Politie bezoek tijdens wild vliegen :)

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door marwin, 20 nov 2010.

?

Ik ben voor wild/vrij vliegen!

1. Ja

72,6%
  2. Nee

27,4%
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. razor

razor Guest

welke wetgeving is dat dan?

2. Volhout

Volhout

Lid geworden:
    23 jul 2008
    @Bertus: ja ... ik ben me bewust dat ik wel eens dingen doe die ik eigenlijk niet zou moeten doen, en praat het dan goed door te zeggen dat het maar een 150 gram wegend schuimpje is. Ik pak ook wel eens een rood stoplicht mee. Crimineel.

Eet smakelijk.

En over die wetgeving bijvoorbeeld: het zou toch fantastisch zijn als er een simpele regel kwam: onder de 500 gram = vrij (speelgoed klasse) en daarboven alleen via een club. Dat is soortgelijk aan: fietsen mag iedereen, bromfietsen en auto's alleen met een rijbewijs. En zoiets kan dan ondersteund worden door een impact onderszoek (bij voorbeeld uitgevoerd door Myth Busters, zodat het voor iedereen aanschouwelijk gemaakt wordt dat een kist van 3 kilo die met 100km/h tegen "Buster" vliegt echt wel schade aanricht. Zoveel, dat je je 3x bedenkt wat je aan het doen bent, en dat je bedenkt dat de regel er niet voor niks is.

Laatst bewerkt: 30 nov 2010
  3. N.P.S.

N.P.S. Forum veteraan

Lid geworden:
    17 jun 2007
    Bij voorbeeld de luchtvaartwet, met de regeling modelvliegtuigen. Dat is een echte "wet". Alles wat zich in de lucht bevindt is een luchtvaartuig. Voor modelvliegtuigen zijn aparte regels.

De wetgever maakt geen verschil tussen een "schuimpje" van een paar honderd gram en een door een turbine aangedreven modelvliegtuig.

Brevetten voor modelvliegtuigen bestaan wettelijk niet. Die zijn afkomstig uit zelfregulering, wat een goede zaak is.

4. Berto

Berto verslagschrijvers Forum veteraan

Lid geworden:
    10 okt 2002
  5. Volhout

Volhout

Lid geworden:
    23 jul 2008
    Wetgeving

Die wetgeving is opgesteld in een tijd dat modelvliegen anders was dan nu.
    Willen jullie dat het Bart Smit speelgoed onder de luchtvaartwet valt ?

6. Berto

Lid geworden:
    10 okt 2002
    Dat willen we niet maar zie de wetgeving, het is wel zo :yes:

7. razor

razor Guest

maar wat heeft die wetgeving met vrij vliegen te maken dan?

voor zover ik weet mag je toch met een vliegtuig vrij vliegen?

8. NoNo123

NoNo123

Lid geworden:
    15 okt 2006
    Miesschien is het goed eerst deze disscussie eens doorlezen, dan wordt je het vanzelf duidelijk.

Maarten

9. N.P.S.

N.P.S. Forum veteraan

Lid geworden:
    17 jun 2007
    Volgens de wet valt een modelvliegtuig van Bart Smit ook onder de regeling modelvliegen en dus onder de luchtvaartwet. Dat wetten achterlopen op de realiteit van nu is normaal. Dat heb je met wetten altijd.

Een kleuter die in een elektrisch speelgoedautotje op de openbare weg (stoep) rijdt, heeft (volgens de wet) ook een probleem. Geen rijbewijs, geen kenteken en ga zo maar door. In de tijd dat de wet werd gemaakt bestonden er geen elektrische speelgoedautotjes...

10. ultim@te

ultim@te Guest

is hier een filmpje van op youtube of zo ??
    zo ja weet je de link te vinden .
    mvg eric

ja de gewone grondwet in nederland loopt al minimaal 50 jaar achter op de huidige situatie in het land.

Laatst bewerkt door een moderator: 30 nov 2010
  11. bdoets

bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Ik heb deze discussie een tijdje niet gevolgd, en kijk er nu weer eens naar. Er staat opeens een enquète boven... maar op die vraag kan een weldenkend mens geen antwoord geven.
    Waarom niet?
    Ik ben best voor vrij vliegen, alleen kan je dat met gezond verstand niet overal. Bijvoorbeeld niet langs een verkeersweg, en ook niet binnen de CTR van een vliegveld (waar het draadje mee begon). Ik zou dus kunnen zeggen: Ik ben voor wild vliegen, maar niet overal. Tja, en dan moet je weer gaan specificeren wat er onder "overal" valt en wat niet.
    Daarom heeft de wetgever (overigens wel in overleg met o.a. de KNVvL) dat in grote lijnen in de wet gezet. Ik vind dat vrij logisch.

12. razor

razor Guest

c. artikel 14, eerste lid onderdelen a en b, van de Luchtvaartwet, zodat het niet verboden is om met een modelvliegtuig te starten van of te landen op een terrein dat geen luchtvaartterrein is (Artikel 1a van het Besluit inrichting en gebruik niet aangewezen luchtvaartterreinen). Een modelvliegtuig is, zodra het vliegt, onderdeel van het luchtverkeer. De verplichtingen voor luchtverkeer bij of krachtens de Wet luchtvaart zijn van toepassing op degene die verantwoordelijk is voor een modelvliegtuig.

l. vluchten zijn toegestaan tot een hoogte van maximaal 300 meter boven de grond of het water in luchtruim met klasse G

Luchtruim met de klasse G is vanaf de grond gezien al het luchtruim direct boven de grond buiten de plaatselijke luchtverkeersleidingsgebieden

van de KNVVL site,

je mag dus vrij vliegen..

13. ashikaga

ashikaga

Lid geworden:
    1 mrt 2009
    vluchten zijn toegestaan tot een hoogte van maximaal 300 meter boven de grond of het water in luchtruim met klasse G...

En dan nu even de filmpjes in de FPV videofilmpjes thread bekijken...

Helaas wordt er niet opgetreden tegen mensen die het voor anderen verpesten.

ASH

14. N.P.S.

N.P.S. Forum veteraan

Lid geworden:
    17 jun 2007
    Binnen de voorwaarden in Regeling modelvliegen is vrij vliegen toegestaan. Maar daar heeft ook nooit iemand aan getwijfeld.

Maar dat is slechts één wet. Zo zijn er nog meer. Flora en fauna wet met b.v. de rustgebieden voor vogels, gebieden voor weidevogels, gemeentelijke verordeningen, de wet op de geluidshinder en ga zo nog maar even door.

15. bdoets

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Ja, accoord.

16. marwin

marwin

Lid geworden:
    15 mei 2010
    Citaat:
    <table border="0" cellpadding="6" cellspacing="0" width="100%"> <tbody><tr> <td class="alt2" style="border: 1px inset;"> Oorspronkelijk geplaatst door razor [​IMG]
    (...)je mag dus vrij vliegen..
    </td> </tr> </tbody></table>
    Als je zo het topic door leest, zijn daar de meningen dus nog al over verdeeld!

Maar kunnen we dan nu definitief vast leggen, (dat mits je aan de bepaalde regels voldoet :teacher: (zie die regels hier een stukje naar boven) je dus mag wild/vrij vliegen!:celebrate:

17. Berto

Lid geworden:
    10 okt 2002
    Dat hoeven we niet te doen :nooo:

Dat IS al gedaan :yes:

Er zijn echter altijd personen die vinden dat ondanks dat het wettelijk vastgelegd is het niet kan.

Stel dat ik mezelf aan hou de luchtvaartwet, de flora- en fauna wet, natura 2000 gebieden, stilte gebieden, APV en toestemming van de eigenaar van het land etc. heb.

Dan kan ik zelfs met m`n 14kg wegende turbine F15 "wild"vliegen.

18. bdoets

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Ja... mits we het erover eens zijn dat "vrij vliegen" betekent: binnen de ruimte die de wet daarvoor geeft... en dan ook nog eens, rekening houdend met eventuele andere RC gebruikers binnen reikwijdte afstand. :cool:

19. Ernst Grundmann

Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2002
    Dat is precies wat ik steeds schrijf N.P.S., DE LUCHTVAARTWET IS NIET DE ENIGE WET DIE MODELVLIEGEN REGULEERT.
    Iedere keer komt alleen de luchtvaartwet tevoorschijn maar dat er nog meer regels zijn wordt steeds vergeten. Mensen denk er om. Er zijn nog meer regels en wetten die van toepassing zijn op modelvliegen. Daar zijn ook gemeentelijke en provinciale regels bij. Deze kunnen, en zullen dus, per gemeente en provincie verschillen.
    Wil je dus ergens gaan vliegen kijk dan verder dan je prop uit steekt en stel je op de hoogte van de daar geldende regels. Voldoe je daar aan of kan je met wat (kleine) aanpassingen daar aan voldoen dan mag je op die plaats vliegen. En nogmaals, gebruik ook je gezonde verstand!

20. ron van sommeren

ron van sommeren Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina