regelmatig een schuimpje en ga even op een veldje achter mijn huis een paar lipo`s leegvliegen omdat het voor mij te veel tijd kost om naar rozenburg te rijden .
    ik houd echter wel rekening met het feit dat ik inderdaad geen schreeuwjetje pak maar een heel stil motorkistje waar geen mens last van kan hebben .
    nu is het verschil dat ik al 3,5 jaar in verenigingsverband vlieg en ook daar heb leren vliegen , MAAR!!! de ervaring of skills van de piloot staan hier niet ter discussie.
    het is dus eigenlijk zo dat ik, die wel de regels en risico`s kent van deze mooie hobby over die zelfde kam heen wordt geschoren ?
    dus zoals eerder gezegd `` de goede moeten onder de kwade lijden )

Laatst bewerkt door een moderator: 30 nov 2010
  17. ashikaga

ashikaga

Lid geworden:
    1 mrt 2009
    Erg domme actie van je Marwin, Ik vlieg zelf wild in Leiden met electro, en ik zou het nooit in mijn hoofd halen om binnen de verboden delen van het luchtruim te vliegen, en al helemaal niet vlak bij vliegveld valkenburg ! je had eerst de luchtvaartkaarten moeten bestuderen, en de hoogtelimieten die rondom vliegvelden liggen. Ook is het niet meer dan logisch dat de bestuurders van de piper en het zweefvliegtuig een klacht indienden.

Je hebt het luchtverkeer in gevaar gebracht met je domme actie.

Ik raad je aan dit eens te bestuderen :

AIS Netherlands

Integrated Aeronautical Information Package the Netherlands

en deze belangrijke kaart:

http://www.ead.eurocontrol.int/eadb...arts/ENR/AIRAC/EH_ENR_6_5_3_en_2010-03-11.pdf

Je zit in de TMA 1 van Schiphol, en ookal loopt daar geen CTR van Valkenburg meer, je zorgt wel voor hinder en gevaarlijke situaties zo...

ASH

18. Volhout

Volhout

Lid geworden:
    23 jul 2008
    Een beetje wetgeving zou hier op zijn plaats zijn. En het kan geen kwaad als de vliegclubs (en de KNVVL) zelf op die wetgeving aansturen. Ter bescherming van hun eigen opgebouwde infrastructuur.

Iedereen voelt op zijn klompen aan dat er geen enkel bezwaar zou zijn als je met je 12 gram wegende vapor wild vliegt, maar wel als je met een 12 kilo wegende jet met 400km/h wild vliegt.

En alles ertussen is een grijs gebied.

Harm.

En op de enquete heb ik NEE ingevuld, ondanks het feit dat ik zelf ook wel eens in een weilandje vlieg.

19. Bertus

Lid geworden:
    23 sep 2002
    Zo lust ik er nog wel een paar.

Dat klinkt meer als het wildvliegen mag niet, als ik af en toe maar kan wildvliegen.
    Of ik ben tegen de snelheidsverhoging maar ik rij ook wel eens te hard.
    Hier kan je toch niets mee?

Laatst bewerkt: 30 nov 2010
  20. N.P.S.

N.P.S. Forum veteraan

Lid geworden:
    17 jun 2007
    Die wetgeving is er al. Maar als ik deze discussie een beetje volg, dan lees ik vaak dat iemand vindt dat om een-of-andere reden het niet voor hem van toepassing is...

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina